Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Zapchany katalizator – objawy, przyczyny i naprawa

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 18 sek.

Zapchany katalizator to w większości przypadków usterka, która pojawia się w silnikach wysokoprężnych z turbodoładowaniem. Co dokładnie dzieje się z samochodem, mającym problemy z zatkanym katalizatorem? Odpowiedzi na te i inne ważne pytania dotyczące usterki otrzymasz, czytając poniższy artykuł. 

Spis treści:
1. Zapchany katalizator – objawy
2. Jak sprawdzić, czy katalizator jest zapchany?
3. Zapchany katalizator. Co zrobić w przypadku usterki?
4. Dlaczego lepiej wymienić katalizator na nowy?
5. Zapchany katalizator. Krótkie podsumowanie

Zapchany katalizator – objawy

Zatkany katalizator nie zawsze jest łatwy do zdiagnozowania. Dzieje się tak dlatego, że objawy usterki związanej z tym elementem są bardzo podobne do typowych i często pojawiających się kłopotów z układem zapłonowym. 

Objawy zapchanego katalizatora:

  • trudności z utrzymaniem równych obrotów na biegu jałowym,

  • opór przed wchodzeniem na wyższe obroty,

  • problem z odpalaniem auta.

Jeśli więc zauważysz w swoim samochodzie powyższe symptomy, koniecznie udaj się do profesjonalnego warsztatu samochodowego. Po szybkim sprawdzeniu świec, cewki, przepustnicy oraz przewodów wysokiego napięcia specjalista jest w stanie skutecznie zdiagnozować zapchany katalizator. Pamiętaj, że im wcześniej zgłosisz się mechanika, tym mniej pieniędzy zmarnujesz do naprawy elementów, które tak naprawdę ich nie wymagały.

Oprócz opisanych wyżej zjawisk, objawy zapchanego katalizatora występują również w formie zwiększenia zapotrzebowania na paliwo. Co ważne, „apetyt” na paliwo pojawia się nagle i bez wcześniejszych oznak usterki. Po prostu jednego dnia auto działa bez zarzutu, a drugiego benzyna przez nie przelatuje. Bywają jednak przypadki, gdy wzrost zapotrzebowania na benzynę rośnie stopniowo, ale trzeba przyznać, że tego typu sytuacje są o wiele rzadsze. 

Poznaj inne objawy zapchanego katalizatora:

  • spadek mocy jednostki napędowej,

  • dziwne hałasy spod podwozia.

    zapchany-katalizator-objawy

Jak sprawdzić, czy katalizator jest zapchany?

Skoro wiesz już, jak wyglądają objawy zatkanego katalizatora, czas przejść do tego, jak sprawdzić, czy katalizator jest zapchany. Otóż nie obędzie się bez pomocy warsztatu samochodowego, w którym specjaliści również mogą mieć problemy z jednoznacznym zlokalizowaniem problemu. Zdarza się tak szczególnie wtedy, gdy pojazd jest wyposażony w mocno zabudowaną podłogę. W takiej sytuacji potrzebny jest dostęp do kanału oraz cały zestaw narzędzi. Z tego względu powinieneś więc wybierać tylko warsztaty, mające dostęp do tego typu elementów. Samodzielna diagnoza może być z większym lub mniejszym skutkiem dokonana poprzez obserwację tłumika końcowego. Jeśli zauważysz, że ten element jest oblepiony sadzą, to znaczy, że najprawdopodobniej masz do czynienia z zapchanym katalizatorem.

Bywają przypadki, gdy objawy zapchanego katalizatora pojawiają się na desce rozdzielczej w kabinie kierowcy. Czasami ma on do czynienia ze świecącą się kontrolką „check engine”, która odpowiada za stan silnika. Jeśli zauważysz, że lampka się świeci, to można powiedzieć, że masz nieco ułatwioną sytuację. Od razu wiadomo bowiem, gdzie szukać przyczyn problemów. Wystarczy więc, że pojedziesz z autem do mechanika, by zostało podłączone do komputera i przy pomocy narzędzia diagnostycznego dokładnie sprawdzone. Zazwyczaj kodem błędu jest P0240.

Sprawdź również: Czyszczenie katalizatora. Jak to zrobić?

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Zapchany katalizator. Co zrobić w przypadku usterki?

