Krótka historia Rajdu Polski, którą powinieneś znać

17 lipca 2015 0 Komentarzy 3.375
Głosuj:
8 głosów

W niedzielę 5 lipca do mety dojechał Rajd Polski 2015. Była to już 72 odsłona najbardziej prestiżowego w kraju rajdu i druga z rzędu rozgrywana jako runda Mistrzostw Świata.

Kategoria: Aktualności

Do walki na szutrowych drogach Mazur stanęło ponad 70 załóg z czego 14 w najwyższej klasie WRC. Zwycięzcą (nie zaskakując nikogo) został Sebastian Ogier ze stajni Volkswagena, podobnie z resztą jak w roku ubiegłym. Najlepszy z Polaków Robert Kubica dojechał na bardzo poprawnym 8 miejscu, jak zwykle zapewniając kibicom w kraju sporo emocji. Korzystając z okazji warto powiedzieć parę słów o historii Rajdu Polski, bo może ona niejednego zaskoczyć.

 

 1. 1921 rok – pierwsze zawody na trasie 580 km

Pierwsze podejście do ścigania poza wytyczonymi torami w Polsce miało miejsce w roku 1921 co czyni Rajd Polski drugim najstarszym rajdem w historii (zaraz za legendarnym Monte Carlo). Trasę długości około 580 kilometrów podzieloną na dwa etapy pokonywało wówczas 6 aut, z których najszybszy okazał się Dodge prowadzony przez Tadeusza Heyne (swoją drogą pasjonującą postać kierowcy, lotnika i konstruktora). Przez kilka kolejnych lat trasa rajdu się wydłużała, liczba uczestników i kibiców rosła, jednak kryzys wczesnych lat 30-stych, a potem wojna spowodowały zatrzymanie rozwoju ścigania nad Wisłą.

 

 2. 1947 rok – powrót wydarzenia po 33 latach oczekiwań

Na kolejne edycje wydarzenia trzeba było czekać do roku 1947, kiedy to pod kuratelą nowych władz ludowych zorganizowano liczący 2500 kilometrów wyścig przez całą Polskę. Niestety okazało się, że indywidualny sport motorowy i nowa (słuszna) linia władzy nie idą w parze i mimo patronatu Bolesława Bieruta, rajd zamieciono pod dywan.

 

3. 1960 rok – Rajd Polski dołącza do rund Mistrzostw Europy

Po odwilży udało się ponownie zorganizować ściganie i od roku 1954 powrócono na trasy. Najważniejszy okazał się rok 1960, kiedy to impreza nie tylko otrzymała swoją obecną nazwę Rajd Polski, lecz także stała się rundą Mistrzostw Europy, wówczas najważniejszego cyklu rajdowego na świecie.

 

4. 1973 rok – degradacja Rajdu Polski do rund Mistrzostw Europy

Realia czasów spowodowały jednak, że organizacja nie nadążała za rozwojem aut oraz zainteresowaniem kibiców: trasy były źle przygotowane i zabezpieczone, czego efektem były kraksy i inne problemy. Rajd szybko zdegradowano do roli rundy Mistrzostw Europy i tak to trwało aż do roku 2009.

 

 5. Współcześnie

Co prawda udało się wejść do kalendarza Mistrzostw WRC tylko na rok (w 2010 roku zastąpiła nas Bułgaria), jednak lata 2014 i 2015 to wielki powrót najwyżej klasy rajdowej na polskie drogi. Obecnie rozgrywany na szutrowych drogach Mazur rajd jest coraz popularniejszą i coraz bardziej docenianą pozycją w kalendarzu Mistrzostw Świata, ze wszelkimi wskazaniami, aby taką sytuację utrzymać.

Obecna sytuacja musi cieszyć wszystkich kibiców w Polsce. Wbrew narzekaniom i problemom udaje się zorganizować kapitalne wydarzenie motoryzacyjne, przyciągające uwagę całego sportowego motoryzacyjnego świata. Startujący kierowcy uwielbiają szybkie i technicznie wymagające szutry Mazur, organizacja stoi na bardzo wysokim poziomie – możemy być na prawdę dumni.

Pamiętaj jednak, że zanim sam zechcesz spróbować swoich sił na mazurskich szutrach, pomyśl o bezpieczeństwie i zabezpieczeniu samochodu poprzez Auto Assistance.

Blogerzy Link4

Marek Baran PR Director LINK4
Tomasz Górewicz Autor artykułów LINK4
Maciej Krzysztoszek Rzecznik Prasowy