Czy autobus wyjeżdżający z zatoczki ma pierwszeństwo? Poznaj przepisy

Każdy kierowca, który ukończył kurs na prawo jazdy z pewnością podczas zajęć teoretycznych oraz praktycznych spotkał się z zasadą mówiącą, że należy „wypuścić” autobus wyjeżdżający z zatoczki.

Czy jednak oznacza to, że prowadzący autobus ma wtedy pierwszeństwo? W tym tekście zastanowimy się, czy autobus wyjeżdżający z zatoczki ma pierwszeństwo oraz zajmiemy się kwestią, kiedy autobus ma pierwszeństwo nad innymi uczestnikami ruchu. 

Spis treści: 

1. Kiedy autobus ma pierwszeństwo?

2. Czy autobus wyjeżdżający z zatoczki ma pierwszeństwo?

3. Czy autobus wyjeżdżający z przystanku ma pierwszeństwo – zasady

4. Pierwszeństwo autobusu z zatoki – mandat

5. Teraz już wiesz, kiedy autobus ma pierwszeństwo

Kiedy autobus ma pierwszeństwo?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, czy autobus wyjeżdżający z zatoczki ma pierwszeństwo, zastanówmy się, kiedy tego typu pojazd ma pierwszeństwo. Czy przepisy są skonstruowane w jasny i klarowny sposób? Prawo mówi, że bezwzględny obowiązek ustąpienia pierwszeństwa autobusowi dotyczy sytuacji, gdy włącza się on do ruchu lub chce zmienić pas. Przepis ten obowiązuje w obszarze zabudowanym. Co jednak ważne pierwszeństwo może być stosowane przez prowadzącego autobus tylko wtedy, gdy jego pojazd jest odpowiednio oznaczony, a manewr zmiany pasa sygnalizowany kierunkowskazem. W każdym innym przypadku autobus powinien być traktowany jak inny uczestnik ruchu i nie ma prawa korzystać z żadnego rodzaju przywilejów 

„Art. 18. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

2. Kierujący autobusem, o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego”.

Przeczytaj również: Jazda na suwak. Przepisy, prawa i obowiązki kierowcy

czy-autobus-wyjezdzajacy-z-zatoczki-ma-pierwszenstwo

Czy autobus wyjeżdżający z zatoczki ma pierwszeństwo?

Skoro wiesz już, kiedy autobus ma pierwszeństwo, to czas zająć się kwestią wyjeżdżania z zatoczki. Czy zatem autobus wyjeżdżający z zatoczki ma pierwszeństwo i inni uczestnicy ruchu muszą mu ustąpić? Prawo o ruchu drogowym jasno wskazuje, że kierowca, który zbliża się do oznaczonego przestanku w obszarze zabudowanym, musi bezwzględnie zmniejszyć prędkość oraz w razie potrzeby ustąpić pierwszeństwa autobusowi lub trolejbusowi. Przepisy jednak nie są w tej kwestii ślepe i zauważają złożoność sytuacji.

Skoro obowiązek ustąpienia pierwszeństwa jest nałożony na uczestników ruchu, to do czego zobowiązani są kierujący pojazdami transportu publicznego? Otóż nie mogą oni włączać się do ruchu w sytuacji, gdy ich manewr stanowi realne zagrożenie bezpieczeństwa sytuacji na drodze. Oznacza to więc, że kierowca autobusu nie może wyjechać z zatoczki, gdy inny prowadzący pojazd znajduje się już na jego wysokości. Wszystko więc związane jest ze zdrowym rozsądkiem oraz obserwowaniem tego, co dzieje się na jezdni. Wiesz już jak wygląd pierwszeństwo autobusu z zatoki.

Czy autobus wyjeżdżający z przystanku ma pierwszeństwo – zasady

Poniżej przedstawiamy Ci kilka podstawowych zasad, które dotyczą pierwszeństwa autobusu. 

Gdy kierowca widzi autobus sygnalizujący kierunkowskazem zamiar wykonania manewru, powinien:

  • zwolnić

  • gdy jest to konieczne zatrzymać się,

  • ustąpić pierwszeństwa.

Powyższe zasady dotyczą:

  • terenu zabudowanego,

  • wszystkich autobusów oraz busów z nalepką przewóz dzieci,

  • Autobusów szkolnych (również poza terenem zabudowanym).

