Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Kiedy i jak zakładać łańcuchy na koła?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 7 sek.

W zimowych warunkach odpowiedź na pytanie, jak zakładać łańcuch na koła, jest kluczowa dla bezpiecznej jazdy. Ten artykuł krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces zakładania łańcuchów, wyjaśniając, kiedy należy ich używać i jak prawidłowo je montować, aby zapewnić maksymalną przyczepność i bezpieczeństwo na śliskich drogach.

Co prawda łańcuchy na koła nie należą do obowiązkowego wyposażenia samochodu, ale ich zakup powinien rozważyć każdy kierowca, któremu nieobce są dłuższe trasy pokonywane zimą. Mogą się one okazać szczególnie przydatne na stromych podjazdach w rejonach górskich, gdzie intensywne opady śniegu i oblodzenie często okazują się przeszkodą nie do pokonania nawet dla wysokiej klasy opon zimowych. W poniższym artykule wyjaśnimy, kiedy dokładnie i jak zakładać łańcuchy na koła.

Łańcuchy na koła – czym są i kiedy je zakładać?

Łańcuchy na opony to nic innego jak splot ogniw wykonanych z wysokiej jakości stali. Łańcuchy montowane są na oponach celem zwiększenia ich przyczepności na nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem. Na rynku można spotkać również „łańcuchy” tekstylne, jednak nie dorównują one ani skutecznością, ani trwałością swoim stalowym odpowiednikom.

Jak wspomnieliśmy już wcześniej, łańcuchy samochodowe mogą okazać się szczególnie przydatne, gdy zimą wybierzesz się autem w góry. Strome i kręte drogi przy zimowych, zmiennych warunkach mogą stać się w mgnieniu oka nieprzejezdne dla samochodu, który nie będzie wyposażony w łańcuchy. 

Wybierając się zimą w góry, warto nie tylko zabrać ze sobą łańcuchy na opony, ale również poćwiczyć wcześniej ich montaż i demontaż tak, by w każdej chwili być przygotowanym na ich użycie. Pozwoli Ci to na uniknięcie zbędnych nerwów i stresu podczas podróży. Przed zakupem koniecznie upewnij się, że wybrane przez Ciebie łańcuchy są odpowiednie do Twojego samochodu. Innych łańcuchów będzie wymagał typowy hatchback, a innych ciężki samochód terenowy.

Obowiązek używania łańcuchów w różnych regionach

Przepisy dotyczące używania łańcuchów są zróżnicowane w zależności od regionu. Poniżej mała ściąga, która może Ci się przydać podczas planowania podróży.

  • W Polsce użycie łańcuchów śniegowych jest rekomendowane w trudnych warunkach zimowych, zwłaszcza w terenach górskich. Obowiązek ich stosowania oznaczony jest specjalnymi znakami drogowymi. Ważne jest, aby pamiętać, że łańcuchy mogą być używane tylko na drogach pokrytych śniegiem, co ma na celu zapobieganie uszkodzeniom nawierzchni.
  • W Austrii, choć nie ma powszechnego obowiązku posiadania łańcuchów na wyposażeniu, znaki drogowe często wskazują na konieczność ich użycia. Jest to związane z trudnymi warunkami zimowymi w regionach górskich. Łańcuchy powinny spełniać lokalne normy O-Norm 5117 oraz O-Norm 5119, które zapewniają o ich bezpieczeństwie użytkowania i skuteczności.
  • We Francji, w obszarach górskich, od 1 listopada do 31 marca, opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są wymagane na drogach oznaczonych odpowiednimi znakami. To podkreśla potrzebę dostosowania wyposażenia samochodu do lokalnych regulacji.
  • W Niemczech używanie łańcuchów nie jest powszechnie obowiązkowe, lecz lokalne przepisy mogą wymagać ich stosowania w określonych warunkach. Ważne jest, aby kierowcy byli przygotowani na zmienne przepisy, szczególnie podczas podróży w tereny narażone na intensywne opady śniegu.
  • We Włoszech regulacje dotyczące łańcuchów śniegowych różnią się w zależności od regionu. W niektórych prowincjach obowiązek ich użycia może być wprowadzony lokalnie, co wymaga od kierowców śledzenia aktualnych informacji i dostosowania się do nich.

Gdzie kupić łańcuchy na koła i jakie wybrać?

Jeżeli zastanawiasz się jakie łańcuchy na koła wybrać, podpowiadamy: nie powinieneś kierować się tylko i wyłącznie ceną. Najtańsze łańcuchy nie posiadają chociażby certyfikatów potwierdzających ich zgodność z normami TUV i Ö-norm, które w jasny sposób określają, jakie wymagania powinny spełniać dobre łańcuchy samochodowe. 

