Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Aktywny wydech – co to jest i jak działa?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 23 sek.

Co to jest aktywny wydech, jak zrobić go w nowoczesnym lub klasycznym aucie i jak on działa? Czy montaż wydechu aktywnego przynosi wymierne korzyści podczas eksploatacji? Jakie wyróżniamy rodzaje wydechu aktywnego i czym różnią się one od siebie? Odpowiedzi na wszystkie te pytania czekają na Ciebie w poniższym materiale. 

Spis treści:
1. Aktywny wydech. Co to w ogóle znaczy?
2. Aktywny układ wydechowy elektroniczny i mechaniczny – różnice
3. Ile kosztuje aktywny wydech i czy warto to robić?
4. Aktywny wydech – podsumowanie

Modyfikacje aut osobowych są coraz częściej realizowane przez osoby chcące maksymalizować nie tylko osiągi pojazdów, ale i przyjemność z jazdy nimi. Aktywny wydech elektroniczny lub mechaniczny to jedna z propozycji, która budzi największe zainteresowanie. Warto więc wiedzieć, dlaczego aktywny układ wydechowy jest tak kosztowny i czy pozornie inwazyjna instalacja mieć wpływ na odszkodowanie w razie zdarzenia szkodowego. 

Aktywny wydech. Co to w ogóle znaczy? 

Aktywny układ wydechowy można podzielić na dwa rodzaje: elektroniczny i mechaniczny. Obydwa warianty są chętnie wykorzystywane przez tzw. “tunerów” i osoby, które modyfikują auta w celu maksymalizacji przyjemności z jazdy – zwłaszcza jeśli są to nowoczesne konstrukcje o sportowym charakterze z imponującą pojemnością i mocą silnika. Główną wartością stosowania tego typu rozwiązań technologicznych jest potencjał regulacji dźwięku i głośności wydechu. Warto jednak poznać różnice między aktywnym wydechem mechanicznym i elektronicznym, by zrozumieć zasadę działania tego typu układów. 

Który wydech będzie lepszy?

Aktywny wydech elektroniczny to rozwiązanie rekomendowane dla samochodów podlegających rygorystycznym warunkom gwarancji lub leasingu. Ma to szczególnie duże znaczenie w sytuacji, w której do czynienia mamy z autami z silnikami benzynowymi i wydechami zdławionymi przez filtry OPF czy GPF. Zmieniają one naturalne brzmienie samochodu, które większość właścicieli nowych aut chce poprawić przy pomocy takich rozwiązań, jak aktywne układy wydechowe. Jest to także alternatywa w przypadku niemożliwości wymiany seryjnej sekcji downpipe. Aktywne wydechy mechaniczne rekomendowane są z kolei w każdym innym przypadku. 

Mechaniczne wydechy aktywne to element, który będzie perfekcyjnie komponować się z benzynowymi silnikami w sportowych autach. Składają się one co najmniej z sekcji typu catback, do której produkcji wykorzystano specjalnie przystosowane przepustnice. Warto wspomnieć o tym, że w nowych samochodach posiadających filtry OPF i GPF, wymiana układu typu catback nie podniesie głośność wydechu. Konieczna jest modyfikacja sekcji downpipe z fabrycznymi katalizatorami.

Elektroniczny wydech aktywny stanowi także idealne rozwiązanie dla aut z motorem diesla. Dlaczego? Diesel charakteryzuje się zupełnie innym dźwiękiem pracy silnika, przez co standardowa modyfikacja układu wydechowego niekoniecznie zmieni jego brzmienie w zadowalający sposób. Elektroniczne wydechy aktywne składają się ze specjalnego głośnika lub zestawu głośników montowanych w podłodze auta. Ich zadaniem jest zapewnienie charakterystycznego brzmienia wydechu sportowego wraz z możliwością regulacji dźwięku. Elektronika pozwala też na ustawienie głośności i zastosowanie efektów typu „pop&bang”.

Teoretycznie można powiedzieć, że jest to pewna forma “oszustwa” lub “naciągania”. Niemniej jednak nie należy zapominać o tym, że podobne systemy montowane są przez Audi, BMW czy Maserati we flagowych modelach wyposażonych w jednostki wysokoprężne. Jest to zatem powszechne rozwiązanie, którego zadaniem jest maksymalizacja przyjemności z jazdy autem.

