Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Szyba motocyklowa – czy jest konieczna? Wszystko, co musisz wiedzieć!

Image
Ikona klienta
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 45 sek.

Szyba motocyklowa zmniejsza opór powietrza i poprawia widoczność w czasie deszczu. To zatem bardzo przydatne rozwiązanie, ale czy konieczne? Sprawdź, co warto wiedzieć na temat owiewki w motocyklu.

Jazda motocyklem to dla wielu osób czysta przyjemność. Jednak opady deszczu, latające owady czy silny opór powietrza powstający przy szybkiej jeździe mogą wpływać negatywnie na bezpieczeństwo i komfort podróżowania. W takich – i wielu innych – sytuacjach bardzo przydaje się szyba motocyklowa. Jej zadaniem jest zwiększenie jakości i wygody jazdy. Niektóre jednoślady mają fabrycznie zamontowaną szybę, ale jeśli w Twoim pojeździe jej nie ma, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ją przytwierdzić. To rozwiązanie ma wiele zalet. W tym artykule zgłębiamy temat szyby motocyklowej. Dowiesz się, czym jest konkretnie, jakie są jej podstawowe funkcje oraz dlaczego warto ją mieć.

Funkcje szyby motocyklowej

Szyba motocyklowa, zwana też owiewką, to transparentna bariera montowana z przodu maszyny. Jej kluczowym zadaniem jest zwiększenie komfortu jazdy i bezpieczeństwa kierowcy poprzez ochronę przed różnymi czynnikami. Jest niezastąpiona podczas długiej podróży, kiedy legendarny “wiatr we włosach” dość szybko przemienia się w powodujący dyskomfort stały napór mas powietrza. Jest to nie tylko nieprzyjemne, ale może skutkować zmniejszoną koncentracją i bólami pleców.

Rozwiązaniem tego problemu jest właśnie duża szyba motocyklowa, która znacząco poprawia aerodynamikę pojazdu oraz zabezpiecza przed wiatrem i silnym oporem powietrza towarzyszącym motocykliście podczas jazdy z dużą prędkością. Chroni też przed owadami, które są szczególnie kłopotliwe dla kierowców korzystających z kasków bezszczękowych. Małe organizmy roztrzaskujące się o wizjer kasku ograniczają widoczność, a uderzenie dużego owada, takiego jak trzmiel czy bąk, może przynieść efekt podobny do kontaktu z kamieniem. Owiewka znacznie ogranicza takie sytuacje, zwiększając komfort podróżowania i widoczność.

Szyba motocyklowa uniwersalna jest więc bardzo praktyczna – pełni przede wszystkim funkcję ochronną. Pomaga zabezpieczać motocyklistę przed owadami, silnym deszczem oraz drobnymi przedmiotami na drodze, takimi jak piasek, małe kamienie czy opiłki metalowe. Funkcjonalność to jednak jej niejedyna zaleta – owiewka wpływa też w istotny sposób na wygląd motocykla. Sprawia, że sprzęt zazwyczaj prezentuje się bardziej sportowo i nowocześnie. 

Owiewka jest nazywana szybą, jednak ze względów bezpieczeństwa wcale nie jest wykonywana ze szkła, gdyż w przypadku ewentualnego rozbicia czy uszkodzenia prawdziwe szkło byłoby bardzo groźne dla motocyklisty. Ten przejrzysty element jest zwykle wykonany z tworzywa sztucznego, najczęściej poliwęglanu o dużej elastyczności. Materiał ten jest podatny na zarysowania, dlatego producenci szyb motocyklowych często stosują dodatkowe powłoki służące utwardzeniu zewnętrznej warstwy.

