Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – objawy usterki i wymiana

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 5 min. 52 sek.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego to jedno z kluczowych urządzeń w silniku samochodowym, które kontroluje temperaturę jego pracy. Poprawne działanie tego podzespołu ma ogromne znaczenie dla bezawaryjnej i wydajnej pracy jednostki napędowej. W tym artykule omówimy objawy usterek czujnika temperatury płynu chłodzącego oraz to jak dokonać jego wymiany.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego. Do czego służy?

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej jest nazywany również czujnikiem temperatury silnika. Ten element stanowi integralną część jednostki napędowej samochodu. 

Jego głównym zadaniem jest utrzymanie temperatury silnika w przedziale od 90 do 100 stopni, co jest istotne w kontekście prawidłowego działania całego pojazdu. 

Czujnik temperatury płynu chłodzącego przesyła niezbędne informacje do komputera pokładowego, który steruje pracą silnika, dostosowując ją na bazie otrzymywanych danych.

Miernik posiada w dolnej części czujkę, który monitoruje temperaturę płynu chłodzącego. Na samym końcu czujnika znajduje się gniazdo, które jest połączone przewodem z komputera ECU. 

Urządzenie zajmuje się rejestrowaniem temperatury chłodziwa i dostosowywaniem na podstawie odczytów poziomu napięcia w czujniku. Zasada jest więc stosunkowo prosta – im wyższa temperatura płynu, tym niższa rezystencja wewnętrzna czujnika i na odwrót. Komputer na podstawie danych związanych ze zmianą napięcia płynu określą aktualną temperaturę cieczy chłodzącej.

Odczyty przesyłane do sterownika mają bezpośredni wpływ na skład mieszanki paliwowo-powietrznej oraz ustalanie czasu jej wtrysku do silnika. 

Chłodniejszy silnik wymaga więcej powietrza w paliwie, a cieplejszy mniej. W starszych pojazdach czynnik ten regulowano za pomocą cięgna, tzw. ssania, które należało zwiększyć, aby odpalić jednostkę napędową i pozwolić jej na rozgrzanie. 

Elektroniczna regulacja tych parametrów pozwala na osiągnięcie wymiernych oszczędności, zmniejszając spalanie, gdy silnik osiągnie odpowiednią temperaturę pracy. 

Lokalizacja czujnika temperatury płynu chłodzącego w silniku zależy od modelu samochodu. Zazwyczaj znajduje się on blisko termostatu lub w głowicy silnika, w miejscu, gdzie można dokładnie zmierzyć temperaturę płynu chłodzącego. 

W niektórych przypadkach może być umieszczony na bloku silnika lub przy chłodnicy. 

Aby znaleźć dokładną lokalizację w konkretnym modelu pojazdu, najlepiej jest skonsultować się z instrukcją obsługi pojazdu lub przewodnikiem serwisowym, nie powinno być to jednak zadanie trudne i wykonalne dla każdego, nawet z minimalną wiedzą na temat budowy silnika.

Objawy usterki czujnika temperatury płynu chłodzącego

Diagnoza awarii silnika, a zwłaszcza tych związanych z problemami ze wskaźnikiem temperatury nie jest prosta i wymaga dużego doświadczenia od mechanika

Wynika to z faktu, że wszystkie objawy są bardzo podobne do tych, które wiążą się bezpośrednio z uszkodzeniem innych kluczowych podzespołów będących w ścisłej współpracy z jednostką napędową. Istnieje jednak kilka symptomów, które wystąpienie powinno rzucić cień Twoich podejrzeń właśnie na czujnik temperatury płynu chłodzącego. 

Są to przede wszystkim:

  • wysokie obroty na biegu jałowym,
  • nieoczekiwany i znaczny wzrost zużycia paliwa,
  • trudności z odpaleniem silnika,
  • nierówna praca silnika,
  • gaśnięcie jednostki napędowej podczas jazdy.

