Ubezpieczenia dla rowerzystów
- 18 kwietnia 2016
- Archiwum
Rośnie także liczba wypadków z udziałem użytkowników dwóch kółek. W roku 2014 wzięli oni udział w 14195 kolizjach.
Dlatego w ramach OC Rowerzysty można za niewysoką składkę zabezpieczyć siebie na wypadek wyrządzenia szkód osobom trzecim podczas jazdy rowerem.
Polisa na wypadek kradzieży roweru
Kradzieże rowerów zdarzają się coraz częściej. Dlatego warto pomyśleć o ich ubezpieczeniu. Teraz każdy, kto kupi rower w Tesco, otrzyma bezpłatne roczne ubezpieczenie, które zapewnia ochronę w razie utraty roweru w wyniku kradzieży.. Należy pamiętać, że ubezpieczenie nie działa w każdej sytuacji. Istnieją pewne przypadki, gdy nie będziemy mogli otrzymać odszkodowania, np. gdy kradzież wydarzy się poza granicami Polski, skradzione zostaną jedynie elementy roweru czy rower zostanie pozostawiony nieprzymocowany za pomocą zabezpieczenia rowerowego do stojaka rowerowego lub innej stałej konstrukcji.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej rowerzysty
Rośnie także liczba wypadków z udziałem użytkowników dwóch kółek. W roku 2014 wzięli oni udział w 14195 kolizjach. Dlatego w ramach OC Rowerzysty można za niewysoką składkę zabezpieczyć siebie na wypadek wyrządzenia szkód osobom trzecim podczas jazdy rowerem. To ubezpieczyciel poniesie koszty naprawy lusterka, które uszkodzimy przejeżdżając zbyt blisko samochodu lub koszty lakierownia zarysowanej karoserii. Firma ubezpieczeniowa zapłaci także za szkody osobowe np. złamania, gdy wjedziemy w pieszego lub innego rowerzystę a on będzie domagał się od nas finansowej rekompensaty. Generalnie w ramach ubezpieczenia OC ubezpieczyciel zapłaci odszkodowanie osobie trzeciej, która poniosła szkodę, za którą jest odpowiedzialny ubezpieczony.
Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków
Nieszczęśliwy wypadek na rowerze może oznaczać ciężkie chwile także dla nas samych. Dlatego pomyślmy o Ubezpieczeniu NNW, które zapewnia wsparcie w przypadku uszczerbku na zdrowiu lub nawet śmierci. Polisa pomoże pokryć koszty leczenia, skutki niezdolności do pracy, czy wspomoże finansowo rodzinę, gdy nas zabraknie.
Jeżeli zdarzy się nieszczęśliwy wypadek, w wyniku którego ponieśliśmy trwały uszczerbek na zdrowiu, firma ubezpieczeniowa wypłaci jednorazowe świadczenie.
Maksymalną wysokość świadczenia należnego w ramach ubezpieczenia NNW dla Rowerzystów określa suma ubezpieczenia. Można wybrać pomiędzy kilkoma oferowanymi wariantami. Oczywiście im większa suma ubezpieczenia tym wyższa składka.
W razie wypadku przyda się także Assistance rowerowy, dzięki któremu nie będziemy musieli martwić się o nasz rower. Ubezpieczyciel zadba o naprawę uszkodzonego roweru lub jego transport do naszego miejsca pobytu. Assistance rowerowy występuje w ramach ubezpieczenia domu i mieszkania w LINK4.
Kosztowna pomoc za granicą
- 11 stycznia 2016
- Archiwum
W wielu przypadkach ubezpieczenie turystyczne, w tym ubezpieczenie kosztów leczenia, pomaga uniknąć poważnych problemów finansowych za granicą.
Poniżej zestawienie opracowane przez firmę Mondial Assistance dotyczące najwyższych kosztów pomocy udzielonej polskim turystom za granicą w 2015 roku (dane w PLN):
- USA: zasłabnięcie w wodzie, w trakcie pływania w oceanie. Zatrzymanie akcji serca, stan krytyczny - 800 202 zł
- Chiny: guz mózgu - 624 529 zł
- USA: wylew - 438 967 zł
- Węgry: operacja jelita - 385 809 zł
- Kanada: zapalenie płuc - 171 276 zł
Warto pamiętać o polisie turystycznej, która pomoże w wielu trudnych sytuacjach i zapewni finansowe wsparcie w przypadku choroby lub wypadku.
