Kup online
polisę OC AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Gniazdo OBD — co to jest i do czego służy? Wyjaśnia ekspert

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 25 sek.

Jednym ze sposobów na szybką diagnostykę współczesnego samochodu jest gniazdo OBD, do którego można podpiąć komputer z interfejsem diagnostycznym. Ma ono jednak o wiele więcej zastosowań niż wyłącznie odczytywanie błędów zapisanych w układach sterujących samochodu.

Spis treści:
1. Czym jest gniazdo OBD? Wyjaśniamy
2. Gdzie można znaleźć złącze OBD?
3. Na co pozwala interfejs OBD?
4. Gniazdo OBD. Podsumowanie

Stopień skomplikowania współczesnych samochodów nieustannie rośnie. Producenci aut prześcigają się we wprowadzaniu kolejnych elektronicznych systemów, które mają poprawiać zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo podróży samochodem. Rosnąca liczba układów sterujących oraz czujników sprawia, że w warsztatach samochodowych na dobre zagościły już komputery służące do diagnostyki aut. Mechanicy wykorzystują je m.in. do odczytania kodów błędów zapisanych w sterownikach, które pozwalają na szybsze znalezienie źródła problemów z samochodem.

Pierwsze elektroniczne sterowniki silników zostały wprowadzone na rynek w latach osiemdziesiątych XX wieku. Były to stosunkowo proste układy, które z czasem stawały się coraz bardziej rozbudowane, a finalnie wyposażono je w funkcję wykrywania usterek i zapisywania kodów błędów w pamięci komputera. Początkowo każdy z producentów stosował inny sposób na odczyt błędów ze sterownika. Były to różnego rodzaju wtyczki, kody błyskowe oraz unikalne dla każdej marki oznaczenia błędów. 

Mnogość tych rozwiązań sprawiała, że diagnostyka i obsługa samochodów stawała się dla mechaników coraz trudniejsza. Z tego powodu w latach 90. opracowano złącze diagnostyczne OBD2, które sprowadziło wszystkie rozwiązania z zakresu komputerowej diagnostyki samochodów do jednego, wspólnego standardu. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, czym jest interfejs OBD2, to zapraszamy Cię do przeczytania dalszej części naszego artykułu.

gniazdo-obd-1

Czym jest gniazdo OBD? Wyjaśniamy

Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, złącze OBD to gniazdo diagnostyczne, które pozwala m.in. na odczytanie błędów zapisanych w sterownikach poszczególnych układów samochodu. Zostało ono opracowane w latach 90. XX wieku jako sposób, na ułatwienie komputerowej diagnostyki samochodów. Pierwotnie pojawiło się w samochodach produkowanych w Stanach Zjednoczonych. Do pojazdów produkcji europejskiej złącze OBD trafiło w 2001 roku, kiedy to stało się standardem dla aut z silnikiem benzynowym. Dwa lata później trafiło również do samochodów napędzanych silnikiem diesla.

Gniazdo OBD2 to 16-pinowe złącze o ustandaryzowanym dla każdego samochodu kształcie. Znormalizowane zostały również kody błędów, które można za jego pomocą odczytać. Dzięki temu, że system kodowania błędów oraz kształt złącza jest uniwersalny dla każdej marki i modelu samochodu, diagnostyka samochodowa stała się o wiele bardziej przystępna. Obecnie każdy, kto posiada odpowiedni sprzęt, taki jak np. kostka OBD, jest w stanie odczytać błędy zapisane w pamięci układu sterującego.

Możliwości, które stwarza gniazdo diagnostyczne, są naprawdę ogromne. Pozwala ono nie tylko na dostęp do zapisanych w sterownikach błędów, ale również odczytywanie najważniejszych parametrów pracy jednostki napędowej, takich jak np. temperatura płynu chłodniczego lub ciśnienie ładowania. To właśnie interfejs OBD pozwoli Ci na rozszyfrowanie błędu „Check engine”, jeśli takowy pojawił się na desce rozdzielczej Twojego samochodu.

W jaki sposób można połączyć się z gniazdem OBD2? Konieczny będzie zarówno odpowiedni sprzęt, jak i oprogramowanie. Połączenie może być zarówno przewodowe, jak i bezprzewodowe. W pierwszym przypadku potrzebny będzie kabel z odpowiednią wtyczką, która pozwoli na połączenie samochodu z komputerem lub smartfonem, na którym zainstalowane zostało dedykowane oprogramowanie.