Na pewno w Twojej głowie pojawiła się myśl „zapchany katalizator – jak wyczyścić ten element?”. Tak naprawdę sposobów na poradzenie sobie z usterką w obrębie katalizatora jest kilka. Najpopularniejsze z nich to:

  • wymiana na nowy z gwarancją,

  • czyszczenie oraz wymiana wkładu,

  • wstawienie zamiennika,

  • zakup katalizatora „z drugiej ręki”,

  • pozbycie się katalizatora i inwestycja w rurę przelotową.

Pomimo wielu możliwości najbardziej polecane są dwie pierwsze, ponieważ dają one najlepsze efekty. Jeśli zależy Ci, na tym, by auto działało bez zarzutu, wymień lub wyczyść zatkany katalizator. Pamiętaj, że zamienniki nie zawsze mogą mieć deklarowaną przez producenta trwałość oraz przebieg. O wiele lepiej więc będzie, jeśli zdecydujesz się na zakup całkowicie nowego elementu pochodzącego od firmy zajmującej się produkcją tego typu części. Co ważne, wyrzucenie katalizatora w obecnym stanie prawnym jest nielegalne, ponieważ każde auto w wersji fabrycznej, musi posiadać ten podzespół. Osobie fizycznej nie jest też łatwo utylizować samodzielnie części zamiennych, co jeszcze bardziej komplikuje cały proces pozbycia się katalizatora.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Dlaczego lepiej wymienić katalizator na nowy?

Co prawda na rynku znajdziesz wiele przedsiębiorstw, które deklarują, że są w stanie wyczyścić element bez szkody na jego parametry, ale problem tkwi w montażu. Otóż jest on na tyle złożony, że wyjęcie oraz ponowne wstawienie podzespołu jest skomplikowane i mieści się w podobnych zakresach cenowych, co wymiana na nowy. W takiej sytuacji o wiele lepszym pomysłem jest wspomniana wymiana niż przywracanie do życia raz uszkodzonego katalizatora. 

zapchany-katalizator-objawy

Czy można jeździć z zapchanym katalizatorem?

W początkowych stadiach usterki, jazda nie powinna być uciążliwa, co nie znaczy, że polecamy poruszanie się z zapchanym katalizatorem. Technicznie jest to jednak możliwe. Musisz jednak wiedzieć, że bagatelizowanie tego problemu nie zaprowadzi Cię do niczego dobrego. Jazda z zatkanym elementem to przede wszystkim:

  • duże dymienie,

  • świecąca kontrolka silnika,

  • kłopoty z zapłonem,

  • zaburzona wydajność.

Jakie auta są narażone na zapchany katalizator?

W samochodach z silnikami benzynowymi naprawdę rzadko dochodzi do usterki związanej z katalizatorem. Jeśli jednak tak się stanie, pierścienie olejowe nie są w stanie zgarniać oleju ze ścianek gładzi cylindrowych. Olej w takim przypadku ulega spaleniu w cylindrach, a jego pozostałości zatykają katalizator. W dieslu można zauważyć duże zadymienie oraz znaczny spadek osiągów. Do głównych przyczyn kłopotów z katalizatorem zalicza się jazdę w warunkach miejskich na niewielkich odległościach. 

zapchany-katalizator-objawy

Przeczytaj także: Zapchany filtr gazu. Objawy, przyczyny i wymiana

Zapchany katalizator. Krótkie podsumowanie

Jak widzisz, zapchany katalizator to problem, który z początku nie wpływa zbytnio na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy, ale w dłuższym okresie może prowadzić do poważnej usterki w obrębie jednostki napędowej, co wiąże się z dużym wydatkiem oraz czasochłonną naprawą. Jedno jest pewne – nie warto zaniedbywać okresowych przeglądów oraz bagatelizować kłopotów zauważalnych podczas codziennej eksploatacji pojazdu. Im wcześniej zareagujesz, tym mniejsze fundusze będziesz musiał przeznaczyć na ewentualną interwencję mechanika. Nie zapomnij też, że katalizator daje niejednoznaczne objawy, co często jest mylone i prowadzi do inwestycji w części, które tak naprawdę nie potrzebują wymiany. Wybieraj więc tylko zaufane warsztaty samochodowe.

Jeśli szukasz OC i AC, by ochronić się przed konsekwencjami finansowymi niektórych zdarzeń na drodze, sprawdź kalkulator LINK4 lub zadzwoń na infolinię LINK4 22 444 44 44. Nasi konsultanci pomogą Ci wybrać odpowiednie rozwiązanie i opowiedzą więcej o gwarantowanym zakresie ochrony, na jaki możesz liczyć po zakupie jednej z polis. Warto też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21