Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Silnik 2JZ – legendarny japoński motor pod lupą LINK4

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 39 sek.

W historii motoryzacji pojawiło się wiele silników, które z biegiem lat ze względu na swoją niezawodność, dużą moc lub podatność na modyfikację przeszły do legendy. Jedną z najsłynniejszych jednostek napędowych jest z pewnością silnik 2JZ od Toyoty.

Spis treści:

1. Silnik 2JZ – charakterystyka 
2. 2JZ-GTE – różnice
3. Silnik 2JZ – gdzie można go spotkać?
4. Silnik 2JZ. Kilka słów na koniec

Lata 90. XX wieku to absolutny okres szczytowych możliwości japońskiej motoryzacji. Wśród producentów z Kraju Kwitnącej Wiśni trwał w tych latach prawdziwy „wyścig zbrojeń”, którego efektem było powstanie wielu legendarnych dziś modeli. To właśnie wtedy na rynku pojawiały się takie kultowe samochody jak Nissan Skyline GT-R R34, Mazda RX-7 FD, Honda NSX czy Toyota Supra.

Sprawdź także: Miejski crossover do 30 tys. 3 najciekawsze propozycje 

Pomimo tego, że każdy z wymienionych modeli jest na swój sposób wspaniały, to jednak właśnie Toyota Supra, a właściwie jej jednostka napędowa, czyli słynny silnik 2JZ, ma status prawdziwej legendy. Niemalże każdy fan japońskiej motoryzacji marzy o tym, by posiadać w swoim garażu samochód z tym motorem pod maską. Z naszego artykułu dowiesz się, dlaczego stał się on tak kultowy, jakie są jego warianty oraz w jakich samochodach można go znaleźć.

silnik-2jz1

Silnik 2JZ – charakterystyka

Rodzina silników 2JZ narodziła się na początku lat 90., które jak już wspomnieliśmy we wstępie, były prawdziwym złotym okresem dla rozwoju japońskiej motoryzacji. Podczas gdy europejscy producenci stosowali głównie silniki 4-cylindrowe, w Japonii na porządku dziennym były samochody osobowe wyposażone w duże, rzędowe, 6-cylindrowe jednostki napędowe. Również taką architekturę wykorzystano przy projektowaniu silnika 2JZ.

Silniki 2JZ powstały jako rozwinięcie stosowanych na przełomie lat 80. i 90. w Lexusach i Toyotach silników 1JZ. Stąd też wzięło się oznaczenie kultowego silnika. 2 na początku oznacza po prostu drugą generację jednostek napędowych z rodziny JZ. Podstawowy wariant jednostki napędowej posiada oznaczenie kodowe 2JZ-GE. Litera „G” oznacza w tym wypadku górnozaworowy rozrząd z dwoma wałkami, a „E” elektroniczny wtrysk paliwa.

Tak, jak wspomnieliśmy już wyżej, silnik 2JZ jest rzędową jednostką o 6 cylindrach, a jego pojemność wynosi 3 litry. 2JZ może być wolnossący lub w mocniejszej wersji 2JZ-GTE wyposażony w dwie turbosprężarki w układzie Twin Turbo. Litera „T” w tym oznaczeniu odpowiada właśnie za turbodoładowanie.

Jedną z cech charakterystycznych wszystkich silników 2JZ jest ich wysoka niezawodność i trwałość. Zawdzięczają to m.in. blokowi silnika, który wykonany jest z żeliwa. Jest to co prawda stosunkowo ciężki materiał, ale dzięki swojej porowatej strukturze, która „nasiąka” olejem, zapewnia on właściwe smarowanie wszystkich wymagających tego elementów silnika.

Japońscy konstruktorzy zadbali również o to, by elementy pracujące wewnątrz silnika charakteryzowały się dużą wytrzymałością. Z tego powodu zastosowali oni kuty wał korbowy, kute korbowody oraz wzmocnione czopy łożyska głównego i korbowodu. To właśnie wytrzymałe elementy „dołu” silnika odpowiadają za legendę 2JZ. Silnik ten został skonstruowany w taki sposób, że nawet w słabszej odmianie 2JZ-GE pozwala na bezpieczne podniesienie mocy do poziomów nieosiągalnych dla większości jednostek napędowych.

silnik-2jz2

2JZ-GTE – różnice 

Prawdziwym świętym Graalem i jednostką napędową najbardziej poszukiwaną przez miłośników tuningu jest wspomniany już wcześniej silnik 2JZ-GTE wyposażony w dwie turbosprężarki. Nie jest to jednak jedyna różnica względem słabszej odmiany 2JZ-GE, legitymującej się mocą 220 KM.

