Przegrzane tarcze hamulcowe – objawy, przyczyny, zapobieganie
Pomimo tego, że elementy układu hamulcowego są stworzone do pracy w wysokiej temperaturze, to jednak długotrwałe narażenie ich na ekstremalne ciepło może doprowadzić do ich trwałego uszkodzenia. Efektem tego mogą być np. przegrzane tarcze hamulcowe.
Spis treści:
1. Przegrzane tarcze hamulcowe – przyczyny
2. Przegrzane tarcze hamulcowe – objawy
3. Jak zapobiegać przegrzewaniu się tarcz hamulcowych?
4. Przegrzane tarcze hamulcowe – podsumowanie
Hamulce tarczowe wyparły obecnie hamulce bębnowe niemalże w 100%. Te drugie znaleźć można jedynie na tylnej osi małych samochodów miejskich oraz w przypadku pojazdów użytkowych. Hamulec tarczowy cechuje się wysoką skutecznością, trwałością i łatwością serwisowania. Jego słabym punktem są jednak wysokie temperatury. Przegrzana tarcza hamulcowa ma zdecydowanie mniejszą skuteczność. Przegrzaniu mogą też towarzyszyć inne objawy.
Należy mieć świadomość tego, że nawet w trakcie normalnej jazdy, wskutek tarcia, hamulce muszą radzić sobie z ogromnymi temperaturami. Większość energii cieplnej absorbowana jest właśnie przez tarcze, które chłodzone są jedynie przepływem powietrza. Dlatego efektem długotrwałego używania w ekstremalnych warunkach mogą być przegrzane tarcze hamulcowe. Jak wygląda przegrzana tarcza hamulcowa i jak ochronić się przed tym zjawiskiem? Dowiesz się tego w dalszej części naszego artykułu.
Przegrzane tarcze hamulcowe – przyczyny
Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, pomimo tego, że tarcze hamulcowe mają wiele zalet, są one dość podatne na działanie wysokich temperatur. W przypadku zwykłych tarcz, stosowanych w przeciętnych samochodach, gorące tarcze hamulcowe cechują się znacznie mniejszą skutecznością niż zwykle.
Po skończonej jeździe samochodem zaobserwowałeś gorące tarcze hamulcowe. Czy to normalne? Jak najbardziej! Wydzielanie się ogromnych ilości ciepła związane jest z samą zasadą działania hamulców tarczowych. W momencie, w którym jako kierowca naciskasz pedał hamulca, ciśnienie płynu hamulcowego powoduje dociśnięcie klocków hamulcowych do tarczy, powodując tarcie o siebie tych dwóch elementów. Powstaje w ten sposób duża ilość ciepła, która pochłaniana jest przez tarcze hamulcowe.
W trakcie jazdy, gorące tarcze hamulcowe schładzane są przez przepływające dookoła nich powietrze. Co jednak w sytuacji, w której to chłodzenie okazuje się niewystarczające? To właśnie wtedy może spotkać Cię przegrzanie tarcz hamulcowych. W jakich konkretnie sytuacjach może do niego dojść? Przyczynić może się do tego np. wysoka temperatura powietrza.
Przegrzane klocki hamulcowe i tarcze mogą wystąpić również wtedy gdy kierowca jeździ w sposób agresywny, wykonując kilka mocnych hamowań następujących po sobie. Właśnie z tego powodu samochody sportowe, wykorzystywane często na torze posiadają układy hamulcowe zmodyfikowane w stosunku do seryjnych pojazdów.
Przegrzanie tarcz hamulcowych to często efekt jazdy w krętą, górską drogą lub długim zjazdem. Drogi w dużą liczbą zakrętów zmuszają kierowcę do ciągłego zwalniania i przyspieszania, co powoduje nadmierne nagrzewanie się hamulców. W przypadku długich zjazdów zaleca się korzystanie z metody tzw. hamowania silnikiem, która pozwala w pewnym stopniu oszczędzać hamulce i zapobiegać ich przegrzaniu.
Przeczytaj także: Wymiana tarcz hamulcowych – wszystko, co musisz wiedzieć
Przegrzane tarcze hamulcowe – objawy
Jak można rozpoznać przegrzane tarcze hamulcowe? Objawy są bardzo podobne do innych usterek układu hamulcowego, dlatego natychmiastowe rozpoznanie awarii może sprawić pewne trudności. Przede wszystkim zaobserwować można „miękki”, stawiający mniejszy opór niż zwykle pedał hamowania. Towarzyszyć mu może znacznie mniejsza siła hamowania oraz piski i innego rodzaju podejrzane hałasy dochodzące z okolic tarcz hamulcowych.
