Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Indeks nośności opony – czym jest i jak go dobrać?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 3 min. 58 sek.

Przy doborze odpowiednich opon do samochodu kierujemy się takimi własnościami jak rozmiar, szerokość czy jej profil. Ważnym parametrem jest również indeks nośności opony. Za co odpowiada i jak go rozczytać?

Spis treści:
1. Czym jest indeks nośności opony?
2. Jaki indeks nośności opony wybrać?
3. Indeks nośności opon ciężarowych
4. Indeks nośności opony. Kilka słów na koniec

Opona samochodu to jedyny element, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Dlatego nie można pozwolić na wybór nieodpowiedniego ogumienia. Chodzi tu o bezpieczeństwo podróżujących. Na ścianie każdej opony wytłoczone są różnego rodzaju informacje – od danych producenta, przez rozmiar opony, po datę produkcji. Zwróć uwagę na jeszcze jeden ważny parametr – nośność opony. To ważny współczynnik, mający realne odzwierciedlenie w jakości prowadzenia auta. Musi być również zgodny z parametrami technicznymi pojazdu. O wszystkim przeczytasz poniżej.

Czym jest indeks nośności opony?

Indeks nośności opony prezentuje wartość największego dopuszczalnego obciążenia dla pojedynczej opony przy maksymalnej prędkości. Mówi użytkownikowi o tym, ile nacisku opona jest w stanie wytrzymać przy jeździe z maksymalną prędkością określoną w indeksie prędkości. Aby uzyskać łączne maksymalne obciążenie dla opon samochodu, powinieneś taki indeks pomnożyć razy 4 – odpowiednio dla liczby kół. 

Producent każdego auta wyraźnie określa w instrukcji obsługi, jakie indeksy nośności opon są dla danego modelu dopuszczalne. To niezmiernie ważny punkt, którego nie wolno bagatelizować. Pod żadnym pozorem nie powinieneś montować do auta opon o niższym indeksie nośności niż podany przez fabrykę. Grozi to rozerwaniem opony przy wysokiej prędkości, co może przynieść katastrofalne skutki. Jeśli nie masz pod ręką  instrukcji dotyczącej Twojego samochodu, sprawdź tabliczkę znamionową pojazdu – tam również znajdują się informacje o tym, które opony mogą być stosowane wraz z dokładnymi parametrami.

Nośność opony możesz rozczytać wprost z ogumienia. To liczba znajdująca się zaraz obok wartości przedstawiającej szerokość, profil i średnicę opony. Każdej liczbie indeksu odpowiada osobna wartość maksymalnego obciążenia (patrz tabela niżej). Przykładowo – najczęstszy w samochodach osobowych jest indeks nośności 91. Po rozkodowaniu tego oznaczenia otrzymasz wartość obciążenia opony wynoszącą 615 kg. Przy pomnożeniu razy 4, wyjdzie wynik łącznego maksymalnego obciążenia dla 4 kół. W tym wypadku to 2460 kg. Wynik na pewno będzie większy niż masa własna samochodu, a nawet większy niż maksymalna dopuszczalna masa całkowita auta. Oznacza to, że do przeciętnej „osobówki” taki indeks będzie pasował idealnie. Fakt, że indeks nośności jest wyższy niż maksymalne obciążenie to normalne zjawisko. Musi być zachowany pewien margines błędu.

indeks-nosnosci-opony

Sprawdź również: Jak dobrać oponę do felgi? Wyjaśniamy!

Może Cię zainteresować

  • Polisa OC gwarantuje poszkodowanemu w przypadku kolizji lub wypadku, który Ty spowodowałeś, otrzymanie rekompensaty dla poniesionych przez niego strat. Poszkodowany otrzyma od nas pieniądze, aby mógł pokryć wszystkie szkody.

  • Wybierając OC i AC samochodu w Pakiecie, zyskujesz nie tylko szeroką ochronę – zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i swojego pojazdu – ale również niższą składkę.

  • Zgubienie lub kradzież dowodu rejestracyjnego, czy kradzież tablic lub kluczyków mogą okazać się kosztowne. Z rozszerzeniem do polisy OC otrzymasz dodatkową wypłatę świadczenia. 

    Jaki indeks nośności opony wybrać?

    Odpowiadając na to pytanie jednym zdaniem: „Taki, jaki został przewidziany przez producenta samochodu”. Nie wolno w tym przypadku „kombinować”, bo zbyt mały indeks może doprowadzić do osłabienia opony i nawet całkowitego jej zniszczenia. Dodatkowo nawet jeśli nic się nie stanie, to w razie kontroli policyjnej możesz mieć poważne problemy. Funkcjonariusz może zatrzymać dowód rejestracyjny i ukarać kierowcę mandatem za nieprzepisową wartość obciążenia opony.

    Skoro nie można stosować opon o zbyt niskim indeksie nośności, to czy można założyć takie o wyższym? Tak – jest to dopuszczalne, a nawet niesie za sobą pewne korzyści. Taka opona powinna na drodze wykazywać lepsze właściwości prowadzenia auta, ze względu na wzmocnione ścianki gumy, oraz konstrukcję przystosowaną do znacznych obciążeń. Kierowca może to odczuć przede wszystkim podczas dynamicznej jazdy w zakrętach, gdzie ściany boczne opony są najbardziej obciążone. Jeśli decydujesz się na ogumienie o wyższym indeksie nośności, pamiętaj, że jest ono jednak droższe od standardowego. To normalne – opona taka musi być wykonana z wytrzymalszych materiałów, żeby móc wykazywać własności odporne na większe obciążenie. 

