Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Olej przekładniowy – do czego służy?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 18 sek.

Odpowiednie smarowanie elementów w samochodzie wpływa na kondycję pracy wielu podzespołów mechanicznych. Wszędzie w pojeździe, gdzie wykonywany jest ruch między elementami, konieczny jest odpowiedni ślizg. Dziś przyjrzymy się, jak działa olej przekładniowy.

Spis treści:

1. Czym jest olej przekładniowy i do czego służy?
2. Olej przekładniowy – rodzaje
3. Olej hydrauliczno-przekładniowy
4. Olej przekładniowy. Kilka słów na koniec

Utrzymanie silnika w dobrej kondycji zależy nie tylko od stylu jazdy czy tankowania lepszego paliwa. Bardzo ważną czynnością, którą każdy użytkownik auta powinien wykonywać dla wydłużenia żywotności silnika, jest wymiana oleju. Ten środek smarny odgrywa ogromnie ważną rolę podczas pracy jednostki. Olej działa w ciężkich warunkach, gdyż musi zapewnić odpowiedni ślizg i odprowadzanie ciepła podczas ekstremalnie wysokich obrotów współpracujących ze sobą elementów. 

olej-przekladniowy1

Jednak oleju nie stosuje się tylko do smarowania silnika. Mniej omawianym, a równie ważnym tematem, jest świeży i odpowiednio dobrany olej w skrzyni biegów. Zapewnia on bezproblemową pracę tego układu i pozwala na utrzymanie przekładni w dobrej kondycji. Dlatego tak ważne jest, aby pamiętać o terminowych wymianach również tego środka smarnego. O tym, czym jest i jaką rolę odgrywa, piszemy poniżej.

Przeczytaj również: Jaki olej do silnika? Podpowiadamy jak wybrać odpowiedni

Czym jest olej przekładniowy i do czego służy?

Jak już wiesz, oleje przekładniowe stosuje się do skrzyni biegów tak samo, jak używany jest olej silnikowy do jednostki napędowej. Cel działania tego środka smarnego jest taki sam jak w silniku. Skrzynia biegów niezależnie od tego, czy mowa o manualnej, czy automatycznej, składa się z kół zębatych, zazębiających się wzajemnie i stanowiących poszczególne przełożenia. Olej w skrzyniach, przede wszystkim przeciwdziała tarciu, które jest nieuniknionym zjawiskiem w prawie każdym układzie mechanicznym, gdzie elementy współpracują ze sobą. 

Dodatkowo olej przekładniowy do skrzyni biegów powoduje dobre odprowadzanie ciepła powstałego na skutek pracy części, a także nie pozwala powstałym drobinom zanieczyszczać całej przekładni. Dlatego jego zadanie jest niezmiernie ważne, żeby zapewnić ochronę i długą żywotność skrzyni.

Przekładnia nie jest jednak tak podatna na niekorzystne warunki pracy, jak silnik, gdyż przeważnie nie są tam generowane tak wysokie obciążenia, jak ma to miejsce w jednostce napędowej.

Dlatego też wymianę oleju przekładniowego wykonuje się rzadziej, niż robi się to w przypadku oleju silnikowego. Co więcej – niektórzy producenci aut w ogóle nie zalecają wymiany oleju przekładniowego, utrzymując, że wystarczy on do końca życia samochodu. To nie do końca prawda. Faktem jest, że oleje przekładniowe powinny zapewnić skuteczność działania na ok. 100 000 km. 

Nie znaczy to, że nie trzeba takiego oleju wymieniać. Zebrane zanieczyszczenia i utrata właściwości tego środka smarnego mogą spowodować, że brak nowego oleju po prostu przyspieszy zniszczenie skrzyni biegów. 

Opisywana zasada wymiany co 100 tys. km również jest tylko umowną wartością. Jeśli autem z manualną skrzynią jeździsz bardzo dynamicznie np. na torze wyścigowym, to ten interwał powinien zostać skrócony do ok. 40 tys. km. Z kolei automatyczne skrzynie biegów wymagają większej uwagi od „manuala” i w tym przypadku nawet przy spokojnej jeździe zalecany jest okres wymian co ok. 60 – 80 tys. km. 

