Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Ile lat mogą mieć opony? Dowiedz się, kiedy wymienić opony na nowe

Czas czytania: 4 min. 43 sek.

Opony to nieodłączny element wyposażenia pojazdu, a kierowcom nierzadko ten temat spędza sen z powiek. Ile lat mogą mieć opony? Kiedy je wymieniać? Jak sprawdzić bieżnik? Odpowiedź na te i wiele innych pytań znajdziesz w poniższym artykule.

Spis treści

1. Opony w samochodzie. Budowa i jakie jest ich zadanie?
2. Ile lat mogą mieć opony? Sprawdź, co ma wpływ na ich żywotność!
3. Jak sprawdzić bieżnik w oponie?
4. Wymiana opon. Czym grozi brak wymiany?
5. Wymiana opon. Cena i gdzie najlepiej to zrobić?
6. Ile lat można jeździć na oponach? Kilka słów na koniec

Opona to jedyny element auta, który przylega do podłoża. Stan ogumienia ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo podróży oraz zachowanie pojazdu na drodze. Nie bez powodu w sporcie motorowym opony nazywane są czarnym złotem. 

Najnowsza technologia sprawia, że oponom można bardzo mocno zaufać, ale tylko wtedy, jeśli ich stan jest co najmniej dobry. Kierowcy coraz rzadziej myślą o tym, ile kosztuje wymiana opon. Chcąc czuć się bezpiecznie, po prostu je wymieniają. Jak często to robić?

Opony w samochodzie. Budowa i jakie jest ich zadanie?

Opona to na pozór prosty element. Zrobiona z gumy, okrągła, ma bieżnik. Ale jej konstrukcja jest znacznie bardziej skomplikowana. Poszczególne warstwy mają swoje zastosowanie i nie znalazły się tam przypadkowo. To one mają wpływ na to, ile lat można jeździć na oponach.

Oto lista składowych części każdej opony:

  • Warstwa tekstylna – zachowuje prawidłowy kształt opony i pochłania przeciążenia, jakie wywołuje jazda

  • Drutówka – wokół niej owinięta jest warstwa tekstylna

  • Kapa butylowa – szczelne wypełnienie zastępujące dętkę

  • Wypełniacz – warstwa gumy, odpowiada za komfort i prowadzenie

  • Guma boczna – chroni wewnętrzne elementy przed uszkodzeniami

  • Tkanina stalowa (opasanie stalowe) – warstwa zbrojeniowa opony

  • Bieżnik – warstwa styku opony z podłożem, odprowadza wodę, bezpośrednio wpływa na prowadzenie i opory toczenia

Niektórzy producenci stosują jeszcze dodatkowe warstwy, ale nie są one obligatoryjne. Zazwyczaj dla kierowcy najważniejszy jest bieżnik i ma to swoje uzasadnienie. To właśnie on ma największy udział w masie opony – zazwyczaj około 35%. Bieżnik styka się z podłożem i bezpośrednio wpływa na prowadzenie pojazdu. Wykonuje on najtrudniejszą pracę, jest ścierany przez nawierzchnię i wystawiony na pierwszy front pod względem uszkodzeń mechanicznych (w dalszej części wyjaśnimy Ci, jak sprawdzić bieżnik w oponie).

Zobacz też: Co ile wymieniać rozrząd? Sprawdź i nie daj się zaskoczyć

Opony przede wszystkim mają pełnić rolę nośnika pojazdu. Zapewnić przyczepność, bezpieczeństwo oraz komfort podróży. Muszą odprowadzać pył oraz wodę czy śnieg. Ogumienie musi być także dobrze wyważone, nie tylko przez wulkanizatora, ale również na etapie produkcyjnym. W innym wypadku na układ kierowniczy będą przenoszone drgania i trudno będzie mówić o zachowaniu komfortu jazdy.

ile lat mogą mieć opony

Ile lat mogą mieć opony? Sprawdź, co ma wpływ na ich żywotność!

Przyjmuje się, że opony powinny mieć maksymalnie 10 lat. Niektórzy wulkanizatorzy zalecają jednak wymianę co 5 lat, bez względu na wysokość bieżnika. 

Ważnym elementem, który wpływa na żywotność opon, jest ich stan techniczny. Wynika on ze sposobu eksploatacji oraz tego, jak bardzo wystawiane są na warunki atmosferyczne. Chodzi głównie o promienie słoneczne. Jeśli ogumienie było składowane w suchym miejscu, bez dostępu do ciągłej emisji światła słonecznego, to posłużą kierowcy dłużej. Warto zaznaczyć, że im starsza opona, tym staje się twardsza. Ten czynnik wpływa na komfort podróży oraz reakcję pojazdu na manewry.

Żywotność opony skraca także agresywny styl jazdy – gwałtowne przyspieszanie czy hamowanie, szybkie wchodzenie w zakręty, najeżdżanie na chodnik czy jazda po dziurawej powierzchni. Jeśli chcesz, aby cztery kółka służyły Ci jak najdłużej, warto wystrzegać się tych błędów. 

