Samochody autonomiczne – co warto o nich wiedzieć?

Chyba każdy czasem marzy o tym, by jechać przed siebie, niczym się nie przejmując. Rozwijające się technologie pozwalają na coraz więcej, w imię tego, by ludziom było wygodniej. W dziedzinie motoryzacji co rusz pojawia się coś nowego.

Jedną z tego rodzaju nowinek, która za kilka lat powinna ujrzeć światło dzienne, będzie bez wątpienia samochód autonomiczny. To on pozwoli poczuć podróżującym maksymalny komfort, nie tylko fizyczny, ale i psychiczny, gdyż ma zwiększyć również poziom bezpieczeństwa na drodze.

Mówiąc „pojazd autonomiczny”, mamy na myśli samochód, który nie potrzebuje kierowcy, by jechać. Obecnie takie rozwiązanie nie jest jeszcze dostępne na świecie, jednak wielkie koncerny, takie jak Google, Apple, Uber czy Tesla, mają je w planach na najbliższe lata. Mimo wszystko niektóre fabryki samochodów już dysponują autami, które wyposażono w autonomiczne funkcje (na przykład wbudowany autopilot jednego z modeli Audi potrafi przejąć pełną kontrolę podczas jazdy autostradą).

Pierwszy samochód autonomiczny powinniśmy zobaczyć na naszych drogach w niedalekiej przyszłości. Niektóre państwa już wprowadziły przepisy dotyczące poruszania się po miastach takimi autami. Głównym celem uruchomienia produkcji tego rodzaju pojazdów nie jest wyłącznie stworzenie udogodnienia dla użytkowników. Pojazd autonomiczny ma również pomóc zadbać o środowisko naturalne, a także maksymalnie zredukować korki, których tak nie lubimy podczas podróżowania.

Jak działa autonomiczny samochód?

Od samochodów autonomicznych na pewno będzie się sporo wymagać. Już teraz dokonano wyróżnienia poziomów, zgodnie z którymi można określić stan autonomiczności danego pojazdu. Poziom zero zajmują zwyczajne auta potrzebujące stałej kontroli ze strony kierowcy (on odpowiada za wszystkie decyzje podjęte na drodze). Pojazdy z pierwszego poziomu realizują ideę jazdy ze wsparciem. Wówczas specjalny system wspomagania może przejmować stery w niektórych sytuacjach, na przykład umożliwić zachowanie odpowiedniej odległości między kolejnym autem.

Autonomiczny samochód znajduje się na poziomie drugim lub trzecim. Poziom drugi zakłada jazdę częściowo zautomatyzowaną, gdy człowiek może przekazywać maszynie nadzór nad jazdą w wybranych momentach (przykładem będzie asystent jazdy w korkach), poziom trzeci natomiast to już jazda wysoce zautomatyzowana, która nie wymaga od kierowcy stałego nadzoru nad samochodem prowadzonym przez system.

Aut, które zaliczałyby się do czwartego i piątego poziomu autonomiczności, nie ma jeszcze na rynku. Czwarty poziom, czyli jazda w pełni zautomatyzowana, pozwala pojazdowi przejąć całkowitą kontrolę nad podróżą, jeśli jednak coś przekroczy jego możliwości, system przerwie ją, kierując auto w bezpieczne miejsce. A jak działa autonomiczny samochód? W teorii ma on w ogóle nie potrzebować wsparcia człowieka, bez względu na sytuację. Samochody autonomiczne na piątym poziomie można więc śmiało określić mianem ideału, do którego cały czas dążą prześcigający się w pomysłach twórcy.

Redakcja

Komentarze