Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jak wyjechać z zaspy śniegu? Wskazówki dla kierowcy

Image
Ikona klienta
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 59 sek.

Oblodzone ulice i zaśnieżone drogi są dla kierowców nieprzewidywalne. Nawet jeśli dysponujesz zimowymi oponami, może dojść do sytuacji, w której samochód straci przyczepność i zatrzyma się dopiero w zaspie. Warto wiedzieć, jak zachować się w takiej chwili, by wyjechać bezpiecznie i kontynuować podróż. Zobacz, jak wyjechać z zaspy i jakie akcesoria warto mieć pod ręką w razie kryzysowych sytuacji. 

Przygotowanie auta do jazdy zimą – o czym należy pamiętać?

Zima często zaskakuje kierowców, którzy często zwlekają zarówno z sezonową wymianą opon, jak i z pozostałymi przygotowaniami aut do śnieżyc oraz minusowych temperatur. Warto więc wiedzieć, co należy sprawdzić w samochodzie jeszcze przed pierwszymi przymrozkami lub śnieżycami.

Opony zimowe i całoroczne – wybierz mądrze

Gdy temperatury zewnętrzne zaczynają spadać, koniecznie należy wymienić opony z letnich na zimowe. Wielu kierowców i właścicieli aut chcąc zaoszczędzić, decyduje się na inwestycję w opony całoroczne. Czy jest to dobry wybór, który zapewni Ci bezpieczeństwo i pozwoli kontrolować auto w śniegu

Opony zimowe wyprodukowane są z wyselekcjonowanej mieszanki gumy, która za sprawą elastyczności i miękkości ma zmaksymalizować przyczepność samochodu. Opony letnie pod wpływem minusowych temperatur zaczynają twardnieć, przez co ślizgają się po ośnieżonej lub zlodowaciałej nawierzchni. Szukając więc półśrodków idealnych na obydwa sezony, kierowcy mogą być rozczarowani efektywnością pracy opon zarówno w lecie, jak i w zimie. 

Auto w zaspie całkowicie traci przyczepność. Oznacza to, że zarówno opony letnie, jak i całoroczne będą w takim przypadku kompletnie nieefektywne. Samochód na zimowych oponach ma większe szanse się z niej wydostać.

Kupując opony używane, zwróć również uwagę na ich wiek. Głębokość bieżnika i zastosowana mieszanka gumy to nie wszystko, co wpływa na jakość ogumienia. Guma ma tendencję do twardnienia z biegiem czasu, co przekłada się też na jej kruchość. Traci ona więc swoje właściwości i auto w śniegu może stracić swoją przyczepność. 

Jak chronić szyby samochodu w minusowych temperaturach?

Opony to nie wszystko, o czym należy pamiętać przed sezonem zimowym. Zadbaj też o dobrą widoczność, która w trakcie opadów śniegu może być ograniczona. Sprawdź, czy pióra wycieraczek po sezonie letnim i jesiennym nie są sparciałe i odprowadzają wodę z powierzchni szyby we właściwy sposób. 

Uzupełnij też zbiornik płynu do spryskiwaczy preparatem zimowym. W jego składzie znajduje się o wiele więcej alkoholu niż w środkach letnich. Dzięki temu nie zamarznie on w trakcie mrozu w zbiorniku lub na szybie po zroszeniu. 

Zainwestuj również w szczotkę i skrobaczkę do szyb. Pamiętaj, że zgodnie z nowym taryfikatorem mandatów, jazda niedokładnie odśnieżonym autem może kosztować Cię nawet 3000 zł. 

Jazda po zmroku – światła w samochodzie

W sezonie zimowym szybko robi się ciemno, a ograniczona widoczność spowodowana opadami śniegu może przysporzyć problemów w trakcie jazdy po zmroku. Zadbaj więc o to, by Twoje światła były nie tylko czyste, ale i odpowiednio ustawione. Jeśli żarówki w lampach zaczynają przerywać lub ich światło nie jest już wystarczająco mocne, wymień je. 

