10 najpopularniejszych systemów bezpieczeństwa w autach osobowych. Co trzeba o nich wiedzieć?

Z roku na rok producenci samochodów prześcigają się w oferowaniu coraz to nowszych systemów bezpieczeństwa. Obecnie przeciętny użytkownik auta nawet nie zdaje sobie sprawy, ilu elektronicznych "aniołów" czuwa nad jego bezpieczeństwem.

Oczywiście ilość systemów zależy od klasy pojazdu i poziomu jego wyposażenia. W konsekwencji sprowadza się to do kwoty jaką dysponujesz. Teoretycznie kupując droższy pojazd, otrzymujesz większy poziom bezpieczeństwa.

Przedstawiamy listę najpopularniejszych systemów stosowanych w samochodach, które dbają o bezpieczeństwo nasze, pasażerów oraz innych użytkowników dróg.

 1. System ABS (Anti-Lock Braking System)

Jak sama nazwa wskazuje, to system zapobiegający blokowaniu się kół samochodu podczas hamowania. W uproszczeniu: mierzy on prędkość każdego z kół, a na jej podstawie dozuje odpowiednio ciśnienie układu hydraulicznego dla każdego z obwodów. W efekcie masz możliwość skręcania podczas hamowania. Pamiętaj, że przy awaryjnym hamowaniu z ABS-em musisz wciskać pedał hamulca do samego końca.

 2. System BAS (Brake Assist System)

Wiele osób używa za mało siły w trakcie awaryjnego hamowania z ABS-em. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi BAS (Brake Assist System) – potocznie zwany asystentem hamowania. Posiada on czujnik mierzący szybkość wciskania pedału hamulca. Pozwala to wyczuć sytuację awaryjną i wspomóc hamowanie poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie hydraulicznym. Dzięki czemu możesz w pełni korzystać z zalet ABS-u.

 3. System EBD (Electronic Brakeforce Distribution)

Z systemami ABS i BAS powiązany jest EBD, którego funkcjonowanie polega na dystrybucji siły hamowania pomiędzy poszczególnymi kołami. W efekcie zapewnia krótsze i stabilniejsze hamowanie. System jest w standardowym wyposażeniu wielu samochodów (wraz z ABS).

 4. System automatycznego hamowania

W niektórych pojazdach oferowany jest system automatycznego hamowania. Działanie układu opiera się na współpracy ESP z czujnikiem radarowym i kamerą obserwującą drogę przed samochodem. Działa on do prędkości ok. 30 km/h. Za pomocą radarów wyczuwa przeszkodę. Gdy kierowca nie reaguje, układ samoczynnie uruchamia hamulce.

 5. Systemy czuwające nad ruszaniem

Dostępne są również systemy czuwające nad ruszaniem. Pierwszy z nich to system kontroli trakcji przy ruszaniu. W zależności od producenta i wersji, układ przyhamowuje koło/a tracące przyczepność lub zmniejsza obroty silnika (często wykonuje jednocześnie obie czynności). Drugi kontroluje ruszanie na wzniesieniach, służy bardziej naszej wygodzie niż bezpieczeństwu. Nie pozwala on pojazdowi stoczyć się do tyłu podczas ruszania (puszczania sprzęgła) na pochyłej nawierzchni.

 6. ESP (Electronic Stability Program)

Za stabilność auta podczas jazdy odpowiada ESP. Tak jak poprzednie systemy przybiera on różne nazwy w zależności od producenta. Ingeruje w obroty każdego z kół poprzez przyhamowanie odpowiedniego/-nich oraz zmniejszenie obrotów silnika. Utrzymuje samochód na właściwym torze jazdy, minimalizując ryzyko wpadnięcia w poślizg.

 7. System wykrywania samochodów w martwym polu lusterka

Coraz częściej spotykamy system wykrywania samochodów w martwym polu lusterka. Ostrzega on kierowcę np. wibracją, efektami świetlnymi czy dźwiękowymi. System działa w oparciu o czujniki ultradźwiękowe, które są zamontowane z boku na zderzaku przednim i tylnym. Zasięg takiego systemu to 3 metry w bok i ukośnie do tyłu.

 8. Asystent utrzymywania właściwego pasa ruchu

Rozwiązanie, które może korygować tor jazdy, gdy auto przekracza białą linię (granicę danego pasa ruchu). Dzięki umieszczonej z przodu pojazdu kamerze system monitoruje drogę przed autem i rozpoznaje, gdy twój samochód zbliża się do oznaczeń pasa przy wyłączonym kierunkowskazie. W sytuacji wykrycia niezamierzonego zjechania z pasa ruchu, system ostrzega kierowcę poprzez wywołanie drgań na kierownicy.

 9. System kontrolujący stan zmęczenia kierowcy

W nowszych modelach samochodów znaleźć można system kontrolujący stan zmęczenia. Jego działanie opiera się na pracy wielu czujników, takich jak: śledzenie ruchu głowy, mruganie oczu, stabilność toru jazdy oraz ruch kierownicą wykonywany przez kierowcę.  W przypadku wykrycia zmęczenia, system wysyła sygnał informujący o potrzebie zatrzymania i odpoczynku.

 10. TSR (Traffic Sign Recognition)

Zapominalskim pomoże system czytający znaki drogowe TSR. Odczytuje on znaki drogowe i wyświetla je oraz ostrzega dźwiękowo, np. przed przekroczeniem prędkości.

Jest jeszcze jeden czynnik, ten najważniejszy – kierowca, jego zdolność do rozpoznawania niebezpiecznych sytuacji na drodze i reakcji na nie. Dlatego każdy powinien nad sobą pracować i poprawiać swoje umiejętności. Zachęcamy do obejrzenia, krótkich poradników z serii Link4Drive, gdzie znajdziesz porady profesjonalistów z Sobiesław Zasada Centrum.

Każdy z wyżej wymienionych systemów ma na celu zwiększenie naszego bezpieczeństwa. Niestety, to my sami musimy podejmować decyzje. W głównej mierze to od nas zależy, czy bezpiecznie dojedziemy do celu. Nie mniej istotny jest stan techniczny pojazdu oraz odpowiednie ubezpieczanie samochodu. Bo co nam po systemach, które nie działają prawidłowo. One mają nam pomagać, a nie wyręczać nas od myślenia!

 

Autor tekstu: Piotr Szymański

Redakcja

Komentarze

Powiązane wpisy archiwum