Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Eksploatacja samochodu – co trzeba wymieniać w aucie i jak często?

Image
Ikona klienta
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 52 sek.

Wieloletnia eksploatacja samochodu wymaga wielu zabiegów, które wydłużą żywotność jego podzespołów. Wymiana olejów, płynów i filtrów to definitywna podstawa, która zagwarantuje Ci nie tylko niezawodność, ale i odpowiednie osiągi. Sprawdź, co trzeba wymieniać w samochodzie, aby wydłużyć jego życie.

Regularna wymiana oleju i płynów

Restrykcyjne przepisy i warunki UE dotyczące ograniczeń produkcji zanieczyszczeń w sektorze motoryzacyjnym, przyczyniają się do wydłużania czasu pracy silnika na jednym cyklu wymiany oleju. Niegdyś wymiana oleju silnikowego przeprowadzana była raz do roku lub po przejechaniu 10 tys. km. Obecnie producenci z branży samochodowej deklarują, że ich silniki są niezawodne i długo żywotne nawet przy interwałach rzędu 15, 20 lub nawet 20 tys. km. 

Należy jednak pamiętać o tym, że olej silnikowy z czasem traci swoje właściwości smarne. Oznacza to, że jeśli zdecydujesz się na częstszą wymianę oleju silnikowego, możesz spodziewać się lepszego smarowania podzespołów w trakcie pracy motoru napędowego, a w efekcie niższej awaryjności – dzięki czemu wieloletnie eksploatacja samochodu będzie mniej kosztowna ze względu na brak kosztów wynikających z napraw mechanicznych pojazdu.

Chcesz mieć pewność, że zarówno poziom oleju, jak i jego barwa oraz gęstość są odpowiednie. Możesz to sprawdzić samodzielnie – bez pomocy ekspertów. Wystarczy:

  1. Ustawić samochód z zimnym silnikiem na równej powierzchni. 
  2. Wyciągnąć bagnet, wyczyścić go i umieścić w jego docelowym miejscu ponownie. 
  3. Na miarce bagnetu sprawdź ilość oleju oraz konsystencję i kolor smaru. 
  4. Jeśli jest go za mało (wilgotna część zbliża się do wartości minimum) lub zrobił się on czarny, koniecznie czas na wymianę. 

W celu wymiany oleju na nowy udaj się do profesjonalnego serwisu mechanicznego lub stacji kontroli pojazdów, która ma w swojej ofercie taką usługę. Możesz wykonać to oczywiście samodzielnie, lecz w wielu nowoczesnych autach, datę serwisu należy zaktualizować również w komputerze pojazdu z pomocą specjalistycznego oprogramowania. Potrzebujesz więc do tego nie tylko wiedzy technicznej, ale i właściwych narzędzi. 

Pamiętaj! Niski poziom oleju lub jego fatalna jakość wynikająca ze zużycia (przypalenie, niedobory i zabrudzenie) doprowadzić może do zatarcia silnika.

Koszt wymiany oleju uzależniony jest zarówno od ceny usługi, jak i ceny wykorzystywanych preparatów. Zakup 4-5 litrów oleju silnikowego to ok. 150-300 zł. Wartość Twojego koszyka uzależniona jest m.in. od rodzaju oleju, producenta, pojemności silnika na ilość oleju, klasy lepkości, czy nawet miejsca, w którym realizujesz zakup. Do ceny ostatecznej należy doliczyć też wartość filtra oleju, który może kosztować średnio ok. kilkudziesięciu złotych. Usługa to z kolei koszt rzędu 50-200 zł – w zależności od rodzaju, klasy i wieku auta.

Co trzeba wymieniać w samochodzie oprócz oleju silnikowego? Są to oczywiście płyny eksploatacyjne, czyli płyn: chłodniczy, hamulcowy i do spryskiwaczy. Biorąc pod uwagę ich znaczenie dla właściwej pracy pojazdu, nie należy lekceważyć regularnej weryfikacji ich poziomu. Przekonaj się o tym, jak duży wpływ mogą one mieć dla Twojego bezpieczeństwa.