Komentarze
Bezpieczeństwo jazdy. Prawidłowe ustawienie fotela - Raport LINK4
- 12 sierpnia 2015
- Archiwum
zkowego wyposażenia samochodu, który umożliwia zajęcie bepiecznej i ergonomicznej pozycji w trakcie jazdy. Nieprawidłowe ustawienie może powodować dyskomfort kierowcy i rozpraszać jego uwagę.
Zapoznaj się z całym raportem tutaj
Komentarze
Sezon burzowy - Raport LINK4
- 07 sierpnia 2015
- Archiwum
Burza to gwałtowne i niebezpieczne zjawisko pogodowe. Co roku odnotowuje się przypadki śmiertelne oraz obrażenia ciała będące następstwem uderzenia pioruna. Wiele przypadków jest spowodowanych brakiem wiedzy i nieodpowiednim zachowaniem.
Zapoznaj się z całym raportem tutaj.
Komentarze
Historii bicia rekordu prędkości! Część 1.
- 29 kwietnia 2015
- Archiwum
Postaramy się przybliżyć Wam najważniejsze rekordy prędkości oraz te uznawane za przełomowe. Historia potrafi zaskakiwać i tak też jest w tym przypadku.
Historia rekordów prędkości na lądzie zaczyna się wraz z wynalezieniem pierwszego samochodu. Tu część osób poda za przykład pojazd mechaniczny (parowy) Nicolasa Cugnot. Według nas należy zacząć od trójkołowego pojazdu Karla Benza napędzanego silnikiem spalinowym. Ponieważ konstrukcja Benza miała znaczniej więcej wspólnego z prawdziwym samochodem.
Podobne sprzeczności odnajdziemy odwołując się bezpośrednio do bicia rekordów prędkości. Część osób za pierwszy rekord prędkości uznaje ten ustanowiony przez Francuza Gaston de Chasseloup-Laubat. 18 grudnia 1989 roku osiągnął on samochodem elektrycznym prędkość 63,13 km/h. Pomiaru dokonano na odcinku jednego kilometra, pokonał go w czasie 57 sekund. Te dane pozwoliły na dokładne obliczenie prędkość pojazdu. Francuski hrabia kilkukrotnie pobijał swój rekord przekraczając 90 km/h.
"BarneyOldfieldHenryFord" by http://www.automotivehistoryonline.com/Fordbeginning.htm. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons.
Kolejny rekord warty odnotowania to ten z 12 stycznia 1904 roku. Pobił go nie kto inny jak sam Henry Ford. Zasiadł on za sterami Forda 999, osiągając na zamarzniętym jeziorze St. Clair w Michigan prędkość 147 km/h! To wydarzenie zgodnie z zamierzeniami Forda nadało firmie rozgłos. Za kierownicą tego samochodu zasiadał również amerykański kierowca wyścigowy Dan Gurney. Jego słowa świetnie opisują ten pojazd - "It's a fire-breathing monster!", zresztą potwierdził je sam Henry Ford. Warto wspomnieć, że firma już w 1903 roku podjęła próbę pobicia rekordu prędkości. Niestety, skończyła się ona śmiertelnym wypadkiem.
"Stanley Woggle-Bug" by [1]. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons.
Pobity w 1906 roku rekord to powrót do aut parowych. Firma Stanley Brother opracowała samochód Stanley Steamer. Pojazd miał aerodynamiczny kształt i silnik o niewielkiej mocy 50 KM. Mimo to kierowca Fred Marriott na plaży Ormond we Florydzie przekroczył nim magiczną prędkość 200 km/h. Na odcinku 1 mili uzyskał prędkość 205,44 km/h. Firma nie poprzestała na tym wyniku. W 1907 roku próbowała odnotować kolejny sukces za pomocą mocniejszego auta, niestety doszło do wypadku, a kierowca odniósł poważne obrażenia.
