Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jak szybko rozgrzać silnik benzynowy i diesla zimą? Poradnik kierowcy

Image
Ikona klienta
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 31 sek.

Optymalna temperatura pracy silnika spalinowego jest niezmiernie istotna dla jego efektywności. Dlatego też istotna dla każdego kierowcy jest wiedza o tym, jak szybko rozgrzać silnik benzynowy lub diesla, zwłaszcza w zimowych warunkach.

Gdy temperatury spadną wraz z nadejściem zimy, wielu kierowców zadaje sobie pytanie o to, jak rozgrzać silnik w sposób skuteczny, ale również bezpieczny dla samej jednostki napędowej. 

Od tego zależy nie tylko efektywna praca silnika, przekładająca się, chociażby na spalanie, ale również komfort podróżowania. Bo to najczęściej właśnie ciepłe powietrze z komory silnika kierowane jest do wnętrza pojazdu w celu jego ogrzania. Jak bezpiecznie oraz najefektywniej rozgrzać silnik Twojego samochodu w zimie.

Rozruch silnika zimą – dlaczego zimny start jest wyzwaniem?

Ujemne temperatury nie pozostają bez wpływu dla najważniejszych podzespołów silnikach odpowiedzialnym za jego rozruch. Jednym z pierwszych objawów zwiastujących nadchodzące problemy z odpalaniem pojazdu w zimie mogą być te związane z akumulatorem. 

Niskie temperatury obniżają sprawność samochodowej baterii, co może skutkować zauważalnie dłuższą pracą rozrusznika przed faktycznym zapłonem i startem pracy silnika lub tym, że kontrolki na desce rozdzielczej pozostają zapalone dłużej niż zwykle już po tym, gdy silnik rozpocznie pracę.

Chociaż to problemy z akumulatorem najczęściej utrudniają rozruch silnika zimą, problemów związanych z temperaturą może być więcej. W naprawdę ekstremalnych warunkach może zdarzyć się, że paliwo w przewodach paliwowych zamarznie, uniemożliwiając rozruch silnika. 

Natomiast zaniedbanie zalecanych interwałów wymiany płynu chłodniczego może doprowadzić do tego, że znajdzie się w nim zbyt dużo wody, co w konsekwencji może doprowadzić do jego zamarznięcia.

Techniki rozgrzewania silnika benzynowego, czyli jak szybko rozgrzać silnik benzynowy

W przypadku silników benzynowych odpowiednia temperatura wpływa bezpośrednio na parametry pracy silnika, co przekłada się na:

  • zużycie paliwa – optymalna temperatura silnika wpływa pozytywnie na jego efektywność, przekładając się na niższe spalanie,
  • ochronę przed nadmiernym zużyciem – optymalna temperatura pracy pozwala osiągnąć olejowi silnikowemu odpowiednią lepkość, dzięki czemu skutecznie chroni on wszystkie ruchome podzespoły silnika, zmniejszając ich zużycie, 
  • ograniczenie emisji szkodliwych substancji – efektywniejsza praca silnika sprzyja niższemu spalaniu, co w rezultacie zmniejsza również emisje zanieczyszczeń do atmosfery.

Jeżeli zastanawiasz się, jak szybko rozgrzać silnik benzynowy zimą, możesz zrobić to w następujący sposób:

