Kup online
polisę OC/AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Łącznik stabilizatora. Co to jest i kiedy wymaga wymiany?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 32 sek.

Czy masz świadomość, jak bardzo istotnym elementem zawieszenia jest łącznik stabilizatora? Jeżeli nie – to jak najszybciej nadrób zaległości. Dzięki tej części możesz liczyć na stabilność pojazdu podczas pokonywania zakrętów. W jaki sposób poradzić sobie z awarią takich łączników?

Spis treści:
1. Co to jest łącznik stabilizatora i za co odpowiada?
2. Łącznik stabilizatora. Objawy zużycia
3. Wymiana łącznika stabilizator. Instrukcja krok po kroku
4. Łącznik stabilizatora. Podsumowanie

Od zawieszenia samochodu zależy bardzo wiele. Jednym z elementów odpowiadających za komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy jest także łącznik stabilizatora. To element, który umieszczony jest przy każdym z kół pojazdu. Te podzespoły – w dużym skrócie – sprawiają, że koła nie tracą przyczepności z podłożem podczas pokonywania zakrętów. Niestety – są to elementy, które mogą ulec szybkiemu zużyciu. Wymiana łącznika stabilizatora nie należy do najdroższych, jednak… kiedy się na nią zdecydować? 

Co to jest łącznik stabilizatora i za co odpowiada?

Łącznik stabilizatora to jeden z kluczowych elementów zawieszenia w każdym pojeździe. Odpowiada on za… stabilizowanie pojazdu podczas pokonywania zakrętów. Jednak na czym konkretnie to polega?

Otóż trzeba uświadomić sobie, że podczas każdego pokonywania zakrętu, samochód pochyla się poprzecznie. Dla przykładu – skręcając w lewo – pojazd pod wpływem działania siły odśrodkowej przechyla się w prawo. Analogicznie – podczas skrętu w prawo, w pojeździe występuje przechył w lewo. 

Podczas przechylenia się pojazdu dochodzi także do ugięć amortyzacji. Jeżeli są one zbyt duże – jednak może to prowadzić do nadmiernego unoszenia się nadwozia, co z kolei oznaczałoby brak stabilności podczas jazdy. 

W celu zapewnienia maksymalnej przyczepności kół do podłoża podczas pokonywania zakrętów, w zawieszeniu stosuje się łącznik stabilizatora. Objawy działania tego elementu przejawiają się w tym, że koła prawidłowo przylegają do powierzchni podczas skręcania. Drążek stabilizatora ma na celu połączenie stabilizatora z wahaczem. Umieszczany jest zarówno w przedniej, jak i tylnej osi. Łącznik składa się z przegubów kulowych oraz gum. Jego dokładny wygląd, grubość i charakterystyka zależy oczywiście od konkretnego modelu pojazdu. 

A jak działa drążek stabilizatora? Objawy jego działania to przede wszystkim wyższa sztywność zawieszenia. Gdy wykonuje on skręt – działa on siłą na uginające się sprężyny, tym samym zapewniając stabilność nadwozia. Masz uszkodzony łącznik stabilizatora? Objawy takiej usterki mogą być naprawdę poważne. Przede wszystkim jednak… są one niezwykle irytujące podczas jazdy. Sprawdź, po czym poznać, że element ten uległ zużyciu. 

Zobacz także: Nadsterowność i podsterowność. Co to jest i jak je rozpoznać?

lacznik-stabilizatora

Łącznik stabilizatora. Objawy zużycia

Łączniki stabilizatora to elementy, które ulegają eksploatacji. Im częściej jeździ się po nierównych nawierzchniach, tym większa częstotliwość ich uszkodzeń. Dodatkowo, jeżeli pęknięta jest osłona, może to doprowadzić do osiadania pyłu na przegubach – co przyczynia się do szybszej eksploatacji.

Kiedy wymienia się uszkodzony drążek stabilizatora? Taka awaria może pojawić się prędzej czy później w niemal każdym samochodzie, warto więc bliżej im się przyjrzeć.

Jeżeli uszkodzeniu ulegnie łącznik stabilizatora, objawy są przede wszystkim… słyszalne. Wyrobione łączniki po prostu hałasują – a słychać to przede wszystkim podczas skręcania. To różnego rodzaju piski lub stuknięcia. 

