Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Separator akumulatorów – jaką rolę pełni?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 5 sek.

Z roku na rok coraz większą popularność zyskuje caravaning, czyli podróżowanie samochodem z przyczepą kempingową lub kamperem. Jednym z niezbędnych urządzeń w trakcie takiej podróży jest separator akumulatorów.

Spis treści:

1. Do czego potrzebny jest separator akumulatora?
2. Czym jest separator ładowania akumulatorów?
3. Separator akumulatorów – schemat podłączenia
4. Separator akumulatorów – kilka słów na koniec

Każdy kamper lub przyczepa kempingowa wyposażony jest w tzw. akumulator postojowy, który stanowi źródło zasilania dla lodówki, piekarnika oraz pozostałych urządzeń znajdujących się w części mieszkalnej samochodu czy przyczepy. Ten dodatkowy akumulator może być ładowany na różne sposoby. Jednym z rozwiązań jest wykorzystanie alternatora, który zasila również główny akumulator kampera lub samochodu ciągnącego przyczepę.

separator-akumulatorow1

Sprawdź także: Rodzaje akumulatorów. Czym się od siebie różnią i jaki wybrać? 

Wykorzystanie alternatora do ładowania akumulatora postojowego jest wygodnym rozwiązaniem, ale niesie ze sobą również ryzyko rozładowania głównego akumulatora pojazdu. Aby tak się nie stało, obie baterie muszą być rozdzielone wtedy, gdy nie pracuje silnik samochodu. Służy do tego m.in. separator akumulatorów. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak działa i jak podłączyć separator do akumulatorów, to zapraszamy Cię do przeczytania dalszej części naszego artykułu.

Do czego potrzebny jest separator akumulatora?

Zanim wyjaśnimy, czym jest separator akumulatora, przedstawimy krótko, dlaczego jest on potrzebny w kamperze lub przyczepie kempingowej. Kamper ma w wyposażeniu alternator, który jest prądnicą prądu przemiennego. Napędza go praca silnika samochodu. Współpracuje z mostkiem prostowniczym AC, który zamienia prąd przemienny na prąd stały. Powstałym napięciem ładowany jest akumulator rozruchowy auta.

Alternator dostarcza zwykle do akumulatora prąd o napięciu od 13,8 V do 14,4 V. Posiada on dodatkowo wbudowany regulator, który pozwala na kontrolowanie szybkości, z jaką następuje ładowanie baterii. Utrzymuje także napięcia wytwarzane przez alternator w odpowiednim zakresie. 

W podobny sposób można wykorzystać alternator również do ładowania akumulatora postojowego, z którego zasilane są wszystkie urządzenia elektryczne, znajdujące się w części mieszkalnej kampera lub przyczepy. Jednak umieszczenie akumulatora rozruchowego i postojowego we wspólnym obwodzie niesie ze sobą ryzyko rozładowania tego pierwszego, w trakcie korzystania z urządzeń elektrycznych, takich jak czajnik, piekarnik itd. W takim wypadku uruchomienie auta po postoju może być niemożliwe.

Dlatego też akumulator rozruchowy powinien służyć tylko i wyłącznie do uruchamiania samochodu i być niezależnym od akumulatora postojowego i instalacji elektrycznej w części mieszkalnej. Dzięki temu unikniesz niekontrolowanego poboru prądu z akumulatora rozruchowego przez akumulator postojowy i odwrotnie. 

Jak jednak w takim razie można ładować obie baterie z alternatora? Należy zadbać o to, by połączenie między oboma akumulatorami istniało tylko wtedy, gdy działa źródło ładowania, czyli silnik. Po jego wyłączeniu baterie muszą zostać całkowicie od siebie odizolowane. Istnieje kilka sposobów na uzyskanie takiego efektu. Jednym z nich jest wspomniany już wcześniej separator do akumulatorów.

separator-akumulatorow2

Czym jest separator ładowania akumulatorów?

Separator akumulatorów od kampera to urządzenie elektryczne, które eliminuje opisane wyżej ryzyko tego, że akumulator rozruchowy ulegnie rozładowaniu przez połączenie z akumulatorem postojowym. Separator umożliwia przepływ prądu tylko w jednym kierunku, a więc umożliwia dostarczanie napięcia z alternatora do obu akumulatorów, ale jednocześnie powstrzymuje przepływ prądu pomiędzy nimi.

