Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia? Poradnik krok po kroku

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 14 sek.

Układ chłodzenia samochodu zabezpiecza silnik przed przegrzaniem się. Jeżeli oprócz płynu chłodniczego znajdzie się w nim powietrze, to nie tylko obniży ono jego skuteczność, ale również może doprowadzić do poważnej usterki. Jeżeli chcesz się dowiedzieć jak odpowietrzyć układ chłodzenia, to zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Spis treści:
1. Po czym poznać zapowietrzony układ chłodzenia?
2. Jak odpowietrzyć układ chłodzenia? Instrukcja krok po kroku
3. Zapowietrzony układ chłodzenia. Jak tego uniknąć?
4. Teraz już wiesz, jak odpowietrzyć układ chłodzenia!

Silniki współczesnych samochodów chłodzone są za pomocą cieczy chłodzącej. Aby spełniała ona swoją funkcję, polegającą na odbieraniu ciepła z silnika, nie może znajdować się w niej powietrze. W układzie chłodzenia, w którym znajdują się pęcherzyki powietrza, nie zachodzi właściwa wymiana ciepła pomiędzy płynem chłodniczym a elementami silnika, co negatywnie wpływa na skuteczność całego układu. Może to doprowadzić do awarii takich elementów samochodu jak chłodnica, nagrzewnica, czy pompa wody.

W ostateczności zapowietrzony układ chłodzenia może doprowadzić do przegrzania się silnika. Optymalna temperatura płynu chłodniczego to ok. 90-100 °C. Jeżeli wzrośnie ona do poziomu 150 °C, silnik może ulec przegrzaniu. W przegrzanym silniku może dojść do szeregu kosztownych awarii: od stopienia gumowych uszczelnień, aż po pęknięcie głowicy czy zatarcie układu korbowo-tłokowego. 

Z tego względu bardzo ważne jest dbanie o kondycję układu chłodzenia. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, po czym poznać zapowietrzony układ chłodzenia oraz jak doprowadzić do jego odpowietrzenia, to zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

jak-odpowietrzyc-uklad-chlodzenia-2

Po czym poznać zapowietrzony układ chłodzenia?

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, powietrze w układzie chłodzenia to nieproszony gość. Jego obecność jest zagrożeniem dla wielu elementów silnika, które wymagają sprawnego i wydajnego chłodzenia. 

W jaki sposób dochodzi do zapowietrzenia układu chłodniczego? Najczęstszą przyczyną jest wymiana płynu chłodniczego lub uzupełnianie jego ubytków. To właśnie wtedy do układu może dostać się powietrze. Inną przyczyną mogą być nieszczelne przewody, uszkodzona chłodnica lub awaria pompy wody. Każda z tych usterek może sprawić, że konieczne będzie odpowietrzanie układu chłodzenia, które usunie z płynu pęcherzyki powietrza.

Jakie objawy towarzyszą zapowietrzonemu układowi chłodzenia? Najbardziej oczywistym i powszechnym sygnałem świadczącym o tej usterce jest wzrost temperatury płynu chłodniczego ponad normę. Jeżeli zaobserwowałeś tego typu zjawisko, to może ono świadczyć o tym, że odpowiada za to zapowietrzony układ chłodniczy. Objawy tego typu mogą świadczyć o wielu różnych usterkach, ale warto w pierwszej kolejności wykluczyć zapowietrzenie. Jeżeli to nie ono jest przyczyną rosnącej temperatury, to źródłem problemu może być np. uszkodzona chłodnica lub pompa wody.

Warto odnotować, że kierowcy najczęściej rozpoznają zapowietrzony układ chłodzenia w zimowych miesiącach. Wynika to z faktu, że odpowiada on nie tylko za chłodzenie silnika, ale również za ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej w samochodzie. Ciepły płyn chłodniczy, który odebrał ciepło od elementów silnika, trafia do nagrzewnicy, która z kolei ogrzewa powietrze trafiające do wnętrza samochodu przez nawiewy.

Jeżeli w zimie po osiągnięciu temperatury roboczej silnika, z nawiewów w Twoim samochodzie wydostaje się zimne powietrze, pomimo ustawienia maksymalnej temperatury ogrzewania, to może to świadczyć o awarii wspomnianej wcześniej nagrzewnicy lub o tym, że konieczne będzie odpowietrzanie układu chłodzenia.