Jeżeli zdecydujesz się na łączność bezprzewodową, to potrzebna Ci będzie kostka OBD wyposażona w Bluetooth lub Wi-Fi. Urządzenia tego typu są zwykle najbardziej wszechstronne. Często współpracują również ze specjalnymi aplikacjami mobilnymi, za pomocą których można np. szybko i łatwo odblokować nowe funkcje samochodu.

Sprawdź również: Przegrzanie silnika. Objawy, skutki i postępowanie

Gdzie można znaleźć złącze OBD?

Pomimo tego, że interfejs diagnostyczny OBD2 jest rozwiązaniem standaryzowanym, to jednak nie ma jednego ustalonego miejsca, w którym możesz znaleźć miejsce na wtyczkę OBD. Gniazdo umieszczone jest w różnych częściach samochodu w zależności od producenta auta. 

Co prawda przepisy określają, że gniazdo OBD powinno znajdować się w kabinie, pod deską rozdzielczą samochodu, ale producenci różnie interpretują tę regułę, przez co czasami złącze znajduje się w różnych, dziwnych miejscach. Niejednokrotnie dostęp do niego wymaga wcześniejszego demontażu elementów wnętrza auta.

Dla przykładu w nowszych autach grupy Volkswagena, złącze diagnostyczne OBD2 znajduje się po lewej stronie nad pedałami, a dostęp do niego nie jest w żaden sposób utrudniony. Z kolei w Citroenie C4 produkowanym od 2010 roku, gniazdo OBD2 znajduje się na tunelu środkowym przed dźwignią zmiany biegów i jest dodatkowo ukryte pod specjalną zdejmowaną osłoną.

gniazdo-obd-2

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Na co pozwala interfejs OBD?

Podstawową funkcją, jaką ma interfejs OBD2, jest diagnostyka. Nawet najprostsze oprogramowanie pozwala na odczyt błędów oraz ich kasowanie. Nie jest to jednak szczyt możliwości tego interfejsu. Mniej zaawansowani użytkownicy mogą za jego pomocą usunąć błędy, które pozostały w sterowniku po przeprowadzonej naprawie. Co jeszcze możesz samodzielnie sprawdzić za pomocą interfejsu OBD? Gniazdo pozwala również na odczytanie informacji o pojeździe, takich jak np. przebieg oraz kontrolę podstawowych parametrów silnika.

Do czego jeszcze mechanicy wykorzystują interfejs diagnostyczny OBD2? Zaawansowani użytkownicy mogą za jego pomocą przeprowadzać kalibrację niektórych czujników oraz sprawdzać poprawne funkcjonowanie wielu układów samochodu, takich jak np. klimatyzacja czy układ wtryskowy. 

W ostatnich latach na popularności zyskują kostki OBD, które współpracują z aplikacjami mobilnymi na smartfonach. Za ich pomocą można nie tylko odczytywać i kasować błędy oraz sprawdzać parametry pracy samochodu, ale również odblokowywać ukryte funkcje systemów zainstalowanych w pojeździe. Możliwości, jakie ma interfejs OBD, ograniczone są tak naprawdę głównie oprogramowaniem, którym dysponuje dany użytkownik.

To może Cię zainteresować: Sonda lambda. Objawy, skutki i naprawa awarii

gniazdo-obd-3

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Gniazdo OBD. Podsumowanie

Złącze OBD opracowane zostało w odpowiedzi na rosnącą liczbę układów sterujących w samochodach. Pierwotnie pojawiło się ono w samochodach produkcji amerykańskiej w połowie lat 90, by po krótkim czasie trafić również do aut europejskich. Jego wprowadzenie pozwoliło nie tylko na standaryzowanie samego gniazda diagnostycznego, ale również na opracowanie wspólnego dla wszystkich producentów systemu kodów błędów, co znacząco ułatwiło diagnostykę samochodową.

Interfejs diagnostyczny OBD2 pozwala nie tylko na kontrolowanie i usuwanie błędów zapisanych w sterownikach samochodu, ale również na sprawdzenie podstawowych informacji na temat pojazdu oraz odczyt parametrów pracy silnika i innych układów znajdujących się w aucie.

Szukasz nowej atrakcyjnej polisy dla swojego samochodu? Interesuje Cię najtańsze OC? Sprawdź kalkulator online, dostępny na naszej stronie i dowiedz się, ile zapłacisz za polisę odpowiedzialności cywilnej w LINK4. Zapraszamy również do zapoznania się z ofertą naszych pozostałych ubezpieczeń komunikacyjnych – w tym NNW, Autocasco czy Auto Assistance.

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20