Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Belka skrętna - czym jest i jakie są objawy usterki?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 36 sek.

Belka skrętna stosowana jest najczęściej w samochodach francuskich producentów. Ma ona wiele zalet – prosta konstrukcja, niezawodność i niska cena. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej temu elementowi. Wskażemy najczęstsze usterki oraz skuteczne sposoby ich usuwania.

Spis treści:

1. Belka skrętna – czym jest i do czego służy?
2. Belka skrętna – budowa
3. Naprawa belki skrętnej
4. Belka skrętna – podsumowanie

Każdemu kierowcy zależy na dobrym stanie technicznym jego samochodu. Dlatego też wszystkie niepokojące dźwięki lub działania pojazdu są powodem do niepokoju. Nie zawsze słusznego. Dlatego warto wiedzieć, jakie objawy towarzyszą na przykład uszkodzonej belce skrętnej. Taka wiedza pozwoli Ci uniknąć poważniejszych awarii oraz związanych z nimi kosztownych napraw.

belka-skretna1

Belka skrętna – czym jest i do czego służy?

Tylna belka skrętna jest bardzo ciekawym rozwiązaniem technicznym stosowanym w przypadku tylnego zawieszenia. Kiedy jedno koło natrafi na niezbyt dużą nierówność na drodze, pracuje tylko jedna strona zawieszenia. Gdy nierówności są większe, wtedy reaguje również koło po przeciwnej stronie – jak w zawieszeniu zależnym. Dzieje się tak, ponieważ oś poprzeczna znajduje się przed kołami i umożliwia pewien zakres pracy drążków skrętnych. Dzięki temu zachowuje powyższą charakterystykę, a drążki skrętne pełnią jednocześnie funkcję stabilizatora, choć w niektórych przypadkach drążek jest nadal używany jako element dodatkowy.

Sprawdź także: Łącznik stabilizatora. Co to jest i kiedy wymaga wymiany? 

Zastosowane w konstrukcji drążki skrętne pełnią funkcję sprężyny śrubowej lub piórowej. Jeden z prętów zastępuje również stabilizator. Sprawia, to, że masz do czynienia z zawieszeniem półzależnym. Jak opisano wcześniej, ruch jednego koła ma ograniczony wpływ na pracę drugiego koła na tej samej osi. Dlatego też konstrukcja ta wykorzystywana jest w różnych pojazdach gospodarczych. To powoduje, że belka skrętna do przyczepki jest często spotykanym rozwiązaniem.

Co ciekawe, w przeszłości drążki skrętne były również stosowane na przedniej osi. Pełniły one tę samą funkcję – czyli rolę sprężyny śrubowej lub resoru piórowego. W tym przypadku zostały one umieszczone wzdłużnie, co jest zupełnie odmienne w porównaniu do zastosowania na tylną oś. Takie rozwiązanie wprowadzono w Alfie Romeo Alfetta. Zawieszenie to stosowano również w innych pojazdach. Między innymi kilka modeli Chryslera było wyposażonych w taki system przedniego zawieszenia. Co ciekawe, zawieszenie było całkowicie niezależne.

Belka skrętna – budowa

Belka skrętna to rodzaj zawieszenia tylnej osi, który opiera się na dwóch przyspawanych do belki wahaczach, które mocowane są do ramy za pomocą dużych, elastycznych przegubów. System ten obejmuje również amortyzatory i sprężyny, które są przymocowane do ramion sprężyn. Czasami, wzdłuż belki instalowany jest dodatkowy stabilizator. 

Rozwiązanie takie zostało wprowadzone na rynek w latach 70 XX w. Konstrukcja została zastosowana w Audi 50, Volkswagenie Polo, Golfie i Scirocco – wszystkie wprowadzone do użytku po raz pierwszy w 1974 roku. 

Rozwiązanie to nadal można znaleźć w wielu samochodach klasy średniej i niższej. Wyróżnia się belki rurowe (elementem nośnym jest rura o przekroju zamkniętym) oraz belki trapezowe (belka poprzeczna ma przekrój w kształcie otwartej litery U). Zawieszenie to charakteryzuje się małymi gabarytami, dzięki którym można znacznie zwiększyć nośność bagażnika. Ponadto jego prosta konstrukcja sprawia, że jest to niedrogie rozwiązanie.

belka-skretna2

Drążki skrętne są bardzo ważną częścią tej konstrukcji – zastępują one między innymi resory. Jest to element sprężysty, który ma postać pręta lub rury i kończy się rowkiem. Ta część znajduje się z jednej strony w drążku kierowniczym, a z drugiej we wsporniku belki poprzecznej. Elementem ograniczającym kąt przechyłu nadwozia i zmniejszającym kołysanie podczas pokonywania nierówności jest stabilizator. Belka skrętna jest często nazywana zawieszeniem półniezależnym, tj. takim, w którym ruch jednego koła tylko nieznacznie wpływa na drugie koło na tej samej osi. 

