Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Zawieszenie gwintowane. 3 wady i 4 zalety

Czas czytania: 3 min. 57 sek.

Szukasz sposobu na poprawę wyglądu Twojego auta? Chciałbyś mu nadać bardziej dynamiczny charakter? Zastanów się nad wykorzystaniem rozwiązania, jakim jest zawieszenie gwintowane. O tym, co to takiego oraz jakie ma wady i zalety, dowiesz się z dzisiejszego artykułu. 

Spis treści:
1. Zawieszenie gwintowane – co to jest?
2. Wady i zalety zawieszenia gwintowanego
3. Zawieszenie gwintowane – koszty zakupu, montażu i eksploatacji
4. Zawieszenie gwintowane – przemyśl to dobrze

Tuning zawieszenia to dobre rozwiązanie, jeżeli lubisz sztywne zawieszenie, sportowe emocje i chcesz dodać swojemu samochodowi trochę wyścigowego sznytu. Można go przeprowadzić na kilka sposobów. Możesz skorzystać z rozwiązań pneumatycznych lub hydraulicznych. Jednak naszym zdaniem najbardziej ekonomiczne i praktyczne jest zastosowanie zawieszenia gwintowanego. 

banner-link4-skladka

Zawieszenie gwintowane – co to jest?

Jeżeli ciekawi Cię ten temat na początku powinieneś dowiedzieć się, co to jest zawieszenie gwintowane i jak jest zbudowane. W skład takiego kompletu wchodzą cztery zestawy resorujące, nakrętki i ewentualnie talerze służące do przesuwania sprężyny lub dłuższej osi w celu obniżenia pojazdu.

Każdy z zestawów rejestrujących składa się ze sprężyny i ustawionego w środku amortyzatora. Nazwa pochodzi od gwintu, jaki został umieszczony na zewnętrznej obudowie amortyzatora. Dzięki niemu można podwyższać i obniżać zawieszenie według własnego uznania. Dokonuje się tego za pomocą znajdującego się w zestawie specjalnego klucza. 

Zmiana ustawień wysokości zawieszenia nie jest skomplikowana, jednak aby tego dokonać, musisz podnieść auto i zdjąć koła. Następnie ustaw na odpowiednim poziomie nakrętki. Na koniec załóż koła i ciesz się niskim oraz sztywnym zawieszeniem!

Usztywnienie zawieszenia poprawia wygląd auta, a także wpływa na poprawę właściwości jezdnych. Samochód taki znacznie lepiej reaguje na ruchy kierownicą. Prowadzi się także znacznie pewniej i wygodniej. Znika uczucie tak zwanego pływania na zakrętach, jest to odczuwalne zwłaszcza w przypadku większych aut z wysoko znajdującym się środkiem ciężkości. Skutkuje to dynamiczniejszym i bezpieczniejszym pokonywaniem zakrętów. 

Poruszając się takim samochodem, masz wrażenie, że auto jest przyklejone do drogi, dlatego też czujesz się bezpieczniejszy. Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że zawieszenia gwintowane nie są idealnym rozwiązaniem na polskie drogi. Sztywne zawieszenie oznacza większą podatność na uszkodzenia jego podzespołów w kontakcie z dziurami lub innymi ubytkami w nawierzchni. Dlatego też codzienne poruszanie się takim autem nie jest zbyt praktyczne, a dla kierowcy i pasażera może okazać się nawet niezbyt komfortowe.

Zawieszenie gwintowane najlepiej jest stosować w autach przeznaczonych na tory czy też takich, które nie poruszają się po drogach publicznych na co dzień. Wówczas jazda takim pojazdem będzie wyczekiwaną przyjemnością, a nie niekomfortową koniecznością. 

Przeczytaj także: Konserwacja podwozia – co to jest i kiedy warto ją zrobić?

zawieszenie-gwintowane

Wady i zalety zawieszenia gwintowanego 

Wiesz już, co daje gwintowane zawieszenie. Nadszedł teraz czas by przyjrzeć się temu rozwiązaniu dokładniej. Zanim zdecydujesz się na zakup i montaż takiego rodzaju zawieszenia w Twoim aucie, poznaj jego największe wady i zalety.

Zacznijmy zatem od wad, ponieważ gwintowane zawieszenie ma ich kilka. Po pierwsze wpływa ono na zmniejszenie komfortu jazdy autem, o czym wspominaliśmy już wcześniej. Usztywnienie powoduje, że każda dziura i nierówność na drodze jest bardzo mocno odczuwalna wewnątrz kabiny. Po drugie sztywne zawieszenie wpływa na szybsze zużywanie się innych elementów, takich jak amortyzatory. Źle znoszą one dodatkowe naprężenie oraz siły, jakie na nie działają. 