Przeczytaj również: Spoiler samochodowy. Rodzaje i zastosowanie

aktywny-uklad-wydechowy

Aktywny układ wydechowy elektroniczny i mechaniczny – różnice 

Aktywny układ wydechowy elektroniczny i mechaniczny różnią od siebie dosłownie wszystkim. Są to dwie zupełnie inne konstrukcje, które działają na zupełnie różnej zasadzie i oferują dwa skrajnie różne efekty.

Aktywny system wydechowy mechaniczny to klasyczna forma wydechu, który wzbogacony został o aktywne przepustnice (klapki). To one są elementami, które regulują powstający podczas pracy silnika dźwięk i hałas. Regulacja przepustnic może następować przy użyciu pilota lub automatycznie, np. od określonej liczby obrotów. Wszystko zależy od indywidualnych oczekiwań kierowcy lub właściciela pojazdu. Warto zaznaczyć, że w drogich sportowych autach częściej spotkać można wydechy aktywne, które sterowane są przy użyciu pilota lub guzika. Dzięki temu w razie potrzeby można włączyć cichszy tryb, nie ryzykując np. utraty dowodu rejestracyjnego. 

Aktywne wydechy w wersji elektronicznej nie posiadają przepustnic. Są natomiast wyposażone w specjalne, gruszkowate tłumiki wbudowywane w okolice standardowego układu wydechowego. Te z kolei odpowiadają za zarządzane przez główny komputer głośniki, odpowiedzialne m.in. za modyfikuję dźwięku pracującego silnika. Biorąc pod uwagę nowoczesność całego systemu, nikogo prawdopodobnie nie zaskoczy fakt, że sterowanie takim wydechem odbywa się poprzez aplikację w smartfonie lub komputer pokładowy.

wydech-aktywny

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Ile kosztuje aktywny wydech i czy warto to robić? 

Nie ukrywamy, że trzeba liczyć się ze sporymi kosztami, wybierając aktywny wydech. Cena najpopularniejszych systemów to od 12 do 20 tysięcy złotych! Czy warto płacić tyle za elementy, które wpływają jedynie na wrażenia akustyczne? Wszystko zależy przecież od indywidualnych oczekiwań oraz potrzeb osoby decydującej się na takich zakup. Ciężko oczekiwać, by właściciel kilkunastoletniego samochodu popularnej marki założył aktywny wydech elektroniczny za 20 tys. zł. 

Byłoby to dość zaskakujące ze względu na fakt, że koszt samych części przekroczyłby zapewne wartość pojazdu. Jednak w przypadku samochodów sportowych, które zostały stosunkowo niedawno odebrane z salonu, wydech aktywny staje się interesującą propozycją. Zagwarantuje on niezapomniane wrażenia z jazdy, co tylko będzie maksymalizować przyjemność korzystania z pojazdu i dumę z faktu, że należy on do Ciebie

Czy warto zainwestować w aktywny wydech? Zależy to wyłącznie od Twoich możliwości finansowych i oczekiwań. Każdy ma inne preferencje i gdy jeden użytkownik aut sportowych ceni w nich wyłącznie design, inny może skupić całą uwagę na osiągach silnika lub brzmieniu.

Zobacz także: Czujnik kąta skrętu – wyjaśniamy, czym jest i jak działa!

aktywny-wydech-jak-zrobic

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Aktywny wydech – podsumowanie 

Aktywny układ wydechowy nie ma bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo jazdy pojazdem, gdy hałas wpisuje się w określone limity i został on zamontowany przez profesjonalny warsztat mechaniczny. Nie musisz obawiać się w przypadku posiadania takiego rozwiązania o wypłacenie odszkodowania w razie zdarzenia szkodowego. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja polisa OC/AC lub Auto Assistance obejmie oczekiwany zakres, sprawdź dokładne informacje w OWU wybranego ubezpieczenia.

Skorzystaj też z możliwości bezpośredniego kontaktu z zespołem naszych specjalistów. Udzielą oni odpowiedzi na wszystkie pytania i pomogą w finalizacji zakupu ubezpieczenia – podczas gdy Ty nie musisz wychodzić nawet z domu. Wystarczy odwiedzić agenta, zadzwonić lub napisać wiadomość e-mail. Dla osób, które nie chcą czekać, w LINK4 przygotowaliśmy specjalny kalkulator. Wystarczy kilka kliknięć i udostępnienie podstawowych informacji, aby obliczyć składkę i wartość ubezpieczenia. 

Sprawdź nasz kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21