Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Uszkodzona cewka zapłonowa. Objawy, przyczyny i wymiana

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 41 sek.

Cewka zapłonowa to element układu zapłonowego, który umożliwia uruchomienie samochodu. Jej uszkodzenie może unieruchomić samochód lub znacznie utrudnić jego odpalenie. Dziś podpowiemy jak rozpoznać objawy jej uszkodzenia oraz jak je naprawić.

Spis treści:
1. Cewka zapłonowa. Czym jest i jak działa?
2. Przyczyny i objawy uszkodzonej cewki zapłonowej 
3. A jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej?
4. Wymiana cewki zapłonowej – samodzielnie czy u specjalisty?
5. Cewka zapłonowa – podsumowanie 

Wiele osób uważa, że cewki zapłonowe były montowane tylko w starszych modelach samochodów. Są one jednak obecne także w nowoczesnych pojazdach, dlatego dobrze jest znać objawy uszkodzenia tego podzespołu. Wczesne wykrycie i usunięcie usterki może zaoszczędzić Ci dużych kosztów związanych z wymianą cewki na nową.

Cewka zapłonowa. Czym jest i jak działa?

Cewka zapłonowa to jeden z elementów układu zapłonowego, który znajduje się praktycznie w każdym samochodzie z silnikiem benzynowym. Jej zadaniem jest wygenerowanie dużej dawki energii, tak aby możliwy był przeskok iskry na czubku świecy zapłonowej. To natomiast umożliwia zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika. Taki kontrolowany wybuch zapoczątkowuje reakcję łańcuchową, dzięki której możliwe jest poruszanie się samochodem. Ciekawa jest zasada działania tego elementu, dlatego warto się z nią zaznajomić. Pomoże to także w szybszym wykryciu ewentualnych usterek lub uszkodzeń.

Cewka zapłonowa wykorzystuje do swojego działania elektromagnetyzm. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce prąd z akumulatora dociera do cewki, a konkretnie do uzwojenia pierwotnego. Dzięki temu w cewce tworzy się pole magnetyczne. Gdy konieczne jest wywołanie zapłonu, sterownik silnika lub rozdzielacz zamyka obwód elektryczny. W wyniku czego dochodzi do indukcji, załamania pola magnetycznego i powstania prądu o napięciu od 250 do 400 V. Jednak jest ono za małe do wywołania odpowiednio silnej iskry.

Dlatego też napięcie to przekazywane jest na uzwojenie wtórne, dzięki któremu możliwe jest zwielokrotnienie jego wartości. Osiąga się to poprzez zwiększenie ilości zwojów. Uzwojenie wtórne ma około 100 razy więcej zwojów niż pierwotne. Dzięki temu uzyskuje się napięcie od 25 000 aż do 40 000 V. Gdy następuje przerwanie obwodu, napięcie może opuścić cewkę i za pomocą przewodu zapłonowego dostaje się do świecy. Dostarczenie do niej energii powoduje powstanie iskry. Dzięki temu możliwe jest zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika.

Bez sprawnie działającej cewki nie ma możliwości uruchomienia auta, pomimo tego, że akumulator przekazuje prąd dalej. Układ rozruchowy nie jest w stanie zamienić niskiego napięcia na wysokie. Dlatego też nawet drobne uszkodzenie tego elementu może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia samochodu. W takim przypadku konieczna może być wymiana cewki zapłonowej lub jej naprawa. Czasami okazuje się, że uzwojenie zostało w jakiś sposób uszkodzone. W takim wypadku także konieczna jest wymiana cewki na nową.

Zobacz także: Nierówna praca silnika. Co może ją powodować?

cewka-zaplonowa

Przyczyny i objawy uszkodzonej cewki zapłonowej 

Jeżeli zauważysz problemy z uruchomieniem samochodu, które nie są wywołane rozładowanym akumulatorem, warto przyjrzeć się kondycji, w jakiej znajduje się cewka zapłonowa. Przyczyny braku lub słabej iskry mogą być różne. Jedną z najczęstszych jest zużycie oraz zły stan techniczny przewodów zapłonowych. Najczęściej uszkodzeniu ulegają styki, które korodują lub zbierają zanieczyszczenia. Nie ma wtedy możliwości przeniesienia prądu do cewki lub jego napięcie nie jest wystarczające do wywołania iskry.

