Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Silnik widlasty — budowa i rodzaje

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 48 sek.

Silnik widlasty to jeden z najstarszych i najbardziej popularnych rodzajów silników stosowanych w samochodach. Jego budowa pozwala na osiągnięcie wysokiej wydajności i mocy. Z tego artykułu dowiesz się o jego działaniu, wadach oraz zaletach.

Spis treści:

1. Jak zbudowany jest silnik widlasty?

2. Silnik widlasty — rodzaje i sposoby działania

3. Modele samochodów, w których znajduje się silnik widlasty

4. Silnik widlasty — to już wiesz!

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak działa silnik Twojego samochodu? Czy wiesz, czym jest silnik widlasty i w jakich pojazdach można go spotkać? Skośne ułożenie tłoków tej jednostki pozwala na osiągnięcie wysokiej wydajności i mocy. Ich trwałość i niezawodność sprawiły, że znalazły one szerokie zastosowanie i po dziś dzień są wykorzystywane w samochodach osobowych, ciężarowych, rolniczych czy ciągnikach. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej budowie i zastosowaniu silników widlastych. Dowiesz się, jakie rodzaje silnika widlastego istnieją oraz poznasz jego działanie!

Jak zbudowany jest silnik widlasty?

Silnik widlasty — budowa tego rodzaju silnika spalinowego wygląda tak, że cylindry zostały ustawione w dwóch rzędach naprzeciw siebie. W związku z tym określa się go również silnikiem V. Nazwę tą zawdzięcza temu, że cylindry w silniku ułożone są w taki sposób, iż tworzą kształt właśnie tej litery. W zależności od ilości cylindrów nazywa się je także silnikami V-twin (silnik dwucylindrowy) bądź silnikami V-multi (silnik o więcej niż dwóch cylindrach).

Silnik V

Jeśli chodzi o jego budowie, to widlasty silnik tworzy kilka elementów:

  • cylindry i tłoki — to w nich następuje spalanie paliwa, generujące energię. Ułożenie cylindrów w charakterystyczny kształt litery V przyczyniło się do jego nazewnictwa;

  • wał korbowy — połączony z tłokami przy użyciu panewek korbowych. Jego zadaniem jest przeniesienie wygenerowanej przez tłoki energii do koła zamachowego;

  • koło zamachowe — odpowiada za przekazanie energii z wału korbowego na oś napędową;

  • zawory — są umieszczone na głowicy cylindra i kontrolowane przez układ rozrządu. Ich zadaniem jest kontrolowanie dostępu powietrza i spalin z i do cylindrów;

  • gaźnik lub wtryskiwacz paliwa — ma za zadanie dostarczyć odpowiednią ilość paliwa do mieszanki powietrzno-paliwowej;

  • układ rozrządu — składa się z wałka rozrządu, paska bądź łańcucha, kół zębatych, napinaczy i prowadnic. Kontroluje otwieranie się i zamykanie zaworów;

  • osłony i obudowy — utrzymują silnik w odpowiednim położeniu i ochraniają jego poszczególne elementy przed uszkodzeniami;

  • układ chłodzenia — poprzez wymianę ciepła z otoczeniem utrzymuje odpowiednią temperaturę silnika;

  • układ zapłonowy — jego zadaniem jest wygenerowanie iskry potrzebnej do zapalania mieszanki paliwowej.

Wysoka wydajność, niskie zużycie paliwa oraz niski poziom generowanego hałasu to tylko niektóre z zalet, jakie posiada silnik widlasty. Budowa tej jednostki, pomimo osiągnięcia takich samych rozmiarów co silnik rzędowy, pozwoliła na zmniejszenie jego masy, w stosunku do „rzędówki”. Wciąż jest to jednak silnik cylindrowy o dużo bardziej skomplikowanej budowie i wyższych kosztach produkcji.

Sprawdź także: Czym jest i jak działa silnik Wankla?

Silnik widlasty — rodzaje i sposoby działania

Silnik widlasty można podzielić nie tylko ze względu na liczbę jego cylindrów, ale także ze względu na ich ułożenie. Najpopularniejszym zdecydowanie jest ten, w którym cylindry silnika ułożone są w kształcie litery V. Istnieją także silniki widlaste L, gdzie cylindry tworzą kształt litery L oraz silniki widlaste, w których nazwa powstała w analogiczny sposób jak dwóch pozostałych. Przyjrzymy się najpopularniejszemu rodzajowi silnika widlastego – silnikowi V.

Cylinder budowa

Występuje on w kilku rodzajach, w zależności od liczby umieszczonych w nich cylindrów. Wyróżniamy widlasty silnik podwójny (z 2 cylindrami), czterocylindrowy, sześciocylindrowy, ośmiocylindrowy oraz dwunastocylindrowy.