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Naprawa belki skrętnej

Głównym powodem wysokiej awaryjności belki skrętnej jest brak śladów zużycia na łożyskach igiełkowych. Nieprawidłowości możemy wykryć dopiero po podniesieniu auta i sprawdzeniu luzu kół. Jeśli jest on wyczuwalny, wymień łożyska na nowe. 

W niektórych przypadkach belkę należy usunąć, a w innych wystarczy regulacja belki skrętnej. Cena takiej naprawy to około 300 zł (cena łożysk, uszczelnień i wymiany). Fachowcy i eksperci zalecają profilaktyczną wymianę łożysk co 60 000 km. Zapewnia to użytkowanie belki przez wiele lat bez obawy o uszkodzenia. Stosowanie się do tych zaleceń, wbrew powszechnemu przekonaniu o awariach i wysokich kosztach naprawy belki skrętnej, sprawia, że jej praca jest prawie bezproblemowa. 

Jeśli zignorujesz pierwsze objawy uszkodzenia belki skrętnej, wkrótce pojawią się kolejne. Podczas jazdy, zwłaszcza po wybojach, możesz usłyszeć postukiwanie, które z czasem przybiera na sile. Zauważalne jest również wyraźnie gorsze prowadzenie auta, zwłaszcza w zakrętach. Objawem poważnego uszkodzenia belki jest również pochylanie się do siebie górnych krawędzi kół – łatwo to zauważyć stojąc w dużej odległości od pojazdu. Niestety oznacza to konieczność wymiany kilku elementów lub ich regeneracji. 

Regeneracja belki skrętnej to proces mający na celu przywrócenie pełnej sprawności porównywalnej z nowym elementem. Aby jednak tak się stało, regenerację należy powierzyć wyspecjalizowanemu serwisowi, który wykona ją zgodnie z odpowiednią technologią. 

Dostępne są dwie opcje regeneracji. Pierwsza to wizyta samochodem w serwisie, a druga to wymontowanie belki i jej naprawa lub wymiana na regenerowaną. To, na które rozwiązanie się zdecydujesz, zależy od tego, czy masz czas, miejsce oraz umiejętności do samodzielnego przeprowadzenia tego typu zadania. Jeżeli tak nie jest, to lepiej jest powierzyć auto zaufanemu warsztatowi.

Przeczytaj również: Czym jest wielowahacz i jak działa? 

Proces regeneracji drążka skrętnego należy koniecznie rozpocząć od jego demontażu. Zdemontuj poszczególne części, dokładnie je obejrzyj i zdecyduj, które z nich wymagają wymiany. Dopiero wtedy możesz oszacować ostateczne koszty naprawy. 

Głównymi wymiennymi elementami są łożyska igiełkowe i uszczelki. Czasami konieczna może być wymiana wahaczy. Stopień uszkodzenia belki może być różny, dlatego tak ważny jest jej demontaż i dokładne przeanalizowanie jej stanu. Podczas naprawy należy również sprawdzić współosiowość belki, której brak bezwzględnie wymaga jej wymiany. Po zakończeniu naprawy belkę należy oczyścić i pomalować farbą antykorozyjną.

belka-skretna3

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Belka skrętna – podsumowanie

Jak widać, belka skrętna to ważny element układu zawieszenia. Dlatego każdy kierowca powinien wiedzieć, w jakich przypadkach konieczna jest wizyta w warsztacie samochodowym lub samodzielna naprawa. Nasz artykuł powinien Ci pomóc w rozpoznaniu niepokojących objawów. 

Sprawdź także: ubezpieczenie OC Stalowa WolaOC Daewoo

Pamiętaj też, że na stronie LINK4 znajdziesz atrakcyjne oferty ubezpieczeń komunikacyjnych. Dlatego nie zwlekaj i ubezpiecz auto. Kalkulator, który znajdziesz na naszej stronie, pozwoli na szybkie sprawdzenie wysokości składki oraz zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Z wszelkimi pytaniami kieruj się pod numer telefonu 22 444 44 44. Nasi konsultanci odpowiedzą na nurtujące Cię pytania, a także pomogą w zakupie polisy dopasowanej do Twoich potrzeb. Jeśli preferujesz kontakt osobisty, spotkaj się z jednym z agentów współpracujących z LINK4.

Już teraz przekonaj się, ile zyskasz, wybierając LINK4!

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21