Gdzie kupić łańcuchy na koła? Zdecyduj się na nieco droższe produkty znanych marek, dostępne na stronach zajmujących się sprzedażą opon lub u Twojego lokalnego wulkanizatora. Unikaj łańcuchów niewiadomego pochodzenia. Od tego, jakie łańcuchy na koła wybierzesz, może zależeć bezpieczeństwo Twoje oraz Twoich bliskich.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Jak założyć łańcuch na koło? Krótki poradnik

Jak założyć łańcuch na koło? Wbrew obiegowej opinii nie jest to zadanie nadmiernie trudne. Proces ten może wydawać się w pierwszej chwili dosyć skomplikowany, dlatego tak jak wspominaliśmy już wcześniej, warto tę czynność przynajmniej kilkakrotnie przećwiczyć, zanim wyruszysz w podróż. W ten sposób unikniesz niepotrzebnych nerwów w sytuacji, w której warunki na drodze zmuszą Cię do zainstalowania na kołach łańcuchów. Poniżej znajdziesz krótką instrukcję, z której dowiesz się, jak zakładać łańcuch na koła.

  1. W pierwszym kroku musisz wyciągnąć łańcuchy z pudełka. Następnie, trzymając za linkę, która stanowi tylny pierścień, mocno nimi potrząśnij. Dzięki temu łańcuchy na koła szybko się rozwiną.
  2. Następnie ułóż łańcuchy na ziemi pod samochodem tak, by środek łańcucha znajdował się od wewnętrznej strony koła, a sam łańcuch tworzył łuk skierowany w stronę zewnętrznej części koła.
  3. W tym kroku musisz naciągnąć cały łańcuch na koło (oponę) i połączyć jego zewnętrzną część. Musisz też pamiętać o przesunięciu tylnego pierścienia łańcucha na wewnętrzną stronę koła.
  4. Kontynuuj naciąganie łańcucha na koła, przewlekając go przez kolejne bloczki.
  5. Ostatnim krokiem, który musisz wykonać, jest zapięcie łańcucha napinającego w odpowiednim miejscu. Po zapięciu wszystkich łańcuchów warto wykonać krótką jazdę próbną celem skontrolowania ich ułożenia i wprowadzenia ewentualnych korekt. Wystarczy do tego przejechanie nawet 50 metrów.

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Łańcuchy na opony. Zakładanie i korzystanie

Warto pamiętać o tym, że łańcuchy na koła należy zakładać tylko i wyłącznie parami. Umieszczenie łańcuchów na pojedynczej oponie lub jedynie na trzech może doprowadzić do poważnego uszkodzenia układu napędowego Twojego samochodu oraz stworzenia zagrożenia na drodze.

To, na które koła należy założyć łańcuchy, uzależnione jest rzecz jasna o tego, jakim rodzajem napędu dysponuje Twój samochód. Łańcuchy śniegowe montuje się zawsze na osi napędowej samochodu. Tak więc w przypadku auta z napędem na przód, łańcuchy należy zamontować na kołach przednich, a w samochodzie tylnonapędowym na tylnych. 

Sprawa nieco komplikuje się w przypadku samochodów z napędem na cztery koła. Ze względu na różne rodzaje napędów 4x4 stosowanych w samochodach, najbezpieczniejszą i najpewniejszą dla kierowcy opcją jest zapoznanie się z instrukcją obsługi samochodu. Powinna ona zawierać informację o tym, czy łańcuchy należy umieścić na wszystkich kołach, czy tylko na jednej z osi.

Oczywiście niezwykle ważne jest także prawidłowe przechowywanie łańcuchów i ich konserwacja. Od tych czynności zależy w dużej mierze niezawodność łańcuchów oraz to, przez jak wiele sezonów będą służyły. 

Zatem po pierwsze, po każdym ich użyciu a przed odłożeniem na półkę, należy dokładnie oczyścić je z błota, śniegu i soli drogowej, co zapobiegnie korozji. Po drugie, po wysuszeniu, nasmaruj łańcuchy lekkim olejem ochronnym, aby zapewnić dodatkową warstwę ochrony przed rdzą. Po trzecie, przechowuj łańcuchy w suchym, chłodnym miejscu, najlepiej w oryginalnym opakowaniu lub specjalnym pokrowcu, który zabezpieczy je przed uszkodzeniem i ułatwi transport. 

Dodatkowo pamiętaj o regularnych przeglądach stanu łańcuchów, w tym sprawdzaniu, czy żadne ogniwo nie jest uszkodzone. Takie rozwiązanie zapewni ich gotowość do użycia, gdy tylko zaskoczą Cię zimowe warunki.

Łańcuchy na koła. Jak z nimi jeździć?

Musisz pamiętać o tym, że po założeniu na koła łańcuchów, musisz dopasować do nich swój styl jazdy. Istnieje kilka fundamentalnych zasad, o których musisz pamiętać, by nie uszkodzić swojego samochodu ani nie stworzyć na drodze zagrożenia.

