Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jazda na oponach zimowych latem. Czy jest bezpieczna?

Czas czytania: 4 min. 5 sek.

Na rynku dostępny jest pełen wachlarz opon. Do łask wracają opony całoroczne, jednak wciąż można dostrzec wielu kierowców, którzy nie zmieniają w ciągu roku ogumienia. Czy jazda na zimowych oponach latem jest bezpieczna? Czy opony zimowe niszczą się w lecie bardziej niż zimą? Odpowiadamy!

Zima zaskoczyła kierowców. To słynne, żartobliwe stwierdzenie co roku przewija się w portalach informacyjnych, gdy śnieg sypnie obficie, a pokonanie nawet najkrótszej trasy bez odpowiednich opon staje się niemożliwe. Z kolei wiosną, gdy temperatura rośnie, warsztaty wulkanizacyjne zapełniają się klientami, gotowymi do wymiany opon na letnie.

Jednak każdy z kierowców ma swoje nawyki i upodobania, również względem opon i ich wymiany. Wielu z nich zapomina o sezonowej wymianie ogumienia lub celowo unika tej czynności – z powodu oszczędności lub przekonania, że wymiana opon na letnie czy zimowe to niepotrzebna fanaberia i dodatkowy koszt. 

Jak to się ma do całorocznej jazdy na oponach zimowych? Czy jest to bezpieczne i opłacalne? Zdradzamy, jakie są optymalne warunki do jazdy na zimówkach.

Opony zimowe a letnie. Czym się od siebie różnią?

Na pierwszy rzut oka większość opon wygląda niemal identycznie. Jednak po nieco bardziej wnikliwej obserwacji widać zasadnicze różnice pomiędzy oponami letnimi a zimowymi. Pierwszym elementem, który je od siebie odróżnia, jest mieszanka gumy, z której zostały wyprodukowane.

Zimowe wykonane są ze znacznie miększej mieszanki niż ich letnie odpowiedniki. Z założenia mają pracować w niskich temperaturach, więc muszą zachować optymalne właściwości. To właśnie z tego powodu opony letnie w okresie zimowym twardnieją i przez to tracą przyczepność nawet na suchej nawierzchni. 

Istotny jest również bieżnik. A w zasadzie jego struktura. Opony letnie są zbudowane tak, aby zminimalizować ryzyko poślizgu i dobrze odprowadzać wodę. Jest to o tyle istotne, że w momencie wjazdu w kałużę samochód nie straci przyczepności, a opona odprowadzi nadmiar wody kanałami na bieżniku. Niektórzy producenci stosują tak zaprojektowane lamele, że woda jest niemal wypompowywana spod opony.

Bieżnik opony letniej jest łagodniejszy od tego w „zimówce” – nie musi „wgryzać się” w śnieg, lód czy błoto pośniegowe, aby zapewnić przyczepność. Z kolei opona zimowa posiada nieco bardziej toporną strukturę bieżnika oraz inny kształt lameli. To właśnie ta różnica sprawia, że jeśli założymy opony zimowe latem, będą one stosunkowo głośne.

Ostatnio do łask wracają także opony wielosezonowe. I chociaż na przestrzeni lat technologia ich produkcji znacząco się zmieniła, w dalszym ciągu wielu ekspertów uważa, że takie ogumienie nie dorówna jakością i komfortowi jazdy oponom przeznaczonym do konkretnej pory roku. Jest to jednak pewnego rodzaju kompromis dla osób, które robią stosunkowo mało kilometrów i poruszają się zazwyczaj w mieście.

Producenci opon nieustannie pracują nad jakością i właściwościami opon. Poligonem doświadczalnym dla efektów ich pracy są... rajdy i wyścigi. Zwłaszcza te pierwsze mają ogromne znaczenie, ponieważ opony rajdowe wykorzystywane są na różnych nawierzchniach i w ekstremalnych warunkach. 

Jazda na zimowych oponach latem. Czy to dobry pomysł?

Używanie opon zimowych latem z pewnością nie jest dobrym pomysłem. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że opona zimowa została stworzona do zupełnie innych warunków pogodowych. Trudno więc wymagać od niej tych samych parametrów, co od letniej. Jakie konsekwencje mogą czekać tych, którzy stosują opony zimowe latem?

