Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Korektor siły hamowania. Jak działa, gdzie się znajduje i jak przeprowadzić jego diagnostykę?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 54 sek.

Korektor siły hamowania to element, który odpowiada za odpowiednie rozdzielenie siły, z którą hamuje samochód pomiędzy przednią i tylną osią. Pomimo tego, że w nowoczesnych samochodach nie stosuje się już tego rozwiązania, to wciąż można je spotkać w wielu starszych modelach, poruszających się po polskich drogach.

Spis treści:
1. Jak działa korektor siły hamowania?
2. Korektor siły hamowania – diagnostyka
3. Uszkodzony korektor siły hamowania – objawy, przyczyny i naprawa awarii
4. Korektor siły hamowania. Kilka słów na koniec

W zdecydowanej większości samochodów silnik znajduje się z przodu, co sprawia, że rozkład masy auta jest nierównomierny i jej większa część znajduje się właśnie w przedniej części pojazdu. Skupiony w rejonie przedniej osi ciężar sprawia, że w trakcie hamowania obciążony przód samochodu „nurkuje”, przez co tylna oś auta zostaje bardzo nagle odciążona.

Z tego powodu podczas hamowania to na przednie koła pojazdu musi trafiać większa część siły hamującej generowanej przez układ hamulcowy. Jeżeli siła na przedniej i tylnej osi byłaby taka sama, to w trakcie hamowania tylne koła ulegałyby zablokowaniu. Równocześnie taka sama część siły, która trafiałaby do kół przednich, byłaby niewystarczająca do ich efektywnego wyhamowania.

W nowoczesnych samochodach za odpowiednie rozdzielenie siły hamującej pomiędzy przodem a tyłem samochodu odpowiedzialny jest system ABS, który za pomocą sterownika reguluje ciśnienie w układzie hamulcowym dla każdego koła osobno. W starszych konstrukcjach funkcję tę pełnił regulator siły hamowania znany również jako korektor siły hamowania. Jak działa ten element i w jaki sposób można zdiagnozować jego usterkę? Te oraz wiele innych informacji znajdziesz w dalszej części naszego artykułu.

korektor-sily-hamowania-1

Jak działa korektor siły hamowania?

Jeśli mielibyśmy krótko udzielić odpowiedzi na pytanie, co to jest korektor siły hamowania, odpowiedzielibyśmy, że to urządzenie, którego zadaniem jest odpowiednie rozdzielenie siły hamującej pomiędzy przednimi a tylnymi kołami samochodu. W korektor siły hamowania wyposażone były wszystkie samochody, zanim standardem stało się wykorzystywanie ABS wspomaganego systemem EBD, który odpowiada za odpowiednie rozdzielenie siły hamowania pomiędzy wszystkimi kołami samochodu. 

Można też spotkać samochody, które wyposażone są jednocześnie w korektor hamowania oraz system ABS. Są to modele, które wyposażone były w pierwszą generację ABS bez wspomnianego wcześniej systemu EBD. 

Korektor montowany jest z tyłu samochodu, a dokładnie jak najbliżej jego tylnej osi. Jeżeli w bagażniku auta umieścisz jakiś ciężki ładunek, który znacznie dociąży oś, to korektor samoczynnie zwiększy siłę hamowania tylnych kół, co pozwoli na szybsze zatrzymanie pojazdu. Jest on również bardzo ważny w odwrotnej sytuacji, czyli wtedy, gdy tylne koła nie są mocno obciążone. Regulator redukuje wtedy siłę hamowania, zmniejszając w ten sposób ryzyko zablokowania tylnej osi w trakcie nagłego hamowania, co mogłoby doprowadzić do niekontrolowanego obrotu pojazdu i stworzyć duże zagrożenie na drodze.

Wyróżniamy trzy typy korektorów siły hamowania. Pierwsza grupa to korektory, które są sterowane ciśnieniem. Analizują one nagły wzrost ciśnienia płynu w przewodach hamulcowych i regulują je w taki sposób, by na obie osie pojazdu kierowana była odpowiednia siła hamująca. 

Drugi typ, czyli korektory sterowane opóźnieniem, sterują rozdziałem siły hamowania na podstawie jego intensywności. Jeżeli koła na tylnej osi zaczynają tracić przyczepność i się blokować, korektor zmniejsza siłę ich hamowania. Trzecia grupa korektorów uwzględnia statyczne obciążenie na osiach samochodu i to na ich podstawie dobiera odpowiednią siłę hamowania.

Zwykły zawór to jedna z postaci, którą może przyjąć korektor siły hamowania. Jak działa regulator tego typu? Mocowane są one bezpośrednio na przewodach za pompą hamulcową, a ich zadaniem jest ograniczenie ciśnienia płynu hamulcowego trafiającego do tylnych kół. Nie uwzględniają one statycznego obciążenia tylnej osi.