Bariery ochronne są fabrycznie instalowane w wielu modelach motocykli. Zazwyczaj producenci mocują je w górnej części kierownicy albo jako dodatkowa część pozostałych owiewek aerodynamicznych (zwłaszcza w sportowych modelach). Jeśli jednak w Twoim motocyklu nie ma owiewki albo uważasz, że jest ona zbyt mała lub z innych przyczyn nie spełnia Twoich oczekiwań, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamontować nową. Ich wybór jest bardzo szeroki, co pozwala na montaż takiej, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom oraz wielkości i modelowi motocykla.

Dlaczego warto zamontować szybę motocyklową?

Szyba motocyklowa uniwersalna to bardzo praktyczne rozwiązanie. Dzięki niemu zwiększa się bezpieczeństwo oraz wygoda podróżowania. Osłona sprawdza się w każdych warunkach pogodowych. Wydaje Ci się, że jazda na motocyklu wiosną czy latem to sama przyjemność? Owszem, optymalna temperatura i słońce sprawiają, że podróżowanie jest bardzo komfortowe. Niestety, ma też pewne minusy. Największym są owady, które licznie pojawiają się na drogach. Owiewka stanowi osłonę chroniącą kierowcę przed nimi – bez tej bariery owady rozbijałyby się na kasku, a nawet wlatywałyby do ust w przypadku modelu bezszczękowego. 

Podczas jazdy na motorze spod kół wzbijają się nie tylko kłęby kurzu, ale również niewielkie, twarde elementy, takie jak piasek, żwir, opiłki metali czy drobiny ciał stałych. Mimo że są małe, to mogą być groźne – uderzenie z dużą szybkością nawet maleńkiego obiektu w motocyklistę może mieć fatalne skutki dla jego zdrowia i bezpieczeństwa. Owiewka zabezpiecza motocyklistę przed nimi, pełniąc funkcję tarczy ochronnej. 

Przydaje się też podczas opadów deszczu – stanowi barierę przed strugami, za którą motocyklista może się skryć i w ten sposób zmniejszyć napór deszczu na ciało. Szyba motocyklowa pomaga też chronić przed deszczem i zanieczyszczeniami urządzenia montowane w pojeździe, takie jak GPS.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Potencjalne wady i niepożądane efekty stosowania szyby

Dodatkowa szyba motocyklowa może zatem stać się bardzo pożądanym elementem pojazdu, w widoczny sposób zwiększającym funkcjonalność sprzętu oraz bezpieczeństwo i przyjemność jazdy. Decydując się na to rozwiązanie, należy jednak wziąć pod uwagę nie tylko jego zalety, ale i pewne minusy. Dla wielu osób wadą owiewki jest zmiana wyglądu motocykla. W przypadku modeli sportowych, turystycznych czy cruiserów, zazwyczaj seryjnie wyposażonych w przezroczyste bariery, kwestia ta raczej nie powoduje sporów.

Inaczej jednak wygląda sprawa z chopperami i motocyklami typu naked bike. W tych maszynach owiewki zazwyczaj nie są standardowym wyposażeniem, co wielu właścicieli uważa za sporą zaletę. Według nich montaż szyby w pojazdach tego typu jest zbędny zarówno ze względów praktycznych, jak i wizualnych – według nich maszyny te prezentują się najlepiej bez osłon i jakiekolwiek przeróbki tego typu są w nich zbędne.

Dodanie szyby do motocykla może też wpływać na zmianę charakterystyki jazdy, zwłaszcza w przypadku nieprawidłowego montażu osłony. Ustawienie odpowiedniego kąta nachylenia bariery bywa trudne, a efektem niewłaściwie ustawionej szyby mogą być na przykład odczuwane drgania kasku występujące przy większych prędkościach oraz drgania samej szyby. Można temu jednak próbować zaradzić, zmieniając kąt nachylenia owiewki. Na charakter jazdy wpływa też wielkość osłony – duża szyba motocyklowa lepiej zabezpiecza przed wiatrem, ale według niektórych kierowców korzystanie z niej bywa niekomfortowe, zwłaszcza w sytuacji, gdy szyba mocno pobrudzi się błotem czy owadami.

