Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Brake fading – co to jest?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 29 sek.

Układ hamulcowy w samochodach ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy kierowcy i pasażerów. Wciskając pedał hamulca, rozpoczyna się cały proces, którego zamierzonym efektem jest zatrzymanie lub zmniejszenie prędkości pojazdu. Hamulce jednak nie są niezniszczalne, a ich nadmierne użycie w krótkim czasie może doprowadzić do zjawiska tzw. fadingu. O tym, czym jest zanik hamowania, piszemy w poniższym artykule.

Spis treści:

1. Brake fading – czym jest?

2. Fading hamulców – przyczyny

3. Specyfika tarcz hamulcowych

4. Brake fading. Podsumowanie

Za skuteczne hamowanie auta odpowiada cały układ hamulcowy. Począwszy od szczelnego układu, który powoduje wysunięcie tłoczków, po sprawne tarcze i klocki hamulcowe, czyli części, między którymi zachodzi zjawisko tarcia, które zatrzymuje auto. Problem pojawia się jednak, kiedy pomimo tego, że cały układ hamulcowy jest w dobrej kondycji, to samochód i tak ma problem ze skutecznym zatrzymaniem się. Mowa tu o zjawisku brake fadingu. 

Jest to niebezpieczna sytuacja, kiedy przy dużej ilości wytworzonego ciepła podczas hamowania, klocki i tarcze nie są w stanie ciągle skutecznie powodować skutecznego tarcia. O szczegółach przeczytasz w dalszej części materiału.

Brake fading – czym jest?

Brake fading to w dosłownym tłumaczeniu „zanikanie hamulca”, a konkretniej zanikanie siły hamowania samochodu. Jak to działa? Przy krótkotrwałym hamowaniu wszystko pracuje jak należy. Wytworzone tarcie spowalnia auto. Problem w tym, że podczas każdego wciśnięcia hamulca, zjawisko tarcia powoduje, że wytwarzane jest ciepło. 

Podczas intensywnej pracy układu hamulcowego, czyli kiedy hamulec wykorzystywany jest bardzo często w bardzo krótkim czasie, wytworzone ciepło zaczyna się zbierać i gromadzić, powodując, że generowana jest bardzo wysoka temperatura zarówno tarcz hamulcowych, jak i klocków. Między klockiem a tarczą następuje wtedy emisja gorących gazów spowodowanych przez tarcie. Gazy te zbierają się między klockami hamulcowymi a tarczą i powodują powstanie poduszki, przez co nie jest możliwy pełny styk zapewniający skuteczne hamowanie. 

Samochód hamowanie

To właśnie jest brake fading. Jest on niebezpiecznym zjawiskiem, które kierowca może odczuć przede wszystkim w postaci braku możliwości zapanowania nad hamowaniem auta mimo wciskania w podłogę pedału hamulca. Fading hamulców może nie tylko spowodować częściowy problem i wydłużyć drogę hamowania, ale nawet całkowicie odciąć możliwość zahamowania samochodem.

Fading hamulców – przyczyny

Do brake fadingu, czyli zaniku siły hamowania dochodzi w momencie, kiedy układ hamulcowy jest używany w bardzo intensywny sposób. Podczas jazdy miejskiej czy autostradowej raczej trudno, aby taka sytuacja miała miejsce. Problem pojawia się podczas agresywnej i bardzo dynamicznej jazdy autem, której nie da się osiągnąć w ruchu drogowym. Dlatego do fadingu dochodzi najczęściej w mocnych autach, które swoje osiągi mogą wykorzystać na torze wyścigowym. 

Układ toru zbudowany jest z licznych zakrętów, co wymaga częstego dohamowania przez kierowcę, aby przejechać trasę optymalną linią. Hamulce są wtedy wykorzystywane ekstremalnie często i silnie, co w bardzo krótkim czasie może doprowadzić do ich przegrzania a przy tym emisji gazów stanowiących barierę do efektywnego zahamowania auta, czyli fadingu. Dlatego wśród miłośników jazdy torowej, ten element jest szczegółowo omawiany, a na szkoleniach sportowej jazdy tłumaczy się, w jaki sposób zapobiec zanikowi siły hamowania.

