Wyłudzeń mniej, ale ich wartość wzrasta

02 listopada 2017 0 Komentarzy
Głosuj:
0 głosów

Przestępcy szukają nowych sposobów wyłudzeń odszkodowań.  Z najnowszego raportu PIU wynika, że coraz częściej wykorzystują ubezpieczenia na życie, a nowe wyzwania wiążą się z cyberbezpieczeństwem.

Kategoria: Aktualności

W ubezpieczeniach życiowych notowany jest wyraźny 12 proc. spadek czynów zabronionych (z 836 do 738) przy jednoczesnym wzroście ich wartości o 21 proc. Liczba ta obejmuje usiłowania, jak i rzeczywiste wyłudzenia wykryte w postępowaniach wewnętrznych, jak i zgłoszone do organów ścigania. Przeciętna wartość wyłudzenia w ubezpieczeniach na życie wynosi ponad  18 tys. zł.

Najpopularniejszym i wartościowo najwyższym przestępstwem jest wyłudzenie świadczenia za zgon osoby ubezpieczonej. Często jednak wykryto też przypadki związane z leczeniem szpitalnym, operacjami inwalidztwem i uszczerbkiem na zdrowiu.  Najpopularniejszą metodą wyłudzeń było podawanie nieprawdziwych okoliczności powstania urazów, zwłaszcza podczas uprawianiu sportów, aby uniknąć odmowy wypłaty świadczenia z powodu wyłączenia odpowiedzialności.

W ubezpieczeniach majątkowych liczba wyłudzeń spadła o 28 proc, ale ich wartość wzrosła o 18%. W 2016 r. ubezpieczyciele odnotowali 9 515 czynów przestępczych na łączną kwotę 211,9 mln zł. Średnia wartość przestępstwa wyniosła około 22 tys. Wykryto ok. 1800 prób wyłudzenia świadczeń za szkody osobowe na kwotę blisko 24 mln PLN. Podobnie jak w ubiegłym roku, lawinowo rosną wartości szkód osobowych. Zakłady ubezpieczeń notują renesans pozornie zapomnianych metod wyłudzeń w komunikacji. Najczęściej sprawcy celowo powodują szkody, zwłaszcza na rondach i rozbudowanych skrzyżowaniach dużych miast.

W najbliższym czasie ubezpieczyciele muszą przygotować się m.in. do technicznej rewolucji dystrybucji i obsługi procesu ubezpieczenia. Niezwykle szybki rozwój urządzeń mobilnych oraz rozwiązań fintech/insurtech stawia zupełnie odmienne wymagania. Zagrożenia ze strony cyberprzestępczości i socjotechniki znane z branży bankowej generują całkowicie nowe, niespotykane dotąd wyzwania.

Blogerzy Link4

Marek Baran PR Director LINK4
Tomasz Górewicz Autor artykułów LINK4