Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

ASG, czyli system Automatic Stop and Go. Co to jest i jakie są jego zalety?

Image
Ikona klienta
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 12 sek.

ASG – czyli automatic stop and go – to obowiązkowy system, który spotkamy na pokładzie każdego nowego samochodu. Nie wiesz, co to jest ASG i jak działa system start-stop? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

W dobie coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin i nieustannie rosnących cen paliwa, technologie umożliwiające ograniczenie spalania paliwa oraz zanieczyszczeń stale ewoluują. Jednym z innowacyjnych rozwiązań stosowanych w nowoczesnej motoryzacji jest system ASG, czyli „Automatic Stop and Go”. System ten ma na celu zredukowanie zużycia paliwa i emisji spalin poprzez automatyczne zarządzanie pracą silnika podczas postoju.

Co to jest ASG? Wszystko, co musisz wiedzieć o tym systemie

Główną funkcją systemu stop and go jest automatyczne zatrzymywanie i ponowne uruchamianie silnika w odpowiednich sytuacjach, takich jak postoje na światłach czy w korku. 

ASG jest systemem zaprojektowanym w taki sposób, aby zoptymalizować zużycie paliwa oraz ograniczyć emisję spalin poprzez eliminację bezproduktywnego spalania podczas postoju. 

Po wykryciu zatrzymania pojazdu i spełnieniu określonych warunków (np. umieszczenie wybieraka skrzyni biegów w pozycji neutralnej) silnik jest automatycznie wyłączany, a gdy kierowca ponownie chce ruszyć i np. wciśnie sprzęgło lub dotknie gazu, silnik jest szybko uruchamiany.

Chociaż system ten może kojarzyć Ci się z nowoczesnymi pojazdami, sam pomysł jego wykorzystania pojawił się już w latach 70. ubiegłego stulecia. Jednakże, ze względu na ówczesne ograniczenia technologiczne i koszty produkcji, systemy te nie zdobyły popularności. 

Z biegiem lat, wraz z postępem w obszarze elektroniki i układów zasilania, systemy start-stop stały się bardziej zaawansowane i dostępne dzięki mniejszym kosztom ich produkcji oraz implementacji w pojazdach.

Jak działa system start-stop?

Wiesz już, co to ASG i jakie są korzyści korzystania z niego. Jak dokładnie jednak działa ten system? Funkcjonowanie tego systemu można podzielić na cztery główne etapy: 

  1. Monitorowanie warunków: system stale monitoruje warunki jazdy i związane z nią parametry pojazdu w tym:
  • prędkość,
  • nacisk na pedał gazu,
  • ciśnienie hamulca.
  1. Identyfikacja postoju: kiedy samochód zatrzymuje się, na przykład na światłach lub w korku, system rozpoznaje tę sytuację jako odpowiednią do wyłączenia silnika.
  2. Automatyczne wyłączenie silnika: gdy warunki są spełnione, system automatycznie wyłącza silnik. 
  3. Reakcja na sygnał kierowcy i automatyczne włączenie silnika: po naciśnięciu pedału gazu lub sprzęgła (w przypadku skrzyń manualnych) przez kierowcę, system szybko uruchamia silnik, umożliwiając płynne ruszenie pojazdu. 

Warunki aktywacji i dezaktywacji systemu ASG 

Warunki aktywacji systemu start-stop zazwyczaj obejmują:

  • zatrzymanie pojazdu, 
  • brak nacisku na pedał gazowy,
  • pewne inne czynniki, takie jak odpowiednie napięcie w układzie elektrycznym pojazdu. 

Dezaktywacja systemu może nastąpić zarówno przez sam system – np. w momencie, gdy silnik nie osiągnął jeszcze swojej temperatury roboczej lub po dłuższym czasie od jego wyłączenia w celu podtrzymania ładowania akumulatora. 

Istnieje również możliwość ręcznej dezaktywacji systemu ASG w przypadku, gdy kierowca chce utrzymać silnik włączony w sytuacjach, gdzie system automatycznie by go wyłączył, na przykład w trakcie manewrów parkowania.

Wpływ ASG na trwałość silnika i inne komponenty samochodowe

Wielu kierowców często decyduje się na dezaktywacje systemu ASG — co to właściwie zmienia i czy takie działanie ma jakikolwiek faktyczny wpływ na funkcjonowanie i trwałość silnika w samochodzie?

Okazuje się, że wpływ systemu start-stop na trwałość silnikach jest ogólnie pozytywny. Ale częste cykle uruchamiania i wyłączania silnika mogą jednak generować dodatkowe obciążenie dla niektórych elementów, takich jak rozrusznik czy akumulator.

Niemniej jednak nowoczesne pojazdy są projektowane z myślą o częstym użyciu systemu start-stop, minimalizując tym samym negatywne skutki dla trwałości silnika i innych kluczowych komponentów. 

