Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Sprzęgło wiskotyczne – działanie, objawy i naprawa awarii

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 45 sek.

Sprzęgło wiskotyczne znajduje zastosowanie w dwóch różnych układach samochodu. W większości aut sprzęgło tego typu znajduje się w napędzie wentylatora chłodnicy. Stanowi ono jednak również część układu napędowego niektórych samochodów, w których napędzane są wszystkie cztery koła.

Spis treści:
1. Czym jest sprzęgło wiskotyczne?
2. Sprzęgło wiskotyczne – objawy uszkodzenia
3. Sprzęgło wiskotyczne – regeneracja czy wymiana?
4. Sprzęgła wiskotyczne. Kilka słów na koniec

Sprzęgła wiskotyczne obok sprzęgieł elektrycznych, od lat znajdują zastosowanie w napędzie wentylatora chłodnicy wielu samochodów. Sprzęgło tego rodzaju łączy ze sobą oś pompy wody oraz wentylator. Jest ono wypełnione olejem, który pod wpływem temperatury załącza lub rozłącza napęd wentylatora tak, by utrzymywał on odpowiednią temperaturę płynu chłodniczego oraz silnika.

Wraz z rosnącą popularnością samochodów typu SUV i crossover, sprzęgło wiskozowe znalazło zastosowanie w układzie przeniesienia napędu, w którym odpowiada za odpowiednie rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy osiami samochodu. Jest to kompaktowe rozwiązanie, które jest prostsze i tańsze w produkcji niż chociażby mechanizm Torsen.

W dalszej części naszego artykułu dowiesz się więcej nt. tego, jak jest zbudowane i jak działa sprzęgło wiskotyczne. Objawy uszkodzenia tego podzespołu będą skrajnie różne, w zależności od tego, czy mówimy o układzie chłodzenia, czy też o układzie przeniesienia napędu w samochodzie 4 × 4, w którym wykorzystywane jest sprzęgło wiskotyczne. Co to jest i jak rozpoznać jego usterkę?

Czym jest sprzęgło wiskotyczne?

Analizę zasady działania wiskozy zaczniemy od przedstawienia jego budowy. Sprzęgło wiskotyczne składa się z obudowy, w której wnętrzu znajdują się dwa zestawy płytek, tworzące dwie tarcze sprzęgła. Są one zanurzone w oleju silikonowym, który jest medium, za którego pośrednictwem przenoszony jest moment obrotowy z jednej tarczy sprzęgła na drugą. Jest to możliwe dzięki specjalnej właściwości wspomnianego oleju. Olej silikonowy jest w stanie zmieniać swoją lepkość w zależności od swojej temperatury.

Wzrostowi temperatury oleju towarzyszy zwiększanie się jego lepkości. Dzięki temu obie tarcze sprzęgła tracą zdolność do niezależnego względem siebie obrotu i zaczynają współpracować. W ten sposób sprzęgło wiskotyczne wentylatora zasprzęgla się i wprawia wentylator w ruch. Jeżeli temperatura oleju spadnie, to napędu wentylatora lub drugiej osi samochodu jest rozłączany.

Dlaczego w układzie chłodzenia niezbędna jest wiskoza? Sprzęgło tego typu, tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, służy do przenoszenia momentu obrotowego na wentylator. Jego ciągła praca nie jest konieczna. W trakcie jazdy z większymi prędkościami powietrze przepływające przez chłodnicę, w zupełności wystarcza do schłodzenia płynu chłodniczego. Problemem jest jazda z niską prędkością np. w korku. W takiej sytuacji sprzęgło wiskozowe łączy wirnik pompy chłodzenia z wentylatorem, który wymusza przepływ powietrza przez chłodnicę.

W samochodach z napędem na wszystkie koła sprzęgło wiskoza odpowiada za łączenie przedniego i tylnego wału napędowego. Można je znaleźć rzecz jasna jedynie w tych autach, które nie są wyposażone w stały napęd na obie osie.

Jak zatem załączany jest napęd tylnej osi, w samochodzie, w którym znajduje się wiskoza? Sprzęgło domyślnie pozostaje rozłączone, napędzane są jedynie przednie koła. Jeżeli jednak któraś z osi zaczyna tracić przyczepność, to oba wały, na których zamocowane są tarcze sprzęgła, zaczynają się kręcić z różnymi prędkościami. Efektem tego jest również różnica w prędkości obrotowej obu tarcz, która powoduje wzrost temperatury oleju. To z kolei prowadzi do załączenia się sprzęgła i przeniesienia momentu obrotowego na tylne koła.

Przeczytaj: Wymiana sprzęgła. Jak, gdzie i w jakiej cenie to zrobić?

sprzeglo-wiskotyczne-1

Sprzęgło wiskotyczne – objawy uszkodzenia

W przypadku układu chłodzenia są dwa podstawowe objawy wskazujące na to, że uszkodzeniu uległa wiskoza: wentylator nie uruchamia się wcale, nawet wtedy, gdy silnik osiągnie wysoką temperaturę, lub jest on stale uruchomiony niezależnie od tego, czy jest to konieczne, czy nie.