Przede wszystkim, mając na kołach łańcuchy, musisz delikatnie operować gazem i za wszelką cenę unikać gwałtownego ruszania. Jeżeli spróbujesz „buksować” kołami, możesz błyskawicznie zniszczyć same łańcuchy, koła lub nawet uszkodzić układ napędowy swojego samochodu.

Musisz również pamiętać o tym, że maksymalna prędkość, z którą może się poruszać samochód z łańcuchami to 50 km/h. Nieprzestrzeganie tego limitu może okazać się skrajnie niebezpieczne dla Ciebie i innych użytkowników drogi. Unikaj również jazdy po nieośnieżonych fragmentach drogi. Jeżeli na Twojej trasie zaczną pojawiać się czarne koleiny z widocznym asfaltem, jedź obok nich. W ten sposób wydłużysz życie swoich łańcuchów.

Łańcuchy śniegowe. Podsumowanie

Łańcuchy na opony to produkt, który pomimo swojej prostoty, doskonale sprawdza się we wspieraniu kierowców podczas jazdy drogami, na których panują trudne, zimowe warunki. Ich podstawowym zadaniem jest zwiększenie przyczepności kół na drogach pokrytych śniegiem i lodem. 

Posiadanie łańcuchów nie jest w Polsce obowiązkowe, jednakże w rejonach górskich możesz spotkać znaki nakazu, które obligują Cię do wykorzystania ich na danym odcinku drogi, jeżeli jest on zaśnieżony lub oblodzony. Warto pamiętać o tym, że okoliczności, w których możesz wykorzystać łańcuchy, są jasno określone przez przepisy – podróżowanie na nich po nieośnieżonej drodze jest zabronione.

Przed zimowym wyjazdem, oprócz łańcuchów warto również wyposażyć się w odpowiednie ubezpieczenie samochodu, które pozwoli zachować spokojną głowę w trakcie podróży. 

W trudnych warunkach pogodowych niezwykle pomocny może okazać się Assistance. W ramach tego ubezpieczenia możesz liczyć na pomoc drogową, jeżeli dojdzie do awarii, wypadku, działania osób trzecich czy sił natury. 

Pamiętaj także, że każdy samochód zarejestrowany w Polsce musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC. Za przerwę w ciągłości ubezpieczenia OC grożą Ci surowe kary nakładane przez UFG. 

Sprawdź Kalkulator ubezpieczeń online dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki za wybrane ubezpieczenie. Ubezpieczenie możesz kupić przez internet (wybierając tę ścieżkę zakupu możesz liczyć na kilkuprocentową zniżkę), telefonicznie – dzwoniąc pod numer 22 444 44 23 – lub też stacjonarnie u agenta współpracującego z LINK4. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

FAQ:

Czy istnieją uniwersalne łańcuchy pasujące do wszystkich typów opon?

Nie, nie ma uniwersalnych łańcuchów pasujących do wszystkich typów opon. Wielkość i typ łańcuchów muszą być dobrane do konkretnego rozmiaru opon i typu pojazdu. Ważne jest, aby przed zakupem sprawdzić ich specyfikację i upewnić się, że są one kompatybilne z oponami samochodu.

Jak często należy sprawdzać i regulować napięcie łańcuchów na kołach?

Napięcie łańcuchów na kołach należy sprawdzać i regulować okresowo, najlepiej po przejechaniu pierwszych kilkunastu kilometrów od ich założenia, a następnie w miarę potrzeby. Utrzymanie odpowiedniego napięcia jest kluczowe dla zapewnienia optymalnej przyczepności i uniknięcia uszkodzenia opon lub pojazdu.

Czy można używać łańcuchów na kołach na suchym asfalcie?

Używanie łańcuchów na kołach na suchym asfalcie nie jest zalecane, ponieważ może prowadzić do szybkiego zużycia zarówno łańcuchów, jak i nawierzchni drogi. Ponadto jazda na suchym asfalcie z założonymi łańcuchami może negatywnie wpłynąć na prowadzenie pojazdu i komfort jazdy. Łańcuchy na koła należy stosować tylko na śniegu lub lodzie.

Jak przechowywać łańcuchy, gdy nie są używane?

Łańcuchy należy przechowywać w suchym i chłodnym miejscu, najlepiej w oryginalnym opakowaniu lub w specjalnej torbie, aby zabezpieczyć je przed korozją i uszkodzeniami mechanicznymi. Ważne jest, aby przed przechowaniem łańcuchy były czyste i suche.

Jak szybko można jeździć z założonymi łańcuchami na kołach?

Zaleca się, aby z łańcuchami na kołach nie przekraczać prędkości 50 km/h. Jazda z większą prędkością może zwiększyć ryzyko uszkodzenia łańcuchów, opon, a nawet samochodu, a także negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21