Omawiając rekordy nie można zapomnieć o samochodzie Mercedesa. Model 200HP Benz No 1 to "pomysł" Juius'a Ganss. Postanowił on zbudować pojazd, który przekroczy 200 km/h. Auto oparto na modelu GP, a jego moc podniesiono ze 150 KM do 200 KM. 8 listopada 1909 Mercedes ustanowił nowy rekord osiągając 205,666 km/h - nikt wcześniej w Europie nie przekroczył 200 km/h. Kolejny sukces nadszedł w Daytona Beach, gdzie pojazd podczas wyścigu osiągnął prędkość 228,1 km/h. Nowy, lepszy wynik uzyskano dzięki poprawie aerodynamiki nadwozia.
Tę część historii rekordów zaczęliśmy od Mercedesa i na nim kończymy. Bez wątpienia to Karl Benz przyczynił się do rozwoju motoryzacji, a co za tym idzie konkurowania o palmę pierwszeństwa. Bicie rekordów prędkości i rywalizacja od zawsze przyciągały dużo śmiałków oraz rzesze ich fanów. Wystarczy wspomnieć wyścigi rydwanów odbywające się w starożytnym Rzymie. To właśnie one obok walk gladiatorów stanowiły główną atrakcję. Dziś niewiele się zmieniło, a pogoń rydwanów zastąpiono rajdami i wyścigami samochodów.
Autor tekstu: Piotr Szymański
Komentarze
Obowiązkowe wyposażenie samochodu
- 24 kwietnia 2015
- Archiwum
Nieustannie staramy się przypominać Wam o bezpieczeństwie i odpowiednim ubezpieczeniu samochodu, tak też jest w tym przypadku.
Są rzeczy, które każdy kierowca powinien mieć na wyposażeniu swojego auta. Część z nich jest zupełnie oczywista, a i tak wiele osób o nich zapomina. Sprawdź, czy twój samochód jest wyposażany w poniższe elementy.
Zestaw obowiązkowy, uregulowany przez przepisy prawa o ruchu drogowym
- Trójkąt ostrzegawczy oraz gaśnica
Na wyposażeniu każdego samochodu powinny znajdować się trójkąt ostrzegawczy ze znakiem homologacji oraz gaśnica posiadająca aktualną legalizację. Sprawdź, gdzie zamocowano gaśnicę w Twoim samochodzie, bagażnik to nie najlepsza lokalizacja. Idealnym miejscem może być przednia dolna część fotela – takie rozwiązanie stosuje coraz więcej producentów aut.
- Dokumenty pojazdu i ubezpieczenie
Coraz więcej kierowców w Polsce jeździ bez dowodu rejestracyjnego przy sobie. Za każdy brakujący dokument, możesz zostać ukarany kwotą wysokość 50 złotych. Pamiętaj, aby zawsze mieć przy sobie wszystkie dokumenty potwierdzające stan auta oraz prawo jazdy oraz ważne ubezpieczenie OC.
Pamiętaj, że brak tych urządzeń lub nieważny przegląd może się skończyć mandatem w wysokości od 20 do 500 zł.
Lista dodatkowych rzeczy, które warto mieć na wyposażeniu
- Kamizelka odblaskowa
Kolejnym elementem jest kamizelka odblaskowa. Polskie prawo nie nakazuje jej posiadania. Jednak w wielu krajach jest ona wyposażeniem obowiązkowym. Warto wyciągnąć wnioski i dokupić taką kamizelkę. Nawet przy zwyczajnej zmianie koła w znaczny sposób podnosi poziom bezpieczeństwa (poprawa widoczności).
- Koło zapasowe i akcesoria
Koło zapasowe to następny ważny punkt. Upewnij się, czy zapasowe koło „trzyma” powietrze. Wybierając dalszą trasę, warto zabrać ze sobą pełnowymiarowe koło zapasowe, oczywiście jeśli wystarczy miejsca w Twoim bagażniku. W wielu pojazdach jest ono zamocowane pod podłogą bagażnika – zobacz jak się je wyjmuje. Skontroluj, czy masz klucz do odkręcania kół oraz lewarek do podnoszenia pojazdu. Pomocne przy zmianie koła są również rękawiczki robocze.
