Przekładka anglika – co to jest i czy się opłaca? Wyjaśniamy

Użytkowanie samochodu z kierownicą po prawej stronie może być dosyć uciążliwe w polskich warunkach. Niektóre warsztaty oferują usługę przełożenia kierownicy takiego auta na lewą stronę. Czym jest przekładka anglika i czy warto ją wykonać?

Spis treści:
1. Na czym polega tzw. przekładka anglika?
2. Ile kosztuje przekładka anglika i czy warto ją robić?
3. Przeróbka anglika – na co trzeba uważać?
4. Przekładka anglika. Kilka słów na koniec

W związku ze zmianą przepisów z 2015 roku, w Polsce legalnie można rejestrować samochody posiadające kierownicę umieszczoną po prawej stronie. Pojazdy tego typu zwykle pochodzą z rynku japońskiego lub z Wielkiej Brytanii. Z Japonii sprowadzane są zwykle rzadkie samochody, które zwykle nie były w ogóle dostępne na rynku europejskim. Jeżeli zaś chodzi o auta pochodzące z Anglii, to powód importu jest inny – ich cena na polskim rynku jest znacznie niższa, niż ich odpowiedników z kierownicą po lewej stronie.

Samochód sprowadzony do Polski z Wielkiej Brytanii nie może być od razu zarejestrowany. Przed tym właściciel pojazdu musi dokonać wymiany takich elementów jak przednie światła, tylne światło przeciwmgielne, prędkościomierz i wkłady lusterek. Aby eksploatacja takiego auta na polskich drogach była łatwiejsza, niektórzy kierowcy decydują się na przełożenie kierownicy z prawej na lewą stronę. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, na czym polega tego typu przeróbka oraz ile kosztuje przekładka anglika, to zapraszamy do przeczytania naszego artykułu.

przekladka-anglika-2

Na czym polega tzw. przekładka anglika?

Dlaczego przekładki anglików są często wybierane przez kierowców pomimo tego, że nie są one niezbędne do zarejestrowania w Polsce takiego samochodu? Wpływ na to ma zwykle mniejszy komfort użytkowania auta z kierownicą po prawej stronie w warunkach ruchu prawostronnego. Najprostszym tego przykładem jest manewr wyprzedzania, który ze względu na ograniczoną widoczność, jest znacznie trudniejszy w samochodzie z kierownicą po prawej stronie. 

Na czym polega sama przekładka z anglika? Zakres takiej przeróbki jest dość spory i wykracza daleko poza samą zmianę pozycji kierownicy z prawej na lewą. Wcześniej wspomnieliśmy już o obowiązkowej wymianie świateł, licznika oraz lusterek. Jakie jeszcze prace należy wykonać przy przekładce?

Najpoważniejszą modyfikacją jest przerobienie ściany grodziowej, która oddziela silnik od przestrzeni pasażerskiej samochodu. W przypadku niektórych samochodów ściany grodziowe są uniwersalne zarówno dla lewo, jak i prawostronnego ruchu, dzięki czemu modyfikacja jest stosunkowo łatwa. Jeżeli jednak ściana grodziowa w Twoim samochodzie jest przeznaczona wyłącznie do ruchu lewostronnego, to ingerencja w jego konstrukcję będzie znacznie poważniejsza.

Oprócz zmiany pozycji kierownicy, przekładka anglika wymaga też oczywiście wymiany pedałów, serwomechanizmu hamulców oraz skrzynki bezpieczników wraz z kompletnym okablowaniem. Często konieczna jest też zmiana całego tunelu środkowego, jeśli w wersji przeznaczonej na rynki z ruchem lewostronnym jest on inny, niż w samochodach dla ruchu prawostronnego.

Deska rozdzielcza to kolejny element samochodu, którego wymianę wymusza przekładka. Anglik ma zwykle wszystkie elementy kokpitu wykonane w lustrzanym odbiciu w stosunku do wersji europejskiej. Z tego powodu przeróbka deski nie wchodzi w grę. Konieczna będzie wymiana całego elementu wraz ze wszystkimi podzespołami.

Zwykle wymagana jest też wymiana boczków drzwi. W drzwiach kierowcy zwykle znajdują się takie ważne elementy jak np. sterowanie centralnego zamka i regulacja lusterek. Podobnie ma się sprawa w przypadku foteli. Jeżeli samochód, który zakupiłeś, posiada takie funkcje, jak np. pamięć ustawienia lub elektryczna regulacja, to dla wygody użytkowania powinieneś rozważyć wymianę siedzeń na takie pochodzące z samochodu przeznaczonego do ruchu prawostronnego.