Jeśli chcesz mieć pewność, że żarówki zostały dobrze dopasowane i ustawione, udaj się do profesjonalnego warsztatu. Niewłaściwy kąt padania światła może oślepiać pozostałych kierowców lub ograniczać Twoją widoczność po zmroku. 

Nie zapomnij odśnieżyć lamp. Obecny taryfikator mandatów zakłada karę finansową w wysokości 300 zł i 8 punktów karnych dla kierowców aut, których reflektory nie zostały odśnieżone z należytą starannością – co może ograniczyć ich widoczność, powodując tym samym zagrożenie.

Wazelina techniczna i odmrażanie zamka

Zabezpiecz drzwi i zamki przed zamarznięciem. Zainwestuj w wazelinę techniczną, która posłuży do smarowania uszczelek w drzwiach auta. 

Minusowe temperatury i wilgoć osadzająca się na gumowych uszczelkach mogą spowodować przemarznięcie drzwi i szyb. Siłowe próby otwierania ich mogą natomiast spowodować poważne uszkodzenia — np. wygięcie klamki, drzwi, wyłamanie zamka, czy wyrwanie uszczelki. Takie naprawy nie będą teoretycznie skomplikowane, lecz mogą być kosztowne. Lepiej więc unikać kłopotów, smarując uszczelki wazeliną techniczną jeszcze przed pojawieniem się pierwszych mroźnych dni oraz nocy. 

Pamiętaj o tym, by przed nałożeniem wazeliny, wyczyścić uszczelki. Przetrzyj je wilgotną ścierką, następnie osusz, powtarzając tę czynność suchą bawełnianą szmatką i odtłuść gumową powierzchnię przy pomocy preparatu na bazie alkoholu. Gdy ten po chwili wyschnie, nałóż cienką warstwę wazeliny technicznej. 

Podobnie może być z zamkami w drzwiach starszych samochodów. W nich również na przestrzeni lat użytkowania może zbierać się wilgoć — co trakcie konfrontacji z minusowymi temperaturami powietrza spowoduje zamarznięcie systemu. W sieci znajdziesz mnóstwo rad dotyczących podgrzewania zamka zapalniczką itp. Lepiej jednak nie ryzykować, gdyż nie masz kontroli nad tym, jak taka próba wpłynie na mechanizm zamka. Zainwestuj więc w sprawdzony, dedykowany preparat odmrażający.

Akcesoria, które warto mieć przy sobie

Zima to trudny czas dla kierowców – zwłaszcza gdy Ci korzystają z publicznych parkingów bez zadaszenia. Biorąc pod uwagę nie tylko aspekt nowych mandatów za niedokładnie odśnieżone auto, które wynoszą nawet 3000 zł, ale i bezpieczeństwa, musisz zaopatrzyć się w szczotkę i skrobaczkę do szyb. Pomocne w razie utknięcia w zaspie mogą być też łańcuchy na koła, które w wielu przypadkach są ostatnią deską ratunku. Zajmują jednak niewiele miejsca w bagażniku, a naprawdę mogą pomóc, gdy nie wiesz już, jak wyjechać z zaspy śniegu bez wzywania pomocy drogowej.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Techniki wyjeżdżania z zaspy śniegu

Twoje auto jest już przygotowane do zimy? Czas poznać najpopularniejsze metody walki z brakiem przyczepności w zaspie i dowiedzieć się więcej na temat tego, jak wyjechać z zaspy automatem

1. Technika „do przodu i do tyłu”

Gdy ktoś pyta jak wyjechać z zaspy, wielu kierowców od razu wskazuje na wykorzystanie techniki „w przód i w tył”. W tym celu uruchom silnik i wrzuć bieg wsteczny. Na stosunkowo niskich obrotach silnika spróbuj cofnąć auto. Następnie odpuść, by auto przesunęło się w przód i spróbuj ponownie, aż samochód rozbuja się na tyle, że uda mu się przesunąć o kilka centymetrów i odnaleźć miejsce, w którym wróci przyczepność. 

