Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Aquaplaning. Co to jest i jak wtedy reagować?

Czas czytania: 4 min. 11 sek.

Jeżeli podczas szybszej jazdy po mokrej nawierzchni trafisz na większą ilość zalegającej na drodze wody, pomiędzy oponą a nawierzchnią może wystąpić zjawisko znane jako aquaplaning. Co to jest i jak możesz się przed nim uchronić?

Spis treści:
1. Co to jest aquaplaning?
2. Aquaplaning. Co zrobić, kiedy do niego dojdzie?
3. Jak unikać zjawiska aquaplaningu?
4. Aquaplaning. Kilka słów na koniec

Zdecydowana większość kierowców nie przepada za jazdą po mokrej nawierzchni. Opadom deszczu towarzyszy zwykle znacznie gorsza widoczność. W dodatku nawet niewielka ilość wody na drodze znacząco pogarsza przyczepność. Oprócz tego, w trakcie np. szybkiego przejeżdżania przez kałużę kierowcę może spotkać tzw. zjawisko aquaplaningu. Co to jest aquaplaning? Co zrobić, żeby się przed nim uchronić? Tego oraz wielu innych rzeczy na temat omawianego zjawiska dowiesz się z naszego artykułu.

Co to jest aquaplaning?

Aby najlepiej wyjaśnić, co to jest zjawisko aquaplaningu, należy w pierwszej kolejności zrozumieć, jak wygląda praca opony w trakcie jazdy po mokrej nawierzchni. Podczas poruszania się w deszczu, zadaniem opony jest odprowadzanie wody, która znajduje się pomiędzy nią a drogą. Woda usuwana jest za pomocą nacięć w bieżniku i kierowana na zewnątrz opony. W ten sposób utrzymywany jest kontakt ogumienia z drogą, co pozwala na zachowanie przyczepności.

Jeżeli ilość wody zalegającej na drodze jest naprawdę duża, opony mogą nie poradzić sobie z odprowadzeniem jej wystarczająco szybko. Do takiej sytuacji może dojść np. w trakcie szybkiego przejeżdżania przez kałużę. Opona, która nie jest wtedy w stanie usunąć dużej ilości wody, zaczyna popychać ją przed sobą, wskutek czego tworzy się tzw. klin wodny. Tak więc co to jest aquaplaning?

Występuje on w momencie, w którym ciśnienie hydrodynamiczne wody znajdującej się pomiędzy oponą a nawierzchnią jest większe niż nacisk na drogę generowany przez oś pojazdu. Samochód traci wtedy przyczepność i zaczyna poruszać się na tzw. poduszce wodnej. W takiej sytuacji kierowca nie ma praktycznie żadnej kontroli nad samochodem, ponieważ ruchy kierownicą w żaden sposób nie są przenoszone na nawierzchnię drogi. Wyróżnia się dwie odmiany akwaplanacji – aquaplaning wzdłużny oraz aquaplaning poprzeczny

Pierwszy z nich pojawia się w sytuacji, w której samochód jedzie na wprost i bardzo rzadko obejmuje wszystkie koła pojazdu. Najczęściej dotyczy on kół z jednej strony samochodu. W przypadku najechania na kałużę znajdującą się po prawej stronie pasa, którym się poruszasz, na aquaplaning narażone będą koła tylko z prawej strony samochodu. W przypadku wyjątkowo dużej ilości wody na drodze może dojść do utraty przyczepności przez wszystkie koła pojazdu, ale jest to rzadkie.

Dużo bardziej niebezpiecznym zjawiskiem jest aquaplaning poprzeczny. Dochodzi do niego w sytuacji, w której koła samochodu są skręcone, a więc najczęściej podczas pokonywania zakrętu. Jest to rzecz jasna najmniej odpowiedni moment na utratę kontroli nad samochodem. Aquaplaning poprzeczny może spowodować, że samochód pokona zakręt „na wprost” i opuści on drogę.

Zobacz także: Ile lat mogą mieć opony? Dowiedz się, kiedy wymienić opony na nowe

aquaplaning

Aquaplaning. Co zrobić, kiedy do niego dojdzie?

Wiesz już, czym jest zjawisko aquaplaningu. Co zrobić, gdy już do niego dojdzie? W pierwszej kolejności powinieneś nauczyć się jak go rozpoznać. Jego objawy są bardzo podobne do jazdy po zaśnieżonej drodze. W pierwszej kolejności poczujesz znacznie mniejszy opór na kierownicy. To właśnie znak, że przednie koła zaczynają tracić lub nawet już straciły przyczepność.

