Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Nierówna praca silnika. Co może ją powodować?

Czas czytania: 4 min. 1 sek.

Nierówna praca silnika to częsty objaw usterek pojazdów XXI wieku. Skomplikowane systemy, szereg czujników i kapryśna elektronika nie ułatwiają diagnozy. Jakie są tego przyczyny? Co zrobić, gdy silnik nierówno pracuje? Dowiesz się o tym z poniższego tekstu.

Spis treści:

1. Nierówna praca silnika. Z czego może wynikać?
2. Silnik nierówno pracuje? Co robić?
3. Nierówna praca silnika. Kilka słów na koniec

Nowoczesne auta są przyjemne w prowadzeniu, dynamiczne i ekologiczne. To zasługa dopracowanych elementów osprzętu silnika. Niestety, nierówna praca silnika na wolnych obrotach, a także wówczas, gdy jest zimny i rozgrzany, to sytuacje, które mogą wydarzyć się nawet w przypadku pojazdów kilkuletnich. Warto zadbać o utrzymanie w czystości filtrów, ale czy to wystarczy? 

Nierówna praca silnika. Z czego może wynikać?

Przyczyny nierównej pracy silnika zależą w dużej mierze od stopnia jego skomplikowania oraz stosowanego paliwa. Inne będą przyczyny w przypadku diesla, benzyny czy pojazdów zasilanych LPG. W żadnej sytuacji nie należy jednak bagatelizować problemu. Usterkę trzeba usunąć, gdyż jej lekceważenie może pogłębić problem i znacząco podwyższyć koszty naprawy. 

Awarie silników mogą przysporzyć niemałych kłopotów. Wynika to z ich skomplikowanej konstrukcji na potrzeby spełniania rygorystycznych norm emisji spalin. Nierówna praca silnika może być więc spowodowana usterką jednego z wielu elementów osprzętu. Zastosowanie elektroniki w samochodach nie ułatwia rozwiązywania problemów z nierówną pracą. Jakie są najpopularniejsze przyczyny zaburzeń?

Zobacz także: Swap silnika – czym jest i jak przeprowadzić modyfikację?

nierowna-praca-silnika

Nierówna praca silnika po odpaleniu

Nierówna praca silnika na zimnym to częste zjawisko, które ujawnia się dopiero przy niskich temperaturach lub wysokiej wilgotności. Objawia się ono trzęsieniem nadwozia i szarpaniem podczas przyspieszania. Takie zachowanie pojazdu może wskazywać na szereg usterek. Od czego więc zacząć?

Zarówno w silnikach benzynowych, jak i w dieslach źródłem tych problemów mogą być zapchane filtry, nieszczelność układu dolotowego lub awaria któregoś z czujników kontrolujących pracę silnika. W silniku diesla przyczyną usterki mogą być także świece żarowe, a w benzynowym – świece zapłonowe. W silnikach z instalacją LPG warto przyjrzeć się filtrowi fazy lotnej. Zaleca się jego wymianę co 10 tysięcy kilometrów. Na szczęście naprawa tych usterek nie jest kosztowna ani skomplikowana.

W przypadku silników bardziej kosztownych i rzadziej spotykanych przyczyną awarii może być niesprawna przepustnica, której koszt plasuje się od kilkuset złotych do kilku tysięcy, pompa paliwa, przepływomierz oraz cewki zapłonowe. Wszystkie z tych elementów ulegają naturalnemu zużyciu, a koszt ich naprawy zależny jest od marki i modelu pojazdu. Trzeba uważać na zamienniki dostępne na rynku. Niestety nie wszystkie po zamontowaniu działają poprawnie.

Nierówna praca silnika na wolnych obrotach

Przyczyn nierównej pracy na wolnych obrotach może być kilka. Często usterki te pokrywają się z tymi, które towarzyszą szarpaniu na zimnym silniku. Aby wskazać ich źródło, ważne jest przeprowadzenie dokładnej diagnostyki. 

Z reguły wynik kontroli wskazuje na nieszczelność układu podciśnienia lub konieczność wyczyszczenia sondy lambda czy zapchanego filtra paliwa. Usterki układu podciśnienia zazwyczaj kończą się wymianą przewodu.

Stosunkowo droga w naprawie może być niedrożność wtryskiwaczy paliwa. Średnica wtryskiwacza jest bardzo mała, ma on wstrzyknąć paliwo pod odpowiednim kątem z bardzo dużym ciśnieniem. Często zdarza się, że zła jakość paliwa niekorzystnie wpływa na drożność wtryskiwaczy. Należy zatem pamiętać, aby kupować paliwo zalecane przez producentów pojazdów i od sprawdzonych dostawców. Dobra jakość pozwoli zapobiec zapychaniu się wtryskiwaczy i wydłużyć ich żywotność.