Przeczytaj także: Uszkodzona poduszka silnika. Objawy, usterki i wymiana

jak-odpowietrzyc-uklad-chlodzenia-1

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia? Instrukcja krok po kroku

Jeśli dokonywałeś samodzielnej naprawy układu chłodzenia lub uzupełniałeś większy ubytek płynu chłodniczego, to konieczne może się okazać odpowietrzenie układu chłodniczego. Na szczęście jest to dosyć prosta czynność, którą możesz wykonać samodzielnie bez użycia jakichkolwiek narzędzi, przy pomocy specjalnych odpowietrzników. Procedura odpowietrzania będzie wyglądała trochę inaczej jeżeli Twój samochód ich nie posiada. Poniżej znajdziesz instrukcje dla obu metod, z których dowiesz się jak odpowietrzyć układ chłodzenia.

Odpowietrzanie układu chłodzenia przez odpowietrzniki

1. W pierwszej kolejności uzupełnij poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym, jeżeli znajduje się on poniżej stanu minimalnego. Pozostaw otwarty zbiorniczek.
2. Włącz silnik i pozwól mu się trochę rozgrzać. Możesz utrzymywać obroty na poziomie 2000 obr/min przez około 20 sekund. Dzięki temu powinien uruchomić się tzw. duży obieg płynu chłodniczego.
3. Następnie wyłącz silnik i sprawdź płyn w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli poziom się obniżył, to ponownie uzupełnij jego stan. Zakręć zbiornik.
4. Jeszcze raz uruchom silnik, a następnie odkręć odpowietrznik układu chłodzenia. Znajdziesz go w pobliżu nagrzewnicy lub obudowy termostatu. Z odpowietrznika powinien zacząć wydobywać się syk powietrza. Zakręć go w momencie, w którym zacznie wydostawać się z niego płyn chłodniczy.

Odpowietrzanie układu chłodzenia przez zbiorniczek wyrównawczy

1. Uzupełnij poziom płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym do maksimum. Zakręć zbiorniczek.
2. Uruchom silnik i rozgrzej silnik i płyn do temperatury roboczej 90 °C. Pozwól silnikowi pracować jeszcze przez kilka minut.
3. Wyłącz silnik i poczekaj aż zarówno on, jak i płyn chłodniczy trochę się ostudzą. 
4. Jeżeli temperatura silnika spadła, to zacznij powoli i ostrożnie odkręcać korek zbiorniczka wyrównawczego. Powinieneś usłyszeć syk powietrza opuszczającego układ chłodzenia Twojego samochodu.

Zobacz również: Przegrzanie silnika. Objawy, skutki i postępowanie

jak-odpowietrzyc-uklad-chlodzenia-3

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Zapowietrzony układ chłodzenia. Jak tego uniknąć?

Podstawowym sposobem na uniknięcie zapowietrzenia układu chłodzenia jest oczywiście regularne serwisowanie samochodu oraz kontrola stanu i poziomu płynu chłodniczego. Jeżeli zauważysz wahania temperatury silnika w trakcie pracy, to może się okazać, że jest już za późno i konieczne będzie odpowietrzenie układu chłodzenia.

Regularnie sprawdzaj stan elementów układu chłodzenia takich jak chłodnica, pompa wody i nagrzewnica. Również ich uszkodzenie może przyczynić się do tego, że w swoim samochodzie zdiagnozujesz zapowietrzony układ chłodniczy. Objawy ich uszkodzenia to podobnie, jak w przypadku zapowietrzenia skoki temperatury silnika oraz brak ogrzewania zimą.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Teraz już wiesz, jak odpowietrzyć układ chłodzenia!

Regularna kontrola elementów układu chłodzenia oraz płynu chłodniczego jest niezwykle istotna. Chłodzenie należy do najważniejszych elementów samochodu. Awaria jednego z elementów układu lub powietrze w układzie chłodzenia mogą być przyczyną kosztownej awarii silnika. Z tego względu warto go regularnie odpowietrzać. Cała procedura jest bardzo prosta i pozwala na utrzymanie chłodzenia samochodu w dobrej kondycji.

Poza stanem płynu chłodniczego powinieneś również zadbać o odpowiednie zabezpieczenie Twojego pojazdu przed niespodziewanymi sytuacjami losowymi. W ofercie LINK4 znajdziesz wiele ciekawych ofert na ubezpieczenie aut. Kalkulator, który znajdziesz na naszej stronie, pozwoli Ci wybrać najkorzystniejszą cenowo propozycję.

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21