Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Układ smarowania – w jaki sposób działa i jak rozpoznać usterkę?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 1 sek.

Układ smarowania jest kluczowym elementem każdego samochodu. Odpowiada za smarowanie i chłodzenie ruchomych części silnika, co zapobiega ich przegrzaniu i uszkodzeniu. W jaki sposób działa i jak rozpoznać ewentualną usterkę? Przeczytaj w poniższym artykule.

Spis treści:

1. Układ smarowania – co to takiego?
2. Rodzaje układów smarowania
3. Awaria i naprawa układu smarowania
4. Układ smarowania – podsumowanie

Układ smarowania to niezbędny element każdego samochodu, odpowiedzialny za zapewnienie odpowiedniej temperatury i nawilżenia ruchomych części silnika. Dzięki niemu możliwe jest płynne i bezawaryjne działanie całego pojazdu. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak działa układ smarowania, jak rozpoznać jego usterkę oraz co może być przyczyną awarii, koniecznie zapoznaj się z naszym artykułem. Wiedza ta może ci się przydać zarówno w kryzysowej sytuacji, jak i podczas codziennej eksploatacji samochodu.

uklad-smarowania1

Układ smarowania – co to takiego?

Układ smarowania silnika to system, którego zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej ilości smaru do miejsc, w których jest on potrzebny w celu zmniejszenia tarcia i zużycia elementów maszyny lub pojazdu. Smar jest specjalnym rodzajem oleju, którego stosowanie zapewnia dłuższą żywotność pojazdu i mniejsze ryzyko awarii. Cały układ składa się z kilku podstawowych podzespołów, takich jak pompa smarowa, filtr, kanały i punkty smarowania. Do czego służą poszczególne elementy układu smarowania

  • pompa to prawdziwe serce układu, gdyż jest odpowiedzialna za wytwarzanie ciśnienia, które jest niezbędne do transportowania smaru do miejsc, w których jest on potrzebny. Składa się z kilku podstawowych elementów, takich jak korpus, wałek, tłok, uszczelka i zawór zwrotny;

  • filtr smaru jest umieszczony w układzie w celu oczyszczenia smaru z zanieczyszczeń, które mogą się w nim znajdować. Kiedy smar przepływa przez filtr, zanieczyszczenia są wychwytywane na jego powierzchni i zatrzymywane;

  • kanały smarowe służą do przenoszenia smaru z pompy do poszczególnych elementów pojazdu, które tego potrzebują. Mogą być wykonane z różnych materiałów, takich jak metal, tworzywo sztuczne lub gumowa rura. Są one zazwyczaj umieszczane w taki sposób, aby umożliwić łatwy dostęp do miejsc, w których jest on potrzebny, a także, aby uniknąć przeszkód, które mogłyby utrudnić jego przepływ;

  • punkty smarowania to miejsca, w których smar jest aplikowany. 

Przeczytaj także: Prowadnice hamulcowe - czym są i jak o nie dbać? 

Rodzaje układów smarowania

Są różne rodzaje układów smarowania, stosowane w zależności od rodzaju maszyny lub pojazdu oraz warunków, w jakich będą one pracować. Jednym z podstawowych rodzajów jest układ ciśnieniowy, w którym pompa smarowa wytwarza ciśnienie. Jest ono niezbędne do transportowania smaru do miejsc, w których jest potrzebny. 