Olej w skrzyni biegów

Interwały wymiany oleju w skrzyni biegów powinny odbywać się z regularnością uzależnioną od rodzaju skrzyni. 

  • ok. 80 000 – 100 000 km w przypadku manualnej skrzyni biegów, 
  • ok. 60 000 – 80 000 km w przypadku automatycznej skrzyni biegów.

Jeśli jednak zależy Ci na tym, by jak najdłużej utrzymać swoją skrzynię biegów w najlepszej kondycji, możesz skrócić ten okres i wykonywać wymianę co 40 000 – 60 000 km.

Płyny eksploatacyjne – chłodniczy, hamulcowy i do spryskiwaczy

Płyn hamulcowy i chłodniczy z czasem tracą swoje właściwości. Biorąc pod uwagę, że odpowiadają one za poprawną pracę pojazdu, ich nadmierne zużycie może doprowadzić do poważnego zagrożenia na drodze. Należy więc regularnie sprawdzać ich poziom i stan – tak, by zarówno hamulce, jak i układ chłodzenia działały w sposób odpowiedni. 

Uwaga! Płyn hamulcowy jest higroskopijny. Oznacza to, że wykazuje on wysoką wchłanialność wody, tracąc przy tym swoje właściwości. Wilgoć z powietrza przedostaje się do układu hamulcowego i obniża temperaturę wrzenia płynu, obniżając efektywność hamowania.

Zbyt duża ilość wody w płynie hamulcowym doprowadzi do powstania tzw. korka parowego, który przyczyni się do drastycznego obniżenia skuteczność hamulców. Dodatkowo, jeśli temperatura wrzenia płynu hamulcowego spadnie do skrajnego poziomu, może dojść do zagotowania go w układzie hamulcowym, co uszkodzi hamulce i w efekcie te nie zareagują na naciśnięcie pedału hamulca. Bezpieczna eksploatacja pojazdu nie jest możliwa, gdy płyn hamulcowy nie był wymieniany przez długi czas. Aby temu zapobiec, należy wymieniać płyn hamulcowy co 40-50 tys. km lub co dwa lata. 

Ciekawostka! Możesz samodzielnie kontrolować stan płynu hamulcowego z użyciem specjalnego testera. Kosztuje on ok. 50 zł.

Podstawowy serwis auta nie mógłby odbyć się bez uzupełnienia lub wymiany płynu chłodniczego. Utrata właściwości płynu chłodniczego może przyczynić się do odkładania kamienia i rdzy w układzie chłodzącym. To z kolei stanowi częstą przyczynę awarii termostatu i elektrozaworów.

Wymiana filtrów

Filtr oleju to prawdopodobnie najczęściej wymieniany element filtracyjny w każdym pojeździe. Otóż każdy serwisant wykonuje to podczas każdej wymiany oleju – czyli raz w roku lub po przejechaniu od 10 do 30 tys. km (w zależności od interwałów serwisu olejowego, który realizowany jest zgodnie z zaleceniami producenta danego auta). Zobacz, co trzeba wymieniać w samochodzie dodatkowo, by zapewnił on bezpieczną i satysfakcjonującą jazdę.

Kolejny ważny, aczkolwiek często zaniedbywany element odpowiadający za to, jak wygląda eksploatacja pojazdu to filtr paliwa. Jego zadaniem jest oczyszczanie cieczy przed podaniem do silnika. Z kolei, gdy ulegnie on zużyciu, do środka mechanizmu silnika dostaje się więcej zanieczyszczeń, co wpływa na wydajność jego pracy i przyspiesza zużycie, maksymalizując tym samym awaryjność jednostki napędowej. Filtr paliwa powinien być wymieniany co ok. 20-30 tys. km. W sytuacji, w której eksploatacja auta odbywa się głównie w warunkach miejskich i na krótkich odległościach, musi być on wymieniany częściej – np. raz w roku lub po przejechaniu 10-15 tys. km. Biorąc pod uwagę niską cenę filtra i niski koszt usług, warto umieścić go na liście komponentów dotyczącej tego, co wymieniać w samochodzie co roku.

