Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Uszkodzony wał napędowy. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 58 sek.

Ważnym elementem przeniesienia napędu, który występuje w samochodach z napędem na tył lub na cztery koła jest tzw. wał napędowy. Podobnie jak w przypadku większości podzespołów w samochodzie, z czasem elementy wału ulegają zużyciu, co może mieć negatywny wpływ na eksploatację samochodu.

Spis treści:
1. Wał napędowy. Czym jest i jak działa?
2. Uszkodzony wał napędowy – objawy i przyczyny
3. Naprawa wału napędowego
4. Wał napędowy – podsumowanie

Jak powszechnie wiadomo, samochody mogą posiadać napęd na przód, tył oraz na wszystkie koła. Na pierwszy rzut oka auta z różnymi typami napędów nie różnią się znacznie między sobą. Rodzaj zastosowanego napędu wymusza jednak na inżynierach zastosowanie bardzo wielu różniących się od siebie szczegółami rozwiązań. 

Jedną z różnic jest konieczność stosowania wału napędowego w samochodach, w których moment obrotowy trafia na tylne lub na cztery koła. Z czego ona wynika? W samochodach z napędem na przód oś napędzana znajduje się blisko silnika i skrzyni biegów, dzięki czemu moment obrotowy trafia na koła za pośrednictwem połączonych ze skrzynią biegów półosi. Układ przeniesienia napędu wygląda podobnie również w samochodach z silnikiem umieszczonym z tyłu, w których to tylne koła są napędzane.

Co jednak w przypadku, w którym silnik auta umieszczony jest z przodu, a napęd przenoszony jest na tylne lub wszystkie koła? Jak przenieść moment napędowy na tylną oś, która znajduje się w znacznej odległości od silnika i skrzyni biegów? To właśnie zadanie wału napędowego. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie są rodzaje wałów napędowych oraz nauczyć się rozpoznawać objawy uszkodzenia wału napędowego, to zapraszamy Cię do zapoznania się z dalszą częścią naszego artykułu.

wal-napedowy-3

Wał napędowy. Czym jest i jak działa?

Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, jednym z ważniejszych elementów przeniesienia napędu jest wał napędowy. W aucie z napędem na tył lub na cztery koła jest on niezbędny do wprawienia tylnych kół pojazdu w ruch. Dzięki swojemu skomplikowanemu mechanizmowi umożliwia on również transfer energii mechanicznej generowanej przez silnik na tylne koła samochodu, nie generując przy tym jej dużych strat.

Wał napędowy poddawany jest ogromnym przeciążeniom. Musi też przenosić duży moment obrotowy i energię mechaniczną. Z tego powodu konstrukcja samego wału, jak i wszystkich towarzyszących mu elementów musi być niezwykle solidna. Warto pamiętać też o tym, że kręci się on z dużymi prędkościami. Z tego powodu niezwykle istotne jest prawidłowe wyważenie wału napędowego.

Kompletny wał napędowy składa się z kilku elementów. Pierwszym z nich jest złącze kołnierzowe, które z jednej strony łączy wał ze skrzynią biegów, a z drugiej z mostem napędowym. Aby połączenie skrzyni i mostu było możliwe, konieczne jest zastosowanie przegubów na obu końcach wału. Dzięki nim możliwa jest kompensacja niewspółosiowości kątowej skrzyni biegów i mostu napędowego, która pojawia się w momencie ruchu tego drugiego, w trakcie jazdy po nierównościach.

Głównym elementem całego podzespołu jest przypominający rurę korpus wału. Na obu jego końcach znajdują się połączenia rurowe, które umożliwiają łączenie korpusu ze wspomnianymi wcześniej przegubami. Bezpośredni kontakt z korpusem mają podpory wału, których zadaniem jest stabilizowanie położenia wału oraz zmniejszenie drgań, które mógłby przenosić się na karoserię samochodu w trakcie jego pracy.

Jakie są rodzaje wałów napędowych? Co do zasady działania, to w każdym wypadku jest ona taka sama. Różnice obejmują przede wszystkim rodzaj zastosowanego w nich przegubu. Wał napędowy w aucie najczęściej posiada przeguby krzyżakowe zwane też przegubami Kardana. Czasami w wałach występują również przeguby kulowe oraz widełkowe.

Zobacz także: TorSen, czyli stały napęd 4x4. Najważniejsze informacje

wal-napedowy-2

Uszkodzony wał napędowy – objawy i przyczyny

Ze względu na swoją trwałą konstrukcję, wały napędowe często są uznawane za elementy bezobsługowe zarówno przez kierowców, jak i mechaników. Rzeczywiście są to wyjątkowo trwałe podzespoły, które znoszą ogromne przeciążenia, ale nie oznacza to, że nigdy nie ulegają one awarii. Jak możesz rozpoznać, że za problemy z Twoim samochodem odpowiedzialny jest właśnie uszkodzony wał napędowy? Objawy nie są często jednoznaczne i mogą kierować uwagę Twoją lub mechanika na inne elementy przeniesienia napędu, lub zawieszenia.