Kiedy auto w śniegu nie rusza, a koła mimo starań kręcą się w miejscu, spróbuj je skręcić maksymalnie mocno i powtórzyć operację. Jeśli to nie pomoże, zrób to samo w drugą stronę i ponów próbę.

2. Spróbuj wypchnąć auto z zaspy lub znajdź pomocnika

Gdy technika bujania autem w przód i w tył zawiedzie, użyj swojej siły fizycznej. Spróbuj wypchnąć samochód poza miejsce, w którym koła wyślizgały śnieg. Jeśli pod nimi pojawił się dołek utrudniający wyjechanie, użyj twardego przedmiotu, by skruszyć nadmiar zbrylonego śniegu i odgarnij go. Następnie przepchnij lub przeciągnij pojazd, chociaż o kilka centymetrów. 

Nie bój się w takich sytuacjach też prosić o pomoc. Zasygnalizuj swoje kłopoty przez użycie świateł awaryjnych i gdy znajdzie się osoba chętna do wsparcia Cię w tych trudnych chwilach, pracujcie zespołowo, korzystając zarówno z techniki bujania, jak i wypychania.

3. Użyj łańcuchów śniegowych

Wciąż nie możesz wydostać się z zaspy? Jeśli w Twoim bagażniku znaleźć można łańcuchy na koła, jest to najlepszy moment na wykorzystanie ich w celu wyjazdu z zaspy. 

Pamiętaj jednak o tym, że w Polsce zgodnie z art. 60 ust. 3 ustawy prawo o ruchu drogowym, korzystanie z łańcuchów przeciwślizgowych na oponach jest dozwolone tylko na drodze pokrytej śniegiem. Z kolei na terenach górskich i podgórskich, gdzie występuje wspomniany już znak C-18 obowiązuje przymus ich użycia.

4. Technika kołysania

Kiedy auto jest w stanie ruszyć do przodu, lecz po chwili zatrzymuje się w miejscu, spróbuj je rozkołysać. Dodaj gazu w chwili, gdy pojazd zacznie się poruszać do przodu. Spróbuj kilka razy, by uzyskać efekt tzw. rozbujania.

5. Popraw przyczepność nawierzchni piaskiem, żwirkiem lub tekturą

Spróbuj posypać powierzchnię drogi piaskiem lub żwirkiem przed kołami napędowymi (i za nimi, jeśli planujesz się wycofać). Jeśli nie masz przygotowanych worków z piaskiem lub żwirkiem, połóż pod kołami karton, deskę czy nawet dywaniki podłogowe, koce lub odzież. Pomocne mogą być też gałęzie, które należy umieścić pod kołami z obydwu stron.

6. Wypuść trochę powietrza z opon

W ostateczności można spuścić trochę powietrza z opon. Dzięki temu będą one w pewien sposób „przyklejać” się do podłoża, co pozwoli przywrócić ich przyczepność. 

Zwróć jednak uwagę na to, czy będziesz mieć możliwość dopompowania kół. Dłuższa jazda w ten sposób nie jest bezpieczna i może uszkodzić opony. Warto więc mieć w bagażniku swojego auta niewielką pompkę. 

W jakich sytuacjach pomoże Assistance?

W zimie może przydarzyć Ci się nie tylko zakopanie w zaspie. Intensywne opady śniegu czy oblodzona nawierzchnia to warunki, w których nietrudno o wypadek czy kolizję. Jeżeli w wyniku zdarzenia losowego, Twój samochód zostanie unieruchomiony, a masz wykupiony Assistance w LINK4, możesz skorzystać z pomocy ubezpieczyciela. Wystarczy zgłosić potrzebę pomocy pod numerem (22) 444 44 44 i podać niezbędne dane – uwzględniając przy tym również swoją lokalizację. Infolinia LINK4 dostępna jest 7 dni w tygodniu, przez 24 godziny/dobę. Nie musisz samodzielnie zamawiać lawety lub szukać firmy świadczącej pomoc drogową. Wsparcie na terenie niemal całej Europy obejmuje zarówno kierowcę, jak i pasażerów. 