W pierwszym wypadku uszkodzone sprzęgło wiskotyczne wentylatora sprawi, że ten nie uruchomi się nawet w trakcie powolnej jazdy, gdy temperatura płynu chłodniczego zacznie gwałtownie rosnąć. Jeżeli na tablicy wskaźników zaobserwujesz wskazanie świadczące o wysokiej temperaturze silnika, to może to oznaczać, że awarii uległo właśnie sprzęgło wiskotyczne.

Co w sytuacji, w której pozycja załączona będzie tą, w której zablokuje się wiskoza? Wentylator w takim wypadku będzie pracował ciągle od momentu uruchomienia silnika aż do jego zgaszenia. Wbrew pozorom nie jest to pożądane. Jeżeli silnik będzie ciągle nadmiernie chłodzony, to później osiągnie on swoją optymalną temperaturę pracy. W efekcie możesz zaobserwować podwyższone spalanie. Jazda z temperaturą poniżej optymalnej może też przyspieszać zużycie komponentów silnika.

Po czym z kolei rozpoznać usterkę w samochodzie, w którym do przeniesienia napędu na tylną oś służy sprzęgło wiskotyczne? Objawy uszkodzenia 4 × 4, czyli układu dołączania napędu drugiej osi, mogą obejmować wydobywające się spod podwozia samochodu grzechotanie oraz ogólną głośną pracę mechanizmu. Podobnie, jak w przypadku wentylatora, uszkodzone sprzęgło wiskozowe może powodować, że napęd drugiej osi nie będzie się załączał wcale, lub będzie włączony stale nawet w sytuacji, w której nie jest to konieczne.

sprzeglo-wiskotyczne-2

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Sprzęgło wiskotyczne – regeneracja czy wymiana?

Sprzęgła wiskotyczne są stosunkowo trudne i drogie w naprawie. Dotyczy to zwłaszcza sprzęgła wiskotycznego wentylatora. Koszt zakupu nowej części waha się w zakresie od 200 do około 600 zł, dlatego ze względu na skomplikowaną naprawę, nie regeneruje się tego elementu, tylko wymienia go na nowy.

Inaczej ma się sytuacja, jeśli mówimy o samochodzie z napędem na cztery koła, wykorzystującym sprzęgło wiskotyczne. Objawy uszkodzenia 4 × 4 mogą wiązać się z naprawdę dużymi wydatkami. Koszt zakupu nowej wiskozy do układu przeniesienia napędu to minimum 2500 zł.

Z powodu wysokiej ceny zakupu nowego elementu, sprzęgła wiskotyczne służące do przeniesienia napędu podlegają regeneracji. Kosztuje ona zwykle około 500-600 zł. W przypadku regeneracji sprzęgła wiskotycznego konieczne jest rozcięcie jego obudowy i ponowne jej zaspawanie po zakończeniu pracy. Z tego względu warto powierzyć taką usługę wyłącznie mechanikowi doświadczonemu w tego typu naprawach.

To może Cię zainteresować: Regeneracja sprzęgła. Na czym polega i ile kosztuje?

sprzeglo-wiskotyczne-3

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Sprzęgła wiskotyczne. Kilka słów na koniec

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już znacznie więcej na temat tego, w jakich układach samochodu można znaleźć sprzęgło wiskotyczne, co to jest oraz jak można rozpoznać objawy jego usterki. Do niedawna element ten był spotykany jedynie w napędzie wentylatora chłodnicy. Rosnąca popularność samochodów z napędem na wszystkie koła sprawiła jednak, że wiskoza znalazła zastosowanie w wielu układach dołączania napędu tylnej osi.

Uszkodzone sprzęgło wiskotyczne może zablokować się zarówno w pozycji załączonej, jak i rozłączonej. Jest to wysoce niepożądane zarówno w przypadku napędu wentylatora chłodnicy, jak i układu przeniesienia napędu na tylną oś. Z tego powodu usuń usterkę jak najszybciej po jej wystąpieniu. W przypadku sprzęgła wentylatora, w grę wchodzi wyłącznie jego wymiana. Z kolei sprzęgło dołączanego napędu bardzo często podlega regeneracji, ze względu na wysoki koszt zakupu nowego elementu.

Jeżeli polisa ubezpieczeniowa Twojego samochodu dobiega końca, to zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą ubezpieczeń od LINK4! Kalkulator OC, który znajdziesz na stronie www.link4.pl, pozwoli Ci błyskawicznie wyliczyć wysokość Twojej nowej składki. Sprawdź już dziś, ile możesz zaoszczędzić!

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21