Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Opona diagonalna a radialna – różnice

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 26 sek.

Opony różnią się między sobą nie tylko wielkością czy wzorami nacięć na bieżniku. Istotna jest też sieć włókien materiałowych, zwanych kordem. W zależności od ich układu wyróżnia się opony diagonalne i radialne. Dowiedz się, czym się charakteryzują i różnią między sobą.

Spis treści:
1. Opona diagonalna a radialna – czym się charakteryzują?
2. Opona diagonalna czy radialna – którą wybrać i dlaczego?
3. Opony radialne a diagonalne – koszt. Co się bardziej opłaca?
4. Opona diagonalna a radialna. Krótkie podsumowanie

Opona radialna a diagonalna – różnic pomiędzy tymi dwoma rodzajami opon nie ma zbyt wiele. Oba modele cechują się wytrzymałością i solidnością. Pierwsza z nich weszła do sprzedaży w 1946 roku, ale mimo to aż do lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku podstawową formą ogumienia samochodowego były opony diagonalne. Czym zatem różnią się te dwa rodzaje opon i na który typ warto się zdecydować?

Opona diagonalna a radialna – czym się charakteryzują?

Na początku lat dwudziestych ubiegłego wieku do powszechnego użytku wszedł kord, będący odpowiedzią na popularną w ówczesnych czasach, ale bardzo łatwo ulegającą uszkodzeniu osnowę opon z płótna. To specjalne sznurowane włókno służące wzmocnieniu opony na początku przyjęło formę diagonalną. Rozwiązanie to nie było pozbawione wad, ale powszechnie ustąpiło konstrukcji radialnej dopiero 20 lat później. Do dziś opony radialne cieszą się większym zainteresowaniem kierowców.

opona-diagonalna

Czym cechuje się opona radialna?

Opony diagonalne a radialne – czym właściwie się charakteryzują? Opona radialna to konstrukcja, w której nici kordu tworzącego osnowę są ułożone prostopadle do kierunku jazdy. Są gęsto rozmieszczone jedna koło drugiej jak promienie i nie przeplatają się ze sobą. Stąd zresztą wzięła się nazwa: opona radialna. Co to znaczy? Promieniste ułożenie osnowy to właśnie, inaczej mówiąc, ułożenie radialne.

Końce włókien kordu w oponie radialnej są zawijane wokół drutówek umiejscowionych w stopkach opony przylegających do felgi. Nad kordem są umieszczane w formie opasania stalowe wzmocnienia. Niektóre opony radialne, szczególnie modele z segmentu UHP, mają często dodatkowe opasania tekstylne. Poniżej kordu producenci umieszczają warstwę butylową uszczelniającą środek opony. Jej zadaniem jest zastąpienie dętki. Powyżej kordu znajduje się natomiast guma i bieżnik. Produkty tego rodzaju są oznaczane literą „R”. Umieszcza się ją bezpośrednio przy rozmiarze felgi. Oponę radialną często nazywa się też promieniową.

Opona diagonalna – czym się wyróżnia?

Opona diagonalna to z kolei model, w którym osnowa składa się z włókien kordu krzyżujących się ze sobą pod kątem 20-40 stopni. Do uzyskania takiego efektu niezbędne są przynajmniej dwie warstwy kordu. To sprawia, że osnowa cechuje się większą sztywnością niż jej radialny odpowiednik i zazwyczaj nie wymaga stosowania opasania. Ten rodzaj opon oznacza się znakiem „-” (lub rzadziej „D”) umieszczanym obok średnicy felgi. Jest też nazywany oponą warstwową bądź krzyżową.

W niektórych oponach diagonalnych stosuje się opasanie. W takim przypadku produkty określa się oznaczeniem „B” (Bias Belted). Opasanie pozwala zwiększyć odporność opony na odkształcenia, czego efektem jest wzmocnienie i lepsze znoszenie wysokich prędkości. 

Opony diagonalne a radialne – najważniejsze różnice

Opony radialne a diagonalne – jaka jest zatem główna różnica między nimi? Produkty te różnią się budową wewnętrzną. W oponach radialnych włókna są umieszczone względem siebie równolegle i nie przeplatają się ze sobą, dzięki czemu opony są w stanie bardziej uginać się na bokach. Z kolei w oponach diagonalnych włókna kordu przecinają się pod kątem. Takie umieszczenie włókien w obu rodzajach kół wpływa na ich właściwości i funkcjonalność.

opona-diagonalna

Sprawdź również: Opony bieżnikowane – czym są i czy warto się na nie zdecydować?

