Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – gdzie i jak to zrobić?

Czas czytania: 4 min. 4 sek.

Sprzedaż samochodu niesie ze sobą dla sprzedającego wiele obowiązków, jednym z nich jest  zawiadomienie o zbyciu pojazdu. O tym, co to takiego, gdzie i w jakim terminie należy je zgłosić, dowiesz się z tego artykułu.

Spis treści:
1. Zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Na czym polega?
2. Gdzie i jak zgłosić zbycie pojazdu?
3. Informacja o zbyciu pojazdu – ile czasu na zgłoszenie?
4. Zbycie samochodu. Kilka słów na koniec

Gdy sprzedajesz samochód, nie jest to sprawa, tylko między tobą a kupującym. O zmianie właściciela trzeba poinformować kilka urzędów oraz ubezpieczyciela, który wystawił polisę OC na dany pojazd. Dopełnienie tych formalności jest bardzo ważne, a za ich niedotrzymanie były już właściciel auta może zostać ukarany wysoką grzywną. Dlatego warto wiedzieć, co zrobić po tym, jak sprzedałeś swój samochód.

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Na czym polega? 

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu to nic innego jak poinformowanie stosownych organów administracyjnych oraz ubezpieczyciela o zmianie właściciela danego pojazdu. By można było tego dokonać, powinieneś przedstawić konkretne dokumenty, z których najważniejsza jest umowa kupna-sprzedaży. Bez niej nie będziesz mógł załatwić sprawy w urzędzie. Poza nią potrzebny będzie dowód tożsamości ze zdjęciem oraz wypełniony druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu

Umowa kupna-sprzedaży jest to dokument, którego treść jest z góry ustalona i muszą w niej znaleźć się wymagane przez wydział komunikacji informacje. Dlatego przed wypełnieniem i podpisaniem takiej umowy, warto sprawdzić, czy jest ona przygotowana w sposób właściwy. Powinna zawierać takie informacje jak: data i miejsce sporządzenia, dane osoby sprzedającej, oraz dane osoby kupującej. W przypadku gdy auto ma współwłaściciela, jego dane oraz podpis także muszą znaleźć się na umowie. Kolejna część umowy zawiera informacje dotyczące sprzedawanego pojazdu. Jego markę, model, numer rejestracyjny, VIN, a także dokładny przebieg, jaki wskazuje licznik. 

Poza tymi danymi w umowie musi znaleźć się także oświadczenie zbywcy pojazdu. Stwierdza w nim on, iż auto jest jego własnością i nie stanowi przedmiotu zajęcia komorniczego, czy też zastawu. Natomiast kupujący oświadcza, że zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu, jest on mu znany i nie wnosi co do niego zastrzeżeń. W umowie powinna także zostać wskazana lista dokumentów, jakie sprzedający wraz z autem przekazuje kupującemu. Najczęściej chodzi tutaj o polisę OC, dowód rejestracyjny, książkę serwisową, czy też kartę pojazdu, jeżeli taka została wydana.

Złożenie wszystkich wymaganych dokumentów w Wydziale Komunikacyjnym umożliwia wyrejestrowanie samochodu po sprzedaży. Dzięki temu następuje oficjalna zmiana właściciela. A sprzedający nie będzie już odpowiedzialny za ewentualne szkody wyrządzone danym pojazdem. Jest to ważne, na przykład, gdy kupujący spowoduje wypadek. Także ubezpieczyciel musi być poinformowany o zmianie właściciela, by móc dokonać rekalkulacji składki polisy OC. Jeżeli nie zgłosisz sprzedaży pojazdu w terminie, nałożona zostanie na Ciebie kara administracyjna w wysokości od 200 do 1000 złotych.

Przeczytaj również: Darowizna samochodu. Co musisz o niej wiedzieć?

zawiadomienie-o-zbyciu-pojazdu

Gdzie i jak zgłosić zbycie pojazdu

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, zbycie pojazdu musisz zgłosić do wydziału komunikacji właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania oraz do ubezpieczyciela wystającego polisę OC. W pierwszym przypadku powinieneś przedstawić wyżej wspomniane dokumenty. Możesz tego dokonać na dwa sposoby, w zależności od tego, czy wolisz załatwiać takie sprawy osobiście, czy za pośrednictwem Internetu. Bez względu, na który z nich się zdecydujesz, w systemie CEPiK zgłoszone przez Ciebie zmiany zostaną wprowadzone.