Wersja GTE posiada dodatkowo zmienioną aluminiową głowicę ze zoptymalizowanym kolektorem dolotowym oraz ssącym. Zastosowano również o wiele wydajniejsze wtryskiwacze, które znacząco zwiększyły, już duży, potencjał tuningowy jednostki napędowej. 

Dodanie turbodoładowania spowodowało również zmiany w obszarze tłoków. Silnik 2JZ-GTE, w przeciwieństwie do słabszej odmiany GE, posiada denka tłoków z zagłębieniami, które pozwoliły na zmniejszenie stopnia sprężania. Zastosowano również dodatkowy natrysk oleju na tłoki, który ma zapewniać ich dodatkowe chłodzenie.

Wszystkie te usprawnienia w połączeniu oczywiście ze zmianami w jednostce sterującej silnikiem sprawiły, że znacząco zwiększyła się moc jednostki 2JZ. Silnik ten, w swojej najmocniejszej, seryjnej odmianie GTE zgodnie z danymi producenta legitymuje się mocą 280 KM. Czy jednak na pewno? 

Katalogowe 280 KM podawano jedynie ze względu na panującą w latach 90. między japońskimi producentami niepisaną umowę, zgodnie z którą zobowiązali się oni do produkcji silników, które nie przekraczałyby tej wartości. W rzeczywistości jednak seryjne 2JZ-GTE ma 320 KM. Umowa obejmowała również prędkość maksymalną ograniczoną do 180 km/h. Tę wartość również można włożyć między bajki. Prędkość maksymalna Supry A80 wyposażonej w ten silnik przekraczała 250 km/h.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Silnik 2JZ – gdzie można go spotkać?

Silniki 2JZ-GE oraz 2JZ-GTE kojarzone są głównie ze wspomnianą już wcześniej kilkukrotnie Toyotą Suprą A80, która była czwartą generacją tego modelu. Występował on zarówno ze słabszą, jak i mocniejszą, turbodoładowaną wersją silnika 2JZ. Za popularność Supry MK4 odpowiadają głównie filmy z popularnej serii „Szybcy i Wściekli” oraz liczne gry, w których pojawił się ten samochód. Nie jest to jednak jedyny model, w którym można spotkać silnik 2JZ.

Supra nie była nawet pierwszym modelem, w którym pojawił się 2JZ. Debiutował on w Lexusie GS/Toyocie Aristo (były to bliźniacze modele), w 1991 roku. W Toyocie można było spotkać zarówno wersję wolnossącą, jak i doładowaną. Dla Lexusa przewidziano wyłącznie odmianę GE. Drugim najczęściej kojarzonym z silnikiem 2JZ samochodem jest Lexus IS300. Jednak również od był dostępny tylko i wyłącznie z wolnossącą wersją tej jednostki napędowej.

Lista modeli Lexusa i Toyoty, do których trafiały różne warianty silnika 2JZ, jest tak naprawdę bardzo długa. Znajdują się na niej m.in.: Lexus SC/Toyota Soarer, Toyota Crown, Toyota Crown Majesta, Toyota Chaser oraz wiele innych aut, które w większości nigdy nie trafiały na europejskie rynki.

Przeczytaj też: Jakie kombi do 30 tys. złotych warto kupić? 3 propozycje 

silnik-2jz3

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Silnik 2JZ. Kilka słów na koniec

Liczymy na to, że po lekturze naszego artykułu wiesz już trochę więcej na temat tego, skąd wzięła się legenda silnika 2JZ. Ta 3-litrowa, 6-cylindrowa jednostka, powstała w złotym okresie japońskiej motoryzacji. Za sprawą swojej dużej wytrzymałości oraz podatności na modyfikacje do dziś jest to jeden z najpopularniejszych silników poddawanych tuningowi. 

Dzięki temu, że konstruktorzy stworzyli tak solidną jednostkę napędową, bez problemów znosi ona nawet dwukrotne zwiększenie mocy względem seryjnej wartości i to właśnie ta cecha sprawia, że silnik 2JZ a w szczególności jego mocniejsza wersja 2JZ-GTE, jest tak kultową jednostką.

Sprawdź również: ubezpieczenie OC JeepOC w Starogardzie Gdańskim

Niezależnie od tego, czy w Twoim garażu znajduje się mocarna Toyota Supra, czy też może miejski kompakt, to z pewnością zależy Ci na odpowiedniej ochronie Twojego samochodu. Jak możesz zabezpieczyć się przed skutkami wypadku lub kradzieży? Ubezpiecz auto! Kalkulator, który znajdziesz na stronie internetowej LINK4, już dziś pozwoli Ci obliczyć wysokość nowej składki. Szczegóły naszej oferty znajdziesz na www.link4.pl, u Doradców pod numerem telefonu 22 444 44 44 lub u jednego z agentów ubezpieczeniowych współpracujących z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach oraz wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21