Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Czym jest rondo turbinowe i jakie zasady na nim obowiązują?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 40 sek.

Rondo turbinowe powstało stosunkowo niedawno, bo nieco ponad 20 lat temu. Rozwiązanie to ma zwiększyć przepustowość ronda i zmniejszyć ryzyko kolizji na skrzyżowaniu. Jak prawidłowo przejechać przez ronda turbinowe? Podpowiadamy!

Spis treści:
1. Co to jest rondo turbinowe?
2. Rondo turbinowe — zasady jazdy
3. Czy można zawracać na rondzie turbinowym?
4. Inne zasady jazdy po rondzie turbinowym
5. Turbinowe rondo — zalety
6. Rondo turbinowe. Podsumowanie

Turbinowe rondo różni się od ronda klasycznego. To rozwiązanie, które ma przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo na drodze, dlatego coraz częściej pojawia się w infrastrukturze drogowej. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak prawidłowo poruszać się po tego typu zabudowie, jak zjechać z ronda turbinowego, kiedy włączyć kierunkowskaz oraz kto ma pierwszeństwo ruchu. Nie masz się jednak czego obawiać. To rozwiązanie w ruchu drogowym jest dość intuicyjne i bardzo bezpieczne dla wszystkich kierowców. Najważniejsze to dobrze rozczytać znaki i trzymać się swojego pasa. 

Co to jest rondo turbinowe?

Ronda turbinowe coraz częściej zastępują klasyczne ronda w polskiej infrastrukturze drogowej. Tworzone są przede wszystkim po to, aby rozładować ruch na drogach oraz zmniejszyć kolizyjność. Pierwsze ronda tego typu zaczęto projektować w Holandii pod koniec lat 90. Z czasem pomysł ten rozpowszechniony został także w innych miastach europejskich. W Polsce, w związku z rozbudową dróg krajowych, w ostatnich latach pojawia się ich coraz więcej. 

Jak wygląda rondo turbinowe? Ten rodzaj skrzyżowania ma wiele pasów ruchu. Jest zaprojektowane w ten sposób, że każdy z pojazdów, niezależnie z której strony ronda nadjeżdża i w którą stronę zmierza, wybiera konkretny potok ruchu. 

W teorii na rondzie turbinowym pasy ruchu, czyli inaczej potoki, nie powinny się przecinać. O tym, jak poruszać się po takim skrzyżowaniu decyduje znak. Rondo turbinowe powinno być oznakowane znakami pionowymi i poziomymi na jezdni. Dodatkowo często stosuje się blokady, które uniemożliwiają zmianę potoku niezgodną z przepisami. 

rondo-turbinowe

Sprawdź również: Kiedy włączać kierunkowskaz na rondzie? Wyjaśniamy!

Rondo turbinowe — zasady jazdy

Ponieważ to dość nowy wynalazek, nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak poprawnie jeździć przez rondo turbinowe. Zasady ruchu na skrzyżowaniu powinny być przede wszystkim określone przez znaki drogowe ustawione przed samym rondem. Na nich oznaczone będą potoki ruchu. Zanim wjedziesz na rondo, musisz wybrać odpowiedni pas, ponieważ co do zasady na samym rondzie nie będziesz miał już możliwości jego zmiany. 

Rondo turbinowe — jak jechać w prawo?

Skręt w prawo na rondzie turbinowym nie powinno Ci sprawić zbyt dużo problemu. Dojeżdżając do skrzyżowania, ustaw się na najbardziej skrajnym, prawym pasie. Pamiętaj, aby przepuścić najpierw wszystkie pojazdy będące na rondzie. Jeżeli przed rondem znajduje się przejście dla pieszych, musisz także im ustąpić pierwszeństwa. Przy zjeździe ze skrzyżowania daj sygnał prawym kierunkowskazem, że opuszczasz rondo. 

Rondo turbinowe — jak jechać na wprost?

Konfiguracja pasów przy jeździe na wprost może być różna. Dlatego bardzo ważne jest, abyś dobrze rozczytał znaki pionowe oraz poziome. W zależności od układu potoków na rondzie, do jazdy na prost może być przeznaczony skrajny, prawy pas, środkowy lub lewy. W przypadku pasów środkowego oraz lewego zwróć uwagę na pasy, które wyznaczą zjazd z ronda. Pamiętaj, że na rondzie turbinowym nie możesz zmieniać pasa ruchu. 

Rondo turbinowe — jak skręcić w lewo?

Podobnie jak w przypadku jazdy w prawo oraz jazdy na wprost przy skręcaniu w lewo trzymaj się wytyczonego potoku ruchu, zgodnie ze znakami drogowymi. Tak więc wjedź na lewy pas lub pas wyznaczony do zjazdu w lewo. Gdy na rondzie wyznaczony jest jeden pas do jazdy na wprost i w lewo, w odpowiednim momencie będziesz musiał obrać ścieżkę do skrętu w lewo. 

rondo-turbinowe

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Czy można zawracać na rondzie turbinowym?