Powyższe zasady powinny wyjaśnić, czy autobus włączający się do ruchu ma pierwszeństwo.

czy-autobus-wyjezdzajacy-z-zatoczki-ma-pierwszenstwo

Pierwszeństwo autobusu z zatoki – mandat

Za nieustąpienie pierwszeństwa autobusowi wyjeżdżającemu z zatoczki grozi mandat w wysokości 200 zł. Co jednak ważne, wykroczenie nie jest obarczone przypisaniem do konta sprawcy punktów karnych. Policjant jako przyczynę mandatu wpisuje „Utrudnianie ruchu lub tamowanie ruchu na drodze publicznej”.

Jak już wspominaliśmy, obowiązek ustąpienia pierwszeństwa nie jest ślepy i pewne powinności lezą również na barkach kierującego autobusem. Otóż prowadzący musi przed zmianą pasa upewnić się, że istnieją ku temu warunki i nie stworzy to zagrożenia na drodze. W sytuacjach spornych, czyli kolizjach autobusów z innymi uczestnikami ruchu o winie decyduje policjant, który przeprowadza czynności na miejscu zdarzenia. W sytuacji, gdy sprawca nie poczuwa się do odpowiedzialności i nie chce przyjąć mandatu, zostaje skierowany wniosek do sądu, którego zadaniem będzie podjęcie ostatecznej decyzji i rozstrzygnięcie sporu. Teraz wiesz już, kto ma pierwszeństwo – autobus wyjeżdżający z zatoczki, czy inny uczestnik ruchu.

Przeczytaj także: Przejście dla pieszych. Przepisy, które musi znać każdy kierowca 

czy-autobus-wyjezdzajacy-z-zatoczki-ma-pierwszenstwo

Teraz już wiesz, kiedy autobus ma pierwszeństwo

Skoro omówiliśmy już kwestię tego, czy autobus wyjeżdżający z przystanku ma pierwszeństwo czas zastanowić się na tym, jak możesz zabezpieczyć swoje finanse na wypadek kolizji z tak dużym pojazdem. Czy oprócz uważnej jazdy jest jeszcze inny sposób? Tak – ubezpieczenia.

Jeśli poruszasz się po publicznych drogach, to z pewnością nie raz udało Ci się zauważyć, jak nierozważni potrafią być inni kierowcy. Często konsekwencjami niezachowywania ostrożności oraz niestosowania się do zasady ograniczonego zaufania są kolizje oraz kosztowne naprawy pojazdów. Z tego też powodu niezwykle ważne jest zaopatrzenie się w ubezpieczenie komunikacyjne dopasowane do Twoich indywidualnych potrzeb. Przyda się nie tylko wtedy, gdy spotkasz na swojej drodze autobus wyjeżdżający z zatoczki. Pierwszeństwo, jakie musisz mu ustąpić to zaledwie kilka przypadków, jakie mogą spotkać Cię na drodze.

Ze względu na dosyć duże nasycenie rynku firmami zajmującymi się sprzedażą polis, warto przed zakupem zrobić mały research i na podstawie jego wyników wybrać najlepsze rozwiązanie. Nie zawsze bowiem najtańsze ubezpieczenie OC i AC jest tym, którego potrzebujesz. Bardzo ważne jest więc, byś przyjrzał się ofertom pochodzącym wyłącznie od znanych i renomowanych towarzystw ubezpieczeniowych takich, jak chociażby LINK4. Zwróć uwagę na to, czy polisy (w szczególności AC) mają rozbudowany zakres ochrony gwarantowanej i jak podchodzą do likwidowania szkód. Warto wiedzieć, że każde towarzystwo ma obowiązek udostępnić swoim klientom OWU, czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Znajdziesz w nich pełny opis tego, na co możesz liczyć w razie wypadku lub innej sytuacji opisanej w polisie i kwalifikującej Cię do wypłaty odszkodowania. 

Dobrą praktyką jest również sprawdzenie opinii o danej firmie w Internecie. Klienci bardzo chętnie pozostawiają komentarze, gdy są zadowoleni z usług danego towarzystwa ubezpieczeniowego, co z kolei stanowi przydatną informację dla wszystkich, którzy szukają dobrej polisy w rozsądnej cenie. Podczas wyboru ubezpieczenia, tak samo, jak w czasie jazdy samochodem, kieruj się więc zasadą ograniczonego zaufania i staraj się nie ulegać emocjom. W końcu nigdy nie wiesz, co może się wydarzyć, a przemyślana i pasująca do Ciebie polisa to gwarancja spokoju. Wejdź na stronę LINK4, zadzwoń na infolinię pod numer 22 4444444 lub odwiedź agenta, by szybko uzyskać atrakcyjną wycenę ubezpieczenia i cieszyć się spokojną jazdą.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

 

Redakcja

Komentarze