Prawo ruchu drogowego dopuszcza takie postępowanie, jak jazda na zimowych oponach latem. Mandat w Polsce nie grozi kierowcom, którzy nie decydują się na  sezonową wymianę ogumienia. Inaczej jest w wielu innych krajach, na przykład w Czechach. Tam od 01.11 do 31.03 każdy pojazd obowiązkowo musi mieć założone opony zimowe. Za ich brak przewidziane są kary pieniężne.

Jednak, jako odpowiedzialni kierowcy, nawet bez widma sankcji powinniśmy pomyśleć nad sezonową zmianą. Zimowe opony w lato tracą swoje antypoślizgowe właściwości. Zaczynają działać wręcz na odwrót! Zimówki przy wysokich temperaturach mają tendencję do tak zwanego płynięcia. Opony te robią się zbyt miękkie, a odczucia są podobne do jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem. Jazda na zimowych oponach latem okazuje się przede wszystkim mało komfortowa, a w niektórych sytuacjach również niebezpieczna. 

Warto także zaznaczyć, że zimowe opony w lato mają znacznie dłuższą drogą hamowania. Badania pokazują, że przy 100 kilometrach na godzinę dystans ten jest od 15 do nawet 20 metrów większy, niż przy wykorzystaniu ich letnich odpowiedników! Łatwiej jest spowodować kolizję, czy wypadek.

Dodatkowym elementem, który powoduje dyskomfort podczas jazdy, jest hałas. Opona zimowa, z racji swojej budowy, jest głośniejsza niż opona letnia i szczególnie zauważalne jest to przy wysokich temperaturach. Charakterystyczny szum może dekoncentrować kierowcę, przez co stanowić zagrożenie dla niego, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Czy opony zimowe niszczą się w lecie?

Czy opony zimowe niszczą się w lecie? Zdecydowanie bardziej niż zimą! Wynika to przede wszystkim z mieszanki użytej do ich produkcji. Opony zimowe zachowują się optymalnie w temperaturze około 7 stopni Celsjusza lub niższej. Gdy temperatura wzrasta, opona ma tendencję do przegrzewania się i nadmiernego zużycia poprzez ścieranie się bieżnika. Jazda na oponach zimowych latem może się więc okazać nie tylko niekomfortowa, ale także kosztowna. Przy użytkowaniu podczas złej pory roku wytrzymują one średnio 2-3 lata, a przy prawidłowej eksploatacji – od 6 do 10 lat. Różnica, jak widać, jest kolosalna.

Użytkowanie opon dedykowanych do konkretnych warunków pogodowych wcale nie musi być drogie.  Przyzwoite ogumienie, w zależności od marki czy rozmiaru, można kupić już w granicach 170 złotych za sztukę. Ważne, aby spełniało wszystkie wymogi bezpieczeństwa. Sam koszt wymiany rozpoczyna się od około 50 zł, jednak w odpowiednich warunkach można zrobić to samemu. A dzięki regularnej wymianie dbamy o komfort jazdy oraz bezpieczeństwo – bezcenne w trakcie podróży.

Jazda na zimowych oponach latem. Kilka słów na koniec

Czy dobrym pomysłem jest jazda na zimowych oponach latem? W Polsce mandat co prawda nikomu za to nie grozi, ale ryzyko spowodowania kolizji czy wypadku rośnie dość znacząco. Dlatego, jeśli zastanawiasz się, czy warto dwa razy do roku wymieniać cztery kółka, odpowiedź brzmi – tak. Opony zimowe latem to tylko pozorne oszczędności, na które nie warto się porywać. 

A jeśli spotka Cię nieprzyjemna sytuacja z oponami, to pamiętaj, że z pomocą może przyjść Ci LINK4! Szeroki pakiet Auto Assistance uwolni Cię od konieczności zmiany koła na drodze. A jeśli zdecydujesz się kupić OC w LINK4, w ramach polisy otrzymasz od nas unikalny Program Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony

Już teraz sprawdź, jak działa nasz kalkulator, a w mniej niż minutę poznasz cenę ubezpieczenia!

Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC/AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21