Trzecia wada to konieczność regularnego smarowania i serwisowania zawieszenia gwintowanego by zawsze było w doskonałej kondycji. Zwłaszcza sam gwint musi zawsze być nasmarowany, by móc dobrze pracować. W przypadku zwykłych zawieszeń nie ma takiej konieczności. Dlatego, jeżeli nie lubisz grzebania w swoim samochodzie, lepiej nie decyduj się na takie rozwiązanie.

banner-link4-kalkulator

Czas teraz przejść do zalet, jakie charakteryzują zawieszenie gwintowane. Przede wszystkim jest to możliwość zmiany wysokości zawieszenia bez konieczności demontażu sprężyn. W takim przypadku każdorazowa zmiana ustawień nie jest tak skomplikowana i pracochłonna jak w przypadku innych rozwiązań. Zawieszenie takie najczęściej ma bardzo duży zakres regulacji, dlatego można dowolnie samochód opuszczać i podnosić. 

Kolejną zaletą jest możliwość obniżenia środka ciężkości samochodu, co przekłada się na lepsze właściwości jezdne oraz mniej bujania na zakrętach. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku wysokich i dużych pojazdów. Po trzecie zastosowanie sztywniejszego zawieszenia niweluje efekt tak zwanego nurkowania podczas gwałtownego hamowania.

Ostatnią zaletą, o jakiej dzisiaj wspomnimy, jest poprawienie efektu wizualnego. Nisko osadzone samochody mają bardziej agresywny, dynamiczny i sportowy charakter. Dlatego też obniżenie zawieszenia pomaga zmienić nawet nudne miejskie auto w zadziornie prezentujący się bolid. 

zawieszenie-gwintowane

Zawieszenie gwintowane – koszty zakupu, montażu i eksploatacji 

Koszt zakupu takiego zestawu zależy od tego, na jakiego producenta się zdecydujemy. Najtańsze zestawy można kupić za około 1000 zł. Markowe produkty objęte dwuletnią gwarancją kosztują około 1500 zł. W ich przypadku do produkcji stosuje się wytrzymałą i zabezpieczoną antykorozyjnie stal. 

Jednak jeżeli zależy Ci na wyjątkowej jakości i funkcjonalności zawieszenia gwintowanego, to powinieneś zainteresować się rozwiązaniami z wyższych półek cenowych. Na przykład zestawy kosztujące powyżej 4000 zł oferują możliwość bardzo szerokiej regulacji ustawień, co pozwala na dostosowanie zawieszenia do Twoich  potrzeb i upodobań. 

Cena zakupu to jednak nie wszystkie koszty, jakie poniesiesz. Zawieszenie gwintowane trzeba przecież zamontować w samochodzie. Możesz zrobić to sam, jednak wiąże to się z utratą gwarancji na cały zestaw. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie tego zadania profesjonalnemu warsztatowi. Taka usługa będzie kosztować Cię między 500 a 600 zł. Możliwe, że w mniejszym mieście lub małym warsztacie zapłacisz trochę mniej. 

Eksploatacja takiego zespołu nie jest zbyt kosztowna. Jedyne, na co powinieneś zwrócić uwagę to regularne smarowanie gwintu. Przeznaczone do tego celu środki nie są jednak drogie. Jak widzisz, zawieszenie gwintowane nie jest kosztowną inwestycją – a dzięki niej możesz cieszyć się lepszym prowadzeniem auta oraz poprawić jego wygląd

Zobacz również: Oświetlenie LED do samochodu. Gdzie można je zamontować legalnie?

zawieszenie-gwintowane

Zawieszenie gwintowane – przemyśl to dobrze 

Wiesz już, co to jest zawieszenie gwintowane, jakie ma wady i zalety oraz ile kosztuje. Zanim zdecydujesz się na zamontowanie go w swoim samochodzie, przemyśl to dokładnie. Zawieszenie takie zmienia nie tylko wygląd auta, ale także jego właściwości. Dlatego też decyzja taka powinna być dokładnie przeanalizowana.

Pamiętaj też, że bez względu na to czy Twoje auto posiada zawieszenie gwintowane, czy też nie, możesz je korzystnie ubezpieczyć w LINK4. Oferujemy szereg polis komunikacyjnych, dzięki którym jesteś w stanie zabezpieczyć siebie, Twoje auto oraz osoby z Tobą podróżujące.

Nie czekaj, odwiedź stronę LINK4.pl i sprawdź ofertę polis komunikacyjnych już dzisiaj!

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21