  • rozgrzewanie na biegu jałowym - silnik benzynowy możesz rozgrzać, pozostawiając go na biegu jałowym na kilka chwil. Metoda ta jednak jest bardzo nieefektywna, czasochłonna oraz nieekologiczna, 
  • rozgrzewanie w trakcie jazdy - jest to zalecana metoda rozgrzewania silnika w nowoczesnych silnikach. Silnik powinien być rozgrzewany w trakcie swobodnej, spokojnej jazdy, podczas której należy, w miarę możliwości, utrzymywać równe obroty. Dzięki temu rozgrzewa się w sposób naturalny i bezpieczny dla wszystkich podzespołów,
  • systemy wstępnego podgrzewania - jeżeli zastanawiasz się, jak podgrzać silnik zimą, odpowiedzi na to pytanie możesz szukać w krajach Skandynawskich, Kanadzie oraz na Alasce, gdzie popularne jest wykorzystywanie specjalnych grzałek umieszczonych pod silnikiem, których zadaniem jest wstępne podgrzanie silnika wraz ze znajdującym się w nim olejem oraz paliwem w celu ułatwienia jego rozruchu.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Jak rozgrzać silnik diesla zimą?

Z racji swojej konstrukcji i różnicy w sposobie zapłonu, do którego dochodzi w komorze spalania, w przypadku silników diesla dużo częściej spotkać można się z zimowymi problemami przy odpalaniu. Samo rozgrzanie się silnika zajmuje również nieco więcej czasu niż w przypadku jednostek benzynowych.

Dzieje się tak, ponieważ w przypadku silnika diesla w komorze spalania dochodzi do samoczynnego zapłonu oleju napędowego, a nie wymuszonego zapłonu paliwa przez iskrę na świecy zapłonowej, jak ma to miejsce w przypadku silników benzynowych. 

Z racji tego w komorze spalania muszą panować odpowiednie warunki, w których uzyskaniu pomaga wyższa temperatura. Dlatego też w silnikach diesla znajdują się świece żarowe, których zadaniem jest wstępne rozgrzanie komory spalania w celu ułatwienia rozruchu silnika. 

UWAGA!

Nowoczesne silniki samodzielnie sterują czasem nagrzewania świec żarowych, dostosowując go do temperatur panujących na zewnątrz. O pracy świec żarowych informuje Cię kontrolka na desce rozdzielczej – pamiętaj o tym, aby przed przekręceniem kluczyka w stacyjce do końca, poczekać aż kontrolka ta zgaśnie. Sygnalizuje to odpowiednie dogrzanie komory spalania, co ułatwia rozruch w zimie.

Procedura tego, jak rozgrzać silnik diesla zimą nie różni się w żaden sposób od tego, jak należy rozgrzewać silnik benzynowy. 

Po odpaleniu silnika możesz poczekać do około 30 sekund przed rozpoczęciem jazdy. Pozwoli to rozprowadzić olej po wszystkich elementach ruchomych silnika. Następnie możesz rozpocząć jazdę, starając się nie nadwyrężać jednostki napędowej agresywną jazdą, aż do momentu uzyskania przez nią temperatury roboczej.

Wpływ temperatury na żywotność silnika

Optymalna temperatura pracy silnika jest niezwykle ważna dla jego długiej i bezproblemowej eksploatacji. Zarówno przegrzewanie silnika, jak i agresywna jazda, gdy ten nie osiągnął jeszcze swojej temperatury pracy, może w konsekwencji doprowadzić do poważnych uszkodzeń, a nawet do całkowitego unieruchomienia jednostki napędowej

Niemniej jednak współczesne silniki zarówno te napędzane olejem napędowym jak i benzyną, skonstruowane są w taki sposób, aby równie dobrze radzić sobie w dowolnych skrajnych warunkach atmosferycznych – od arktycznych mrozów północnej Skandynawii po najgorętsze regiony Sahary. 

Nie ma więc potrzeby, zwłaszcza w naszym dosyć umiarkowanym klimacie, dokonywania specjalnych modyfikacji lub wykonywania specjalnych procedur ani w porze zimowej, ani w porze letniej. 

Aby nie narażać się na problemy z odpalaniem silnika w zimie, warto zadbać o kluczowe podzespoły. 