  • silnik podwójny — cylindry ułożone są naprzeciw siebie,

  • silnik czterocylindrowy — ma cztery cylindry ułożone w rzędzie,

  • silnik sześciocylindrowy — ma sześć cylindrów ułożonych w rzędzie lub w trójkątnym układzie,

  • silnik ośmiocylindrowy — ma osiem cylindrów ułożonych w rzędzie lub w układzie V,

  • silnik dwunastocylindrowy — ma dwanaście cylindrów ułożonych w układzie V. 

Wraz ze wzrostem liczby cylindrów w silniku, rośnie jego wydajność, zwiększa się stopień jego skomplikowania oraz koszt wyprodukowania takiej jednostki. Jednak dla fanów klasycznej motoryzacji nic nie wywołuje takich emocji jak silnik cylindrowy. Najlepiej w dwunastocylindrowej wersji.

Sprawdź także: Falujące obroty silnika – przyczyny i rozwiązanie problemu

Jak działa taki silnik? Na zasadzie tłoczenia powietrza i paliwa do cylindrów, a następnie spalania tej mieszanki, co pozwala na wytworzenie energii mechanicznej. Warto jednak napisać o tym trochę więcej.

Tłok umieszczony w cylindrze znajduje się na dole, a zawór dolotowy jest otwarty. Pozwala to na dostanie się do jego wnętrza mieszanki paliwowo-powietrznej. Wał korbowy podnosi tłok, co powoduje zwiększenie się objętości cylindra, w efekcie czego dostaje się do niego większa ilość mieszanki. 

Następnie zamknięty zostaje zawór dolotowy, a zawór wydechowy zostaje otwarty, odprowadzając spaliny z wnętrza cylindra. Wał korbowy opuszcza tłok, co sprawia, że cylinder zmniejsza swoją objętość, a mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje sprężona. Kiedy tłok pozostaje na dole, układ zapłonowy wyzwala zapłon, spalając w ten sposób mieszankę – przekształca ją w ciepło i siłę. To połączenie powoduje podniesienie tłoka przez wał korbowy, generując moc mechaniczną, przekazywaną na koła pojazdu. Cykl ten jest powtarzany, aż do zatrzymania pracy silnika. 

Budowa silnika auta

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Modele samochodów, w których znajduje się silnik widlasty

Silnik widlasty jest najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w branży motoryzacyjnej. Stosuje się go zarówno w samochodach budżetowych, jak i w modelach uznanych za luksusowe. W związku z tym charakterystycznie ułożone cylindry silnika możemy spotkać w Volkswagenie Beetle, Audi A8 czy samochodach BMW z serii 3, jak i takich modelach jak Ford Mustang, Porsche 911 czy Chevrolet Camaro.

To tylko kilka przykładów aut z silnikiem widlastym, które w żaden sposób nie wyczerpują obszernej listy. Popularność tego rozwiązania oraz zalety tychże jednostek sprawiły, że silniki tego typu można spotkać także w takich samochodach ciężarowych jak: Volvo FH, MAN TGX czy Mercedes-Benz Actros. Podobnie jak silniki rzędowe, widlaste silniki możemy znaleźć także w maszynach rolniczych takich marek jak Massey Ferguson czy John Deere.

Sprawdź także: Ciche auto. Jakie modele nie hałasują? TOP 5 propozycji 

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Silnik widlasty – to już wiesz!

Wiesz już, jak działa silnik widlasty. Budowa tej jednostki też nie jest już dla Ciebie tajemnicą. Podsumowując, jest to jeden z najstarszych i najpopularniejszych rodzajów silników stosowanych w samochodach. Charakteryzuje się on tym, że cylindry w silniku ułożone są w kształt litery V. Jego zaletami jest duża moc oraz wytrzymałość idąca w parze ze stosunkowo niskimi kosztami produkcji. Sprawia to, że silnik widlasty pozostaje popularnym wyborem dla producentów pojazdów i możliwe, że i Ty używasz go w Twoim samochodzie. 

Zobacz również: OC Zgierz, ubezpieczenie samochodu OC Kia Sportage

Jako właściciel auta, pamiętaj, by dbać nie tylko o stan swojego samochodu – choć bez wątpienia jest to ważne. Równie istotne jest posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC, które możesz kupić w LINK4 nawet bez wychodzenia z domu. Wejdź na naszą stronę i skorzystaj z kalkulatora online, który pozwoli wyliczyć Ci wysokość Twojej składki. Możesz również porozmawiać bezpośrednio z konsultantem pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. W obu przypadkach otrzymasz rzetelne informacje na temat oferty, a także będziesz mógł zakupić polisę.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Źródło:

https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/kto-jeszcze-produkuje-szesciocylindrowe-silniki-rzedowe/s4kvn58

https://motofakty.pl/rzedowy-czy-widlasty/ar/c4-16141537

https://www.autobaza.pl/page/wiki/silnik-widlasty-2/

https://totalenergies.pl/silnik-rzedowy-czy-silnik-widlasty-jakie-sa-zalety-i-wady-obu-rozwiazan

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21