Najprostszym sposobem zdiagnozowania tego, że problem z silnikiem leży właśnie po stronie czujnika temperatury cieczy, jest analiza błędów zapisanych w pamięci głównego sterownika samochodu

Aby jednak móc do nich dotrzeć, konieczne jest podłączenie komputera pokładowego do urządzenia diagnostycznego. Tego typu sprzęt znajduje się już na wyposażeniu większości dobrych warsztatów samochodowych.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Jak wymienić czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Gdy już uda Ci się zdiagnozować awarię czujnika temperatury płynu chłodzącego, kolejnym krokiem będzie wykonanie koniecznych czynności w celu usunięcia usterki. 

Niestety, czujnik temperatury chłodziwa to element wyposażenia samochodu, który nie nadaje się do naprawy. 

Jedynym rozwiązaniem jest zatem usunięcie usterki, poprzez wymianę uszkodzonej części. Temperatura płynu chłodzącego podczas pracy silnika po takiej operacji powinna wrócić do normy. 

Czujnik temperatury płynu chłodniczego nie należy do najdroższych elementów – zakup najdroższych czujników to wydatek około 300 złotych, jednakże w większości przypadków jego cena nie przekracza kilkudziesięciu złotych. 

Wymiana czujnika z reguły wiąże się również z ubytkiem płynu chłodzącego. Dobrze jest więc wykorzystać naprawę i wymienić płyn chłodniczy, który powinien być wymieniany maksymalnie co 5 lat, o czym wielu kierowców i właścicieli pojazdów zapomina.  

Sam proces wymiany zamyka się w kilku krokach:

  • Odłączenie czujnika temperatury płynu chłodzącego od komputera
  • Wykręcenie gwintu miernika przy pomocy specjalnego klucza
  • Wymontowanie wskaźnika (możliwe wylanie z układu chłodzącego dużej ilości płynu)
  • Zamontowanie i podłączenie nowego czujnika
  • Uzupełnienie płynu chłodzącego do wymaganego poziomu

Co zrobić, gdy czujnik temperatury płynu chłodzącego zepsuje się w trasie?

Usterki w obrębie czujnika mogą pojawić się zupełnie niespodziewanie i skutecznie uniemożliwić dalszą jazdę. Co więc zrobić, gdy silnik przestaje funkcjonować prawidłowo podczas podróży i obawiasz się, że samochód lada chwila zostanie unieruchomiony? 

W takich sytuacjach warto posiadać dobre ubezpieczenie. Możesz zastanawiać się teraz, w jaki sposób awaria niewielkiego elementu silnika może mieć wspólnego z polisą ubezpieczeniową. O tuż dużo więcej niż może się pierwotnie wydawać!

Jeśli w czasie jazdy jednostka napędowa w aucie przestanie działać, szanse na to, że uda się ja naprawić bez udziału profesjonalnego mechanika, są ekstremalnie nikłe.

W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pakietów Assistance. W odpowiednio dobranych polisach wystarczy tylko jeden telefon, by otrzymać zorganizowaną pomoc w postaci samochodu zastępczego lub usługi holowania w wybrane przez Ciebie miejsce docelowe – czyli pod Twój dom lub bezpośrednio do warsztatu mechanicznego, który zajmie się naprawą Twojego auta. 

W przypadku, gdy masz jakiekolwiek pytania dotyczące wyboru ubezpieczenia OC/AC, zadzwoń na infolinie LINK4 pod numer 22 444 44 44. Nasi konsultanci pomogą Ci dobrać najlepszą polisę i rozwieją wszelkie wątpliwości. Warto też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Czujnik płynu chłodzącego. Krótkie podsumowanie

Jak widzisz, czujnik temperatury płynu chłodzącego pomimo swoich niewielkich rozmiarów jest bardzo ważnym elementem odpowiedzialnym za prawidłową pracę całego pojazdu. Jednostka napędowa wyposażona w uszkodzony miernik temperatury płynu chłodzącego nie jest w stanie pracować stabilnie w sposób gwarantujący bezproblemowe przemieszczanie się pojazdem – podczas jazdy może dochodzić do sytuacji takich jak:

  • gaśnięcie silnika, 
  • nierówna praca jednostki napędowej, 
  • nieoczekiwany wzrost zużycia paliwa. 