Następnie należy zadbać o wymianę filtra powietrza. Oczyszcza on powietrze docierające do silnika z zanieczyszczeń, zaś filtr kabinowy robi to samo z powietrzem wpadającym do kabiny kierowcy i wnętrza samochodu.

Filtr powietrza docierające do silnika należy wymieniać co 15 000-30 000 km. Objawy zużytego filtra powietrza to m.in. spadek mocy, efekt przerywania i gorsze osiągi przy większym spalaniu. Cena nowego filtra to ok. 30-200 złotych. Większe i droższe komponenty zazwyczaj dedykowane są dla aut sportowych.

Z kolei filtr kabinowy trzeba wymienić wtedy, gdy zaczynasz dostrzegać niepokojące objawy – zazwyczaj jest to nieprzyjemny zapach w kabinie auta (stęchlizny) i wewnątrz samochodu zagości wilgoć. Objawy są widoczne przy każdym deszczu, ponieważ jeśli filtr kabinowy jest zużyty, na szybach zaczyna skraplać się wilgoć w postaci pary – oczywiście od wewnątrz. Filtr kabinowy warto wymieniać średnio raz w roku. To on zatrzymuje kurz, pyłki, drobiny, a nawet spaliny, by nie przedostawała się do środka. Dzięki niemu eksploatacja samochodu jest o wiele przyjemniejsza – szczególnie w warunkach miejskich.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Układ hamulcowy i opony

Sprawność układu hamulcowego zależy od dwóch elementów – klocków i tarcz hamulcowych. To one odpowiedzialne są za wytwarzanie tarcia spowalniającego pojazd. Zużycie klocków i tarcz to naturalny proces eksploatacji samochodu, lecz jego tempo zależy od kilku czynników – m.in. od rodzaju jazdy (miejska lub pozamiejska) i stylu jazdy (ekonomiczna lub agresywna). 

Klocki i tarcze podlegają wymianie, gdy zostaną zużyte. Można pokusić się o to również wtedy, gdy zaobserwujesz różne niepokojące objawy – np. spadek ich efektywności po naciśnięciu hamulca lub niepokojące dźwięki (takie jak piszczenie). W nowoczesnych konstrukcjach aut, o zużyciu elementów układu hamulcowego poinformuje Cię komputer.

Pozostałe części eksploatacyjne, które wymagają regularnej wymiany

Hamulce, opony oleje i filtry to nie jedyne komponenty, które wymagają regularnej wymiany. Sprawdź, co trzeba wymieniać w samochodzie i jakie części z czasem ulegają zużyciu:

  • rozrząd – należy wymieniać go średnio co ok. 80 - 120 tys. km. Koszt części wynosi od 400 do 1000 zł, lecz cena usługi może być różna w zależności od marki i modelu pojazdu. Nie czekaj do momentu zerwania paska rozrządu, gdyż spowoduje to poważne zniszczenie silnika – bez wcześniejszego sygnalizowania, że cokolwiek takiego może się wydarzyć.
  • akumulator – z czasem traci on swoje właściwości magazynowania energii i jego wymiana powinna odbywać się w 4 lub 5-letnich interwałach. Koszt nowego akumulatora to ok. 150-500 zł i w większości przypadków nie musisz w tym celu korzystać z pomocy doświadczonych mechaników.
  • amortyzatory – wymagają one wymiany średnio co ok. 60-80 tys. km. Ich wytrzymałość uzależniona jest od wielu czynników – np. od ich jakości, rodzaju dróg, po których poruszasz się najczęściej i od stylu jazdy kierowcy.