- Apteczka
Apteczka, w niej też powinny być rękawiczki (np. winylowe). Zwróć uwagę by poza środkami opatrunkowymi, nożyczkami oraz chustą trójkątną, znajdowały się w niej: koc ratunkowy, maseczka do sztucznego oddychania, leki przeciwbólowe, pęseta oraz kołnierz usztywniający.
- Pozostałe przybory
W przedziale pasażerskim, poza wspomnianą wcześniej gaśnicą, warto mieć specjalny młotek do rozbijania szyb oraz nóż do przecinania pasów. W schowku umieść latarkę – świetnie sprawdza się tzw. czołówka. Osoby przezorne powinny posiadać zestaw żarówek (niestety w wielu nowych pojazdach nie będziemy w stanie samodzielnie ich zmienić). Nikomu nie zaszkodzi zapakowanie do bagażnika linki holowniczej i kabli rozruchowych. Akumulator musi być sztywno zamocowany, a biegun dodatni osłonięty.
Jadąc w dalszą trasę zabierz ze sobą dodatkową butelkę płynu do spryskiwaczy oraz oleju silnikowego. A gdy jedziesz w góry – łańcuchy na koła.
Nie zapomnij o dobrym zamocowaniu wszystkich przedmiotów. Gaśnica i trójkąt ostrzegawczy muszą być umieszczone w specjalnych mocowaniach – to oczywiste. To samo dotyczy się bagaży, nie powinny być ułożone luzem.
Autor tekstu: Piotr Szymański
Komentarze
10 kultowych aut z jeszcze bardziej kultowych filmów. Czy rozpoznasz wszystkie?
- 17 kwietnia 2015
- Archiwum
Przedstawiamy listę kultowych samochodów, które zagrały, bądź pojawiły się gościnnie w znanych i lubianych filmach. Mamy nadzieję, że każdy znajdzie coś dla siebie. Prezentujemy nie tylko pojazdy z wielkich produkcji, lecz także auta z polskich filmów.
Prawie każdy ma 10 swoich ulubionych aut. Selekcja ta jest w dużym stopniu uzależniona od okresu w jakim żyjemy, od naszego otoczenia, zainteresowań i innych czynników. Na przestrzeni wielu lat powstało, tak dużo filmów, że z pewnością powrócimy do tego tematu jeszcze nie raz.
Oto nasz subiektywny wybór kultowych samochodów:
1. DeLorean DMC-12 – Powrót do Przyszłości
DeLorean DMC-12 auto z filmu Powrót do Przyszłości, bez którego takie zestawienie nie miałoby sensu. Chyba każdy pamięta sympatycznych bohaterów z produkcji z lat 80-tych: Emmetta Browna i Marty'ego McFly'a oraz wyjątkowy samochód, który nawet bez dodatkowego osprzętu zainstalowanego przez Emmetta robi duże wrażenie. Obecnie oryginalne auto ze wspomnianego filmu, a dokładniej wersję "A", można podziwiać w Universal Studios.
2. Ford Mustang GT-390 Fastback – Bullit
3. Dodge Charger R/T 440 – Bullit
Ford Mustang GT-390 Fastback z 1968 roku to gwiazda filmu pt. Bullit. Za kierownicą Mustanga zasiadł bardzo dobry aktor, a jednocześnie miłośnik samochodów: Steve McQueen. W filmie możemy podziwiać jeden z najbardziej znanych pościgów szklanego ekranu. Bierze w nim udział kolejny kultowy musclecar: czarny Dodge Charger R/T 440. Model wykonany z niezwykłą starannością z form nieistniejącej już firmy Ertl Authentics.
4. Porsche 911S – Le Mans
Innym kultowym samochodem, w którym mogliśmy zobaczyć McQueena, jest Porsche 911S z 1970 roku. Pojazd i aktor wystąpili w produkcji pt. Le Mans. W 2011 roku samochód ten zmienił właściciela i został sprzedany za kwotę 1 375 000 dolarów. Porsche 911 w różnych odmianach i generacjach możemy podziwiać w wielu produkcjach, np. w serialu Californication czy filmie Skolimowskiego Le Depart.
