Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Motoryzacyjna lista samochodów NAJ - cz.1

Czas czytania: 2 min. 19 sek.

Motoryzacja, jak każda inna dziedzina, pełna jest rekordów. W ludzkiej naturze leży przekraczanie kolejnych barier i nie inaczej jest w przypadku świata samochodów. Nie mówię tylko o prędkości, o której historii mogliście przeczytać na naszym blogu już wcześniej. Zaczynamy cykl o autach, które są NAJ! Postaram się pisać o autach nie koncepcyjnych lub wyprodukowanych w jednym egzemplarzu, chyba, że zaznaczę inaczej.

 

1. Największy silnik 

Pojemność silnika to w obecnych czasach sprawa śliska. Normy emisji spalin, rosnąca cena ropy, poprawa wydajności, nowoczesne rozwiązania – wszystko to powoduje, że auta mają coraz mniejsze silniki generujące coraz większą moc. Ten downsizing jest przez wielu maniaków motoryzacji postrzegany jako przekleństwo, jednak nie da się ukryć, że codziennym kierowcom oferuje szereg korzyści – od niskiego spalania po niższe koszty ubezpieczeń komunikacyjnych

Największym silnikiem obecnie oferowanym w seryjnym samochodzie jest amerykański (a jakże) motor V10 o pojemności 8.4 litra produkowany przez Chryslera. Monstrum to generuje 640 koni i możemy je spotkać najczęściej w Dodgu Viperze.

Natomiast historycznie rekord należy do Fiata! Tak, włoski producent obecnie słynący z małych samochodów „dla ludu” w roku 1910 zaszalał i wyprodukował dwa auta z silnikami o niewyobrażalnej dzisiaj pojemności 28.3 litrów. Pierwszy samochód został zakupiony przez księcia Borysa Soukhanowa, który niestety nie cieszył się nim długo w związku z rychłą rewolucją bolszewików. Auto trafiło do Australii i tam jeździło do roku 1924, kiedy to doszczętnie rozbito je w wypadku. Drugi model został w rękach producenta, ale do dzisiaj uchował się jedynie silnik. Ciekawe ile kosztowałoby OC tego monstrum?

 

2. Najdroższy samochód

Cóż, to śliska kategoria. Moglibyśmy założyć, że w zasadzie każdy producent może wycenić swoje auto niebotycznie wysoko i wygrać konkurs. Na szczęście rynek weryfikuje takie zapędy. Na dzień dzisiejszy, za produkcyjny model o najwyższej cenie zapłacić trzeba ok. 4 i pół miliona dolarów. W zamian otrzymamy Lamborghini Veneno – oczywiście pod warunkiem pozytywnego rozpatrzenia naszej aplikacji przez włoskiego producenta. Auto przyspiesza do 100 km/h w 2.8 sekundy, a jego maksymalna prędkość oscyluje w granicach 350 kilometrów na godzinę. 

Najwyższa cena, jaką osiągnęło auto w historii to nieprawdopodobne 33.115.000 dolarów Ferrari 250 GTO z roku 1962. Szczęśliwym właścicielem, jednego z 39 wyprodukowanych aut, został miliarder i przy okazji pionier technologii komórkowej z USA, Craig McCaw. 250 GTO przez wielu uważane jest za absolutny szczyt wśród aut sportowych.

 

3. Najdłuższy samochód

Tutaj zapomnijmy o autach produkcyjnych, zobaczmy co zaoferują nam producenci niezależni. Otóż najdłuższym udokumentowanym i dopuszczonym do ruchu pojazdem jest 100 stopowy American Dream stworzony przez legendarnego budowniczego samochodów Jay'a Ohrberga.

Ta spektakularna limuzyna ma 26 kół, 75 miejsc siedzących i oferuje udogodnienia, takie jak basen czy lądowisko dla helikopterów. Do napędu służą dwie potężne jednostki V8 Cadillaca. Stawia to Maybacha w odpowiedniej perspektywie.

 

4. Najszybszy samochód produkcyjny dopuszczony do ruchu

W tej kategorii producenci walczą odkąd samochód został wynaleziony. Pierwszy rekord należy więc do Benza Velo, który rozpędził się do zawrotnych 19 km/h. Przez kolejne 100 lat zrobiliśmy spory postęp i obecnie rekordzistą jest, niepobity od 5 lat (przynajmniej oficjalnie), Bugatti Veyron Super Sport, który skończył przyspieszać przy 431 kilometrach na godzinę.

 

5. Najlepiej sprzedające się auto w historii 

Jeśli chodzi o ilość sprzedanych aut pod jedną nazwą to absolutnym zwycięzcą jest Toyota Corolla, która znalazła ponad 40 milionów nabywców odkąd pojawiła się na rynku w 1966 roku. Naturalnie przeszła wiele zmian i kolejne generacje coraz mniej przypominają oryginał. 

Warto też wyróżnić Volkswagena Garbusa, który od debiutu w 1938 roku zmienił się nieznacznie a i tak do końca produkcji w roku 2003 zakupiło go 21.529.464 klientów. Najbardziej zaskakująca jednak jest Łada ze swoim modelem VAZ 2101 (czyli Lada 1200), która trafiła w ręce 19.300.000 kierowców.

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21