Niektórym kierowcom przeszkadzają też refleksy świetlne odbijające się od jasnej szyby. Problem ten można jednak wyeliminować, montując szybę przyciemnianą. Inni zauważają też niewielkie różnice w prędkości i przyspieszeniu. Wiedz jednak, że to, co dla niektórych kierowców jest wadą, nie musi być minusem dla Ciebie. Wielu motocyklistów bardzo chwali sobie montaż owiewek i nie wyobraża sobie bez nich jazdy motocyklem. Nie zauważają refleksów ani różnic w szybkości. Najlepiej zatem samodzielnie przekonaj się, czy szyba motocyklowa jest opcją odpowiednią dla Ciebie. 

Decyzja o montażu szyby – kiedy warto rozważyć?

Dodatkowa szyba motocyklowa to funkcjonalne, ale jednocześnie niepozbawione wad rozwiązanie. Rozważając jej montaż, weź pod uwagę kilka czynników, takich jak styl jazdy, częstotliwość podróży oraz osobiste preferencje. Jeśli podróżujesz często i na długie dystanse, owiewka może być bardzo przydatna. W takim przypadku dobrze jest rozejrzeć się za większymi modelami, które lepiej zabezpieczają przed owadami i strumieniem powietrza. Nie powinna ona być jednak zbyt wysoka, gdyż podczas opadów deszczu widoczność przez tak dużą szybę jest mniejsza i motocyklista musi spoglądać ponad nią, aby dobrze widzieć drogę. Zbyt niskie osłony mogą natomiast skutkować skierowaniem pędzącego wiatru wprost na twarz kierującego, powodować dyskomfort i nie zapewniać odpowiedniej ochrony.

Bariera ochronna to dobry wybór dla motocyklistów, którym zależy na wytrzymałym i praktycznym dodatku do ukochanej maszyny. Szyba motocyklowa uniwersalna zwykle nie kosztuje dużo, natomiast modele przeznaczone do konkretnych modeli jednośladów są najczęściej droższe. Wyższa cena idzie jednak w parze z walorami wizualnymi i lepszym dopasowaniem pod względem estetyki do wyglądu pojazdu.

Wybierając owiewkę do motocykla, weź też pod uwagę jej rodzaj oraz typ posiadanej maszyny. Wyróżnia się 3 główne rodzaje szyb motocyklowych:

  • sportowe – to szyby posiadające charakterystyczne wygarbienie w centralnej części. Są polecane do wyczynowych, mocnych sprzętów;
  • turystyczne – osłony tego typu są zalecane przede wszystkim do motocykli turystycznych. Są wyższe i szersze, przez co dobrze chronią przed wiatrem, deszczem i owadami;
  • customowe – są wytwarzane według indywidualnych wytycznych klienta i montowane najczęściej w chopperach. Zwykle cechują się wyższą ceną niż pozostałe rodzaje.

Uwaga! Aby wybrać idealny rozmiar szyby, ustaw motocykl na równej powierzchni, odmierz odległość 5 metrów od przodu pojazdu i zaznacz ten punkt. Następnie wsiądź na motor w swojej standardowej pozycji i spójrz na zaznaczony punkt. W najlepiej dopasowanej osłonie powinno się patrzeć na punkt tuż znad jej górnej krawędzi.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Ubezpiecz motocykl w LINK4!

Dzięki praktycznej szybie jazda na motocyklu będzie bezpieczniejsza i przyjemniejsza. To jednak niejedyny czynnik wpływający na poczucie bezpieczeństwa w podróży. Zyskasz je również dzięki ubezpieczeniom – zarówno obowiązkowemu OC, jak i dobrowolnym polisom.

LINK4 oferuje Pakiet OC z Programem Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony. Posiadając polisę, zyskujesz m.in. możliwość skorzystania z pomocy drogowej, holowania do 100 km od wypadku, a nawet auta zastępczego do 3 dni w razie wypadku bądź kradzieży.