5. Alfa Romeo Spider Duetto 1600 – Student
Alfa Romeo Spider Duetto 1600 z 1966 roku wystąpiła u boku Dustina Hoffmana w filmie pt. Student. Wprowadzenie tego modelu Alfy Romeo "na ekrany" było świetnym posunięciem marketingowym (lokowanie produktu). Pojazd bardzo szybko zyskał popularność na rynku amerykańskim i nie tylko. Model ten dość często można zobaczyć także w innych produkcjach, np. Vicky Cristina Barcelona.
6. Ferrari Daytona Spyder – Miami Vice
7. Ferrari Testarossa – Miami Vice
W serialu Miami Vice widzowie mogli podziwiać dwa kultowe modele Ferrari: Ferrari Daytona Spyder oraz Ferrari Testarossa. W trakcie 111 odcinków detektywi James "Sonny" Crockett i Ricardo "Rico" Tubbs toczą zażarty bój z kartelami narkotykowymi. Te piękne samochody i nietypowe, jak na gliniarzy, ubrania zapoczątkowały trend, który był wyznacznikiem męskiej mody lat 80-tych.
8. Fiat 125p – „Zmiennicy”
Na naszej liście nie może zabraknąć polskiego akcentu. Do dobrze znanych samochodów w Polsce, które uchodzą dziś za kultowe należy zaliczyć Fiata 125p w kolorze Yellow Bahama. To właśnie ten model został wykorzystany w serialu telewizyjnym Zmiennicy.
9. Polonez – „07 zgłoś się”
Konkurent Fiata 125p, czyli Polonez towarzyszył polskiemu Bondowi – Borewiczowi (Bronisławowi Cieślakowi) w serialu 07 zgłoś się. Stąd też otrzymał potoczną nazwę Borewicz.
10. Triumph Spitfire – Nie Lubię Poniedziałku, Poszukiwany, poszukiwana
Drobniejsze role w polskich filmach zagrały też inne samochody uznawane dziś za kultowe, np. Triumph Spitfire w komediach Nie Lubię Poniedziałku czy Poszukiwany, poszukiwana.
To tylko kilka przykładów kultowych samochodów, które mogliśmy zobaczyć na ekranach kin i telewizorów. Dziś większość z tych modeli jest cenionymi pojazdami kolekcjonerskimi. Jeśli należysz do grona szczęśliwych posiadaczy kultowych aut, pamiętaj, że ubezpieczenie samochodu zabytkowego jest tak samo ważne, jak ubezpieczenie samochodu wykorzystywanego na co dzień.
A jakie są Wasze ulubione samochody z filmów?
Autor tekstu: Piotr Szymański
Komentarze
7 najważniejszych rzeczy, o które musisz zadbać, serwisując samochód po zimie
- 10 kwietnia 2015
- Archiwum
Każdy kierowca po okresie zimowym powinien zadbać o kondycję swojego samochodu. Oto kilka porad, które pomogą Ci przygotować swój pojazd do bezpiecznej jazdy. Skorzystaj z naszej listy i skontroluj stan swojego auta w pierwszych dniach wiosny!
O samochód należy dbać zawsze, nie tylko przed okresem zimowym. Ponieważ jego stan techniczny wpływa bezpośrednio na nasze bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Dlatego nie powinieneś odkładać wiosennego przeglądu na dalszy plan. Zadbaj o swój pojazdy już dziś.
1. Wymień opony
Podobnie jak w okresie zimowym, tak i teraz zacznij od wymiany opon na letnie. Przed ich założeniem zwróć uwagę na zużycie bieżnika, czy guma nie jest popękana oraz czy w oponie nie ma wbitej np. śruby. Dokładny przegląd ubezpieczy twój samochód przed poważnymi kolizjami. Jeśli wymieniasz całe koła, a nie same opony zleć specjaliście ich wyważenie (często z felg aluminiowych odklejają się odważniki). Jeśli jedno z kół ma wyraźnie mniej powietrza od pozostałych, powinieneś poprosić o sprawdzenie szczelności opony i wentyla.