    Po odczytaniu indeksu z tabliczki znamionowej lub instrukcji powinieneś rozkodować liczbę, jaką jest indeks nośności. Pomocna w tym przypadku może okazać się tabela nośności opon. Taką tabelę przedstawiamy Ci poniżej. Wystarczy znaleźć w niej indeks z Twojej opony i odczytaniu obciążenia. Każdej liczbie indeksu odpowiada określona masa dopuszczalna.

    indeks-nosnosci-opony

    Opony – indeks nośności

    Indeks

    Max. Obciążenie [kg]

    Indeks

    Max. Obciążenie [kg]

    60

    250

    87

    545

    61

    257

    88

    560

    62

    265

    89

    580

    63

    272

    90

    600

    64

    280

    91

    615

    65

    290

    92

    630

    66

    300

    93

    650

    67

    307

    94

    670

    68

    315

    95

    690

    69

    325

    96

    710

    70

    335

    97

    730

    71

    345

    98

    750

    72

    355

    99

    775

    73

    365

    100

    800

    74

    375

    101

    825

    75

    385

    102

    850

    76

    400

    103

    875

    77

    412

    104

    900

    78

    425

    105

    925

    79

    437

    106

    950

    80

    450

    107

    975

    81

    462

    108

    1000

    82

    475

    109

    1030

    83

    487

    110

    1060

    84

    500

    111

    1090

    85

    515

    112

    1120

    86

    530

    113

    1150

     

    Opony – indeks nośności

    Indeks

    Max. Obciążenie [kg]

    Indeks

    Max. Obciążenie [kg]

    114

    1180

    143

    2725

    115

    1215

    144

    2800

    116

    1250

    145

    2900

    117

    1285

    146

    3000

    118

    1320

    147

    3075

    119

    1360

    148

    3159

    120

    1400

    149

    3250

    121

    1450

    150

    3350

    122

    1500

    151

    3450

    123

    1550

    152

    3550

    124

    1600

    153

    3650

    125

    1650

    154

    3750

    126

    1700

    155

    3875

    127

    1750

    156

    4000

    128

    1800

    157

    4125

    129

    1850

    158

    4250

    130

    1900

    159

    4375

    131

    1950

    160

    4500

    132

    2000

    161

    4625

    133

    2060

    162

    4750

    134

    2120

    163

    4875

    135

    2180

    164

    5000

    136

    2240

    165

    5150

    137

    2300

    166

    5300

    138

    2360

    167

    5450

    139

    2430

    168

    5600

    140

    2500

    169

    5800

    141

    2575

    170

    6000

    142

    2650

      

    Zostaw numer - oddzwonimy

    i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

    Indeks nośności opon ciężarowych

    Indeks nośności opon dotyczy wszystkich pojazdów. Od motorowerów, przez motocykle, osobówki, a kończąc na największych samochodach, czyli ciężarowych. Ten parametr ma szczególne znaczenie w przypadku właśnie takich aut. W końcu są one najbardziej obciążone ładunkami, które przewożą. Często ważą nawet kilkadziesiąt ton. W takim przypadku indeks nośności może być przedstawiony w dwóch wariantach. Wszystko zależy od tego czy opona jest pojedyncza, czy występuje na tzw. bliźniaku, czyli podwójnie. Wtedy indeks nośności może wyglądać np. tak: 156/150. Dla pojedynczej opony maksymalne obciążenie wynosi więc 4000 kg, a dla podwójnej: 3350 kg. Wówczas przy dwuosiowym samochodzie maksymalne obciążenie wynosi w takim razie 16 000 kg, a na „bliźniaku” 2 x 4000 kg na przedniej i 4 x 3350 kg na tylnej osi. Łącznie 21 400 kg. Sytuacja taka może pojawić się również w odniesieniu do opon aut dostawczych. 

    Jak widzisz, indeks nośności opon ciężarowych może wykazywać nieco inne parametry niż dla osobówek. Wartości obciążenia są tu dużo większe.

    indeks-nosnosci-opony

    Przeczytaj także: Opony bieżnikowane – czym są i czy warto się na nie zdecydować?

    Indeks nośności opony. Kilka słów na koniec

    W tym materiale przedstawiliśmy Ci bliżej, czym jest indeks nośności opony i jak duży ma wpływ na bezpieczeństwo podróżowania samochodem. To parametr o bardzo ważnym znaczeniu, który powinien zgadzać się z danymi podanymi przez producenta pojazdu. Dzięki zamieszczonej tabeli bez trudu sam w razie zakupu nowych opon odczytasz dopuszczalne obciążenie. Życzymy spokojnej i bezpiecznej jazdy!

    Sprawdź również: rejestracja samochodu Bydgoszcz, OC Tarnów

    A jeżeli Twoja polisa AC dobiega końca, skorzystaj z Kalkulatora LINK4, żeby dobrać odpowiednią polisę dla Twojego samochodu. Poznasz wysokość składki i wybierzesz interesujące Cię produkty. Jeśli masz dodatkowe pytania, nie zwlekaj, tylko skontaktuj się z jednym z naszych konsultantów pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4.

    Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę 

    już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20