Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Bieg nie wchodzi? Wyjaśniamy przyczynę tego zjawiska!

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 6 min. 52 sek.

Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że bieg nie chciał włączyć się w Twoim samochodzie? To frustrujące zjawisko, które może wydawać się tajemnicze. W naszym artykule „Bieg nie wchodzi? Wyjaśniamy przyczynę tego zjawiska!” postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości i podpowiedzieć, dlaczego biegi mogą ciężko wchodzić, szczególnie na zapalonym silniku.

Bieg nie wchodzi? Skrzynia, mimo Twoich oczekiwań, nie chce współpracować z Twoimi zamiarami? Niestety ten problem spotyka wielu kierowców, którzy chcą wyruszyć w podróż, lecz samochód odmawia posłuszeństwa i zostawia ich w trudnej, kłopotliwej sytuacji. Problem ten może mieć zupełnie różne podłoże. Z jednej strony bywa tak, że samodzielnie znika, z drugiej strony jednak wywołuje duże koszty związane w najtrudniejszych sytuacjach z wymianą przekładni. W artykule wyjaśnimy, dlaczego biegi nie wchodzą i jaka jest tego przyczyna, przedstawimy także rozwiązania, które mogą okazać się pomocne.

Biegi ciężko wchodzą na zapalonym silniku

Sytuacja, gdy ciężko wchodzą biegi na odpalonym silniku, zwykle wynika z usterki pompy sprzęgła. Ten element mechaniczny odpowiada za dostarczanie płynu hydraulicznego do układu, co umożliwia płynną zmianę biegów bez użycia nadmiernej siły przez kierowcę. Kiedy pompa sprzęgła nie funkcjonuje poprawnie, może generować niedostateczne, zbyt niskie ciśnienie w układzie, co skutkuje oporem podczas próby włączenia biegów.

To, że biegi ciężko wchodzą na zapalonym silniku, może być także spowodowane zapowietrzonym układem sprzęgła. Obecność powietrza w układzie hydraulicznym może prowadzić do utraty ciśnienia, co z kolei wpływa na efektywność działania sprzęgła. Rezultatem jest znacznie utrudniona zmiana przełożeń, skrzynia biegów może ponadto wydawać się ciężka w obsłudze.

Związek pomiędzy pracującym silnikiem a biegami jest prosty – oba elementy ściśle i bezpośrednio współpracują ze sobą, przez co uszkodzenie któregokolwiek z nich oznacza brak możliwości zmiany przełożenia.

Przyczyny trudności z włączaniem biegów

Przyczyn tego, że gdy biegi nie chcą wchodzić, może być wiele. Wynika to ze skomplikowanej konstrukcji manualnej i automatycznej skrzyni biegów. Jest tam tak dużo elementów, że nietrudno, by choć jeden z nich uległ awarii. Najczęściej jednak, gdy biegi wchodzą z oporem, problemy dotyczą:

Skrzynia manualna

  • zła eksploatacja samochodu – producent pojazdu na pewno określił jakiego rodzaju olej przekładniowy ma być stosowany w danej skrzyni. Jeśli zaopatrzysz się w zbyt gęsty olej, kłopoty z biegami będą bardzo prawdopodobne;
  • zużycie synchronizatorów – jeśli masz problem z tymi elementami podczas jazdy, poczujesz charakterystyczny opór oraz usłyszysz zgrzyt. Biegi mogą też samoczynnie wypadać;
  • zły stan skrzyni – raz na jakiś czas warto sprawdzić stan skrzyni biegów i przekonać się, czy nie „rozwija” się w jej obrębie żadna usterka.

Skrzynia automatyczna

  • awaria sprzęgła automatycznego – przełożenie biegu jest niemożliwe lub trwa o wiele dłużej;
  • uszkodzenie elementu przekładni – najczęściej pojawiającymi się w tym przypadku objawami są niepokojące dźwięki, które pojawiają się w czasie jazdy
  • uszkodzenia mechaniczne skrzyni – często pojawiają się wycieki płynu do skrzyni oraz gwałtowny wzrost zużycia jej elementów;

problemy z przekładnią zębatą – pojawiają się drgania oraz szarpnięcia.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Rozwiązania i porady

Ciężko wchodzą biegi? Przyczyna może okazać się prozaiczna, jak błędne przyzwyczajenia, bądź zgoła odwrotnie – poważna, gdy problem dotyczy błędnego działania wybranych podzespołów. Na szczęście istnieje kilka sposobów na przedłużenie trwałości skrzyni biegów i zmniejszenie ryzyka, gdy ciężko wchodzą biegi 1 i wsteczny oraz wszystkie pozostałe.