Opona diagonalna czy radialna – którą wybrać i dlaczego?

Zastanawiasz się, który produkt: opona radialna czy diagonalna okaże się lepszym rozwiązaniem do Twojego auta? Zobacz ich porównanie.

Popularne opony radialne mają mniej warstw osnowy i lepiej odprowadzają nadmiar ciepła wytwarzanego podczas szybkiej jazdy, dzięki czemu świetnie sprawdzają się w trakcie podróżowania z wysoką prędkością. Zapewniają też większą wytrzymałość bieżnika i lepszą przyczepność do powierzchni drogi, również na mokrej powierzchni – dzięki temu są skuteczniejsze w walce z aquaplaningiem.

Opona radialna charakteryzuje się też niższymi oporami toczenia w porównaniu do opon diagonalnych. Promieniowy układ włókien kordu pozwala na produkcję opon niskoprofilowych, czyli o niższej wysokości ściany bocznej, co zapewnia lepsze właściwości jezdne, szczególnie na zakrętach.

Opona diagonalna góruje natomiast nad wersją radialną pod względem lepszego tłumienia nierówności oraz mniejszego hałasu podczas pracy. Dzięki swej sztywności i stabilności sprawdza się bardzo dobrze w terenie, ponieważ jej bieżnik jest w stanie skuteczniej oczyszczać się z kamieni i błota. To dobry wybór do ciężkich pojazdów przemysłowych i rolniczych, samochodów terenowych i motocykli. 

Która wersja jest zatem lepszym rozwiązaniem: opona diagonalna czy radialna? Wybór powinien zależeć od zastosowania opon oraz właściwości, jakich oczekujesz od kół. Jeśli jeździsz dużo i szybko oraz poszukujesz dobrej przyczepności na drodze w każdych warunkach, postaw na opony radialne. Zapewniają wysoki komfort podróży, dzięki czemu to dobry wybór do samochodów osobowych. Jeśli natomiast interesują Cię opony do motocykli, aut terenowych albo pojazdów rolniczych bądź przemysłowych, lepszym rozwiązaniem są wersje diagonalne.

opona-diagonalna

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Opony radialne a diagonalne – koszt. Co się bardziej opłaca?

Opony radialne cieszą się znacznie większą popularnością niż ich diagonalne odpowiedniki. Mimo to opona diagonalna wciąż znajduje nabywców, zwłaszcza w rolnictwie czy budownictwie, gdzie komfort jazdy jest sprawą drugorzędną, a najważniejsza kwestia to nośność, wytrzymałość i użyteczność takiej opony. Za wyborem opony diagonalnej często przemawia też niższa cena – jej koszt jest o około 30% (a w niektórych przypadkach nawet 50%) niższy w porównaniu do wersji radialnej.

Przeczytaj także: Jak uzyskać efekt "mokrej opony"? Profesjonalne i domowe sposoby

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Opona diagonalna a radialna. Krótkie podsumowanie

Wiesz już, czym charakteryzują się opony diagonalne oraz radialne. Na to, które z nich okażą się lepszym wyborem dla Ciebie, wpływa kilka czynników. Decydując się na konkretny rodzaj kół, weź pod uwagę ich wykorzystanie. Inny typ sprawdzi się bowiem do codziennej jazdy po mieście czy w dłuższych trasach, a inny podczas jazdy w terenówce albo na motorze. Niezależnie jednak od tego, którą wersję wybierzesz, zdecyduj się na dobrej jakości opony od sprawdzonego dostawcy.

Zobacz także: ubezpieczenie Zielona Góra, OC Nissan

Jeśli dodatkowo chcesz dowiedzieć się, jaki jest koszt ubezpieczenia OC Twojego samochodu, skorzystaj z Kalkulatora LINK4. W ten sposób poznasz wysokość składki i przeliczysz wysokość ubezpieczenia, nie wychodząc z domu. O naszej ofercie możesz też porozmawiać bezpośrednio z konsultantem pod numerem telefonu 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21