  • Akumulator - upewnij się, że akumulator jest w dobrym stanie i ma wystarczającą moc, zwłaszcza zimą, gdy zapotrzebowanie na energię do rozruchu jest większe. 
  • Rozrusznik - regularnie sprawdzaj sprawność rozrusznika, jego skuteczność ma kluczowe znaczenie dla poprawnego rozruchu silnika.
  • Płyn chłodzący - sprawdzaj poziom płynu chłodzącego oraz jego stan (zawartość wody), aby uniknąć zarówno przegrzewania, jak i zamarzania.
  • Świece zapłonowe i żarowe - regularnie sprawdzaj i wymieniaj świece zapłonowe lub żarowe zgodnie z zaleceniami producenta.

Podsumowując, współczesne samochody nie wymagają od kierowców żadnych specjalnych czynności zarówno w okresie zimowym, jak i letnim. Zawsze warto jednak zapoznać się z instrukcjami i wytycznymi producenta przewidzianymi dla danego modelu pojazdu lub silnika.

Dużo gorsze od niskich temperatur dla silnika są te skrajnie wysokie. Pamiętaj również o tym, że agresywna i dynamiczna jazda w momencie, kiedy silnik nie jest odpowiednie rozgrzany, może doprowadzić do jego uszkodzenia, a w skrajnych przypadkach nawet do jego zatarcia. 

Zalecenia producentów samochodów dotyczące tego, jak rozgrzać silnik

Większość producentów samochodów ma bardzo podobne zalecenie co do tego, jak rozgrzewać silnik, aby proces ten przebiegał możliwie najefektywniej oraz nie prowadził do nadmiernego zużycia podzespołów w silniku. 

W tym celu najlepiej odczekaj kilka do kilkunastu sekund od uruchomienia silnika i rozpocznij spokojną jazdę, starając się nie obciążać nadmiernie silnika, aż do momentu uzyskania przez niego temperatury roboczej. 

Współczesne jednostki napędowe nie wymagają rozgrzewania, czekanie więc kilku lub kilkunastu minut aż motor pod maską Twojego samochodu osiągnie temperaturę roboczą, jest niczym nieuzasadnione i jedynie marnuje Twój czas i paliwo.

Czy zasłanianie chłodnicy w czymś pomoże?

Niektórzy kierowcy próbują przyśpieszyć proces rozgrzewania się silnika, poprzez zasłonięcie chłodnicy, najczęściej kawałkiem tektury. 

Sposób ten faktycznie jest skuteczny i pozwala przyśpieszyć wzrost temperatury jednostki napędowej. Niemniej, jednak jeżeli zdecydujesz się już na zastosowanie tej metody, musisz pamiętać, że w skrajnych przypadkach, na przykład gdy utkniesz w długim korku, zasłonięcie chłodnicy może doprowadzić do przegrzania się silnika

Jeżeli już chcesz zastosować to rozwiązanie w swoim pojeździe, nigdy nie zasłaniaj całej powierzchni chłodnicy. Takie rozwiązanie pozwoli Ci skrócić czas nagrzewania się silnika, jednocześnie chroniąc przed negatywnymi konsekwencjami przegrzania silnika.

Rozwiązanie to jednak nigdy nie jest zalecane i stosujesz je na własną odpowiedzialność.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Assistance pomoże Ci, gdy zima unieruchomi Twój samochód

Zdarza się tak, że samochód zimą najzwyczajniej nie chce odpalić, a w najbliższej okolicy nie ma nikogo, kto mógłby pomóc Ci w tej niezbyt komfortowej sytuacji. 

Chociaż w większości przypadków z opresji pomoże Ci wyjść inny kierowca ze sprawnym samochodem i kompletem kabli rozruchowych, zdarza się tak, że nikogo takiego nie ma. Co zrobić w takiej sytuacji? 

Jeżeli do OC w LINK4 wykupisz jeden z wariantów Assistance, możesz liczyć na to, że po wezwaniu pomocy, specjaliści przyjadą do Ciebie i pomogą Ci uruchomić silnik w Twoim samochodzie. 

