Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Wysokie obroty silnika w czasie jazdy. Czym grożą na dłuższą metę

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 26 sek.

Silnik jest prawdziwym sercem każdego samochodu. Choć czasami nieuniknione, to zbyt wysokie obroty silnika w czasie jazdy na dłuższych odcinkach są dla niego poważnym obciążeniem. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są tego konsekwencje.

Spis treści:

1. Jazda na wysokich obrotach – dlaczego nie powinieneś tego robić?
2. Jazda na wysokich obrotach: diesel a benzyna
3. Czym grozi jazda na zbyt wysokich obrotach?
4. Wysokie obroty w trakcie jazdy – podsumowanie

Już podczas kursu na prawo jazdy młodzi kierowcy uczą się, jak ważne jest dbanie o silnik i samą ergonomię jazdy. Nie jest więc tajemnicą, że potoczne „piłowanie” samochodu przyniesie zdecydowanie więcej problemów niż korzyści. Mimo to wielu kierowców nie odmawia sobie nadmiernego używania gazu podczas jazdy. 

Dowiedz się także: Czym jest docieranie silnika i czy trzeba to robić? 

Z czym musi się liczyć kierowca, który nie zwraca uwagi na obrotomierz? Jak wysokie obroty silnika wpływają na samochód i czym grożą na dłuższą metę? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w naszym artykule.

wysokie-obroty-silnika-w-czasie-jazdy1

Jazda na wysokich obrotach — dlaczego nie powinieneś tego robić? 

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Jeżeli chcesz uniknąć awarii silnika i jego kosztownej naprawy lub wymiany, lepiej zdjąć nogę z gazu przy długich dystansach. Zbyt wysokie obroty silnika w czasie jazdy mogą być przyczyną nadmiernego hałasu wskutek głośnego wydechu. 

Pomijając już niski komfort prowadzenia pojazdu, może to być pierwsza oznaka, że z silnikiem dzieje się coś niepokojącego. Każde odstępstwo od normy powinno wzbudzić zainteresowanie odpowiedzialnego kierowcy. Niesprawna jednostka podczas jazdy jest poważnym zagrożeniem nie tylko dla pasażerów wadliwego auta, ale także dla pozostałych użytkowników ruchu drogowego. 

Awaria silnika to najgorsza z możliwych konsekwencji jazdy na wysokich obrotach, ale niejedyna. Ekonomiczne aspekty prowadzenia auta są dla większości kierowców równie ważne co komfort i bezpieczeństwo jazdy. W dzisiejszych czasach, gdy wszędzie szuka się oszczędności, wysokie zużycie paliwa nie działa korzystnie na Twoją kieszeń. Właśnie dlatego, kiedy sytuacja na drodze od Ciebie tego nie wymaga, lepiej utrzymać optymalną prędkość. Z pewnością skorzysta na tym zarówno Twój silnik, jak i sam portfel

Niekiedy wysokie obroty silnika w czasie jazdy są nieuniknione np. podczas manewru wyprzedzania czy też jeździe na drogach szybkiego ruchu. W takich sytuacjach musisz jednak pamiętać o odpowiednim przygotowaniu. Podczas jazdy na wysokich obrotach silnik jest chroniony przez olej, który zmniejsza tarcie elementów w jednostce napędowej. Jednak dzieje się tak tylko przy określonej temperaturze jednostki. 

Właśnie dlatego tak ważne jest odpowiednie rozgrzanie silnika przed wprowadzeniem go na wyższe obroty, dzięki czemu olej ma możliwość dotarcia do wszystkich elementów jednostki i ich odpowiedniego zabezpieczenia

Niestety częstym błędem popełnianym nie tylko przez początkujących kierowców, jest wprowadzenie nierozgrzanego silnika na wysokie obroty np. tuż po uruchomieniu auta. Nawyk ten może na dłuższą metę doprowadzić do poważnej awarii motoru. Wszystko za sprawą oleju silnikowego, który nierozgrzany do odpowiedniej temperatury tj. 70-80° C, nie spełnia swojego zadania, jakim jest zmniejszenie tarcia w jednostce napędowej, przez co może dojść do jej uszkodzenia. 

