Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jak odpowietrzyć hamulce? Objawy i naprawa zapowietrzonych hamulców

Czas czytania: 4 min. 30 sek.

Zapowietrzone hamulce to bardzo duży problem, który może zdarzyć się w aucie niezależnie od jego wieku. Taka sytuacja może okazać się bardzo niebezpieczna na drodze. Jak się przed tym ustrzec? Dowiedz się, jak odpowietrzyć hamulce.

Spis treści:
1. Zapowietrzone hamulce – przyczyny i objawy
2. Jak sprawdzić, czy hamulce są zapowietrzone?
3. Jak odpowietrzyć hamulce? – poradnik
4. Teraz już wiesz jak zdiagnozować zapowietrzone hamulce!

Jak odpowietrzyć układ hamulcowy? Powinien wiedzieć to każdy kierowca, który chce się zabezpieczyć na wypadek awarii systemu hamowania. Tę usterkę możesz naprawić stosunkowo prostym sposobem – jeżeli masz pewne doświadczenie, możesz poradzić sobie z nią samodzielnie. Pamiętaj jednak, żeby jej nie lekceważyć. Zaniedbanie tej kwestii może mieć bardzo poważne konsekwencje. 

banner-link4-kalkulator

Zapowietrzone hamulce – przyczyny i objawy

Układ hamulcowy wymaga utrzymania odpowiedniego ciśnienia, aby prawidłowo działać. Jeżeli szczelność układu zostaje zakłócona – objawia się to problemami z hamowaniem.

Zapowietrzone hamulce mają charakterystyczny objaw, jakim są pęcherzyki powietrza w płynie hamulcowym. Tak naprawdę można je zauważyć nawet w zbiorniczku wyrównawczym. Obecność takich pęcherzyków w układzie hamulcowym może prowadzić do sporego niebezpieczeństwa na drodze. 

Najczęstszą przyczyną zapowietrzenia układu hamulcowego jest tzw. zagotowanie hamulców. Taka sytuacja może zdarzyć się podczas np. zbyt częstego przyciskania pedału hamulca. Najczęściej zdarza się to podczas jazdy po górach – a konkretniej podczas zjeżdżania „na hamulcu”.

jak-odpowietrzyc-hamulce

Dlaczego tak się dzieje? Otóż płyn hamulcowy jest płynem eksploatacyjnym – w związku z tym, należy go wymieniać w określonych terminach (lub po przejechaniu określonej liczby kilometrów). Skuteczność płynu maleje głównie przez jego higroskopijność – czyli przyciąganie wody. A gdy układ hamulcowy osiągnie zbyt wysoką temperaturę, prowadzi to do zagotowania płynu. Nagromadzona woda zaczyna parować, a jako że nie ma gdzie uciec, to pęcherzyki pozostają w płynie hamulcowym. 

Woda (a w konsekwencji także powietrze) w płynie hamulcowym może wiązać się także np. z nieszczelnym układem hamulcowym. W takiej sytuacji płyn hamulcowy nie ma odpowiedniego ciśnienia, bo ma miejsce wyciek. To wyjątkowo niebezpieczna sytuacja, ponieważ nawet bez zagotowania płynu, skuteczność hamowania może drastycznie się zmniejszyć. 

Jak tego uniknąć? Oczywiście spokojna jazda i brak nadmiernego rozgrzewania płynu w układzie są bardzo wskazane. Jednak takie praktyki jedynie minimalizują objawy zapowietrzonych hamulców, czy może bardziej – wyeksploatowanego płynu hamulcowego. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest jednak pozbycie się problemu, a nie objawów – czyli okresowa wymiana płynu hamulcowego. A jeżeli sytuacja się powtarza – rozwiązaniem może być np. stosowanie płynu o lepszych parametrach. 

Zobacz również: Drgania kierownicy przy hamowaniu. Przyczyny i jak je wyeliminować

Jak sprawdzić, czy hamulce są zapowietrzone?

Czy musisz udawać się do specjalisty, aby potwierdzić zapowietrzenie układu hamulcowego? Tak naprawdę – nie. Objawy zapowietrzonych hamulców są na tyle charakterystyczne, że możesz poznać je bez pomocy mechanika. 

Jak poznać zapowietrzone hamulce? Objawy najczęściej da się zauważyć podczas hamowania. Szczególną uwagę należy poświęcić pedałowi hamulca – powinien on generować pewien opór podczas naciskania. Gdy pedał hamulca „wpada w podłogę” najczęściej oznacza to zapowietrzenie układu. W wyjątkowo drastycznej sytuacji może to prowadzić do tego, że hamulce po prostu nie zadziałają i jedynie hamowanie silnikiem może pozwolić na wytracenie prędkości. 

banner-link4-skladka

Jak jeszcze poznać zapowietrzone hamulce? Objawy, które najczęściej kojarzą się z takim problemem to ściąganie auta na którąś ze stron w trakcie hamowania. Jest to związane z faktem, że zapowietrzony układ hamulcowy nierównomiernie rozkłada siłę docisku. W konsekwencji jedno koło zmniejsza prędkość „słabiej” od innego. 