Sprawdź też: Jak działa silnik czterosuwowy? 

olej-przekladniowy2

Olej przekładniowy – rodzaje

W przypadku oleju przekładniowego ważny jest dobór takiego, który będzie spełniał wymagania producenta. Wszystkie informacje co do kompatybilności oleju z autem można znaleźć w instrukcji obsługi lub przeczytać w internecie. Wówczas dowiesz się, jaki rodzaj będzie pasował do Twojej skrzyni biegów i jak bardzo gęsty olej przekładniowy ma to być. 

Przy wyborze obowiązuje taka sama zasada jak w olejach silnikowych: liczy się przede wszystkim odpowiednia lepkość oleju. Tutaj również korzysta się z klas lepkości SAE z normą J306. Dodatkową klasą, na którą należy zwrócić uwagę, jest API – potwierdzenie jakości i celu przeznaczenia danego oleju.

W przypadku olejów przekładniowych są to:

API GL-1 – to oleje najniższej klasy. Sprawdzają się w przypadku przekładni pracujących z niskimi prędkościami i przy niewielkim obciążeniu. Zamiast tego rodzaju środka smarnego można użyć zwykłego oleju do silnika.

API GL-2 – olej wyższej klasy, który w swojej zawartości posiada dodatki uszlachetniające oraz substancję antykorozyjną, co pozwala na pewien, dodatkowy stopień ochrony skrzyni. Może być stosowany przy większych obciążeniach i prędkościach obrotowych.

API GL-3 – wedle kolejności ten olej zawiera więcej dodatków niż API GL-2. Mogą one pracować w wyższych temperaturach i pod jeszcze większym obciążeniem. Posiadają dodatki, które zapewniają lepsze smarowanie. Stosowane nie tylko w skrzyniach, ale np. w mostach napędowych.

API GL-4 – jeden z olejów stosowanych w przekładniach współczesnych aut. Jest nowocześniejszy niż oleje od GL-1 do GL-3. Tak samo liczba dodatków uszlachetniających jest w tym przypadku wyższa i pozwala na pracę w trudniejszych warunkach.

API GL-5 – Stosowane do najnowocześniejszych skrzyń biegów, gdzie elementy pracują bardzo szybko i wymagana jest największa precyzja. Mają największą liczbę dodatków i najlepsze właściwości smarne, ale nie nadają się do każdego typu skrzyni.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Olej hydrauliczno-przekładniowy

Innym rodzajem oleju, a raczej jego odmienną kategorią jest olej hydrauliczno-przekładniowy. To specjalny rodzaj produktu smarnego przystosowany do przekładni w pojazdach pracujących w ciężkich warunkach: maszynach drogowych, rolniczych, a także stosowany do mostów napędowych w autach terenowych. Do tego rodzaju napędów można dobrać też odpowiednio gęsty olej przekładniowy o właściwych parametrach i klasie.

olej-przekladniowy3

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Olej przekładniowy. Kilka słów na koniec

Podsumowując – olej przekładniowy to środek smarny mający zastosowanie przede wszystkim w skrzyniach biegów samochodów. Jest równie ważny co olej w silniku, gdyż zapewnia niezakłóconą pracę skrzyni. 

Pamiętaj, aby olej przekładniowy do skrzyni biegów wymieniać zgodnie z interwałami producenta, lub jeśli nawet nie ma takiego zalecenia – w opisywanym w tym artykule okresie. Wymiana oleju to podstawowa czynność, aby utrzymać przekładnię w dobrej kondycji, dzięki czemu zapobiegniesz usterkom. 

Zobacz też: OC Jeep, ubezpieczenie samochodu Miechów

Jeśli aktualnie poszukujesz ubezpieczenia OC dla Twojego pojazdu, skorzystaj z Kalkulatora LINK4, który pozwoli Ci na wyliczenie Twojej składki. Jeśli masz pytania dotyczące oferty, zadzwoń pod numer 22 444 44 44 i porozmawiaj z naszymi konsultantami, u których możesz też dokonać zakupu polisy. Możesz też spotkać się z jednym z naszych agentów, który pomoże wybrać najodpowiedniejszą opcję ubezpieczenia i sfinalizować zakup. Zapoznaj się z pełną ofertą na stronie internetowej LINK4, gdzie znajdziesz korzystne ubezpieczenia komunikacyjne

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl. 

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21