Kolejnym powodem uszkodzenia cewki zapłonowej może być niesprawny układ ładowania lub wyeksploatowany akumulator. Jeżeli bateria dostarcza zbyt niskie napięcie, cewka nie jest w stanie wygenerować wystarczająco silnej iskry do wywołania zapłonu. Powodem nieprawidłowego działania cewki zapłonowej może być także nieprawidłowa eksploatacja. Na przykład umiejscowienie zbyt blisko cylindrów, gdzie panuje wysoka temperatura, czy też przypadkowe zalanie lub zachlapanie wodą podczas mycia komory silnika.

cewka-zaplonowa

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

A jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej?

Prawidłowe działanie cewki zapłonowej zależy od kondycji wielu innych podzespołów. Dlatego to w nich trzeba najpierw poszukiwać objawów świadczących o tym, że cewka nie działa poprawnie. Po pierwsze wszelkie problemy z uruchomieniem silnika mogą świadczyć o tym, iż instalacja elektryczna w Twoim pojeździe nie działa prawidłowo. Może to być uszkodzony akumulator, przewody zapłonowe, czy też zalane świece. Dlatego też, gdy tylko zauważysz, że silnik uruchamia się trudniej niż zazwyczaj, warto przejrzeć całą instalację elektryczną. Gdy okaże się, że wszystkie elementy są sprawne, konieczna będzie wymiana samej cewki na nową.

Kolejnym objawem, na jaki powinieneś zwrócić uwagę jest nierówna praca silnika na biegu jałowym. Gdy obroty wibrują – raz rosną, a raz spadają, może to oznaczać, iż iskra wywołująca zapłon jest słabsza, niż powinna być. W wyniku tego w cylindrach dochodzi do nierównego spalania mieszanki, co przekłada się właśnie na nierówne obroty. W takim wypadku warto odwiedzić warsztat samochodowy, by profesjonalista ocenił, co jest przyczyną takiego zachowania silnika. 

Jazda z uszkodzoną cewkę zapłonową daje charakterystyczne objawy. Jednym z nich jest nieprzyjemne szarpanie podczas przyspieszania, czy też nagły spadek mocy. Ten drugi objaw występuje zazwyczaj już po rozgrzaniu jednostki napędowej. Jak widzisz, takie nieprzewidywalne zachowanie samochodu może być niebezpieczne, dlatego warto przyjrzeć się temu dokładniej, gdyż powodem może być właśnie uszkodzona cewka. Objawy obejmują także podwyższone zużycie paliwa. Jest to spowodowane tym, że aby zapewnić moc na odpowiednim poziomie przy nierówno pracującej cewce, konieczne jest spalenie większej ilości paliwa.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Wymiana cewki zapłonowej – samodzielnie czy u specjalisty?

Zastanawiasz się jak sprawdzić cewkę zapłonową domowym sposobem, by przekonać się, czy rzeczywiście to ten element jest uszkodzony? Najlepiej będzie, gdy dokonasz pomiaru rezystancji. Otrzymane wyniki porównaj z wartościami podanymi przez producenta auta w instrukcji obsługi. Jeżeli któraś ze zbadanych cewek ma odstający od normy wynik, konieczna jest jej naprawa lub wymiana. A ile kosztuje cewka zapłonowa? Cena tego podzespołu waha się od 50 do 200 złotych, w zależności od modelu i marki pojazdu.

Decyzja o tym, czy wykonać to samemu, czy też zgłosić się do profesjonalisty, powinna być oparta na Twoim doświadczeniu oraz umiejętnościach. Wymiana cewki zapłonowej nie jest trudna, jednak osoba nieznająca się na mechanice może popełnić kilka błędów. Dlatego też, jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie wykonać taką naprawę, skorzystaj z usług profesjonalnego warsztatu samochodowego.

Przczytaj również: Wymiana świec zapłonowych – objawy usterek, jak je wymienić i ile to kosztuje?

cewka-zaplonowa

Cewka zapłonowa – podsumowanie 

Mamy nadzieję, że nasz tekst pozwolił Ci zrozumieć, jak działa cewka zapłonowa oraz jakie objawy wywołuje jej uszkodzenie. Dowiedziałeś się także jak sprawdzić cewkę zapłonową oraz ile może kosztować wymiana. Dzięki temu odpowiednio zadbasz o swój pojazd i jego układ rozruchowy.

Dbając o pojazd, powinieneś także odpowiednio go chronić. Sprawdź nasz kalkulator, dzięki któremu sprawdzisz wysokość składki. Może się okazać, że będzie to dla Ciebie najtańsze ubezpieczenie OC spośród wszystkich ofert, dostępnych na rynku. Poza tym w LINK4 znajdziesz inne praktyczne polisy komunikacyjne w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Nie czekaj, już dziś ubezpiecz samochód w LINK4 i zobacz, ile możesz zaoszczędzić!

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21