Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Regulacja gaźnika w motocyklu. Jak wykonać samodzielnie?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 23 sek.

Jeśli jesteś użytkownikiem skutera lub motocykla wyposażonego? Prędzej czy później będziesz musiał go wyregulować. Jak wyregulować gaźnik w motocyklu? Jak działa i dlaczego jest tak ważny? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w tym tekście. 

Spis treści

1. Gaźnik w motocyklu. Czym on jest?
2. Jak działa gaźnik?
3. Dlaczego regulacja gaźnika w motocyklu jest tak ważna?
4. Ile kosztuje regulacja gaźnika w motocyklu?
5. Regulacja gaźnika w motocyklu. Jak wykonać samodzielnie?
6. Jak wyregulować gaźniki w motocyklu. Teraz już wiesz!

 

Kiedyś gaźnik był pierwszy wyborem producentów samochodów i motocykli, jeśli chodzi o system zasilania paliwem jednostki napędowej. Obecnie w dużej mierze został wyparty przez wtrysk, który jest dużo precyzyjniejszy. Jednak wiele osób wciąż ma sentyment do gaźnika i sposobu jego działania. Wśród motocyklistów jest sporo miłośników tak zwanej klasyki. 

Z kolei mając piękny pojazd, który ma sporo lat, nierzadko jego właściciel chce się nim zajmować własnoręcznie. Niektórzy z kolei lubią umieć naprawić czy wyregulować coś w swoim motocyklu, a także po prostu wiedzieć jak on działa. Niezależnie co kieruje Tobą, po przeczytaniu poniższego tekstu będzie wiedział, jak działa gaźnik i jak wygląda jego regulacja.

Gaźnik w motocyklu. Czym on jest?

Historia gaźnika sięga jeszcze XIX w. Jego twórcą był Gottlieba Daimlera. Ten sam, który zbudował czterosuwowy silnik benzynowy i był producentem pierwszego samochodu marki Mercedes. Gaźniki były podstawowym wyposażeniem samochodów i motocykli aż do lat 90.

gaźnik motocyklowy

Wciąż są wykorzystywane w małych silnikach spalinowych, np. takich od kosiarki czy zdalnie sterowanych modeli. Ich zastąpienie w dużym stopniu wiązało się z wprowadzaniem norm, dotyczących tego, jakie spaliny i w jakich ilościach mogą wydostawać się z układu wydechowego.

Gaźniki zostały zastąpione przez układy wtrysku, które działają w oparciu o elektroniczne sterowanie. Dzięki temu możliwe jest dużo precyzyjniejsze podawanie mieszanki paliwowej do cylindrów. Co przekłada się na mniejszą ilość szkodliwych substancji, a także efektywniejszą pracę silnika. 

Jak działa gaźnik?

Powietrze do gaźnika dostarczane jest za pomocą tłoka. Równocześnie poprzez pompę lub dzięki grawitacji dociera tam także paliwo. Oba trafiają do tej samej komory. W niej jest także zwężenie, dzięki czemu ciśnienie jest tam mniejsze od zewnętrznego. Powoduje to, że zgromadzone w komorze paliwo, razem z powietrzem wydostaje się z gaźnika i docelowo trafia do cylindrów silnika. Takie działanie gaźnika wykorzystuje prawo Bernoulliego. 

Oczywiście do silnika musi trafiać odpowiednio dobrana mieszanka. Podczas rozruchu i przyspieszania powinna być ona bogatsza niż podczas jazdy z jednostajną prędkością. Dlatego też w gaźniku znajduje się wiele pomniejszych urządzeń, które odpowiadają właśnie za to, aby do cylindrów trafiła odpowiednio dobrana mieszanka.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Dlaczego regulacja gaźnika w motocyklu jest tak ważna?

Dobrze wyregulowany gaźnik w motocyklu to po prostu prawidłowo działający silnik. Równa praca jednostki napędowej, jej uruchamianie się, wszystko to będzie zależeć właśnie między innymi od tego, czy dobrze działa gaźnik. Jednak sama regulacja gaźników w motocyklu to za mało w przypadku jednostek napędowych wyposażonych w więcej niż jeden cylinder.