Z czego tak naprawdę wynikają opisane wyżej symptomy? Co powodują przegrzane klocki hamulcowe? Objawy te wywołane są tzw. zjawiskiem fadingu. W jego wyniku, pomiędzy tarczą a klockami wydziela się warstwa gorących gazów, która uniemożliwia pełen kontakt tych elementów. Wysoka temperatura może doprowadzić również do zagotowania się płynu hamulcowego, co znacznie obniża skuteczność hamowania.
To, czy tarcze hamulcowe uległy przegrzaniu, można również ocenić wizualnie. Jak wygląda przegrzana tarcza hamulcowa? Jej kolor zmienia się wywczas na niebiesko-fioletowy. Może ona również ulec deformacji spowodowanej działaniem wysokich temperatur. W takim wypadku przegrzana tarcza hamulcowa będzie generować odczuwalne na kierownicy w trakcie hamowania bicie oraz wibracje. Przegrzane klocki hamulcowe lub tarcze oznaczają zawsze konieczność wymiany tych elementów na nowe.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Jak zapobiegać przegrzewaniu się tarcz hamulcowych?
W jaki sposób możesz zadbać o to, by w Twoim samochodzie nie wystąpiły przegrzane tarcze i przegrzane klocki? Objawy tego zjawiska nie pojawią się przede wszystkim wtedy, gdy będziesz utrzymywał cały układ hamulcowy należytej kondycji. Kluczem są regularne wymiany tarcz, klocków oraz płynu hamulcowego.
Częstotliwość wymiany klocków i tarcz zależy rzecz jasna od przebytego dystansu oraz stylu jazdy. Zwykle klocki hamulcowe zużywają się znacznie szybciej. Komplet tarcz dobrej jakości powinien bez problemu wytrzymać jakieś 60-80 tys. km. W przypadku płynu hamulcowego wymiany powinny być dokonywane co 40-50 tys. km lub co 2 lata. Warto również poprosić mechanika, by przy okazji wymiany elementów eksploatacyjnych skontrolował również szczelność układu oraz stan pompy hamulcowej.
Na przegrzanie tarcz hamulcowych ogromny wpływ ma również, tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, styl jazdy kierowcy. Dlatego agresywne traktowanie, nieprzystosowanego do tego samochodu, może w znaczny sposób przyczynić się do wystąpienia tego zjawiska. Przegrzane tarcze hamulcowe mogą pojawić się również w wyniku nagłego wyhamowania do zera samochodu poruszającego się z autostradową prędkością.
Warto również zwrócić uwagę na to, w jaki sposób korzystasz z hamulca na krętych, górskich drogach, a w szczególności na zjazdach. Gorąca tarcza hamulcowa na takiej drodze to normalność, ale w łatwy sposób możesz doprowadzić do jej przegrzania. Dlatego warto ograniczać hamowanie do minimum, a na długich zjazdach korzystać z hamowania silnikiem.
Sprawdź również: Rdza na tarczy hamulcowej. Co oznacza i skąd się bierze?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Przegrzane tarcze hamulcowe – podsumowanie
Martwią się występujące w Twoim samochodzie gorące tarcze hamulcowe? Czy to normalne? Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, że nagrzewanie się elementów układu hamulcowego jest naturalnym zjawiskiem i wynika bezpośrednio z zasady jego działania.
O ile gorąca tarcza hamulcowa nie jest niczym dziwnym, o tyle należy mieć świadomość tego, że jej odporność na wysoką temperaturę jest ograniczona. Przegrzane wskutek niewłaściwego użytkowania lub awarii tarcze znacznie obniżą skuteczność swojego działania. Mogą też być źródłem różnego rodzaju niepożądanych dźwięków dochodzących z okolic tarcz. Najczęstszym i najłatwiejszym do rozpoznania objawem tego, że hamulce zostały przegrzane jest zmiana koloru tarcz na niebiesko-fioletowy.
Dobiega końca Twoja polisa AC? Kalkulator, który znajdziesz na naszej stronie www.link4.pl, pozwoli Ci precyzyjnie określić wysokość Twojej nowej składki. Zapraszamy Cię również do zapoznania się z całością naszej oferty, w której znajdziesz nie tylko ubezpieczenia komunikacyjne, ale również osób oraz mienia. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20