2. Umyj swój samochód
Kolejną czynnością jest dokładne mycie samochodu. Należy oczyścić podwozie z resztek soli oraz zalegającego błota. To samo dotyczy nadkoli i miejsc, w których mogła odkładać się sól. Idealnym rozwiązaniem jest podniesienie auta i sprawdzenie ubytków w powłoce bitumicznej, zabezpieczającej podwozie. Zbadaj również o stan powłoki lakierniczej. Jeśli zauważysz drobne rysy czy odpryski, należy je zabezpieczyć. Osoby, którym zależy na nienagannym wyglądzie powinny oddać pojazd na tzw. detailing, czyli odświeżenie lakieru i zabezpieczenie go woskiem.
3. Skontroluj stan klimatyzacji i zadbaj o wnętrze
Zadbaj o wnętrze swojego samochodu. Warto je odkurzyć i oczyścić. Sprawdź, czy wykładzina na podłodze nie jest wilgotna, to samo dotyczy przestrzeni bagażowej. Osusz dokładnie wnętrze pojazdu. Nie zapomnij o wymyciu szyb oraz, często pomijanych, elementów drzwi i progów, widocznych dopiero po uchyleniu drzwi auta (to samo dotyczy klapy bagażnika i maski). Powinieneś też przeprowadzić kontrolę klimatyzacji: zweryfikować jej wydajności oraz oddać do odgrzybiania.
4. Sprawdź stan koła zapasowego
Zaglądając do bagażnika sprawdź, czy twoje koło zapasowe "trzyma" powietrze. W razie potrzeby dopompuj je i powtórz tą czynność za kilka dni. Dokonując porządków w kabinie, zwróć uwagę na datę przydatności gaśnicy.
5. Zbadaj, co się dzieje pod maską
Po otworzeniu maski sprawdź: stan filtra powietrza, poziom oleju, płynu hamulcowego i chłodniczego. Nie zapominaj o filtrze kabinowym, który w części pojazdów mieści się w okolicach przedniej szyby lub we wnętrzu pojazdu, za schowkiem na rękawiczki.
6. Wyczyść reflektory
W starszych modelach samochodów warto wyczyścić wnętrza przednich reflektorów oraz tylnych świateł. Z upływem lat tracą one swoją szczelność, a we wnętrzu gromadzi się brud zmniejszający ich wydajność. Do mycia reflektorów możesz użyć miękkiej gąbki, ciepłej wody z mydłem lub specjalnego detergentu do regeneracji i czyszczenia lamp samochodowych.
7. Sprawdź ważność ubezpieczenia samochodu
W natłoku codziennych zajęć może się zdarzyć, że zapomnisz, kiedy przypada data kolejnej składki. Pamiętaj, że ubezpieczenie oc samochodu jest obowiązkowe, dlatego warto pilnować daty wygaśnięcia twojej polisy. Jeżeli kończy się twoje aktualne ubezpieczenie, radzimy zweryfikować aktualne oferty ubezpieczycieli, poprzez kalkulator ubezpieczeń dostępny na stronach internetowych.
Wymienione powyżej czynności mają ułatwić przygotowanie pojazdu na wiosnę. Jeśli nie jesteś pewien swoich zdolności, przekaż swój samochód w ręce specjalistów w zaufanym serwisie.. Jednocześnie pamiętaj, że poza wizytą w punkcie serwisowym, możesz dodatkowo sam sprawdzić, czy nic nie budzi twoich wątpliwości.
Autor tekstu: Piotr Szymański
Komentarze
Prawa rowerzysty, a prawa kierowcy
- 27 marca 2015
- Archiwum
Rowerzystę na drodze obowiązuje większość tych samych zasad, co kierowcę samochodu (m.in. zobowiązany jest ustępować drogę pieszym, obowiązują go również te same ograniczenia prędkości).
Jest jednak szereg zasad dotyczących samych cyklistów i regulujących ich uprawnienia wobec innych pojazdów. A wszystkie one są zapisane w ustawie „Prawo o Ruchu Drogowym”.
Kto, jak i gdzie może jeździć rowerem?