Nie zapomnij o ważnym OC

Chociaż polisa ubezpieczenia OC nie jest elementem eksploatacyjnym, który można wymienić, eksploatacja samochodu bez niej grozi niebywale wysoką karą finansową. Musisz więc zadbać o to, by zachować ciągłość ważności swojego ubezpieczenia. Poznaj ofertę OC od LINK4 i dołącz do grona naszych zadowolonych klientów. 

Na stronie internetowej LINK4 znajdziesz wygodny i prosty w obsłudze kalkulator ubezpieczeń online. Wystarczy uzupełnić w nim 2 podstawowe informacje: numer rejestracyjny pojazdu i datę urodzenia właściciela pojazdu, by po chwili otrzymać wyliczoną składkę ubezpieczenia komunikacyjnego. Zobacz, jak łatwo szybko możesz nabyć ubezpieczenie dzięki technologii udostępnianej przez LINK4.

Ubezpieczenie w LINK4 możesz wykupić także przez telefon. Wystarczy zadzwonić pod numer 22 44 44 444 i porozmawiać z naszym konsultantem, który dobierze polisę do Twoich potrzeb. Możesz również spotkać się osobiście z agentem ubezpieczeniowym współpracującym z LINK4.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Eksploatacja samochodu – Podsumowanie

Eksploatacja samochodu to naturalny proces, który zachodzi w trakcie jazdy. Oczywiście szybkość zużycia podzespołów uzależniona jest od wielu czynników. Wyróżniamy jednak czynności, które należy wykonywać regularnie (np. wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju) i te, które realizowane są okresowo – np. wymiana klocków hamulcowych, opon itp. 

Pamiętaj, by co roku wykonywać badanie techniczne auta. Badanie w uprawnionej do tego stacji diagnostycznej to wymóg prawny, lecz pomoże on również określić, kiedy niezbędna będzie wymiana poszczególnych części.

Eksploatacja samochodu – FAQ – Często zadawane pytania

Co to jest eksploatacja samochodu?

Eksploatacja auta to po prostu użytkowanie go i poruszanie się nim zgodnie z jego przeznaczeniem. Pod tym terminem kryje się standardowe korzystanie z pojazdu w celu przemieszczania się z punktu A do punktu B, będącego docelowym miejscem podróży. Jest to zatem naturalny proces wykorzystywanie samochodu do celów, do których został on przystosowany.

Co to są części eksploatacyjne?

Części eksploatacyjne to podzespoły, które z czasem ulegają zużyciu i wyeksploatowaniu. Na liście takich komponentów znaleźć można m.in. klocki i tarcze hamulcowe, amortyzatory, akumulatory i rozrząd. Tempo ich zużycia uzależniona jest od wielu czynników – m.in. takich jak styl i częstotliwość jazdy oraz rodzaj dróg, po których poruszasz się najczęściej.

Co trzeba wymienić po zakupie samochodu?

Definitywnym standardem po zakupie auta jest przegląd stanu technicznego, który wskaże elementy wymagające naprawy lub wymiany. Warto jednak wiedzieć, co wymieniać w samochodzie po zakupie, nawet jeśli sprzedawca deklarował nam, że zostało to już zrobione. Koniecznie musisz zadbać o wymianę olejów, filtrów i rozrządu. 

Co wymienić w aucie raz w roku?

Wiedząc, co wymieniać w samochodzie co roku, możesz liczyć na wydłużenie żywotności swojego pojazdu i optymalizację jego awaryjności. Standardem wymienianym co roku jest oczywiście olej silnikowy wraz z filtrem oleju, lecz żywotność wielu podzespołów uzależniona jest od stylu i częstotliwości jazdy. Może więc okazać się, że hamulce i opony wraz z olejem będą wymieniane częściej niż raz do roku.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21