Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Czym jest rondo turbinowe i jakie zasady na nim obowiązują?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 6 min. 19 sek.

Rondo turbinowe powstało ponad 20 lat temu. Rozwiązanie to ma zwiększyć przepustowość ronda i zmniejszyć ryzyko kolizji na skrzyżowaniu. Jak prawidłowo jeździć po rondzie turbinowym? Podpowiadamy!

Turbinowe rondo różni się od ronda klasycznego. To rozwiązanie, które ma przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, dlatego coraz częściej pojawia się w infrastrukturze drogowej. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak prawidłowo poruszać się po tego typu zabudowie, jak zjechać z ronda turbinowego, kiedy włączyć kierunkowskaz oraz kto ma pierwszeństwo ruchu. Nie masz się jednak czego obawiać. To rozwiązanie w ruchu drogowym jest dość intuicyjne dla większości kierowców. Najważniejsze to dobrze rozczytać znaki i trzymać się swojego pasa.

Co to jest rondo turbinowe?

Ronda turbinowe coraz częściej zastępują klasyczne ronda w polskiej infrastrukturze drogowej. Tworzone są przede wszystkim po to, aby rozładować ruch na drogach oraz zmniejszyć kolizyjność. Pierwsze ronda tego typu zaczęto projektować w Holandii pod koniec lat 90. Z czasem pomysł ten rozpowszechniony został także w innych miastach europejskich. W Polsce, w związku z rozbudową dróg krajowych, w ostatnich latach pojawia się ich coraz więcej. Pierwsze rondo turbinowe w Polsce powstało w Krakowie już w 2005 roku.

Jak wygląda rondo turbinowe? Ten rodzaj skrzyżowania o ruchu okrężnym ma co najmniej dwa pasy ruchu. Uchodzi on za bezpieczny i niemal bezkolizyjny. Rondo turbinowe jest zaprojektowane w ten sposób, że każdy z pojazdów, niezależnie z której strony nadjeżdża i w którą stronę zmierza, wybiera konkretny potok ruchu. Prawy pas może być oddzielony od lewego niskim krawężnikiem albo wysepką. To wyklucza możliwość zmiany pasa ruchu w dowolnym miejscu lub przynajmniej mocno go ogranicza do określonych punktów na rondzie turbinowym.

W teorii pasy ruchu, czyli inaczej potoki, nie powinny się przecinać. O tym, jak poruszać się po takim skrzyżowaniu, decyduje znak. Rondo turbinowe powinno być oznakowane znakami pionowymi przed skrzyżowaniem i poziomymi na jezdni. Dzięki odpowiednim symbolom wjazd na rondo turbinowe i poruszanie się po skrzyżowaniu nie powinny sprawiać problemu. Na przykład, jeśli kierowca chce skręcić w prawo, to wjeżdża na odpowiedni pas ruchu (zazwyczaj prawy), podąża nim, a w odpowiedniej chwili zjeżdża ze skrzyżowania. 

Sprawdź również: Kiedy włączać kierunkowskaz na rondzie? Wyjaśniamy!

Rondo turbinowe — jak jechać w prawo?

Skręt w prawo na rondzie turbinowym nie powinien Ci sprawić zbyt dużo problemu. Dojeżdżając do skrzyżowania, ustaw się na najbardziej skrajnym, prawym pasie. Przy zjeździe ze skrzyżowania włącz prawy kierunkowskaz i daj sygnał, że je opuszczasz. 

Rondo turbinowe — jak jechać na wprost?

Konfiguracja pasów przy jeździe na wprost może być różna. Dlatego bardzo ważne jest, abyś dobrze rozczytał znaki pionowe oraz poziome. W zależności od układu potoków na rondzie, do jazdy na wprost mogą być przeznaczone różne pasy ruchu: skrajny, prawy, środkowy lub lewy pas. W przypadku pasów środkowego oraz lewego zwróć uwagę na te, które wyznaczą zjazd z ronda. Pamiętaj, że na rondzie turbinowym nie możesz zmieniać pasa ruchu.

Rondo turbinowe — jak skręcić w lewo?