wysokie-obroty-silnika-w-czasie-jazdy2

Jazda na wysokich obrotach: diesel a benzyna

Te dwa rodzaje silników niewątpliwie różnią się od siebie. Zatem nic dziwnego, że wśród kierowców panuje przekonanie, iż samochody z silnikiem diesla i benzynowym powinny być różnie traktowane – nic bardziej mylnego. Podział ten w dzisiejszych czasach jest niczym innym jak mocno zakorzenionym przyzwyczajeniem. Zdecydowanie większe znaczenie we współczesnych konstrukcjach aut ma to, czy do ich produkcji został wykorzystany silnik doładowany, czy też wolnossący

W silnikach doładowanych tj. z turbiną (zarówno w benzynie, jak i w dieslu) powinno się zmieniać biegi najpóźniej przy 2000 obrotach na minutę. Po przekroczeniu tej wartości zużycie paliwa nieproporcjonalnie rośnie, a sam wzrost momentu obrotowego i mocy na niewiele się zdaje. Utrzymanie tego stanu na dłuższą metę prowadzi do intensywnego zużycia silnika, a co za tym idzie zwiększenia ryzyka wystąpienia jego awarii. 

Samochody wolnossące tj. bez turbo (w szczególności te z silnikiem benzynowym) do zmiany biegu wymagają wprowadzenia już na co najmniej 2500-3000 obrotów na minutę. Z drugiej strony dłuższa jazda poniżej 2000 obrotów na minutę może skończyć się poważnym uszkodzeniem łożysk przy skrzyni biegów lub koła dwumasowego, a co za tym idzie kosztowną naprawą. 

Warto również pamiętać, że im mocniejszy silnik tym jego elastyczność i tolerancja jest większa. Nie czyni to jednak ich niezniszczalnymi pod kątem ewentualnego zatarcia. 

Zarówno jazda na zbyt niskich, jak i zbyt wysokich obrotach przy dłuższych wyprawach nie jest dobra dla silnika żadnego samochodu, niezależnie od posiadanego rodzaju motoru spalinowego. Oczywiście w obu przypadkach mowa  o długim dystansie, jednak nawet krótkie, ale za to częste wykonywanie tych złych nawyków za kierownicą z pewnością odbije się na kondycji posiadanego auta. 

Sprawdź również: Falujące obroty silnika – przyczyny i rozwiązanie problemu

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Czym grozi jazda na zbyt wysokich obrotach?

Jazda na wysokich obrotach grozi przede wszystkim awarią silnika, która może skończyć się jego kosztowną naprawą bądź też kompletną wymianą. Może ona również skutkować zwiększonym hałasem podczas użytkowania samochodu. 

Jednak jeżeli uda nam się uniknąć usterki, możemy narazić się na zwiększenie kosztów paliwa, które są związane z jego intensywniejszym spalaniem. To najmniej pożądany czynnik, dotyczący tego, czym grozi jazda na zbyt wysokich obrotach. Jedno w tym przypadku jest pewne – jazda na zbyt wysokich obrotach na dłuższą metę w każdej z opisanych sytuacji jest nieekonomiczna i kompletnie nieopłacalna dla kierowców. 

wysokie-obroty-silnika-w-czasie-jazdy3

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Wysokie obroty w trakcie jazdy. Kilka słów na koniec 

Każdy kierowca wie, jak ważne dla dobra samochodu jest dbanie o sprawność silnika w postaci częstych wymian oleju. Równie ważna jest jego umiejętna eksploatacja. Najczęstszą przyczyną niespodziewanej awarii silnika jest długotrwała jazda na wysokich obrotach. Niewystarczające nagrzanie się jednostki napędowej np. zaraz po odpaleniu samochodu, a następnie jazda na wysokich obrotach może doprowadzić do awarii. 

W przypadku niespodziewanej usterki silnika nieocenioną pomocą może okazać się ubezpieczenie chroniące kierowcę przed zdarzeniami losowymi na drodze

Zobacz także: ubezpieczenie samochodu Dacia Sanderoubezpieczenie OC w Legionowie 

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą ubezpieczeń dostępnych w LINK4 oraz skorzystania z kalkulatora ubezpieczeń on-line, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób sprawdzisz cenę polisy ubezpieczeniowej samochodu. Warto również porozmawiać bezpośrednio z naszym konsultantem pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. W obu przypadkach dowiesz się o wszystkich możliwych opcjach ubezpieczeń, a także wykupisz tę polisę, która będzie najbardziej dopasowana do Twoich potrzeb.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21