- jeśli ukończyło się 18 lat, by jeździć na rowerze po drogach publicznych, nie trzeba posiadać karty rowerowej. Poniżej tego wieku należy zdać specjalny egzamin.
- do 10. roku życia dzieci mogą jeździć wyłącznie pod opieką dorosłych, a do 7. roku życia muszą być przewożone na rowerach w specjalnych fotelikach.
- osoba posiadająca prawo jazdy, której sąd zakaże prowadzenia wszystkich pojazdów, nie może jeździć również rowerem. Zakaz ten nie będzie już obowiązywał, gdy kierowcy sąd zabroni prowadzenia wyłącznie pojazdów mechanicznych.
- podobnie, jak kierowcy innych pojazdów, rowerzysta nie może prowadzić po alkoholu. Limity dla kierowców dwóch kółek są dokładnie takie same, jak dla kierowców samochodów. Po alkoholu można jednak bezkarnie prowadzić rower - jesteśmy wtedy pieszymi.
Po chodniku, czy po drodze?
Rowerzyści powinni poruszać się po wyznaczonych drogach dla rowerów (ścieżkach rowerowych, pasach dla rowerzystów). Gdy dróg dla rowerów nie ma, wtedy rowerzysta w pierwszej kolejności powinien korzystać z pobocza. Dopiero w ostateczności, gdy nie ma drogi rowerowej i gdy nie może skorzystać z pobocza, możliwa jest jazda ulicą.
Jazda po chodniku jest zabroniona, poza wyjątkami:
- spełnione są trzy warunki: chodnik ma szerokość, co najmniej dwóch metrów,
- nie ma wydzielonej drogi dla rowerów, a ruch na jezdni dozwolony jest z prędkością większą niż 50 km/h.
- rowerzysta opiekuje się jadącym na rowerze dzieckiem do 10. roku życia, (gdy rowerzysta ma pod opieką osobę poniżej 10. roku życia, może jechać także lewą stroną jezdni).
- panują złe warunki pogodowe (np. śnieg, silny wiatr, ulewa, gęsta mgła).
Jak jeździć po jezdni?
- według przepisów, rowerzyści mogą jechać po jezdni obok siebie, o ile nie utrudnia to ruchu.
- w sytuacji, gdy droga rowerowa przecina ulicę, w którą skręca samochód, pierwszeństwo ma rowerzysta.
- jadący na rowerze mogą też wyprzedzać wolno jadące pojazdy, np. stojące w korku, nie tylko z lewej, ale też z ich prawej strony.
- kierowca roweru zamiar zmiany kierunku jazdy i wyprzedzania musi sygnalizować w wyraźny sposób, np. ręką.
Jakie oświetlenie?
- rowerzysta czy to na zwykłej drodze, czy ścieżce dla rowerów, musi być widoczny dla innych uczestników ruchu.
- cykliści muszą wyposażyć swoje rowery w światła: z przodu - białe lub żółte oraz z tyłu - jedno odblaskowe, drugie zwykłe. Zarówno z przodu, jak i z tyłu światła mogą być migające, a nie ciągłe, bowiem są one bardziej widoczne.
Komentarze
Nieodpowiedzialne zachowania kierowców
- 05 marca 2015
- Archiwum
Każdego dnia jednostki ludzkie nawiązują między sobą relacje. Przypadek kierowców jest bardzo specyficzny. Na sposób zachowania osoby prowadzącej samochód wpływa szereg czynników.
Ze względu na złożoność tego zagadnienia, wyodrębniono oddzielny dział nauki – psychologię transportu.
O wielowymiarowym charakterze wspomnianej dziedziny nauki świadczą doskonale testy dla kierowców zawodowych. Składają się na nie między innymi: badania inteligencji, osobowości, spostrzegawczości, widzenia w mroku, czy testy odległości i refleksu.