  • Sprawdź poziom i jakość oleju

Im dłużej użytkujesz samochód, tym olej przekładniowy, który się w niej znajduje, traci swoją jakość. Stare oleje są lepkie i utrudniają zmianę biegów. Czasami warto więc wymienić ten płyn. Podczas zakupu nowego oleju zwróć jednak uwagę na to, czy odpowiada parametrom podanym przez producenta samochodu.

  • Nie zmieniaj biegów zbyt szybko

Jeśli zmieniasz biegi zbyt szybko, pierścień synchronizatora nie ma odpowiedniego czasu na dopasowanie biegu, a to prowadzi do gwałtownego zużycia tego elementu. W skrajnych przypadkach bywa, że pierścień synchronizatora pęka, co wiąże się z koniecznością przeprowadzenia kosztownej naprawy.

  • Nie włączaj biegu wstecznego, gdy samochód toczy się do przodu

Przed wrzuceniem wstecznego biegu auto powinno być nieruchome. W manualnej skrzyni biegów stosowane jest oddzielne koło zębate przeznaczone do cofania, ale nie charakteryzuje się ono synchronizacją. Z tego powodu tak ważne jest, by samochód nie toczył się, gdy postanowisz, że zaczynasz cofanie. 

  • Opanuj sprzęgło

Nie wciskaj sprzęgła zbyt często i wykorzystuj ten pedał tylko podczas zmiany biegów. W innym wypadku doprowadzisz do szybkiego zużycia skrzyni oraz staniesz przed koniecznością opłacenia wysokiego rachunku za usługi mechanika. Przypomnij więc sobie zasady operowania sprzęgłem i korzystaj z niego tylko wtedy, gdy jest taka konieczność.

  • Nie trzymaj ręki na dźwigni zmiany biegów

Stałe opieranie prawej ręki na dźwigni zmiany biegów sprawia, że wywierasz na nią niepotrzebny nacisk. Tego typu obciążenie jest destrukcyjne dla tulei, pierścieni synchronizatora, kół zębatych oraz łożyska przekładni. Sięgaj w okolicę dźwigni tylko wtedy, gdy chcesz zmienić bieg. Przez pozostały czas trzymaj ręce na kierownicy.

Biegi nie chcą wchodzić – kiedy skonsultować się z mechanikiem?

Czasami, jeśli bieg nie wchodzi, warto skonsultować się z doświadczonym mechanikiem. Profesjonalna diagnostyka może pomóc w identyfikacji konkretnych problemów i skutecznej naprawie układu biegów. Poniżej przedstawiamy sytuacje, w których zwrócenie się o pomoc do mechanika jest uzasadnione.

  • Opór przy przełączaniu biegów – z mechanikiem warto się skontaktować w przypadku odczuwalnego oporu lub trudności w fizycznym przełączaniu biegów, co może wskazywać na poważniejsze problemy z mechanizmami skrzyni biegów.
  • Niepokojące dźwięki – jeżeli podczas zmiany biegów słychać niepokojące dźwięki, takie jak zgrzyty, stuknięcia lub inne odgłosy, może to świadczyć o uszkodzeniach w skrzyni biegów, wymagających fachowej oceny.
  • Biegi „wyskakują” – sytuacja, w której skrzynia biegów samoczynnie „skacze” lub wypada bieg, może oznaczać poważniejsze problemy z synchronizacją lub elementami mechanicznymi.
  • Brak poprawy po podstawowych działaniach naprawczych – jeżeli podjęte samodzielne kroki, takie jak sprawdzenie i wymiana oleju czy dodanie specjalnych środków do skrzyni biegów, nie przynoszą poprawy, konieczne jest skierowanie pojazdu do warsztatu.

W każdym z tych przypadków skonsultowanie się z profesjonalnym mechanikiem jest niezbędne po to, aby dokładnie ocenić stan układu biegów, zidentyfikować konkretne usterki i podjąć odpowiednie działania naprawcze. Szybka reakcja może przyczynić się do uniknięcia poważniejszych uszkodzeń oraz zapewnić bezpieczne i efektywne działanie skrzyni biegów.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Produkty i usługi LINK4

Ubezpieczenie OC – niezbędna ochrona na drodze

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) jest wymagane prawnie, niezależnie od tego, czy w Twoim pojeździe znajduje się sprawna lub niesprawna skrzynia biegów. Polisa ta zabezpiecza bowiem przed finansowymi konsekwencjami szkód wyrządzonych osobom trzecim podczas zdarzenia. Nie tylko daje to spokój ducha, ale też chroni przed dużymi karami nałożonymi przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) za brak OC.