Podobnie jak w przypadku jazdy w prawo oraz jazdy na wprost, w poruszaniu się po rondzie pomagają znaki poziome i pionowe. Przy skręcaniu w lewo trzymaj się wytyczonego potoku ruchu, zgodnie ze znakami drogowymi. Tak więc wjedź na lewy pas lub pas wyznaczony do zjazdu w lewo. Gdy na rondzie wyznaczony jest jeden pas do jazdy na wprost i w lewo, w odpowiednim momencie będziesz musiał obrać ścieżkę do skrętu w lewo.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Czy można zawracać na rondzie turbinowym?

Tak, śmiało możesz wykonać manewr zawracania na rondzie turbinowym. Przy wjeździe na skrzyżowanie trzymaj się potoku, który pozwala na skręcenie w lewo. Następnie cały czas trzymaj się wewnętrznego pasa ruchu aż do momentu, kiedy dojedziesz do wybranego zjazdu. Wtedy zmień pas na zewnętrzny w miejscu, gdzie znajduje się przerywana linia. Będziesz mógł zjechać z ronda, a w efekcie zawrócisz na drodze.

Inne zasady jazdy po rondzie turbinowym

Oprócz specyficznych zasad dotyczących bezkolizyjnego poruszania się po rondzie turbinowym zwróć uwagę na ogólne zasady jazdy po rondzie. Pamiętaj, że należy poruszać się po nim w jedną stronę, w ruchu okrężnym. Zanim wjedziesz na skrzyżowanie, przed którym znajduje się znak „ustąp pierwszeństwa przejazdu”, musisz ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu, którzy są na rondzie. Jeżeli nie znajduje się na nim taki symbol, stosuj zasadę prawej ręki. W takim przypadku wyjątkowo pierwszeństwo mają osoby, które dopiero wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. 

Gdy na rondzie turbinowym pojawia się trakcja tramwajowa, to tramwaj zawsze ma pierwszeństwo. 

A jak sygnalizować, że chcesz opuścić tego typu skrzyżowanie? Kierunkowskazy włączaj tuż przed zjazdem, który wybierasz. Dzięki temu dajesz innym pojazdom znać, co stanie się na drodze.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Turbinowe rondo – zalety

Choć wielu kierowców nadal obawia się jazdy rondem turbinowym, tak naprawdę rozwiązanie to ma zdecydowanie ułatwić ruch drogowy. Wiele potoków na rondzie daje możliwość niemal bezkolizyjnej jazdy. Nie musisz się więc obawiać, że ktoś zajedzie Ci drogę. Oczywiście zawsze lepiej stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec innych kierowców i zachować czujność.

Skrzyżowania z ruchem okrężnym to niezwykle popularne rozwiązanie w Polsce, ale i w Europie. Ma ono przede wszystkim zmniejszyć kolizyjność tradycyjnych skrzyżowań i zwiększyć przepustowość ruchu. Ronda turbinowe z kolei idą jeszcze o krok dalej. Dzięki nim samochody szybko będą mogły się wyminąć bez ryzyka zajeżdżania sobie drogi. 

Ze względu na to, że skrzyżowania turbinowe to rozwiązanie, które funkcjonuje od około 20 lat, nie wszyscy kierowcy byli uczeni tego manewru podczas kursu na prawo jazdy. Warto więc odświeżyć sobie zasady ruchu drogowego i dowiedzieć się, jak prawidłowo wjeżdżać na prawy i lewy pas ruchu.

A co, jeżeli natkniesz się na rondo turbinowe, choć nie jesteś na nie przygotowany? Zachowaj spokój i przede wszystkim dobrze przypatrz się znakom drogowym – podpowiedzą Ci, na który: lewy czy prawy pas ruchu należy zjechać, by kontynuować podróż. Utrzymaj dozwoloną prędkość, aby nie tworzyć niepotrzebnego zagrożenia na drodze. Nie spiesz się! Lepiej opuścić rondo kilka sekund później, ale bezpiecznie.

Przeczytaj również: Zawracanie na skrzyżowaniu. Kiedy można wykonać ten manewr?