Tak, śmiało możesz wykonać manewr zawracania na rondzie turbinowym. Przy wjeździe na skrzyżowanie trzymaj się potoku, który pozwala na skręcenie w lewo. Następnie cały czas trzymaj się wewnętrznego pasa aż do momentu, kiedy dojedziesz do wybranego zjazdu. Wtedy zmień pas na zewnętrzny w miejscu, gdzie znajduje się przerywana linia. Będziesz mógł zjechać z ronda, a w efekcie zawrócisz na drodze. 

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Inne zasady jazdy po rondzie turbinowym

Oprócz specyficznych zasad dotyczących bezkolizyjnego poruszania się po rondzie turbinowym zwróć uwagę na ogólne zasady jazdy po rondzie. Pamiętaj, że należy poruszać się po nim w jedną stronę, w ruchu okrężnym. Zanim wjedziesz na skrzyżowanie, przed którym znajduje się znak ustąp pierwszeństwa przejazdu”, musisz ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu, którzy są na rondzie. Jeżeli znaku takiego brak, stosuj zasadę prawej ręki. W takim przypadku wyjątkowo pierwszeństwo mają osoby, które dopiero wjeżdżają na rondo. 

Gdy na rondzie turbinowym pojawia się trakcja tramwajowa, to tramwaj zawsze ma pierwszeństwo. 

A jak sygnalizować, że chcesz opuścić rondo turbinowe? Kierunkowskazy włączaj tuż przed zjazdem, który wybierasz. Dzięki temu dajesz innym pojazdom znać, co stanie się na drodze. 

Turbinowe rondo — zalety

Choć wielu kierowców nadal obawia się jazdy rondem turbinowym, tak naprawdę rozwiązanie to ma zdecydowanie ułatwić ruch drogowy. Wiele potoków na rondzie daje możliwość niemal bezkolizyjnej jazdy. Nie musisz się więc obawiać, że ktoś zajedzie Ci drogę. Oczywiście zawsze lepiej stosować zasadę ograniczonego zaufania wobec innych kierowców i zachować czujność podczas jazdy. 

Skrzyżowania z ruchem okrężnym to niezwykle popularne rozwiązanie w Polsce, ale i w Europie. Ma ono przede wszystkim zmniejszyć kolizyjność tradycyjnych skrzyżowań i zwiększyć przepustowość ruchu. Ronda turbinowe z kolei idą jeszcze o krok dalej. Dzięki nim samochody szybko będą mogły się wyminąć bez ryzyka zajeżdżania sobie drogi. 

Ze względu na to, że skrzyżowania turbinowe to rozwiązanie nowe, nie wszyscy kierowcy byli uczeni tego manewru podczas kursu na prawo jazdy. Warto więc odświeżyć sobie zasady ruchu drogowe. 

A co jeżeli natkniesz się na rondo turbinowe, choć nie jesteś na nie przygotowany? Zachowaj spokój i przede wszystkim dobrze przypatrz się znakom drogowym. Utrzymaj dozwoloną prędkość, aby nie tworzyć niepotrzebnego zagrożenia na drodze. Nie spiesz się! Lepiej opuścić rondo kilka sekund później, ale bezpiecznie. 

rondo-turbinowe

Przeczytaj również: Zawracanie na skrzyżowaniu. Kiedy można wykonać ten manewr?

Rondo turbinowe. Podsumowanie

Nie bój się wjechać na rondo turbinowe. Skrzyżowanie to zostało zaprojektowane tak, abyście Ty i inni uczestnicy ruchu mogli swobodnie się wyminąć i zmienić kierunek jazdy. Co do zasady, wiele pasów ruchu na rondzie ma zapobiegać kolizjom, które zdarzają się zwłaszcza podczas zmian pasów.

Sprawdź również: chroń swoje auto przed kuną - ubezpieczenie Autocasco, OC Ford

Zachowanie bezpieczeństwa na drodze to podstawa. Każdy pojazd powinien posiadać podstawowe ubezpieczenie OC. Aby nie mieć spokojną głowę i nie bać się poruszać po trasie, ubezpiecz swój samochód. Na stronie www LINK4 znajdziesz pomocny kalkulator, który pokaże Ci wysokość składek w wybranej przez Ciebie opcji polisy. Jeżeli wolisz skonsultować się ze specjalistą, zadzwoń pod numer 22 4444444 i porozmawiaj z naszym konsultantem, który pomoże Ci wybrać najlepszą opcję. Możesz także umówić się na spotkanie twarzą w twarz z agentem współpracującym z LINK4. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21