Auto Assistance – Twój towarzysz w drodze

Rozważ wykupienie dodatkowego ubezpieczenia Assistance. W przypadku awarii skrzyni biegów, co zwykle uniemożliwia dalszą jazdę, Assistance zapewnia szybką i niezbędną pomoc. W zależności od wybranej opcji, świadczenia mogą obejmować samochód zastępczy, holowanie i nocleg. W LINK4 oferujemy trzy różne warianty Auto Assistance, abyś mógł wybrać ten, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.

Ubezpieczenie AC – ochrona przed różnorodnymi ryzykami

W LINK4 ubezpieczenie AC występuje w formule All Risk. Oznacza to, że AC obejmuje wszelkie zdarzenia, poza tymi określonymi przez wyłączenia w OWU. Dzięki temu możesz czuć się bezpieczny niezależnie od sytuacji na drodze.

Pakiet OC+AC – kompleksowa ochrona i atrakcyjna składka

Wybierając pakiet ubezpieczeń OC i AC, uzyskujesz nie tylko wszechstronną ochronę w zakresie odpowiedzialności cywilnej. Dzięki AC np. uzyskasz środki finansowe na naprawę samochodu po wypadku, który to ty spowodowałeś. To kompleksowe rozwiązanie zapewnia spokój i bezpieczeństwo.

Podsumowanie

Planuj z wyprzedzeniem terminy wymiany oleju przekładniowego, kontroluj poziomu płynów oraz stosuj się do zaleceń producenta – to fundamentalne działania dla utrzymania efektywności i niezawodności układu biegów. Profilaktyczne podejście do konserwacji pojazdu przyczynia się do minimalizacji ryzyka poważniejszych uszkodzeń i zapewnia długotrwałą sprawność skrzyni biegów. Warto to robić – wszelkie awarie mogą oznaczać niemałe koszty, które w najgorszym przypadku mogą oznaczać wymianę całej przekładni.

Warto także poznać kwestię ubezpieczeń komunikacyjnych. Kumulacja awarii może prowadzić do stracenia kontroli nad prowadzonym samochodem i spowodowania wypadku. Aby uniknąć skutków finansowych kolizji, zadbaj o OC. Składkę ubezpieczenia szybko wyliczysz za pomocą Kalkulatora online, który znajdziesz na naszej stronie.  W razie pytań lub chęci zakupu polisy przez telefon zadzwoń pod numer 22 444 44 44 i skorzystaj z pomocy naszych konsultantów. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Zadbaj już dzisiaj o ochronę w razie wypadku lub usterki i ciesz się spokojną jazdą. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

FAQ – często zadawane pytania

Dlaczego biegi w moim samochodzie ciężko wchodzą?

Trudności z włączaniem biegów w samochodzie mogą wynikać z kilku potencjalnych przyczyn. Typowym scenariuszem jest zgęstnienie oleju przekładniowego, zwłaszcza w okresie zimowym, gdy temperatura spada. To może prowadzić do oporu podczas zmiany przełożeń, szczególnie przy niskich temperaturach, wówczas biegi w samochodzie nie wchodzą. Dodatkowo, na trudności z włączaniem biegów mogą wpływać uszkodzenia elementów skrzyni biegów, takie jak synchronizatory czy sprzęgło.

Czy to problem, który mogę rozwiązać samodzielnie?

W przypadku prostych przyczyn, takich jak zgęstniały lub nieprawidłowy olej przekładniowy. W tym przypadku wystarczy samo sprawdzenie i uzupełnienie poziomu oleju, zastosowanie specjalnych dodatków do poprawy płynności oraz zmiana oleju przekładniowego. Jednak w przypadku bardziej skomplikowanych problemów, zawsze zaleca się skonsultowanie się z profesjonalnym mechanikiem, szczególnie w razie potrzeby wymiany całego, kompletnego podzespołu.

Jakie są typowe przyczyny trudności z włączaniem biegów?

Typowe przyczyny trudności z włączaniem biegów obejmują uszkodzenia sprzęgła, zużycie synchronizatorów, problemy z elementami skrzyni biegów oraz zastosowanie  niewłaściwego oleju przekładniowego. Do powstawania problemów może przyczynić się także nieprawidłowa eksploatacja, używanie niewłaściwego oleju czy brak regularnej konserwacji skrzyni biegów. Trudności te mogą być bardziej zauważalne w okresie zimowym.

Kiedy powinienem udać się do warsztatu z problemem biegów w samochodzie?

Jeśli trudności z włączaniem biegów utrzymują się pomimo podjęcia podstawowych działań naprawczych, takich jak sprawdzenie i uzupełnienie oleju, warto skonsultować się z mechanikiem. Opór przy zmianie biegów, niepokojące dźwięki czy inne nietypowe objawy wymagają profesjonalnej diagnostyki i idącej za nią naprawy.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21