W rzeczywistości, w przypadku jazdy w warunkach miejskich, gdzie system ASG jest najbardziej skuteczny, korzyści związane z oszczędnością paliwa często przewyższają ewentualne koszty związane z ewentualnymi awariami spowodowanymi przez używanie systemu start-stop. 

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Korzyści związane z wykorzystaniem ASG

Korzyści związane z wykorzystaniem systemu ASG w samochodach spalinowych można podzielić na te ekonomiczne, ekologiczne oraz te związane z komfortem użytkowania pojazdu. 

W przypadku korzyści ekonomicznych największa jest ta związana z oszczędnością paliwa. Okazuje się, że według przeprowadzonych przez dziennikarzy testów system start-stop pozwala na faktyczną oszczędność w ruchu miejskim na poziomie od 0,4 do nawet około 0,8 litra paliwa na każde przejechane 100 km. 

System ten pozwala wiec zaoszczędzić do około 20 do nawet 50 złotych na każde 1000 przejechanych kilometrów! Dodatkową zaletą tego rozwiązania, która może być dla niektórych równie istotna, jest zmniejszona emisja zanieczyszczeń oraz dwutlenku węgla do atmosfery. 

Wykorzystanie systemu ASG pozwala również na poprawienie komfortu użytkowania pojazdu poprzez zredukowanie hałasu i wibracji podczas postoju, co tworzy bardziej komfortowe warunki do przemieszczania się, zwłaszcza w warunkach miejskich. 

Porównanie systemu ASG z innymi technologiami

ASG w porównaniu z innymi, bardziej tradycyjnymi metodami ograniczania zużycia paliwa wypada bardzo dobrze. Przede wszystkim dzięki łatwości implementacji tego systemu w dowolnym pojeździe bez konieczności wprowadzania istotnych zmian technologicznych. 

Tradycyjne metody ograniczania zużycia paliwa wymagają bowiem wprowadzenia zmian już na etapie projektowania pojazdu w celu:

  • Ograniczenia masy pojazdu: redukcja masy pojazdu może poprawić efektywność paliwową zwłaszcza w warunkach jazdy poza miastem. 
  • Poprawienie areodynamiki: optymalizacja aerodynamiki pojazdu ma na celu zmniejszenie oporu powietrza, co może przyczynić się do oszczędności paliwa podczas jazdy na autostradzie. 

W obu przypadkach metody te skupiają się na redukcji spalania w trasie np. podczas przemieszczania się po autostradzie, natomiast ASG skupia się na redukcji spalania głównie w ruchu miejskim. 

Porównanie efektywności ASG z hybrydowymi i elektrycznymi systemami napędu

Chociaż w przypadku samochodów hybrydowych, które łączą napęd spalinowy z elektrycznym, również zastosowany jest system ASG, dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego jego efektywność jest znacznie większa. 

W końcu układ elektryczny w pojazdach hybrydowych często umożliwia ich poruszanie się wyłącznie za pomocą prądu. Dzięki czemu istnieje możliwość poruszania się w ruchu miejskim wyłącznie przy pomocy napędu elektrycznego. 

Hybrydy mogą korzystać również z energii odzyskiwanej podczas hamowania, co dodatkowo pomaga zwiększyć efektywność paliwową w ruchu miejskim. 

Niemniej jednak to pojazdy elektryczne, zasilane wyłącznie przy pomocy energii elektrycznej, co maksymalizuje wykorzystanie zalet znanych z pojazdów hybrydowych. Z racji tego, że silniki elektryczne pracują wyłącznie w momencie przemieszczania się, nie ma więc konieczności stosowania systemów takich jak ASG w tego typu pojazdach. 

Nowy samochód? Pomyśl o ubezpieczeniu!

Nieważne, czy Twój samochód jest wyposażony w obowiązkowy system start-stop, czy nie, z pewnością potrzebujesz obowiązkowego ubezpieczenia OC. 

Sprawdź więc ofertę LINK4 i skorzystaj z Kalkulatora LINK4. Tak w łatwy sposób obliczysz składkę OC. W razie pytań możesz skontaktować się z konsultantem pod numerem telefonu 22 444 44 44 lub spotkaj się osobiście z agentem współpracującym z LINK4. 

Obowiązkowe ubezpieczenie OC warto rozszerzyć o dodatkowe ubezpieczenia takie jak Autocasco lub Assistance, które pomogą Ci w nieprzewidzianych sytuacjach na drodze lub na parkingu. 

W razie niespodziewanej awarii, dzięki wykupieniu Assistance, jeżeli naprawa Twojego samochodu nie będzie możliwa na miejscu awarii, zostanie on odholowany we wskazane przez Ciebie miejsce, pod warunkiem że mieści się ono w limicie kilometrów wybranego przez Ciebie wariantu ubezpieczenia. 