Czym jest Assistance?

Assistance to ubezpieczenie dobrowolne, które możesz dokupić w LINK4. Dzięki niemu możesz liczyć na pomoc w razie unieruchomienia auta w wyniku awarii, wypadku, ale też wandalizmu czy kradzieży. Samochód zostanie naprawiony na miejscu, jeśli będzie taka możliwość lub odholowany (np. na posesję Twojej nieruchomości lub do warsztatu mechanicznego). Pomocy możesz oczekiwać również przy przebiciu opony – lub kiedy zabraknie Ci paliwa. 

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat Assistance w LINK4? Wszystkie szczegóły znajdziesz na naszej stronie internetowej. Możesz też skontaktować się z infolinią pod numerem (22) 444 44 44 lub spotkać się z agentem ubezpieczeniowym współpracującym z LINK4.

Jak wyjechać z zaspy? Podsumowanie

Walka ze śniegiem i brakiem przyczepności w okresie zimy mogą przysporzyć wielu problemów. Niemniej jednak stosując znane techniki kołysania lub metody „w przód i w tył” uda Ci się wyjechać z zaspy. W sytuacjach naprawdę kryzysowych należy szukać sposobów kreatywnych, np. podkładając pod koła różnego rodzaju materiały (takie jak T-shirt, koc lub dywaniki samochodowe). Możesz też podsypać koła piaskiem lub żwirkiem.

Zobacz również: Ubezpieczenie OC Chorzów, Rejestracja samochodu Gliwice

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

FAQ — często zadawane pytania

Co zrobić, gdy mój samochód utknie w zaspie śniegu i nie mogę go wydostać samodzielnie?

Ważne, by zachować spokój. Następnie oceń sytuację i upewnij się, że jesteś bezpieczny. Gdy auto w zaspie nie jest w stanie ruszyć, włącz w pierwszej kolejności światła awaryjne, by poinformować pozostałych kierowców o utrudnieniach i zagrożeniu. Gdy wszystkie sposoby samodzielnego wyjazdu ze śniegu zawiodą, wezwij pomoc drogową

Jakie są najlepsze sposoby na to, aby samochód nie utknął w zaspie?

Upewnij się, że masz odpowiednie opony zimowe. Nie powinny być one zbyt wiekowe i muszą mieć odpowiednio głęboki bieżnik zapewniający jazdę z zachowaniem przyczepności. Stawiaj na sprawdzone marki i inwestuj w wysokiej jakości ogumienie. Pamiętaj, że jest to inwestycja zarówno w Twoje bezpieczeństwo, jak i zdrowie oraz życie pozostałych uczestników ruchu drogowego wraz z Twoimi pasażerami. 

Kontroluj stan techniczny pojazdu — ze szczególnym naciskiem na układ napędowy i hamulcowy. Gdy wybierasz się w dalszą podróż, unikaj dróg mało uczęszczanych lub tych, gdzie śnieg nie jest regularnie odśnieżany. Na wszelki wypadek trzymaj w bagażniku niewielką łopatkę i sól lub żwirek, które wysypiesz pod koła.

Jakie środki ostrożności powinienem podjąć, zanim wyruszę w drogę podczas zimy?

Zacznij od sprawdzenia prognozy pogody: Bądź świadom warunków atmosferycznych, które mogą spotkać Cię podczas podróżowania. Następnie sprawdź płyny eksploatacyjne, opony, światła i ogrzewanie. Zweryfikuj obecność niezbędnych elementów wyposażenia jak apteczka, gaśnica i trójkąt ostrzegawczy. Miej na wszelki wypadek w samochodzie ciepłe ubrania, picie, jedzenie, latarkę i ładowarkę do telefonu. Pamiętaj też o tym, by zaplanować trasę z uwzględnieniem aktualnych warunków drogowych. Potwierdź obecność stacji paliw i ewentualnych miejsc noclegowych.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21