Objawy uszkodzenia wału napędowego to chociażby dochodzące spod podłogi samochodu stukanie. Staje się ono bardziej słyszalne w momencie przyspieszania samochodu i mogą mu towarzyszyć wibracje odczuwalne w momencie, w którym odpuścisz gaz. Tego typu objawy mogą świadczyć o tym, że uszkodzeniu uległ jeden z przegubów wału.

Zużyciu ulegają też często podpory wału napędowego. Najczęściej nie jest to wina ich niskiej jakości. Odpowiedzialne za ich uszkodzenie jest bicie wału napędowego. Objawy niewyważonego wału w znaczącym stopniu przyspieszają zużycie podpór.

Za nadmierne wibracje i drgania odczuwalne m.in. na kierownicy odpowiedzialny może być również niewyważony wał napędowy. Objawy wymienione przez nas wyżej negatywnie wpływają na pozostałe elementy samochodu. Silne drgania mogą powodować uszkodzenia elektroniki oraz odkręcanie się połączeń śrubowych, dlatego nie należy ignorować tego typu usterki.

Jakie mogą być przyczyny uszkodzenia elementów wału napędowego? Jak to często bywa w przypadku usterek w samochodzie, powodem może być zużycie części wskutek nadmiernej eksploatacji wynikającej z dużego przebiegu pojazdu. Użytkowanie auta w trudnych warunkach oraz jego powypadkowa historia również wpływają negatywnie na żywotność wału napędowego.

Na usterki tego elementu mają wpływ również zaniedbania w serwisowaniu. Należy do nich m.in. brak konserwacji elementów całego zespołu oraz niewyważony wał napędowy. Objawy, o których wspominaliśmy wyżej, czyli np. drgania i wibracje to pierwszy sygnał wskazujący na to, że wałem napędowym Twojego samochodu powinien zająć się mechanik.

wal-napedowy-1

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Naprawa wału napędowego

Co powinieneś zrobić, jeżeli w swoim samochodzie rozpoznasz np. bicie wału napędowego? Objawy uszkodzenia z czasem będą się jedynie nasilać, dlatego powinieneś od razu umówić się na wizytę u swojego mechanika. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, za wystąpienie usterki odpowiedzialne może być zarówno nadmierne zużycie wynikające z przebiegu, jak i niewłaściwa eksploatacja i serwisowanie elementów wału.

W przypadku uszkodzenia części wału możliwe są dwa scenariusze: wymiana uszkodzonego zespołu lub jego regeneracja. Obejmuje ona demontaż wszystkich elementów, wymianę uszkodzonych części oraz oczyszczenie starych, które nadają się jeszcze do ponownego wykorzystania. Zwieńczeniem całej operacji jest wyważenie wału napędowego, które zapobiegnie kolejnym usterkom podzespołu.

W niektórych sytuacjach naprawa wału napędowego nie będzie jednak możliwa. Może się tak stać np. w przypadku, w którym samochód brał udział w kolizji, w której efekcie wał napędowy został nieodwracalnie uszkodzony. W takiej sytuacji konieczna będzie jego wymiana. Należy pamiętać o tym, że koszt zastąpienia całego wału nowym, z pewnością będzie wyższy niż w przypadku jego regeneracji.

Przeczytaj: Uszkodzony termostat. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Wał napędowy – podsumowanie

Wiesz już, jaka jest rola wału napędowego w układzie przeniesienia napędu samochodu. Jest to niezwykle trwały element, który przenosi ogromne przeciążenia. Należy pamiętać jednak o tym, że również tak wytrzymały podzespół mogą trapić różnego rodzaju usterki, wynikające m.in. z dużego przebiegu samochodu lub jego niewłaściwej eksploatacji.

Do najczęstszych awarii należą: zużycie przegubów, uszkodzenia podpór oraz niewyważenie całego zespołu. Objawy uszkodzeń to najczęściej dochodzące spod podłogi auta stuki oraz wibracje przenoszone na karoserię i kierownicę samochodu. W przypadku usterki są dwa sposoby na jej usunięcie: regeneracja zużytych elementów lub wymiana wału na nowy, jeżeli uszkodzenia są niemożliwe do usunięcia w drodze regeneracji.

Szukasz nowej polisy dla swojego samochodu? Zachęcamy Ciędo zapoznania się z kompletną ofertą ubezpieczeń od LINK4, obejmującą m.in. Autocasco, Assistance czy NNW.

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21