Zdarza się również, że uszkodzony czujnik jest przyczyną kłopotów z odpaleniem samochodu i rozpoczęciem jazdy, co skutecznie uniemożliwia korzystanie z pojazdu. 

Bagatelizowanie usterki miernika może prowadzić do groźnych usterek a w rezultacie konieczności przeprowadzenia poważnych napraw w obrębie jednostki napędowej. Przegrzanie silnika może doprowadzić m.in. do:

  • zatarcia jednostki napędowej,
  • uszkodzenia uszczelki pod głowicą,
  • uszkodzenia tłoków i cylindrów,
  • pęknięcia lub odkształcenia się bloku silnika.

Wizyty w warsztatach samochodowych bardzo często kończą się drogimi naprawami, warto więc na bieżąco kontrolować stan techniczny pojazdu i monitorować wskaźnik temperatury silnika, który znajdziesz na desce rozdzielczej swojego pojazdu.

Pozwoli Ci to uniknąć niespodziewanych, dość sporych, wydatków. Jeśli zależy Ci na pewnym i sprawnie działającym pojeździe, udaj się do sprawdzonego mechanika od razu, gdy zauważysz jakiekolwiek nieprawidłowości, które będą budzić Twoje obawy. 

Pamiętaj, że profilaktyka jest o wiele prostsza (i tańsza) od leczenia właściwej choroby. Ta zasada znajduje swoje odzwierciedlenie w niemal każdej dziedzinie życia.

Dobrym pomysłem jest również zabezpieczenie się przed ewentualnymi konsekwencjami niespodziewanej awarii czujnika temperatury chłodniczej i wykupienie Assistance w LINK4. 

Rozwiązanie to może okazać się wyjątkowo pomoc w razie awarii na drodze. Wystarczy tylko jeden telefon, by uzyskać wsparcie ubezpieczyciela, który zorganizuje transport zastępczy, nocleg, czy np. holowanie.  

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Sprawdź też: Ubezpieczenie samochodu od kradzieży, Rejestracja samochodu Olsztyn

FAQ — często zadawane pytania

Czy można samodzielnie sprawdzić czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Tak, można samodzielnie sprawdzić czujnik temperatury płynu chłodzącego. Wymaga to zlokalizowania czujnika w silniku, sprawdzenia jego połączeń, a następnie przetestowania jego działania za pomocą multimetru. Jest to czynność, którą można wykonać w domowym garażu przy użyciu podstawowych narzędzi.

Czy usterka czujnika wpływa na zużycie paliwa?

Tak, usterka czujnika temperatury płynu chłodzącego może wpłynąć na zużycie paliwa. Jeśli czujnik nie działa prawidłowo, może przekazywać nieprawidłowe informacje do komputera pojazdu, co może prowadzić do nieefektywnego zarządzania silnikiem i zwiększonego zużycia paliwa.

Kiedy należy rozważyć wymianę czujnika temperatury płynu chłodzącego?

Rozważyć wymianę czujnika temperatury płynu chłodzącego należy w przypadku wystąpienia objawów takich jak nieregularna praca silnika, problemy z odpalaniem, wysokie zużycie paliwa lub błędne wskazania temperatury na desce rozdzielczej. Wymiana jest także wskazana, gdy diagnostyka komputerowa wykazuje błędy związane z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego.

Czy uszkodzony czujnik może spowodować uszkodzenie silnika?

Tak, uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Niewłaściwe odczyty temperatury mogą prowadzić do złego zarządzania pracą silnika przez komputer, co w skrajnych przypadkach może skutkować przegrzaniem jednostki napędowej prowadzącym do uszkodzenia silnika.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21