Uszkodzeniu mogą ulec także gumy stabilizatora. Objawy takiej usterki są stosunkowo trudne do zauważenia. Elementy gumowe mogą bowiem popękać – ale nie musi to dać o sobie znać od razu. Gdy zmurszeją gumy stabilizatora, objawy najczęściej będą odnosić się do komfortu jazdy. Wraz z uszkodzeniem gum – pojawiają się problemy z amortyzacją drgań, a także emitowane są różnego rodzaju nieprzyjemne, głośne metaliczne dźwięki

Wiesz już, gdy w samochodzie znajdzie się uszkodzony łącznik stabilizatora, objawy mogą być naprawdę poważne. Jeżeli do objawów związanych z “dźwiękiem” dochodzi fakt, że samochód traci swoją stabilność podczas pokonywania zakrętów, może się okazać, że usterka ta będzie bardzo poważna

lacznik-stabilizatora

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Wymiana łącznika stabilizator. Instrukcja krok po kroku

Kiedy konieczna jest wymiana łącznika stabilizatora? Oczywiście, gdy pojawiają się objawy, na pewno trzeba wymienić ten element. Jednak – zaleca się kontrolę łączników stabilizatora przynajmniej raz na dwa lata. Okazuje się, że nawet w pojeździe o stosunkowo niskim przebiegu i niewielkiej eksploatacji, może dojść do zmurszenia gumowych elementów (np. pod wpływem wilgoci). 

Gdy już dostrzeżesz generowane przez uszkodzony drążek stabilizatora objawy, należy bezzwłocznie udać się do warsztatu. Jeżeli mechanik podczas oględzin zauważy luzy na łączniku stabilizatora, należy dokonać wymiany. Co do zasady – łącznika się nie naprawia, najczęściej montowany jest po prostu nowy element. 

Jak przebiega ten proces? W pierwszym kroku należy podnieść samochód oraz zdemontować koło. Najlepiej jest to zrobić na podnośniku, ale w awaryjnej sytuacji możliwe jest wykonanie tego nawet za pomocą lewarka. Po zlokalizowaniu łącznika stabilizatora – należy go odłączyć. Po jego demontażu należy zainstalować nowy element – uważając przy tym, aby nie uszkodzić gumowych elementów. 

Łączniki stabilizatora warto od razu wymienić przy wszystkich kołach. W ten sposób możesz uchronić się przed koniecznością powrotu do tematu napraw np. za kilka miesięcy. Po montażu łączników należy zamontować z powrotem koła i opuścić pojazd z podwyższenia. 

Pamiętaj o tym, że samochód po wymianie tak bardzo istotnej części jak łącznik stabilizatora, powinien udać się na jazdę próbną. Mechanik podczas tej czynności powinien sprawdzić, czy w zawieszeniu wszystko działa poprawnie. 

Przeczytaj również: Zawieszenie gwintowane. 3 wady i 4 zalety

lacznik-stabilizatora

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Image
Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Łącznik stabilizatora. Podsumowanie

Zadbane zawieszenie to bez wątpienia podstawa dla bezpieczeństwa podczas poruszania się po drogach. Dzięki temu możesz bezpieczniej wykonywać manewry, a także możesz liczyć na szybszą reakcję w przypadku niebezpiecznej sytuacji na drodze. Teraz też wiesz już, jak działa łącznik stabilizatora. Dlatego też tak ważne są coroczne przeglądy techniczne, dzięki którym wszelkie tego typu usterki od razu wychodzą na jaw.

Obok przeglądu technicznego, każdy właściciel pojazdu powinien pamiętać o obowiązkowym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej. Dzięki temu w przypadku zdarzenia drogowego osoba poszkodowana przez nas może liczyć na wypłatę odszkodowania, które pozwoli na pokrycie poniesionych szkód.

Jednak OC to nie wszystko. Żeby zapewnić swojemu samochodowi ochronę przed skutkami zniszczenia lub na wypadek kradzieży, należy wykupić polisę Autocasco. Dzięki niej możesz liczyć na odszkodowanie nawet wtedy, gdy to Ty będziesz sprawcą wypadku. Pamiętaj, że w LINK4 możesz korzystać także z oferty Smart Casco. Dzięki temu możesz wybrać interesujący Cię zakres ubezpieczenia oraz – co za tym idzie – także wysokość składki.

W LINK4 możesz także liczyć na liczne pakiety usług dodatkowych, które zapewniają dodatkową ochronę. Pakiet Assistance sprawia, że masz zapewnioną pomoc ze strony ubezpieczyciela w wielu sytuacjach awaryjnych. Dzięki temu możesz liczyć na zorganizowanie samochodu zastępczego czy holowanie. 

A ile mogą kosztować takie ubezpieczenia aut? Kalkulator na stronie LINK4 pozwoli Ci na wycenę składki. Poznaj pełną ofertę ubezpieczyciela i zadbaj o ochronę, na której Ci zależy. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21