W niektórych przypadkach to niesprawny przepływomierz jest przyczyną usterki. Jego awaria nie tylko wprawia silnik w nierówną pracę, ale także podnosi spalanie, jednocześnie osłabiając dynamikę jazdy. Sam element nie jest kosztowny. Zakres cenowy waha się w przedziale 300 – 1000 złotych, a wymiana nie jest czasochłonna. Istotne jest, aby wybrać oryginał lub dobrej klasy zamiennik. Warto w tym temacie zaufać mechanikowi, który ma rozeznanie wśród producentów części zamiennych.

nierowna-praca-silnika

Nierówna praca silnika po rozgrzaniu

Jeśli silnik na zimnym pracuje prawidłowo, nie widać dymienia ani nie czuć szarpania, może oznaczać to inne przyczyny niż te wymienione wyżej. Powodem może być niesprawny czujnik położenia wału korbowego lub uszkodzony układ zapłonowy. W skrajnych przypadkach awaria ta doprowadzić może do unieruchomienia pojazdu.

Nierówna praca silnika po rozgrzaniu może mieć swoją przyczynę we wspomnianym już wyżej przepływomierzu. W tym wypadku zastosowanie preparatu do usuwania zanieczyszczeń może okazać się wystarczające. W silnikach diesla z kolei często dochodzi do zabrudzenia zaworu EGR. Samo wyczyszczenie zaworu może rozwiązać problem. Gdyby nie przyniosło to pożądanych rezultatów, należy wymienić element na nowy. W Polsce popularnym wciąż rozwiązaniem jest zaślepianie zaworu EGR. Ta operacja przywraca parametry silnika, ma jednak negatywne konsekwencje dla środowiska.

Przeczytaj również: Silnik wolnossący. Co to jest? Jak działa? Jakie ma zalety?

Silnik nierówno pracuje? Co robić?

Nierówna praca na zimnym czy ciepłym silniku może mieć wiele przyczyn. Zwłaszcza przy silnikach spełniających normy emisji spalin Euro 3. Skomplikowana budowa i zastosowanie elektroniki sprawiają, że awarie są trudne do zdiagnozowania. Niezbędne jest podłączenie pojazdu pod komputer i zweryfikowanie błędów. Im bardziej skomplikowany jest motor, tym trudniejsza i droższa naprawa.

Zalecana jest zatem wizyta w warsztacie, który dysponuje dobrej klasy sprzętem diagnostycznym. Znalezienie kodu błędu to jednak nie wszystko. Naprawa może skutkować demontażem poszczególnych elementów osprzętu, co wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Warto skorzystać z usług serwisu, zwłaszcza gdy przyczyna jest bardziej skomplikowana i dotyczy pompy paliwa lub szyny wtryskowej.

W poszukiwaniu informacji na temat możliwej usterki silnika pomocne mogą okazać się fora internetowe, skupiające właścicieli pojazdów danej marki. Po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce forum, np. „nierówna praca silnika po odpaleniu”, wyświetlą się wątki dotyczące tego zagadnienia. Można w nich znaleźć przydatne informacje na temat komponentów czy producentów części zamiennych.

nierowna-praca-silnika

Nierówna praca silnika. Kilka słów na koniec

Nierówna praca silnika często przysparza sporych kłopotów. Problem może okazać się łatwy do rozwiązania, ale niektóre usterki wymagają pomocy specjalistów. Szybka reakcja na niepokojące objawy pomoże uniknąć dużych wydatków. Pamiętaj, aby umówić się na diagnostykę w wykwalifikowanym warsztacie i oddać sprawy w ręce profesjonalistów.

Problemy z silnikiem mogą doprowadzić do unieruchomienia pojazdu. Na wypadek tego typu sytuacji dobrze jest mieć ubezpieczenie. Skorzystaj z szerokiej oferty LINK4 i wybierz usługę odpowiadającą Twoim potrzebom. Doskonałym rozwiązaniem jest pakiet Assistance, który gwarantuje pomoc techniczną w wyniku awarii, wypadku, uszkodzenia, kradzieży lub wandalizmu. Gdy będziesz potrzebował pomocy, możesz liczyć m.in. na dostarczenie paliwa, wymianę koła czy samochód zastępczy. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze, umów się już dziś z agentem LINK4 i poznaj korzyści wynikające z posiadania naszego ubezpieczenia.

Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC/AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl 

 

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21