samochody w deszczu

Nie oznacza to jednak, że nigdy na drodze nie może dojść do fadingu. Najczęstszą sytuacją, kiedy takie zjawisko może się pojawić, jest moment zjeżdżania autem z długiego wzniesienia, trzymając stale nogę na hamulcu. Tarcie bardzo szybko wtedy spowoduje powstanie wysokiej temperatury a przy tym poduszki gazowej, co doprowadzi do niebezpiecznej sytuacji. Jak się przed tym uchronić? Zjeżdżając autem z długich wzniesień (np. z serpentyn górskich), korzystaj z hamowania silnikiem zamiast używania hamulca roboczego. Pozwoli to na oszczędność tarcz, klocków a przy tym spowoduje oszczędność paliwa, gdyż taki rodzaj korzystania z samochodu powoduje, że auto nie spala paliwa.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Specyfika tarcz hamulcowych

Na każdy problem związany z prowadzeniem auta inżynierowie starają się odpowiedzieć, konstruując ulepszoną wersję danego podzespołu. Tak stało się też z hamulcami i zjawiskiem fadingu.

Standardowe tarcze to płaskie dyski, które co prawda odprowadzają ciepło, ale ich możliwości są bardzo ograniczone. Sięgnięto więc do technologii nacinania lub nawiercania tarcz. Dzięki otworom albo nacięciom wykonanym w dysku skuteczność oprowadzanego ciepła jest znacznie wyższa, niż ma to miejsce w przypadku klasycznych tarcz hamulcowych. Zebrany gaz, ciepło i pył z klocków hamulcowych zostaną usunięte poza część styku elementów hamujących, powodując skuteczniejszą pracę całego układu. Takie tarcze mają tendencję do wytrzymywania wyższych temperatur, ale z reguły ich koszt jest wyższy od standardowych dysków bez dodatkowego chłodzenia.

Hamulce

Innym rodzajem tarcz hamulcowych odpornych na wysokie temperatury są tarcze węglowo-ceramiczne. Jednak taki rodzaj tarcz nie jest stosowany w większości aut, a wyłącznie w najdroższych autach sportowych wartych kilkaset tysięcy złotych. Nic dziwnego, bowiem komplet takich może wahać się w przedziale od ok. kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych! 

Z tego względu są to dyski przeznaczone do najbardziej wyczynowych pojazdów. Są dużo wytrzymalsze od stalowych odpowiedników i potrafią skutecznie zatrzymać auto nawet przy dużej ilości hamowań w krótkim czasie, więc brake fading zostaje w takim przypadku wyeliminowany.

Przeczytaj również: Tuning mechaniczny – na czym polega?

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Brake fading. Podsumowanie

I to już wszystko, co przygotowaliśmy w naszym poradniku. Jak widzisz – brake fade, czyli zanik siły hamowania jest niepożądanym i niebezpiecznym zjawiskiem, które ma wpływ na bezpieczeństwo podróżujących samochodem. Brak całkowitego styku klocków z przegrzaną tarczą hamulcową może w konsekwencji spowodować, że droga hamowania pojazdu wydłuży się do niebezpiecznych wartości ze względu na fizyczny brak możliwości skutecznego zatrzymania auta. 

Pamiętaj też, że aby dopuścić do tego zjawiska muszą być spełnione odpowiednie warunki, czyli po prostu bardzo intensywne używanie hamulców w krótkim odstępie czasowym, o co raczej trudno w ruchu drogowym (poza intensywnymi zjazdami ze wzniesień np. w górach) i najczęściej taka sytuacja pojawia się na torze wyścigowym, gdzie wykorzystanie układu hamulcowego jest znacznie wyższe. 

Warto przeczytać: Ubezpieczenie AC – do jakiego wieku auta można się na nie zdecydować?

Bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów to sprawny samochód. Pamiętaj, że Twoim obowiązkiem jest posiadanie ważnego OC. Jednak w razie kolizji czy wypadku drogowego warto zapewnić sobie skuteczną ochronę przed skutkami finansowymi zdarzenia, kiedy to Twoje auto ulegnie uszkodzeniu. W takiej sytuacji warto wybrać dodatkowe AC. Jeśli więc szukasz ubezpieczenia dla swojego samochodu, zapraszamy do skorzystania z naszego Kalkulatora LINK4. W kilku krokach zdołasz obliczyć składkę dopasowaną do Twoich potrzeb. Możesz też zadzwonić pod numer 22 444 44 44 – nasi konsultanci chętnie odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą dobrać odpowiedni wariant ubezpieczenia. Możesz także spotkać się z jednym z agentów współpracujących z LINK4. Zapraszamy do kontaktu!

Zobacz także: OC Chrzanów, ubezpieczenie OC Citroen

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

 

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21