Niedawno dzienniki opublikowały wiadomości o kobiecie, która staranowała kilka samochodów na parkingu oraz potrąciła dwie osoby. W informacji podano, że przyczyną tego wypadku było ześlizgnięcie się jej nogi z pedału. Na licznych stronach internetowych a także wśród znajomych, mogliśmy usłyszeć różne opinie dotyczące tego zdarzenia. Od krytyki jazdy, aż po wybuchy agresji "kobiety nie powinny prowadzić samochodów". Przytoczony cytat pokazuje jak wysoki poziom agresji panuje pośród uczestników ruchu. W tej wypowiedzi można również "kobietę" zastąpić "mężczyzną" – takie zdanie może być prawdziwe w obu wypadkach.
Świetnym wyrazem niechęci do innych użytkowników drogi jest krytyka kierowców z innych miast. Osoba, która wkracza na "nasze terytorium" i popełni choćby mały błąd jest automatycznie krytykowana. Zastanówmy się, czy nam, – gdy będąc w innym mieście – nie zdążają się błędy? Przecież sami, poruszając się na terenie innego miasta bądź kraju, chcielibyśmy, by traktowano nas dobrze.
Poza bezpodstawnym narzekaniem, a w efekcie zwiększaniem poziomu agresji naszej i innych, mamy do czynienia z zachowaniami ignorującymi zasady bezpieczeństwa, które faktycznie denerwują kierowców. Najczęściej należą do nich:
1. Niesygnalizowanie podejmowanych manewrów
Doskonałym przykładem jest zmiana pasa, bez sygnalizowania tego manewru kierunkowskazem. Niektórzy migają tylko raz, a następnie niemal natychmiast zmieniają pas ruchu. Inna cześć kierujących pojazdami zaznacza swój manewr dopiero po jego wykonaniu. I jak się tu nie denerwować? Takie zachowania nie tylko grają nam na nerwach, ale potrafią doprowadzić do wypadku.
2. Wymuszanie pierwszeństwa
To jest jeszcze groźniejsze, co więcej, często powiązane jest z poprzednim manewrem. Kierowcy wyjeżdżający z ulicy podporządkowanej nierzadko z premedytacją zajeżdżają drogę tym jadącym zgodnie z przepisami. To samo dotyczy osób wyprzedzających na tzw. trzeciego, czy niestosujących się do sygnalizacji świetlnej.
3. Powolne ruszanie
Dotyczy ono nie tylko kierowców, których nazywamy zawalidrogami. Choć i ci są problemem. Powolne ruszanie spod świateł skutecznie spowalnia ruch – jego następstwem jest powstawanie korków. To tyczy się też kierowców z opóźnionym zapłonem: czytających gazety, zajętych rozmową telefoniczną, czy pań poprawiających makijaż, nieskoncentrowanych na drodze.
4. Blokowanie lewego pasa
Tu podobnie jak w poprzednim przypadku mamy do czynienia ze spowalnianiem ruchu. Najbardziej denerwuje, gdy, oprócz bardzo wolno jadącego kierowcy na lewym pasie, ten na środkowym i prawym jadą z tą samą prędkością.
5. Wciskanie się przed szereg
Dotyczy to głównie omijania kolejki osób czekających do skrętu i wykonywania tego manewru z pasa do jazdy na wprost. Odwrotnością tej sytuacji jest jazda na wprost z pasa dla skręcających. Kolejny przykład to omijanie zakorkowanego pasa za pośrednictwem pobocza.
6. Złe parkowanie
Tu ignoranci mają szerokie pole do popisu od parkowania na jednym z pasów ruchu po zostawianie samochodu na ścieżce rowerowej czy miejscu dla inwalidów. Nierzadko jest to zastawianie wyjazdów, bram, miejsc postojowych dla karetek itd. Można wymieniać w nieskończoność.
Większość z przytoczonych błędów kierowców potrafi nie tylko zdenerwować, ale i doprowadzić do tragicznych w skutkach wypadków. Dlatego starajmy się być dobrymi kierowcami i myśleć podczas jazdy zarówno o bezpieczeństwie, jak i kulturze. Niestety, to właśnie niski poziom kultury osobistej przekłada się na niską kulturę jazdy. Bądźcie wyrozumiali dla innych kierowców, a zanim kogoś skrytykujecie zastanówcie się nad tym, jak Wy sami zachowujecie się w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego!
Autor tekstu: Piotr Szymański
Komentarze