Innym rodzajem jest układ smarowania ciepłoleczniczego, w którym wysoka temperatura jest wykorzystywane do rozgrzania oleju, co zapewnia lepszą jego wydajność w niskich temperaturach. Kolejnym rodzajem jest układ mieszany, w którym zarówno ciśnienie, jak i ciepło są wykorzystywane do transportowania cieczy do poszczególnych elementów maszyny. 

uklad-smarowania2

Układy smarowania mogą być również klasyfikowane ze względu na sposób ich montażu. Możemy wyróżnić układy otwarte, w których smar jest aplikowany bezpośrednio na elementy maszyny oraz zamknięte, w których smar jest aplikowany w specjalnych komorach. Układy zamknięte są bardziej wydajne i trwałe, ponieważ zapobiegają wnikaniu zanieczyszczeń do układu.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Awaria i naprawa układu smarowania

Awaria układu smarowania może być spowodowana wieloma, różnymi przyczynami, takimi jak zużycie poszczególnych elementów, zanieczyszczenie smaru lub awaria pompy. Objawy usterki mogą obejmować wycieki smaru, brak smarowania w niektórych miejscach, nierównomierne smarowanie lub brak ciśnienia w układzie. 

Nieprawidłowości pochodzące z uszkodzeń układu mogą prowadzić do zwiększenia tarcia i zużycia elementów maszyny lub pojazdu. To z kolei powoduje awarię innych podzespołów i wprowadza przestój w produkcji lub konieczność wymiany uszkodzonych elementów. W celu uniknięcia awarii należy regularnie sprawdzać stan smaru i jego filtra oraz wymieniać je, gdy to konieczne. Jeśli już dojdzie do awarii, należy natychmiast zatrzymać maszynę lub pojazd i rozpocząć proces naprawy. 

Jak wygląda naprawa?

Naprawa układu smarowania wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności, dlatego zaleca się skorzystanie z usług profesjonalnego serwisu. Naprawa obejmuje kilka kroków, które muszą zostać wykonane w odpowiedniej kolejności, aby zapewnić prawidłowe działanie układu w późniejszym czasie. 

Pierwszym krokiem jest odłączenie pojazdu od źródła energii. Następnie należy odłączyć wszystkie przewody i rury smarowe oraz wyjąć elementy układu, które będą wymieniane lub regenerowane. Kolejnym krokiem jest oczyszczenie układu z zanieczyszczeń, takich jak pył, rdza czy zanieczyszczenia mechaniczne. Następnie należy wymienić uszkodzone elementy, takie jak pompa smarowa lub filtr smaru, i sprawdzić szczelność połączeń. 

Dowiedz się także: Regeneracja turbosprężarki. Na czym polega i kiedy warto ją robić? 

Kiedy układ jest już gotowy do pracy, należy napełnić go nowym olejem i sprawdzić, czy wszystkie punkty są odpowiednio smarowane. Po zakończeniu naprawy układu należy uruchomić pojazd i sprawdzić, czy działa on prawidłowo. W razie potrzeby należy również wymienić elementy samochodu, które zostały uszkodzone w wyniku braku smarowania.

uklad-smarowania3

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Układ smarowania – podsumowanie

Podsumowując, układ smarowania to system, którego zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej ilości smaru do miejsc, w których jest on potrzebny w celu zmniejszenia tarcia i zużycia elementów pojazdu. Smar jest specjalnym rodzajem oleju, który jest wręcz idealny do takiego zastosowania. Istnieje kilka różnych rodzajów układów smarowania, które są stosowane w zależności od potrzeb oraz warunków, w jakich będą pracować. 

Obsługa układu smarowania mocno pomaga w uniknięciu awarii. Polega na regularnym sprawdzaniu stanu smaru i jego filtra oraz wymienianiu ich, gdy to konieczne. 

Sprawdź też: OC Land Roverubezpieczenia samochodowe Grodzisk Mazowiecki

Pamiętaj także, by zadbać o aktualne ubezpieczenie OC do Twojego samochodu. Za pomocą Kalkulatora LINK4 w prosty sposób obliczysz wysokość swojej składki. Możesz również spotkać się osobiście z jednym ze współpracujących z nami agentów lub skorzystać z pomocy konsultantów, czekających pod numerem 22 444 44 44. Każda z tych dróg jest dobra do tego, żeby obliczyć i wykupić ubezpieczenie OC dla Twojego samochodu. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21