Dla ceniących swobodę wyboru LINK4 przygotował również ofertę SmartCasco, w której to Ty wybierasz zakres swojego ubezpieczenia. Dzięki temu możesz cieszyć się dodatkową ochroną swojego pojazdu w atrakcyjnej cenie. 

Wybranie tej oferty pozwoli Ci - tak jak system ASG w Twoim samochodzie - na zwiększenie komfortu podróżowania.

Sprawdź też: Ubezpieczenie nowego samochodu

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Podsumowanie

System ASG to wciąż rozwijany system elektroniczny, który umożliwia bardziej ekonomiczną i ekologiczną jazdę, zwłaszcza w warunkach miejskich. 

Nowoczesne odsłony tego systemu umożliwiają osiągnięcie wymiernych oszczędności finansowych, zwłaszcza tym kierowcom, którzy poruszają się głównie po mieście, jednocześnie pozwalają na to, aby sam system działał jak najmniej inwazyjnie i miał możliwie najmniejszy negatywny wpływ na podzespoły znajdujące się w silniku Twojego samochodu

Systemu typu ASG są obowiązkowe na terenie Uni Europejskiej już od kilku lat, dlatego coraz trudniej jest znaleźć samochody, które nie byłyby wyposażone w ten system. Chociaż z reguły kierowca ma możliwość wyłączenia tego systemu za pomocą przycisku, warto zastanowić się nad zasadnością takiego posunięcia. 

Jeżeli nie jest to ruch podyktowany konieczność, np. podczas manewrowania na parkingu, warto pozostawiać system start-stop włączony. Wszystkie podzespoły, które są przez jego działanie najbardziej obciążone, takie jak rozrusznik czy akumulator, są specjalnie wzmocnione, aby wytrzymać częste włączanie i wyłączanie się silnika.

FAQ — często zadawane pytania

Co to ASG?

System Automatic Stop and Go, skrótowo nazywany ASG, to system odpowiadający za automatyczne wyłączanie jednostki napędowej podczas każdego postoju, a następnie jej ponowne uruchamianie, gdy kierujący pojazdem chce kontynuować jazdę. Mechanizm ten ma na celu zminimalizowanie zużycia paliwa oraz emisji spalin w sytuacjach, gdy pojazd stoi w miejscu, przyczyniając się do poprawy efektywności i ograniczenia wpływu środków transportu na środowisko.

Jak działa system start-stop? 

System start-stop w pojeździe działa poprzez monitorowanie warunków pracy pojazdu, aby wychwycić elementy jazdy takie jak zatrzymanie pojazdu np. na światłach czy w korku. Gdy pewne warunki zostaną spełnione, system automatycznie wyłącza silnik, eliminując zużycie paliwa i emisję spalin podczas postoju. Po wznowieniu jazdy przez kierowcę, na przykład poprzez naciśnięcie pedału gazu, system szybko uruchamia silnik, umożliwiając płynne ruszenie pojazdu. System działa bardzo efektywnie w warunkach miejskich, przyczyniając się do oszczędności paliwa i redukcji emisji spalin do atmosfery.

Jakie są największe zalety ASG w codziennej jeździe?

System ASG oferuje liczne korzyści w codziennej jeździe. Przede wszystkim przyczynia się do oszczędności paliwa oraz redukcji emisji spalin. Dodatkowo, skrócenie czasu bezproduktywnego spalania paliwa może przekładać się na dłuższą żywotność niektórych elementów silnika pojazdu. Dla kierowców w warunkach miejskich system ASG to przede wszystkim zwiększony komfort jazdy poprzez całkowitą eliminację hałasu i wibracji podczas postoju. W kontekście rosnącej świadomości ekologicznej oraz coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin ASG może również pomóc pojazdom spełniać normy ekologiczne.

Czy system ASG jest odpowiedni dla każdego typu pojazdu i stylu jazdy?

Chociaż system ASG (Automatic Stop and Go) przynosi liczne korzyści, jego odpowiedniość może zależeć od konkretnego typu pojazdu i stylu jazdy. W warunkach miejskich, gdzie postoje są częste, ASG jest szczególnie skuteczny i korzystny dla efektywności paliwowej. Samochody miejskie, hybrydy oraz pojazdy ekologiczne zazwyczaj czerpią największe korzyści z tego systemu. Natomiast w przypadku pojazdów wykorzystywanych do długotrwałych podróży autostradowych, gdzie postoje są rzadsze, korzyści mogą być mniej zauważalne. Styl jazdy również ma znaczenie; kierowcy, którzy często hamują i ruszają, mogą lepiej wykorzystać potencjał oszczędności paliwa oferowany przez ASG. Warto zauważyć, że niektórzy kierowcy mogą odczuwać pewien dyskomfort związany z częstym wyłączaniem i ponownym uruchamianiem silnika, co może wpływać na subiektywne doświadczenia związane z systemem ASG. 

Źródła:

  1. https://www.auto-swiat.pl/co-daje-system-start-stop/ns5xfk0

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21