Większość takich jednośladów ma po jednym gaźniku przypadającym na każdy z cylindrów. Wszystkie one muszą równo pracować, to znaczy być zsynchronizowane. Jeśli tak nie będzie, to doprowadzi to do sytuacji, w której jeden z cylindrów lub więcej będą wykonywać większą pracę. Pozostałe z kolei nie będą wystarczająco wydajne. Może mieć to bardzo poważne konsekwencje. 

gaźnik motocyklowy

Niewyregulowany gaźnik lub niezsynchronizowanie ich pracy będziesz odczuwał szczególnie podczas działania silnika biegu jałowym i podczas jednostajnej jazdy, która wymaga stałej prędkości. Będą to:

  • nierówna praca silnika; 

  • gaśnięcie jednostki napędowej;

  • problemy uruchomieniem motocykla;

  • niepokojące odgłosy dochodzące z silnika.

Niestety konwekcją nie będzie wyłącznie zła praca silnika. Dłuższe użytkowanie motocykla w takim stanie może prowadzić do awarii różnych elementów. Większe obciążenie układu korbowego może spowodować jego urwanie, a dalej zniszczenie samego silnika. Koszty naprawy będą więc w takim przypadku dużo wyższe niż regulowania

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Ile kosztuje regulacja gaźnika w motocyklu?

Wszystko będzie zależeć od konkretnego modelu, a więc silnika, jaki w nim jest. Producenci stosują różne sposoby, aby połączyć odpowiednio gaźniki. Sama cena będzie zależeć w dużej mierze od czasu, jaki mechanik będzie potrzebował na zsynchronizowanie ich pracy, co poprzedzone powinno odpowiednim przeczyszczeniem i sprawdzeniem ich stanu technicznego. Można założyć, że koszt takiej usługi to kilkaset złotych.

Regulacja gaźnika w motocyklu. Jak wykonać samodzielnie? 

Żeby go wyregulować, będziesz musiał ustawić pozycję dwóch śrub – od wolnych obrotów oraz tę od składu mieszanki. 

  1. Obie dokręć maksymalnie, a śrubę odpowiadającą za regulację dopływu ilości powietrza odkręć o 2 obroty.

  2. Teraz powinieneś rozgrzać silnik, gdyż na takim dokonuje się regulacji. 

  3. Teraz przekręcaj śrubę regulującą mieszkankę powietrza o ¼ - ½ obrotu aż znajdziesz najwyższe obroty silnika.

  4. Musisz ponownie wyregulować najmniejsze możliwe niskie obroty drugą śrubą. 

  5. Ponownie przejdź do śruby odpowiedzialnej za mieszankę i przekręć ją o tyle, aby obroty rosły.

  6. Powtarzaj czynności aż uda się osiągnąć maksymalne, niezakłócone obroty, silnik powinien też się bez zarzutu uruchamiać. 

Jednak w przypadku jednostek napędowych, które mają więcej niż jeden cylinder, taka regulacja nie wystarczy. Konieczna jest także wspomniana wcześniej synchronizacja. Odbywa się ona przy użyciu wakuometru. Po podłączeniu przewodów do nanometrów podpina się je do gaźników. Celem jest doprowadzenie do tego, aby w każdym było takie samie ciśnienie, dzięki czemu będą równo pracować. 

gaźnik motocyklowy

Regulacja przebiega podobnie, z tym że konieczne jest, aby na manometrach podłączonych go gaźników wszędzie było takie samo ciśnienie. Może to oznaczać, że w zależności od zużycia, nie każdy z nich będzie można ustawić na maksymalną wydajność – najważniejsza jest równa praca. Tak właśnie wygląda regulacja gaźników w motocyklu 

Jak wyregulować gaźniki w motocyklu. Teraz już wiesz!

Nawet jeśli wcześniej nie zdawałeś sobie z tego sprawy, teraz masz świadomość, jak ważne jest regulacja gaźników w motocyklu, szczególnie w tych wielocylindrowych. Dzięki temu Twój motocykl będzie działał lepiej i zmniejszasz ryzyko awarii silnika. Nawet jeśli po przeczytaniu wiesz, jak wyregulować gaźniki w motocyklu, ale nie będziesz chciał podejmować się tej czynności samodzielnie, to bez problemu znajdziesz warsztat, w którym fachowiec będzie mógł zrobić to dla Ciebie.

Sprawdź także: OC Saabubezpieczenie OC Oleśnica

Jako właściciel motocykla pamiętaj nie tylko o tym, by dbać o jego stan fizyczny, ale także, by mieć aktualną polisę. Ubezpieczenie OC kupisz w LINK4 bez wychodzenia z domu – skorzystaj z Kalkulatora, by poznać wysokość swojej składki. Możesz też porozmawiać przez telefon z naszymi konsultantami pod numerem 22 444 44 44 lub spotkać się osobiście z jednym z agentów współpracujących z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21