Również, gdy dojdzie w nim do awarii związanej z przegrzaniem silnika. Wykupiony pakiet ochrony Assistance umożliwia jego naprawę na miejscu, a gdy ta będzie niemożliwa, Twój pojazd zostanie odholowany w wyznaczone przez Ciebie miejsce w ramach limitu kilometrów obowiązującym dla Twojego wariantu ubezpieczenia.

Najważniejsze informacje dotyczące rozgrzewania silnika w zimie

Najskuteczniejszym i najbezpieczniejszym sposobem na rozgrzanie silnika benzynowego i diesla zimą jest odczekanie kilkunastu sekund po jego uruchomieniu, a potem rozgrzewanie go już w trakcie spokojnej jazdy do momentu uzyskania przez jednostkę swojej temperatury roboczej. 

Istnieją również sposoby na przyśpieszenie tego procesu. Najpopularniejsze w naszym kraju jest zasłanianie chłodnicy kawałkiem tektury – metoda ta jednak może w skrajnych przypadkach doprowadzić do przegrzania silnika i jego uszkodzenia. 

W krajach o zimniejszym klimacie stosowane są specjalne nagrzewnice ułatwiające rozruch w zimowych warunkach. W naszym kraju jednak tak skrajne warunki atmosferyczne, zwłaszcza w ostatnich latach zdarzają się niezwykle rzadko, dlatego inwestowanie w takie rozwiązania może najzwyczajniej mijać się z celem. 

Jeżeli jednak nie chcesz, aby zima wykluczyła Cię z jazdy, warto zabezpieczyć się dokupując pakiet Assistance do swojego ubezpieczenia OC w LINK4. Dzięki temu, jeżeli Twój samochód nie będzie chciał odpalić w zimie, ktoś zjawi się i pomoże Ci w sprawnym powrocie na drogę.

Sprawdź również: Ubezpieczenie samochodu na wyjazd

FAQ — często zadawane pytania

Jak długo powinienem rozgrzewać silnik benzynowy/diesla przed jazdą?

Obecnie większość nowoczesnych silników benzynowych i diesel nie wymaga rozgrzewania przed jazdą, zwłaszcza w warunkach normalnych temperatur. Nowoczesne oleje silnikowe są zaprojektowane tak, aby utrzymywać właściwą lepkość nawet przy niskich temperaturach. Czasem zaleca się jednak, aby silnik pracował przez ok. 30 sekund do minuty po rozruchu, zanim ruszysz z miejsca. W tym czasie olej ma szansę rozprowadzić się po silniku, co pomaga w optymalnym smarowaniu jego ruchomych części.

Czy mogę zostawić samochód na wolnych obrotach, aby się rozgrzał, i czy jest to bezpieczne?

Zostawianie samochodu na wolnych obrotach, aby się rozgrzał, nie jest zalecane z kilku powodów. Nowoczesne silniki są zaprojektowane tak, aby pracować efektywnie nawet przy niskich temperaturach, dzięki nowoczesnym olejom silnikowym i zaawansowanym systemom kontroli pracy silnika. Najbardziej efektywnym sposobem rozgrzewania silnika jest po prostu jazda pojazdem, w trakcie której silnik szybko osiąga odpowiednią temperaturę, a olej oraz inne płyny krążą po układzie smarowania, zapewniając wszystkim elementom silnika optymalne warunki pracy.

Jakie są najczęstsze błędy przy rozgrzewaniu silnika w zimie?

Jednym z najpoważniejszych błędów przy rozgrzewaniu silnika w zimie jest agresywna jazda zaraz po rozruchu silnika, gdy olej silnikowy jeszcze nie osiągnął optymalnej temperatury, co zwłaszcza w warunkach zimowych może chwilę potrwać. Zachowanie takie może prowadzić do szybszego zużycia podzespołów silnika, finalnie doprowadzając do jego uszkodzenia.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.LINK4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21