Znacznie częściej spotyka się bardziej złożony regulator siły hamowania, w którym położenie tłoczka zaworu uzależnione jest od tego, w jak dużym stopniu dociążone są tylne koła samochodu. Jest on wyposażony w cięgna, które są połączone z tylną osią za pomocą sprężynek. Mocniejsze obciążenie tyłu samochodu powoduje delikatne ruchy cięgien, a w konsekwencji przemieszczenie tłoczka wewnątrz korektora.

Zobacz również: Wymiana tarcz hamulcowych – wszystko, co musisz wiedzieć

korektor-sily-hamowania-2

Korektor siły hamowania – diagnostyka

Podejrzewasz, że w swoim samochodzie masz uszkodzony korektor siły hamowania? Objawy takiej awarii to głównie niestabilne zachowanie tyłu samochodu podczas hamowania. Kluczem do określenia rodzaju usterki układu hamulcowego oraz metod jej usunięcia jest odpowiednia diagnostyka. Do diagnozowania uszkodzeń regulatorów siły hamowania wykorzystuje się trzy metody: pomiar ciśnień, badanie na stanowisku rolkowym wyposażonym w pomiar siły hamowania oraz badania trakcyjne.

W przypadku pierwszej z metod mierzy się ciśnienia w obwodzie hamulcowym przednich kół oraz tylnych, wykorzystując do tego manometr podłączony w miejscu zaworów odpowietrzających układ hamulcowy. Następnie porównuje się odczytane wartości z ciśnieniem deklarowanym przez producenta samochodu.

Badanie na stanowisku rolkowym polega na pomiarze siły hamowania na kołach obu osi przy ustalonym nacisku na pedał hamulca. W trakcie badania oblicza się stosunek sumy sił hamowania przednich kół do sumy sił dla kół tylnych. Pomiary powinno się przeprowadzić dla różnych wartości obciążenia tylnej osi. W ten sposób można diagnozować jedynie samochody wyposażone w korektory sterowane zmianami ciśnienia lub obciążenia.

Próba trakcyjna to ostatnia metoda, dzięki której można zdiagnozować korektor siły hamowania. Objawy uszkodzenia regulatora sprawdza się w ten sposób jedynie w przypadku, w którym niemożliwe jest wykonanie badania na stanowisku rolkowym. Pozwala ono na ogólne sprawdzenie poprawności funkcjonowania regulatorów sterowanych obciążeniem i ciśnieniem.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Uszkodzony korektor siły hamowania – objawy, przyczyny i naprawa awarii

Jeżeli w swoim samochodzie wyposażonym w korektor hamowania obserwujesz problemy i niewłaściwe zachowanie po naciśnięciu hamulca, to odpowiedzialny za nie może być właśnie regulator. Jakie mogą być przyczyny awarii? Tak jak wspominaliśmy, w element ten wyposażone są starsze pojazdy, dlatego powodem usterki może być zużycie elementu związane z jego wiekiem. Umiejscowienie korektora blisko tylnej osi sprawia, że jest on również narażony na uszkodzenia mechaniczne.

Po czym możesz rozpoznać niesprawny korektor siły hamowania? Objawy to przede wszystkim obniżenie skuteczności hamowania tylnej osi oraz blokowanie się tylnych kół. Awarii regulatora może również towarzyszyć wyciek płynu hamulcowego. 

Pamiętaj, że niesprawny korektor siły hamowania nie tylko obniża bezpieczeństwo jazdy samochodem, ale również może przyspieszać zużycie innych jego elementów, takich jak np. amortyzatory, tarcze hamulcowe i klocki. Cena wymiany tego elementu waha się w zakresie od 100 do 500 zł, więc koszt naprawy awarii będzie naprawdę niewielki.

Sprawdź: Wymiana płynu hamulcowego. Cena i objawy zużycia

 korektor-sily-hamowania-3

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Korektor siły hamowania. Kilka słów na koniec

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już, co to jest korektor siły hamowania. Co prawda nie znajdziesz tego elementu we współczesnych samochodach, ale znajduje się on w wielu starszych modelach, które nie były wyposażone w system ABS wspomagany przez EBD

Jak działa korektor siły hamowania? Najczęściej jest to zawór, którego zadaniem jest prawidłowe rozdzielanie siły hamowania pomiędzy przednią a tylną osią samochodu tak, by nie dopuścić do zablokowania się tej drugiej. Objawy uszkodzenia regulatora to zwykle niestabilne zachowanie się tyłu samochodu podczas hamowania oraz ogólne obniżenie skuteczności hamulców tylnej osi.

Szukasz nowego OC dla swojego samochodu? A może interesuje Cię pakiet OC + polisa AC? Kalkulator, który znajdziesz na stronie www.link4.pl, pozwoli Ci precyzyjnie obliczyć wysokość Twojej nowej składki, dlatego już dziś sprawdź, ile możesz zaoszczędzić dzięki ubezpieczeniom od LINK4.

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21