Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Rondo dwupasmowe – zasady poprawnej jazdy

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 33 sek.

Rondo dwupasmowe – miejsce, które z jednej strony ułatwia przemieszczanie się, a z drugiej wprowadza pewne wyzwania dla kierowców. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak prawidłowo poruszać się po rondzie dwupasmowym, kto ma pierwszeństwo i jakie są przepisy, ten artykuł jest dla Ciebie.

W ostatnich latach na drogach pojawiło się wiele rond. Na głównych arteriach miejskich powszechnie stosowane jest dwupasmowe rondo, które znacznie przyspiesza ruch względem pozostałych rozwiązań drogowych. Zasady poruszania się po takim skrzyżowaniu są stosunkowo proste do opanowania, a dla kierowców wręcz intuicyjne. Jednak duża liczba pojazdów i dwa pasy ruchu mogą wprowadzić w osłupienie i doprowadzić do decyzji podjętych w panice. W poradniku przypominamy zasady ruchu na rondzie dwupasmowym.

Rondo dwupasmowe – jak na nim jeździć?

W ostatnich dziesięcioleciach infrastruktura komunikacyjna w naszym kraju została mocno rozbudowana. Poza nowymi autostradami i drogami szybkiego ruchu powstały ważne arterie wokół miast. To na takich drogach w większości przypadków projektuje się i wykonuje ronda dwupasmowe, zmorę wielu niedoświadczonych kierowców. 

Zacznijmy od definicji i krótkiego objaśnienia samego ronda. Jest to skrzyżowanie, na którym ruch odbywa się wokół sztucznie utworzonej wyspy lub placu. Najczęściej rondo ma kształt okrągły, jednak tego typu skrzyżowania prowadzące wokół placów miejskich mogą mieć kształt kwadratu lub prostokąta. Dlaczego wówczas nadal nazywane są rondem, a nie skrzyżowaniem? Ponieważ drugą charakterystyczną cechą ronda jest to, że ruch na nim odbywa się tylko w jednym kierunku. 

Rondo dwupasmowe jest szczególnym typem takiego skrzyżowania. Charakteryzuje się dwoma pasami prowadzącymi wokół wyspy. W ten sposób poprawia się drożność na skrzyżowaniu i można nim przeciąć dwie trasy dwupasmowe bez ryzyka ograniczenia drożności. Może to jednak powodować większe problemy w ruchu dla kierowców z mniejszym doświadczeniem.

Jak jeździć po rondzie dwupasmowym? 

Czy jazda na rondzie dwupasmowym jest bezpieczna i łatwa? Wielu kierowców paraliżuje strach, kiedy widzą dodatkowy pas ruchu na takim skrzyżowaniu. Tymczasem przepisy w wystarczająco jasny sposób wyjaśniają zasady poruszania się po rondzie. Przedstawiamy najczęściej wymieniane problemy i wyjaśniamy wątpliwości. 

  • Który pas zająć przed wjazdem na rondo? 

Kodeks drogowy nie określa, z którego pasa należy wjechać na dwupasmowe rondo. Jednak dla ułatwienia poruszania się po rondzie dwupasmowym stosuje się do dwóch zasad. Jeśli zamierzasz zjechać z ronda już na pierwszym zjeździe, ustaw się na prawym pasie. Z kolei decydując się na jazdę prosto lub w lewo, wybierz zewnętrzny lewy pas. Pamiętaj jednak, że jazda po rondzie dwupasmowym wymaga dużego skupienia niezależnie od jego konstrukcji.

  • Jak zjeżdżać z ronda?

Kolejną kwestią, która obrosła w wiele mitów jest ta związana ze zjazdem z ronda. Choć najłatwiej zjechać z ronda poruszając się po prawym pasie, nie jest to jedyny pas uprawniony do zjazdu. Niezależnie od tego, czy zjazd jest jedno, czy dwupasmowy, można dostać się na niego także z zewnętrznego pasa. Warunek jest jeden – w tym manewrze pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym mają inne pojazdy poruszające się prawym pasem lub zjeżdżające ze skrzyżowania.

A czy w takim razie poruszanie się po rondzie dwupasmowym  jest trudne, gdy trzeba zmienić pas? Tutaj obowiązują podobne przepisy jak na drodze dwupasmowej. Jeśli zmieniasz pas na zewnętrzny, musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdom już się po nim poruszającym. Jeśli chcesz zjechać na pas zewnętrzny i zjechać z ronda, także musisz przepuścić samochody jadące po nim. Takie obowiązują przepisy na rondzie dwupasmowym.

  • Sygnalizacja skrętu na rondzie – kiedy włączać kierunkowskazy? 

Wiele wątpliwości wzbudza użycie sygnalizatorów kierunkowych przy rondach dwupasmowych. Jak jeździć na rondzie dwupasmowym? Czy potrzebne są kierunkowskazy? Wjazdu na rondo nie trzeba sygnalizować. Podobnie poruszania się po nim, choć instruktorzy jazdy mogą sugerować inaczej. Natomiast bezwzględnie należy włączyć migacz przed zjazdem z ronda, a także przy każdej zmianie pasa.

Pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym

Warto wiedzieć, że pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym jest aspektem dość łatwym do przyswojenia.

Pojazdy poruszające się na oznakowanym rondzie dwupasmowym, zgodnie z przepisami ruchu drogowego, mają zawsze pierwszeństwo przed pojazdami dopiero wjeżdżającymi na rondo. Oznacza to, że kierowcy, którzy są w trakcie jego pokonywania, mają prawo kontynuować jazdę bez konieczności ustępowania pierwszeństwa pojazdom wjeżdżającym, chyba że znaki świadczą inaczej.

W przypadku ronda dwupasmowego ważne jest również to, że kierowcy na zewnętrznym pasie mają pierwszeństwo przed tymi znajdującymi na wewnętrznym pasie. Jest to szczególnie istotna informacja, gdy zjazd z ronda wymaga wcześniejszej zmiany pasa.

Na pierwszeństwo może wpłynąć jednak wiele sytuacji pobocznych. Jedną z największych zmian, definiujących pierwszeństwo na nowo, jest sygnalizacja świetlna. Wedle definicji pierwszeństwo ma ten, przed kim zapali się światło zielone, oczekiwać na swoją kolej musi natomiast kierowca, przed którym pali się światło czerwone. 

Przy poruszaniu się po rondzie, które jest odpowiednio oznakowane, ale brakuje na nim działającej sygnalizacji świetlnej, nie obowiązuje zasada prawej ręki. Stosując ją, mógłbyś narazić się na wymuszenie pierwszeństwa. Dlatego pierwszeństwo mają zawsze pojazdy poruszające się po rondzie przed samochodami chcącymi na nie wjechać.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Poruszanie się po rondzie dwupasmowym

Zmiana pasa ruchu na rondzie to standardowa sytuacja – oznacza bowiem przejazd samochodu bądź motocykla z jednego pasa na drugi w trakcie pokonywania ronda. Jest to działanie dozwolone, choć niebezpieczne, między innymi z uwagi na niewielką widoczność. Wyprzedzanie na rondzie natomiast polega na przejechaniu obok innego pojazdu jadącego w tym samym kierunku.

Zatem jakie są przepisy? Rondo dwupasmowe jest traktowane na równi ze standardowymi skrzyżowaniami. Jeśli przeanalizujesz je na chłodno, dojdziesz do wniosku, że jazda w takich miejscach wcale nie jest trudna. Jednak samo przestrzeganie przepisów nie wystarczy do bezpiecznego poruszania się po rondzie dwupasmowym. 

Warto zacząć od niebezpieczeństw. Największe zagrożenie na takich obiektach stanowią dwie grupy kierowców: niedoświadczeni przyjezdni i miejscowi rutyniarze. Dlatego wjeżdżając na rondo, musisz pamiętać, że nie wszyscy mogą przestrzegać przepisów. Będzie to wynikało odpowiednio z roztargnienia i nadmiernej pewności siebie. 

Bardzo często kierowcy nie przestrzegają podstawowych zasad pierwszeństwa poruszania się po skrzyżowaniach i drogach. Zdarza się, że samochody sunące wewnętrznym pasem nagle zjadą na zewnętrzny, ponieważ kierowcy zauważą zjazd. Bywa też, że kierowcy wybierają bezpieczniejszy prawy pas, ale nie uwzględniają zjazdu. W efekcie zatrzymują się przed zjazdem i próbują ponownie włączyć do ruchu. 

Dużą uwagę zachowaj także przy samym wjeździe na rondo, szczególnie kiedy chcesz włączyć się na wewnętrzny pas. W tym wypadku musisz przepuścić zarówno poruszających się lewym, jak i prawym pasem. Jeśli chcesz wjechać na prawą nitkę, weź pod uwagę, że część kierowców może w tym miejscu zmieniać pas na zewnętrzny. Lepiej poczekać kilka sekund dłużej, niż wymusić pierwszeństwo i doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji. 

Staraj się nie zmieniać wybranego pasa, jeśli to nie jest niezbędne. W większości miejsc przed samymi rondami umieszcza się wyraźne tablice informacyjne, które przedstawiają precyzyjnie rozmieszczenia zjazdów. Najlepiej jeszcze przed wjazdem na rondo ustaw się na właściwym pasie i nastaw na opuszczenie skrzyżowania na konkretnym zjeździe.

Przepisy na rondzie dwupasmowym

W polskim prawie drogowym nie funkcjonują żadne przepisy dotyczące ruchu stricte po rondzie. Zamiast tego, obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego, których kierowcy powinni przestrzegać na każdym skrzyżowaniu, niezależnie od jego konstrukcji, typu i rodzaju.

Tylko dwa znaki w zakresie regulacji ruchu okrężnego odgrywają kluczową rolę: C-12, informujący o ruchu wokół wyspy lub placu, oraz A-8, ostrzegający przed skrzyżowaniem, gdzie ruch odbywa się wokół wyspy lub placu.

