Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jak dobrać koło dojazdowe do samochodu? Podpowiadamy!

Czas czytania: 4 min. 36 sek.

Przebita opona? Taka sytuacja może zdarzać się częściej, niż mogłoby Ci się wydawać. Żeby się uchronić przed jej przykrymi skutkami, dobrze jest być wyposażonym w zestaw naprawczy lub koło dojazdowe. Dowiedz się, jak dobrać koło dojazdowe do samochodu, aby dało się szybko wybrnąć z tej nieciekawej sytuacji. 

Spis treści:
1. Koło dojazdowe – co to jest i czym różni się od pełnowymiarowego koła?
2. Jak dobrać koło dojazdowe do samochodu?
3. Koło dojazdowe a przepisy – o czym warto pamiętać?
4. Koło dojazdowe. Kilka słów na koniec

Gdy złapiesz gumę, Twój samochód jest unieruchomiony. Nie możesz jechać dalej – ponieważ kontrola nad autem jest zaburzona. Poza tym podróżowanie z taką oponą może doprowadzić do poważniejszych zniszczeń w samochodzie. Nie masz koła zapasowego ani zestawu naprawczego? Czas to zmienić. Zobacz, jak dobrać koło dojazdowe i przekonaj się, jakie to ważne. 

banner-link4-kalkulator

Koło dojazdowe – co to jest i czym różni się od pełnowymiarowego koła?

Na początek warto zwrócić uwagę, że koło dojazdowe to coś innego od zapasowego. W przypadku standardowego „zapasu” masz do czynienia z kołem „pełnoprawnym”. Oznacza to, że ma ono takie same parametry jak pozostałe koła. Odnosi się to zarówno do średnicy felgi, jak i samej opony. 

Posiadając pełnowymiarowe koło jako zapas, wystarczy je zmienić, a po tej czynności, możesz kontynuować podróż. Możesz jechać z „normalną” prędkością – czyli nie musisz liczyć się z ograniczeniem ze strony koła dojazdowego. Nie musisz też od razu kierować się do wulkanizatora w celu naprawy uszkodzonej opony.

Oczywiście – tak powinno być (przynajmniej w teorii). W rzeczywistości może bowiem okazać się, że koło zapasowe wcale nie ma takich parametrów, jak inne koła (bo np. ktoś zmieniał koła, zapominając o „zapasie”). Poza tym problemem może być także, to gdy koło zapasowe jest przeznaczone na inną porę roku od pozostałych. Gdy np. jedziesz na komplecie opon zimowych, podczas gdy zapas jest na letnich – to należy zachować szczególną ostrożność i najlepiej od razu naprawić uszkodzoną oponę.

Jednak istnieje jeszcze coś takiego jak koło dojazdowe. Co to takiego? To element znacząco różniący się od standardowego koła zapasowego. Przede wszystkim – w dojazdówce zarówno felga, jak i opona są znacznie lżejsze od tych standardowych. Dzięki temu zajmuje ono znacznie mniej miejsca – dzięki czemu przewożenie jej nie odbywa się kosztem przestrzeni bagażowej. Koło dojazdowe jest też znacznie lżejsze od standardowego zapasu. W konsekwencji sama czynność wymiany kół jest znacznie łatwiejsza, a przez to także i szybsza. 

Nie oznacza to, że koło dojazdowe wiąże się z samymi zaletami. Specyficzna konstrukcja takiego elementu sprawia, że po jego zamocowaniu możesz jechać wyłącznie z ograniczoną prędkością. Podczas podróżowania należy unikać gwałtownych zakrętów czy też hamowania.

jak-dobrac-kolo-dojazdowe-do-samochodu 

Co więcej – ciśnienie w kole dojazdowym często generuje problemy z kontrolką na desce rozdzielczej. Czujnik ciśnienia może stale wyświetlać błąd. Tak naprawdę nie powinno być to dla Ciebie powodem do niepokoju i zachętą do nagłego sprawdzania, jakie ciśnienie w kole dojazdowym powinno być w Twoim aucie. 

Wszystko to sprawia, że koło dojazdowe nadaje się tak naprawdę wyłącznie na krótką podróż. Najlepiej od razu udać się do warsztatu wulkanizacyjnego w celu naprawy przebitej opony. 

banner-link4-skladka

Czy każde auto ma posiadać koło zapasowe lub koło dojazdowe? Przepisy wcale tego nie wskazują. Co więcej – coraz więcej aut nie ma wyposażeniu takich kół, a zamiast tego można w nich znaleźć jedynie zestaw naprawczy. Taki komplet wprawdzie zajmuje o wiele mniej miejsca i pozwala na szybką, acz prowizoryczną, naprawę uszkodzonej opony. Jednak prawda jest taka, że naprawa koła po użyciu zestawu naprawczego czasem jest cięższa, a przez to droższa. Co więcej – taki zestaw zupełnie nie sprawdzi się podczas dużych mrozów (wówczas taki środek może po prostu nie zadziałać).

