Kupujesz importowane auto? Teraz sprawdzisz jego historię

19 grudnia 2017 0 Komentarzy
Głosuj:
0 głosów

Ministerstwo Cyfryzacji właśnie powiększyło bazę usługi historiapojazdu.gov.pl o dane dotyczące aut importowanych ze statusem już zarejestrowanych w Polsce. Dotychczas ślad ich historii urywał się na polskiej granicy.

Kategoria: Aktualności

Teraz nabywcy używanych samochodów będą mogli przejrzeć historię pojazdu także, gdy był użytkowany w kraju, z którego został sprowadzony. Od piątku, 15 grudnia, taką możliwość mają osoby zainteresowane samochodami pochodzącymi z 21 krajów, m.in. Francji, Belgii, Holandii, Włoch, Szwecji, Stanów Zjednoczonych i Kanady. Dzisiaj po polskich drogach jeździ ponad 4,5 mln aut importowanych z tych rynków. W bazie wciąż brakuje kluczowego z punktu widzenia polskich kierowców kraju, czyli Niemiec. Twórcy jednak zapowiadają dalszą rozbudowę zasobu, także o dane od zachodnich sąsiadów.

To duża zmiana, która pozwoli w znacznym stopniu wyeliminować oszustwa w transakcjach kupna i sprzedaży zagranicznych pojazdów. Użytkownik będzie mógł zweryfikować, czy auto, którym jest zainteresowany, było wcześniej złomowane, uszkodzone, ma status powypadkowego, czy mogło mieć „przekręcony” licznik, czy w ogóle było dopuszczone do ruchu i czy służyło jako taxi.

Co jednak wymaga podkreślenia, spośród wszystkich importowanych aut, użytkownicy będą mogli sprawdzić tylko te, które już zostały zarejestrowane. Jeśli zatem ktoś znalazł sobie samochód za granicą albo świeżo sprowadzony do Polski, ale jeszcze bez rejestracji w kraju, będzie musiał uzbroić się w cierpliwość. Możliwość weryfikacji takich pojazdów zostanie wdrożona w styczniu 2018 roku i będzie to wymagało zalogowania się do systemu za pomocą profilu zaufanego (eGO).

Bez logowania natomiast nadal pozostaną do sprawdzenia informacje o wszystkich pojazdach zarejestrowanych w Polsce. Wystarczy na stronie historiapojazdu.gov.pl wpisać numer rejestracyjny i VIN pojazdu oraz datę pierwszej rejestracji. Wówczas uzyskamy dostęp do danych technicznych auta, terminów obowiązkowych badań technicznych, odczytu licznika zarejestrowanego podczas badania technicznego (te dane są gromadzone w systemie od początku 2014 r.), informacji o ważności obowiązkowego ubezpieczenia OC, liczbie właścicieli pojazdu i województwie rejestracji, a także do kogo wcześniej należał – firmy czy osoby prywatnej. System poinformuje nas także, czy samochód nie jest oznaczony w bazie jako kradziony.

Blogerzy Link4

Marek Baran PR Director LINK4
Tomasz Górewicz Autor artykułów LINK4
Maciej Krzysztoszek Rzecznik Prasowy