Rondo turbinowe. Podsumowanie

Nie bój się wjechać na rondo turbinowe. Skrzyżowanie to zostało zaprojektowane tak, abyście Ty i inni uczestnicy ruchu mogli swobodnie się wyminąć i zmienić kierunek jazdy. Co do zasady, wiele pasów ruchu na rondzie turbinowym ma zapobiegać kolizjom, które zdarzają się zwłaszcza podczas zmian pasów.

Sprawdź również: chroń swoje auto przed kuną - ubezpieczenie Autocasco, OC Ford

Zachowanie bezpieczeństwa na drodze to podstawa. Każdy pojazd powinien posiadać ubezpieczenie OC. Aby zwiększyć zakres ochrony, warto wykupić też ubezpieczenia dobrowolne: AC, NNW, Assistance oraz inne. LINK4 oferuje Autocasco w formule All Risk, co oznacza, że ubezpieczyciel odpowiada za wszelkie zdarzenia, które mogą Cię spotkać, poza tymi wymienionymi w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Wybierając AC w LINK4, zyskujesz możliwość wyboru jednego z trzech wariantów likwidacji szkody:

  • Warsztat – ten wariant pozwoli Ci na naprawę samochodu w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym;
  • Kosztorys – rzeczoznawca oszacuje szkodę, otrzymasz odszkodowanie i samodzielnie zadecydujesz o sposobie naprawy;
  • ASO – naprawisz pojazd w autoryzowanej stacji obsługi (ASO).

Ponadto możesz rozszerzyć zakres wariantów ASO i Warsztat o opcję Auta zastępczego na czas naprawy. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na okres do 7 dni w sytuacji, gdy Twój pojazd ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy w ramach Autocasco.

Na stronie LINK4 znajdziesz kalkulator, przy pomocy którego obliczysz wysokość składki w wybranym przez Ciebie i zakresie ubezpieczenia. Jeżeli wolisz skonsultować się ze specjalistą, zadzwoń pod numer 22 444 44 23 i porozmawiaj z naszym doradcą, który pomoże Ci wybrać zakres ochrony dopasowany do Twoich potrzeb. Możesz także spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

FAQ – odpowiedzi na pytania o rondo turbinowe

Na czym polega rondo turbinowe?

Rondo turbinowe to skrzyżowanie z przynajmniej dwoma pasami ruchu, w którym nie przecinają się potoki ruchu. Jest zaprojektowane w taki sposób, aby każdy z pojazdów, bez względu na to, z której strony ronda nadjeżdża i w którą stronę zmierza, mógł wybrać konkretny potok ruchu, którym będzie podążać aż do zjazdu. Rondo jest oznakowane znakami pionowymi i poziomymi.

Czym się różni rondo turbinowe od zwykłego?

Co do zasady rondo turbinowe jest bezkolizyjne, a przez to znacznie bezpieczniejsze niż tradycyjne. W przypadku ronda turbinowego kierowca wybiera pas ruchu, wjeżdżając na skrzyżowanie i porusza się konkretnym pasem aż do zjazdu. Na rondzie bezkolizyjnym pasy ruchu nie przecinają się, w przeciwieństwie do ronda tradycyjnego. Na zwykłym rondzie stosuje się znaki poziome, natomiast na turbinowym poziome oraz pionowe. Ponadto na rondzie turbinowym zwykle montuje się separatory, np. wysepki bądź krawężniki, które uniemożliwiają zmianę pasa ruchu.

Czy można zmienić pas na rondzie turbinowym?

Nie, na rondzie turbinowym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu.

Jak jechać na rondzie turbinowym w lewo?

Przy skręcaniu w lewo na rondzie turbinowym, trzymaj się wyznaczonego potoku ruchu, zgodnie ze znakami drogowymi pionowymi lub poziomymi. Wjedź na lewy pas ruchu albo wyznaczony do zjazdu w lewo. Przy zjeździe ze skrzyżowania zasygnalizuj kierunkowskazem, że je opuszczasz.

Kto ma pierwszeństwo przy zjeździe z ronda turbinowego?

Jeśli chcesz zjechać z ronda turbinowego, masz pierwszeństwo przed innymi pojazdami, które zamierzają na nie wjechać. Jeżeli na skrzyżowaniu znajduje się trakcja tramwajowa, to tramwaj zawsze ma pierwszeństwo.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20