Jako kierowca pamiętaj nie tylko o tym, kiedy wymienić opony na nowe, ale także jak wybrać odpowiednie. Źle wyważone opony, nieodpowiednio dopasowany rozmiar czy nieprawidłowa geometria kół sprawią, że ogumienie zużyje się zdecydowanie szybciej. Pamiętaj też o regularnym sprawdzaniu poziomu ciśnienia w kole i tym, by nie przekraczać dozwolonej prędkości dla danej opony. I podstawa – dbaj o to, by odpowiednio wcześnie zmieniać opony na letnie oraz zimowe.

Jak sprawdzić bieżnik w oponie?

Prawo dopuszcza głębokość bieżnika na poziomie 1,6 mm. To bardzo niewiele, a część specjalistów twierdzi, że stanowczo za mało. Nowa opona mierzy 8-9 mm, a więc nieporównywalnie więcej. To, jak szybko się zużywa, zależy od twardości mieszanki użytej do produkcji. Im miększa, tym zużycie następuje szybciej, więc to, kiedy wymienić opony na nowe, staje się sprawą indywidualną.

Są 3 sposoby na to, jak sprawdzić bieżnik. Producenci opon umieszczają na bieżniku tzw. indeks zużycia bieżnika (ang. TWI). Są to małe wypustki umieszczone w rowkach właśnie na głębokości 1,6 mm. Jeśli bieżnik zrówna się z nimi, oznacza to konieczność wymiany. 

Drugi sposób to moneta dwuzłotowa, którą należy włożyć pionowo w rowek. Jeśli złoty pasek będzie odsłonięty, to znak, że osiągnięto poziom wymiany. Ostatnim ze sposobów jest specjalny miernik dostępny w sklepach motoryzacyjnych. Jego koszt oscyluje w granicach 5 zł. 

ile lat mogą mieć opony

Wymiana opon. Czym grozi brak wymiany?

Dużą różnicę stanowi to, ile lat mogą mieć opony, a ile lat można jeździć na oponach. Co, jeśli nie zostaną wymienione na czas? Wytrzymałość opon z wiekiem słabnie, pojawia się spadek komfortu jazdy, który wynika z twardnienia gumy. Zaniechania w wymianie mają także negatywny wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ droga hamowania wydłuża się wraz ze zużyciem opon. Podobnie rzecz ma się z odprowadzaniem wody. Niższy bieżnik powoduje ślizganie się auta przy znacznie niższych prędkościach, niż wtedy, gdy opona była nowa.

Stosunkowo łagodną konsekwencją będzie mandat wystawiony podczas kontroli drogowej. Niestety, jeśli Policja zobaczy, że bieżnika w zasadzie nie ma, to przy okazji zabiorą dowód rejestracyjny, a nawet nie pozwolą kierowcy jechać dalej. Warto zatem zerknąć od czasu do czasu na stan opon w pojeździe. Zaoszczędzi to stresu i dodatkowych kosztów podczas kontroli oraz wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo podróży. 

Wymiana opon. Cena i gdzie najlepiej to zrobić?

Zastanawiasz się, ile kosztuje wymiana opon? Uzależnione jest to od warsztatu wulkanizacyjnego oraz regionu. Coraz rzadziej rozmiar ma wpływ na cenę wymiany. Znaczenie może mieć jednak to, czy opona jest wyprodukowana w systemie Run-Flat. Boki takiej opony są bardzo twarde i w mniejszych miastach nie każdy warsztat ma sprzęt do zdjęcia takiej opony z felgi. Podobnie rzecz ma się z oponami o bardzo niskim profilu. 

Przeczytaj również: Wymiana tarcz hamulcowych – wszystko, co musisz wiedzieć

Założenie gotowego kompletu kół zawsze będzie tańsze niż wymiana opon. Cena samego ogumienia także nie jest bez znaczenia. Na szczęście oponę dobrej klasy do pojazdu miejskiego można kupić już za około 170 zł. Koszt usługi waha się w granicach 60 do 120 zł przy wymianie opon oraz około 70 zł przy zmianie kompletnych kół. Dobrym i wygodnym rozwiązaniem jest posiadanie właśnie drugiego kompletu całych kół. Takie rozwiązanie oszczędza czas i obniża koszt wymiany, a zimą warto mieć mniejsze felgi i opony o wyższym profilu.

ile lat mogą mieć opony

Ile lat można jeździć na oponach? Kilka słów na koniec

Każdy kierowca powinien wiedzieć jak sprawdzić bieżnik i czym może grozić zbyt późna wymiana opon. Cena usługi nie jest wygórowana, a ogumienia nie wymienia się zazwyczaj co kwartał. Można mieć 10-letnie opony z dobrym bieżnikiem, ale nie powinno być to jedyne kryterium przy podejmowaniu decyzji o o ich wymianie. 

Spokój podczas podróży zapewni Ci nie tylko doskonały stan techniczny pojazdu, ale i odpowiednie ubezpieczenie. Z pakietem Assistance od LINK4 zyskasz wsparcie nie tylko wtedy, gdy twoje opony odmówią posłuszeństwa, ale i w wielu innych kryzysowych sytuacjach, jak nagła awaria czy kolizja. Sprawdź naszą ofertę i podróżuj bezpiecznie oraz bez stresu o dodatkowe koszty.

Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC/AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl 

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21