Do obowiązkowego OC wybierz też polisę NNW. Dzięki niej otrzymasz świadczenie w razie uszczerbku na zdrowiu powstałego na skutek nieszczęśliwego wypadku.

Praktyczna szyba motocyklowa – kilka słów na koniec

Jeśli chcesz zwiększyć komfort jazdy jednośladem, rozważ zamontowanie odpowiedniej owiewki. Dodatkowa szyba motocyklowa może wpłynąć korzystnie na aerodynamikę pojazdu i osłonić kierowcę przed silnym wiatrem i pędem powietrza, zabrudzeniem owadami wizjera w kasku czy też intensywnym deszczem. Wybierając ten rodzaj ochrony, weź pod uwagę kilka czynników, w tym przede wszystkim rodzaj posiadanego motocykla oraz własne preferencje, częstotliwość i styl jazdy. Dzięki temu idealnie dopasujesz osłonę do indywidualnych potrzeb i specyfiki maszyny.

Pamiętaj też o obowiązkach, jakie ciążą na motocykliście. Jednym z nich jest zakup ubezpieczenia OC. Sprawdź ofertę ubezpieczeniową LINK4. Znajdziesz w niej Pakiet OC oraz dobrowolne polisy komunikacyjne, takie jak NNW, które pomogą Ci poczuć się pewniej i bezpieczniej na drodze. 

Dowiedz się więcej na temat oferty ubezpieczeniowej LINK4. Spotkaj się z agentem współpracującym z naszą firmą lub porozmawiaj z konsultantem pod numerem telefonu 22 444 44 44. Skorzystaj też bezpłatnie z kalkulatora dostępnego na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki polisy.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Sprawdź również: Ubezpieczenie samochodu od awarii za granicą

FAQ – często zadawane pytania

Czy każdy motocykl można wyposażyć w szybę i czy jest to zalecane?

Tak, każdy motocykl można wyposażyć w szybę. Dostępne są osłony uniwersalne, pasujące do różnych modeli jednośladów, ale możesz też zdecydować się na wariant indywidualny, idealnie dopasowany do Twojej maszyny. Owiewka nie jest obowiązkowym wyposażeniem motocykla, ale jest zalecanym dodatkiem. Dzięki niej możesz poprawić widoczność na drodze, co wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Jak szyba motocyklowa wpływa na komfort jazdy w dłuższych trasach?

Szyba motocyklowa zwiększa bezpieczeństwo i komfort podróżowania zarówno na krótkich, jak i długich trasach. Przede wszystkim chroni motocyklistę przed silnym wiatrem, podmuchami i oporem powietrza oraz owadami. Pomaga zabezpieczać go przed drobinkami piasku, żwirem, kurzem i innymi niewielkimi przedmiotami, które wznoszą się w czasie szybkiej jazdy. Jest też przydatna w czasie deszczu, gdyż zatrzymuje większość opadów, przez co kierowca ma lepszą widoczność.

Czy istnieją różne typy szyb motocyklowych dostosowane do konkretnych modeli motocykli?

Tak, szyby motocyklowe dzieli się standardowo na 3 główne rodzaje: sportowe, turystyczne i customowe. Owiewki sportowe z charakterystycznymi wygarbieniami są polecane do pojazdów wyczynowych, o mocnym silniku. Osłony turystyczne sprawdzą się najlepiej w modelach szosowo-turystycznych. Są szerokie i wysokie, przez co dobrze chronią przed wiatrem, owadami i czynnikami atmosferycznymi. Szyby customowe są z kolei produkowane na podstawie indywidualnych oczekiwań klienta. Zwykle są montowane w chopperach.

Czy montaż szyby motocyklowej wymaga zmiany polisy ubezpieczeniowej?

Nie. Montaż szyby motocyklowej nie wymaga zmiany polisy ubezpieczeniowej.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21