Jeżeli w trakcie jazdy ze stałą prędkością, obroty silnika nagle zaczną wzrastać, ale jednocześnie samochód nie zacznie zwiększać swojej prędkości, to również może świadczyć o utracie kontaktu pomiędzy oponami a nawierzchnią drogi. Zachowanie to można porównać do objawów zużytego sprzęgła. Jeżeli jest ono już mocno sfatygowane, to w trakcie dodawania gazu następuje jego uślizg, a samochód nie przyspiesza mimo zwiększających się obrotów silnika. Podobne zachowanie auta może się pojawić z powodu aquaplaningu.

Jeżeli wiesz już jak rozpoznać aquaplaning, to czas byś dowiedział się jak zachować się w sytuacji, w której Twój samochód doświadczy tego zjawiska. Podstawową zasadą jest zachowanie spokoju. Gwałtowne ruchy kierownicą lub nagłe wciśnięcie hamulca mogą jedynie pogorszyć całą sytuację

Jeżeli doświadczasz aquaplaningu wzdłużnego, utrzymuj kierownicę prosto. Wbrew pozorom, w tym wypadku to nie sam poślizg, a moment odzyskania przyczepności jest najbardziej niebezpieczny. Jeżeli samochód odzyska kontakt z drogą w momencie, w którym koła będą skręcone, może natychmiast opuścić drogę zgodnie z kierunkiem ich skrętu. W takim wypadku czasu na reakcję będzie naprawdę mało. W przypadku aquaplaningu poprzecznego, który występuje w trakcie skrętu pojazdu, delikatnie zmniejsz kąt skrętu kierownicy.

Jeżeli poczujesz, że samochód wpada w aquaplaning, delikatnie zmniejsz nacisk na pedał gazu. Nie rób tego nagle, ponieważ możesz wytrącić w ten sposób samochód z równowagi, powodując jego obrót. Z tego samego powodu nie należy w takiej sytuacji nagle hamować. Hamulca użyj dopiero wtedy, gdy poczujesz, że samochód odzyskał przyczepność.

aquaplaning

Jak unikać zjawiska aquaplaningu?

Wyjaśniliśmy jak postępować, gdy dotknie Cię zjawisko aquaplaningu. Co zrobić, by go uniknąć? Najprostszym rozwiązaniem jest odpowiednie dostosowanie prędkości, z którą się poruszasz do warunków na drodze. Ryzyko wystąpienia aquaplaningu pojawia się przy prędkości około 70 km/h i rośnie razem z nią. Powinieneś też zwrócić uwagę na stan nawierzchni. Jeżeli droga jest pełna kolein i zagłębień, to woda będzie miała się gdzie zbierać, co może powodować występowanie aquaplaningu nawet po tym, jak przestanie padać deszcz.

Ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy mają też oczywiście opony. Mowa tu nie tylko o typie i konstrukcji opony, ale również o wysokości jej bieżnika. Jeżeli ogumienie jest mocno zużyte i bieżnik osiągnął już swoją minimalną dopuszczalną wysokość 1,6 mm, to jego skuteczność w odprowadzaniu wody jest aż dwukrotnie mniejsza, niż w przypadku nowej opony. Z tego powodu powinieneś regularnie sprawdzać stan ogumienia w swoim samochodzie.

Ważne jest również utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach, ponieważ ma ono wpływ na powierzchnię styku opony z nawierzchnią. Jeżeli ciśnienie będzie zbyt małe w stosunku do zalecanego, to ryzyko wystąpienia aquaplaningu zdecydowanie wzrasta. Szacuje się, że ciśnienie o 30% mniejsze od zalecanego zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska akwaplanacji o około 50%.

Przeczytaj również: Jakie ciśnienie w oponach jest odpowiednie? Poradnik

aquaplaning

Aquaplaning. Kilka słów na koniec

Wiesz już, co to jest zjawisko aquaplaningu, jak się przed nim chronić oraz co zrobić, gdy już wystąpi. Pamiętaj, aby przede wszystkim dostosowywać prędkość jazdy do warunków panujących na drodze. Mniejsza prędkość pozwoli nie tylko na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia tego zjawiska, ale również ułatwi wyprowadzenie samochodu z sytuacji awaryjnej, jeżeli już ona wystąpi. Kontroluj na bieżąco stan techniczny swojego samochodu. Najlepszym zabezpieczeniem przed akwaplanacją są utrzymywane w dobrej kondycji oraz właściwie napompowane opony. 

Warto byś również zadbał o właściwe ubezpieczenie samochodu. Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. Sprawdź również, co możesz zyskać dzięki ubezpieczeniu domu lub podróży w LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21