Dodatkowo separator ładowania akumulatorów przyznaje priorytet ładowania ważniejszemu akumulatorowi rozruchowemu. Jeżeli napięcie głównego akumulatora osiągnie wartość około 13,4 V, to separator, zwany również izolatorem, pozwala na ładowania akumulatora lub kilku akumulatorów postojowych. Ponowna separacja baterii następuje, gdy napięcie w akumulatorze rozruchowym spadnie do wartości rzędu 12,8 V. To, przy jakim napięciu dochodzi do odizolowania baterii, może zostać też zdefiniowane przez samego użytkownika.

Na rynku można spotkać diodowy separator akumulatorów do kampera, jednak ten typ urządzenia ma jedną dość istotną wadę, którą jest znaczny spadek napięcia. Z tego powodu w trakcie przeglądania ofert warto zwrócić uwagę na urządzenia nowszej generacji, które działają pod kontrolą mikroprocesora. Separatory tego typu nie posiadają elementów mechanicznych, które mogą ulec uszkodzeniu, przez co są niezawodne. Wyposażono je również w zabezpieczenia przed temperaturą oraz nagłym przeciążeniem instalacji elektrycznej.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Separator akumulatorów – schemat

Izolator akumulatorów może być stosowany zarówno z alternatorem, jak i innymi źródłami zasilania, takimi jak panele słoneczne, regulator ładowania czy prostownik. Jeżeli chodzi o podłączenie, to jest ono stosunkowo proste i powinien sobie z nim poradzić każdy miłośnik caravaningu, który ma podstawowe pojęcie o elektryce.

Przewody minusowe obu akumulatorów należy zewrzeć wspólnie i podłączyć do minusa generatora napięcia, którym może być wspominany wcześniej alternator. Z kolei przewody plusowe należy połączyć z dwoma wyjściami izolatora. Z kolei do wejścia separatora podpinamy plus z generatora. Dzięki takiemu połączeniu akumulator rozruchowy i postojowy będą ładowane wspólnie do żądanego poziomu napięcia. Równocześnie nie będzie ryzyka, że akumulator postojowy rozładuje ten odpowiedzialny za rozruch pojazdu i odwrotnie.

Dowiedz się więcej: Rozładowany akumulator – co zrobić, gdy w aucie zabraknie prądu? 

separator-akumulatorow3

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Separator akumulatorów – kilka słów na koniec

Liczymy, że po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, czym jest i do czego służy separator akumulatorów. Przypomnijmy: jest to urządzenie elektryczne, szczególnie przydatne wszystkim miłośnikom caravaningu. Pozwala ono na jednoczesne ładowanie akumulatora rozruchowego i postojowego za pomocą alternatora bez ryzyka, że jeden z akumulatorów przyczyni się do rozładowania drugiego. 

Czy możesz samodzielnie podłączyć separator akumulatorów? Schemat instalacji jest stosunkowo prosty, dlatego powinien sobie z nią poradzić każdy, kto posiada minimum wiedzy na temat elektryki. Zamontowanie tego prostego urządzenia pozwoli Ci uniknąć problemów z rozruchem kampera lub samochodu ciągnącego przyczepę kempingową podczas wakacyjnego wyjazdu. Jednak oprócz niego warto zadbać również o odpowiednie ubezpieczenie.

Sprawdź też: OC Kia Sportageubezpieczenie samochodu Olkusz

Jeżeli szukasz ubezpieczenia dla swojego auta, koniecznie odwiedź naszą stronę internetową www.link4.pl, na której znajdziesz kalkulator OC oraz wszystkie niezbędne informacje dotyczące ubezpieczeń od LINK4. Polisę możesz kupić również, dzwoniąc pod numer telefonu 22 444 44 44. Możesz też spotkać się z jednym z agentów ubezpieczeniowych współpracujących z LINK4. Odwiedź naszą stronę, by poznać pełną ofertę naszych ubezpieczeń, w tym AC, Assistance czy NNW.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach oraz wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21