Objawy zapowietrzonych hamulców trudno pomylić z czymkolwiek innym. Jeżeli są szybko zdiagnozowane i zdążą pojawić się przy niskich prędkościach – ryzyko jest znacznie mniejsze. Jednak podczas nagłego hamowania auta przy dużej prędkości, może to doprowadzić np. do utraty panowania nad kierownicą. 

jak-odpowietrzyc-hamulce

Jak odpowietrzyć hamulce? – poradnik

Kierowca powinien wiedzieć, jak sprawdzić, czy hamulce są zapowietrzone. Jednak to nie wszystko. Dobrze jest też mieć świadomość, jak odpowietrzyć układ hamulcowy – w końcu pozwoli Ci to uniknąć konieczności wizyty w warsztacie. Nie chodzi tutaj wyłącznie o koszty i czas poświęcony na wizytę w warsztacie. Prawda jest taka, że zapowietrzone hamulce mogą dopaść Cię w najmniej oczekiwanym momencie – np. podczas weekendowej podróży za miasto. W takiej sytuacji nagła wizyta w warsztacie mogłaby mocno pokrzyżować Twoje plany.

Zatem – jak odpowietrzyć hamulce? Zanim rozpoczniesz, pamiętaj o przygotowaniu naczynia (np. słoiczka), przezroczystego przewodu oraz… znajdź sobie pomocnika. W pierwszym kroku zdejmij koła. Prawidłowa kolejność odpowietrzania to lewy przód, prawy przód, prawy tył i lewy tył. 

Poproś pomocnika, aby włączył zapłon i kilkakrotnie (do 20 razy) naciskał pedał hamulca, aż pojawi się w nich opór. Następnie uzupełnij płynem zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego. W następnym kroku zlokalizuj zawory odpowietrzające. Po zdjęciu kapturka na zawór nałóż przewód, którego drugą końcówkę umieść w naczyniu wypełnionym do połowy płynem hamulcowym. Poproś pomocnika o wciskanie pedału hamulca. W momencie stawiania oporu – hamulec należy przytrzymać – a w tym czasie odkręć delikatnie zawór. 

Wylewający się płyn będzie mieć pęcherzyki powietrza – zakończ czynność, gdy przestanie wylewać się zapowietrzony płyn. Potem uzupełnij zbiornik wyrównawczy płynu do pełna. Czynność tę powtórz dla obu przednich kół. 

W przypadku tylnych kół najpierw należy wyłączyć zapłon i kilkanaście razy wcisnąć pedał hamulca. Następnie przy wciśniętym pedale hamulca można uruchomić zapłon. W kolejnym kroku zamontuj przewód na zawór. Potem działaj analogicznie jak w przypadku kół przednich. Uzupełnij płyn hamulcowy dopiero przy wyłączonym zapłonie, po wyłączeniu pompy ABS. 

Pamiętaj, aby podczas wykonywania tej czynności, zwracać uwagę na poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym. Jeżeli zacznie on gwałtownie spadać, może to doprowadzić do przedostania się powietrza z zewnątrz do pompy hamulcowej. Gdy to się stanie, dalsze działanie „na własną rękę” nie będzie już możliwe. Konieczna będzie wizyta w serwisie w celu naprawy pompy. 

Nie zapominaj także o tym, aby chronić pompę ABS przed przegrzaniem. Dlatego podczas odpowietrzania pamiętaj o tym, aby po ok. 2 minutach zrobić 10-minutową przerwę na jej ochłodzenie. 

jak-odpowietrzyc-hamulce

Powyższa instrukcja ma zastosowanie do samochodów z ABS. W końcu w ten system wyposażona jest zdecydowana większość aut poruszających się po ulicach. Jednak, gdy przyjdzie Ci odpowietrzać układ w samochodzie bez ABS, pamiętaj przede wszystkim o zachowaniu odpowiedniej kolejności. Odpowietrzenie należy rozpocząć od tylnego prawego, potem tylnego lewego koła, prawego przedniego i na koniec lewego przedniego. Należy także pamiętać o oczyszczeniu zaworów odpowietrzających. 

Pamiętaj, że choć odpowietrzenie hamulców wydaje się prostą czynnością, to jednak warto mierzyć siły na zamiary. Jeżeli nie masz doświadczenia w tego typu sprawach – lepiej jest przekazać takie zadanie osobie z odpowiednimi kwalifikacjami. 

Przeczytaj także: Zbieżność kół. Jak ją sprawdzić i ustawić, by jeździć bezpiecznie?

Teraz już wiesz, jak zdiagnozować zapowietrzone hamulce!

Teraz wiesz już, jak sprawdzić, czy hamulce są zapowietrzone. To bardzo ważna umiejętność, która pozwoli na zapewnienie bezpieczeństwa Tobie i innym uczestnikom ruchu podczas podróżowania. Dobrze jest – chociażby profilaktycznie – wiedzieć jak odpowietrzyć hamulce. Oczywiście taka wiedza nie musi Ci się przydać, jednak jej znajomość może zdecydowanie zwiększyć Twoje bezpieczeństwo na drodze.

A gdy już mowa o bezpieczeństwie podczas podróży – pamiętaj o tym, żeby zapewnić sobie dodatkową ochronę podczas jazdy samochodem. Zapoznaj się z ofertą ubezpieczeń komunikacyjnych LINK4, aby zapewnić sobie – i swoim pasażerom – spokój podczas jazdy autem. Pamiętaj, że w przypadku wykupionego pakietu Assistance, możesz liczyć na fachową pomoc ze strony ubezpieczyciela. 

Wszelkie informacje dotyczące zakresu ubezpieczenia oraz wyłączeń odpowiedzialności dostępne są w OWU na www.link4.pl.

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21