Ważnym elementem, którego przerobienie również jest wymagane, są wycieraczki. Zwykle wymianie nie podlegają jedynie ich ramiona, ale cały mechanizm. Po dokonaniu wszystkich modyfikacji konieczne będzie wykonanie przeglądu. W jego trakcie diagnosta będzie mógł potwierdzić, że przeróbka anglika wykonana została w zgodzie z przepisami.

Przeczytaj także: Co to jest ESP i jak działa? Wyjaśnia ekspert

przekladka-anglika-1

Ile kosztuje przekładka anglika i czy warto ją robić?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie dotyczące tego ile kosztować mogą wszystkie modyfikacje pozwalające na dostosowanie samochodu do ruchu prawostronnego. Wszystko zależy tak naprawdę od tego, jakiej klasy samochód przerabiasz oraz od dostępności części do niego. Jeżeli posiadasz droższy samochód, to koszt wymiany samych lamp może wynieść dobre kilka tysięcy złotych. Pozostałe elementy, takie jak deska rozdzielcza czy fotele mogą sprawić, że tylko sam zakup części wygeneruje koszty rzędu kilkunastu tysięcy złotych.

Warto też pamiętać o cenie robocizny. Jeżeli Twój samochód posiada uniwersalną ścianę grodziową, to zakres prac będzie dużo mniejszy. Jeżeli jednak jest ona przeznaczona wyłącznie do ruchu lewostronnego, to mechanika czeka wiele godzin pracy związanej z jej przerobieniem. 

Jakie zatem koszty niesie ze sobą przekładka anglika? Cena może się wahać od około 5 tysięcy złotych w przypadku tańszych samochodów, aż po kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych dla luksusowych i rzadkich aut wyższej klasy.

Czy warto jest wykonywać przekładki anglików? Tak naprawdę jest to kwestia indywidualna, która zależy od właściciela oraz modelu samochodu. Przed podjęciem decyzji warto mieć świadomość tego, że przekładka z anglika to zwykle poważna ingerencja w konstrukcję pojazdu. Zwykle wiąże się ona ze zwiększeniem utraty wartości pojazdu oraz trudnościami z późniejszą odsprzedażą. Z biegiem czasu mogą też zacząć się pojawiać usterki związane z nieprofesjonalnym wykonaniem przeróbki.

Przeróbka anglika – na co trzeba uważać?

Jeżeli masz zamiar zdecydować się na zakup samochodu z kierownicą po prawej stronie i chcesz wykonać w nim przekładkę, to przede wszystkim sprawdź, czy wybrany przez Ciebie model należy do samochodów, w których można łatwo dokonać tego typu modyfikacji. Niektóre auta nie są łatwe w przeróbkach, co wiąże się z dużymi kosztami. W konsekwencji sprawia to, że zakup anglika przestaje być opłacalny. Zwróć również uwagę na dostępność części zamiennych do danego modelu.

Warto też pamiętać o kilku kwestiach, na które musisz zwrócić uwagę, decydując się na zakup samochodu, w którym wykonana już została przekładka. Anglik po przeróbce wykonanej niefachowo może mieć np. światło przeciwmgielne w tylnej prawej lampie, panel do sterowania centralnym zamkiem w drzwiach pasażera lub dźwignię do otwierania maski umieszczoną po prawej stronie deski rozdzielczej. 

Samochody, w których znajdziesz tego typu niedoróbki, nie są warte zainteresowania. Z czasem może przybywać usterek związanych z niefachowo wykonaną usługą. Jeżeli ktoś nie przyłożył się do wymiany rzeczy, które są widoczne gołym okiem, to prawdopodobnie do przeróbki tak ważnych elementów, jak np. ściana grodziowa też nie przywiązywał wagi.

Zobacz również: Nadsterowność i podsterowność. Co to jest i jak je rozpoznać?

przekladka-anglika-3

Przekładka anglika. Kilka słów na koniec

Po przeczytaniu naszego artykułu z pewnością wiesz już jakie wady i zalety niesie ze sobą przekładka anglika. Cena takiej usługi w przypadku droższych samochodów może być naprawdę wysoka, dlatego przed zakupem samochodu z kierownicą po prawej stronie dobrze zastanów się nad tym, czy tego typu inwestycja Ci się opłaci. Należy również pamiętać o tym, że z przeróbką zwykle wiąże się utrata wartości pojazdu oraz ryzyko wystąpienia mniejszych lub większych usterek powstałych w wyniku jej wykonania.

Jeżeli aktualnie poszukujesz ubezpieczenia swojego samochodu, to zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą firmy LINK4, w której możesz znaleźć ubezpieczenie Autocasco, Assistance czy NNW i obowiązkowe OC.

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Redakcja

Komentarze