Przepisy dotyczące ruchu na rondzie wynikają z ogólnych zasad ruchu drogowego i nie są szczegółowo opisane w polskim prawie. Kierowcy zobowiązani są do dostosowania się do sytuacji na skrzyżowaniu, respektowania oznakowania drogowego i przestrzegania reguł ruchu. Ustępowanie pierwszeństwa, sygnalizowanie zmiany pasa, czy bezpieczne wyprzedzanie na rondzie są kwestiami wynikającymi z ogólnych zasad bezpieczeństwa drogowego, a ich poprawne wykonywanie jest kluczowe dla utrzymania płynności ruchu i bezpieczeństwa na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym.

Naruszenie przepisów ruchu na rondzie dwupasmowym może skutkować konsekwencjami w postaci nałożenia mandatów karnych przez organy ścigania. Kierowcy, którzy nie przestrzegają zasad pierwszeństwa, nie używają kierunkowskazów czy nie zachowują bezpiecznej odległości między pojazdami, mogą zostać ukarani finansowo.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Rondo dwupasmowe a bezpieczeństwo

Ronda, pomimo swojej popularności, stanowią obszar potencjalnych niebezpieczeństw na drogach. W samym roku 2022 odnotowano 413 wypadków z udziałem ruchu okrężnego, skutkujących utratą życia 13 osób, a kolejnych 453 zostało rannych. Te alarmujące statystyki podkreślają istotność przestrzegania zasad ruchu na rondach oraz potrzebę podjęcia działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na tych skrzyżowaniach.

Aby jeździć bezpiecznie na rondach w różnych warunkach, kierowcy powinni dostosować swoją prędkość do aktualnych warunków atmosferycznych, takich jak deszcz, śnieg czy mgła. Zachowanie większej ostrożności i zwiększenie odstępu między pojazdami w trudnych warunkach może zminimalizować ryzyko kolizji. Stosowanie się do zasad pierwszeństwa, korzystanie z kierunkowskazów oraz regularne sprawdzanie luster, zwiększa ogólny poziom bezpieczeństwa na rondach.

Podsumowanie

Wiesz już, czym jest rondo dwupasmowe i jak jeździć, żeby uniknąć niebezpiecznych sytuacji. Najważniejszą zasadą jest jednak zdrowy rozsądek i zachowanie spokoju. Jeśli nie wiesz, jak się poruszać, patrz na kierowców przed sobą i poruszaj się dokładnie jak oni. Unikaj niebezpiecznych manewrów, szczególnie przy pomylonych zjazdach. Czasem lepiej zjechać w niewłaściwy zjazd, zawrócić i wjechać na rondo ponownie, niż w ostatniej chwili gwałtownie odbijać na zewnętrzny pas. 

Wypadki zdarzają się nie tylko na rondach dwupasmowych. Poza obowiązkowym ubezpieczeniem OC warto wykupić również AC, które chroni Twoje auto oraz jego podstawowe wyposażenie przed skutkami wypadków czy kolizji. 

Jeśli szukasz towarzystwa ubezpieczeniowego, wybierz ofertę LINK4. Zachęcamy do skorzystania z Kalkulatora LINK4, dzięki któremu w łatwy sposób przeliczysz swoje ubezpieczenie. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU OC i AC dostępne są na stronie www.link4.pl.

Sprawdź też: Rejestracja samochodu Gliwice, Ubezpieczenie OC Zgierz

FAQ – często zadawane pytania

Kto ma pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym, kierowcy na rondzie czy ci, którzy wjeżdżają?

Na rondzie dwupasmowym zasadę pierwszeństwa przejazdu mają kierowcy poruszający się już po rondzie. Osoby wjeżdżające muszą zatem bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się na nim. Zasada ta ma na celu płynność ruchu na rondzie i unikanie niebezpiecznych sytuacji, lecz może ona ulec zmianie w wyniku sposobu oznaczeń znakami drogowymi, bądź zastosowania sygnalizacji świetlnej.

Jakie są konsekwencje złamania przepisów na rondzie dwupasmowym?

Złamanie przepisów na rondzie dwupasmowym może skutkować nałożeniem mandatu przez organy egzekwujące prawo drogowe, z czym wiążą się także punkty karne. Istnieje również ryzyko wystąpienia wypadku lub kolizji, co może prowadzić do większych szkód materialnych i zagrożenia bezpieczeństwa.

Czy rondo dwupasmowe zawsze ma dwa pasy ruchu, czy może być więcej?

Rondo dwupasmowe charakteryzuje się dwoma pasami ruchu, jednak na bardziej rozbudowanych skrzyżowaniach, zwłaszcza na głównych arteriach miejskich, może istnieć większa liczba pasów. Konstrukcja tego typu ronda zależy od specyfiki danego miejsca i projektu infrastruktury drogowej, a sama liczba pasów może być dostosowana do natężenia ruchu i potrzeb danego obszaru.

Jakie są dodatkowe zasady na rondach dwupasmowych w nocy?

Nie ma dodatkowych zasad dotyczących poruszania się po rondach dwupasmowych w nocy, które obejmuje kodeks drogowy. Jednak kierowcy oczywiście powinni stosować się do standardowych zasad ruchu drogowego, być szczególnie ostrożni i dostosować prędkość do warunków nocnych, korzystając z odpowiedniego oświetlenia.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21