Przeczytaj również: Ile lat mogą mieć opony? Dowiedz się, kiedy wymienić opony na nowe

Jak dobrać koło dojazdowe do samochodu?

Jeżeli w samochodzie znajduje się wyłącznie zestaw naprawczy, a chcesz wyposażyć auto w koło dojazdowe – musisz zrobić to na własną rękę. Jednak jak się za to zabrać? Jak dobrać koło dojazdowe do samochodu?

Przede wszystkim pamiętaj o wymiarze felgi. Jej średnica musi być taka sama jak w przypadku innych opon. Nie jest dopuszczalna sytuacja, w której dojazdówka ma mniejszą średnicę od innych kół.

Jak dobrać koło dojazdowe? Warto jest pamiętać nie tylko o kwestii rozmiaru, ale także… jakości samego produktu. Nie zapominaj, że jest to element, na którym nie warto oszczędzać. Owszem – może się okazać, że nigdy z niego nie skorzystasz, ale jednak dobrze jest mieć pewność, że jest to produkt, na którym możesz polecać. W przeciwnym wypadku może się okazać, że wymiana przebitej opony okaże się znacznie bardziej skomplikowana, niż mogłoby się początkowo wydawać. 

jak-dobrac-kolo-dojazdowe-do-samochodu

Koło dojazdowe a przepisy – o czym warto pamiętać?

Gdy chodzi o koło dojazdowe, przepisy nie definiują, jaka powinna być maksymalna prędkość oraz jaka jest maksymalna liczba kilometrów, jaką można pokonać na danym kole. Takie kwestie są ustalane przez producenta koła – i najczęściej są zaznaczane na samym produkcie. Najczęściej koło dojazdowe umożliwia podróżowanie z prędkością maksymalną 80 km/h. A jak daleko możesz dojechać? Najlepiej jak najszybciej udać się albo do domu – albo od razu do warsztatu lub serwisu.

Koło dojazdowe – co to?” – takie pytanie zadaje sobie wiele osób dopiero w momencie, gdy złapie gumę. Prawda jest jednak taka, że sam fakt posiadania takiego zabezpieczenia wcale nie oznacza, że w takiej awaryjnej sytuacji szybko uda Ci się uporać z problemem.

Jak dobrać koło dojazdowe to jedno, ale równie ważne jest wiedzieć… gdzie znajduje się taki element w Twoim samochodzie. Dojazdówka może znajdować się np. bezpośrednio w bagażniku, jak i np. pod podwoziem. Dobrze jest wiedzieć, w jaki sposób zdemontować koło, żeby dało się je szybko wymienić. W tym celu najlepiej jest zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu.

Konieczne jest także zadbanie o ciśnienie w kole dojazdowym. Raz na jakiś czas należy je dopompować. A jakie ciśnienie w kole dojazdowym należy utrzymywać? To zależy od konkretnej opony – jednak taka informacja powinna być umieszczona na samym kole. Przeważnie jest to powyżej 4 bara – a czasem nawet do 4,5 bara. Jak widzisz – jest to znacznie więcej niż w przypadku standardowych kół. 

Zobacz także: Oznaczenia opon. Jak je czytać? Instruktaż

jak-dobrac-kolo-dojazdowe-do-samochodu

Koło dojazdowe. Kilka słów na koniec

Teraz już wiesz, jak dobrać koło dojazdowe do samochodu i jak wielkie ma to znaczenie. Bezpieczne korzystanie z samochodu powinno opierać się na przezorności – czyli na umiejętności zabezpieczenia się na wypadek ewentualnych zagrożeń czy niebezpiecznych sytuacji. Jedną z takich sytuacji jest popularne złapanie gumy.

Oczywiście pamiętaj o tym, że problemy z oponą wcale nie muszą ograniczać się do przebicia czy przecięcia opony. Może się bowiem okazać, że Twoje koło nie trzyma ciśnienia przez nieszczelny zaworek. Jeżeli nie masz przy sobie kompresora – konsekwencja takiej sytuacji może być bardzo podobna do przebicia opony – do czasu wymiany koła, samochód pozostanie unieruchomiony.

Gdy mowa o przezorności – dobrze jest pamiętać o dobrym ubezpieczeniu komunikacyjnym. Pamiętaj o tym, że wykupiony pakiet Assistance w Link4 może być najlepszym zabezpieczeniem na wypadek problemów z oponą. W awaryjnej sytuacji nie będzie trzeba samodzielnie zakładać koła dojazdowego – a będzie można liczyć na pomoc ze strony fachowca. Na pewno jest to oferta, obok której trudno przejść obojętnie. 

Wszelkie informacje dotyczące zakresu ubezpieczenia oraz wyłączeń odpowiedzialności dostępne są w OWU na www.link4.pl.

 

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21