Pierwsze rozwiązanie to osobiste udanie się do wydziału komunikacji. Musisz mieć ze sobą oryginalną umowę kupna-sprzedaży, dowód tożsamości oraz wypełniony druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu. Jeżeli auto miało współwłaściciela, on także powinien stawić się razem z Tobą w urzędzie. Można jednak tej niedogodności uniknąć, dzięki wystawionemu pisemnemu pełnomocnictwu. W takim razie będziesz musiał także uiścić opłatę skarbową. Wynosi ona 17 złotych i nie jest pobierana, gdy współwłaścicielem pojazdu jest członek najbliższej rodziny.

Drugi znacznie wygodniejszy sposób to zawiadomienie o zbyciu pojazdu online. W tym celu nie musisz udawać się do urzędu. Wystarczy wejść na stronę https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne oraz mieć profil zaufany. Po zalogowaniu się za jego pomocą i odpowiedzi na kilka pytań dane auta oraz właściciela zostaną automatycznie wypełnione. Ty musisz tylko uzupełnić dane dotyczące nabywcy oraz dołączyć skan umowy. Po czym pozostaje tylko wybranie właściwego wydziału komunikacyjnego z listy oraz podpisanie za pomocą podpisu elektronicznego lub certyfikatem kwalifikowanym. Kompletny dokument wysyłasz z pośrednictwem internetu, a na e-mail otrzymasz UPP, czyli urzędowe potwierdzenie przedłożenia dokumentu.

Jeżeli chodzi o to, jak zgłosić zbycie pojazdu ubezpieczycielowi, to jest to także bardzo proste.

Możesz w tym celu odwiedzić agenta lub skorzystać ze strony internetowej Twojego ubezpieczyciela. W obu przypadkach musisz przedstawić umowę kupna-sprzedaży oraz specjalny druk, gdzie powinny znaleźć się wszystkie informacje dotyczące sprzedanego pojazdu.

zawiadomienie-o-zbyciu-pojazdu

Informacja o zbyciu pojazdu – ile czasu na zgłoszenie?

Zbycie pojazdu powinno zostać zgłoszone do urzędu komunikacji w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy. Taki zapis znalazł się w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym z 2020 roku. Jednak w lipcu 2021 roku termin ten został wydłużony do 60 dni, ze względu na panującą pandemię Covid-19. Zmiana ta została wprowadzona aż do odwołania, czyli do znacznego zmniejszenia zagrożenia epidemiologicznego. Termin ten dotyczy zarówno osobistej wizyty w wydziale komunikacji, jak i wysłania dokumentów przez Internet.

W przypadku firm ubezpieczeniowych masz tylko 14 dni kalendarzowych na zgłoszenie zbycia pojazdu. Termin ten jest krótszy niż w wydziale komunikacji, gdyż ubezpieczyciel musi przygotować rekalkulację składki. Pamiętaj także, że wyżej wspomniana kara finansowa za zbyt późno zgłoszone zbycie pojazdu to nie jedyne problemy, jakie mogą Cię spotkać. Na przykład firma ubezpieczeniowa może wystąpić do Ciebie z zapłatą należnej składki ubezpieczeniowej, gdy auto nie należy już do Ciebie, a Ty nie zgłosiłeś tego faktu.

Możesz także otrzymać mandat wraz ze zdjęciem z fotoradaru, gdy nowy właściciel jeszcze nie zarejestrował auta, a Ty go nie wyrejestrowałeś. Jeżeli to on złamał przepisy, będziesz musiał to udowodnić. Lepiej zaoszczędzić sobie takich kłopotów.

Zobacz także: Przygotowanie auta do sprzedaży. O co warto zadbać?

zawiadomienie-o-zbyciu-pojazdu

Zbycie samochodu. Kilka słów na koniec 

Wiesz już jak zgłosić zbycie pojazdu online oraz osobiście. Dowiedziałeś się także, w jakim terminie trzeba tej formalności dokonać. Dzięki tym informacjom możesz uniknąć kłopotów oraz dotkliwej kary finansowej. Pamiętaj, że nieznajomość prawa nie zwalnia od jego przestrzegania.

A gdy będziesz już właścicielem nowego auta, trzeba będzie je jeszcze ubezpieczyć. Zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą polis komunikacyjnych w LINK4. Znajdziesz u nas szereg praktycznych ubezpieczeń takich jak AC, NNW czy też polisy chroniące Twoje zdrowie i życie.

Nie czekaj, odwiedź stronę LINK4.pl, już teraz! Sprawdź również kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

 

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21