Co to jest ESP i jak działa? Wyjaśnia ekspert
Podczas jazdy, bezpieczeństwo to najwyższy priorytet. Dbają o nie rozmaite systemy stosowane w autach. Za utrzymanie stabilności toru podczas jazdy odpowiada system ESP. Co to takiego?
Spis treści:
1. ESP – co to jest i do czego służy?
2. Co zrobić, gdy włączy się system ESP?
3. Czy można wyłączyć ESP w samochodzie?
4. System ESP. Kilka słów na koniec
Nagłe hamowanie na śliskiej nawierzchni może doprowadzić do utraty kontroli nad samochodem podczas jazdy. To samo może zdarzyć się w sytuacji, gdy przyjdzie Ci ominąć nagłą przeszkodę na drodze. W samochodach montowane są rozmaite systemy, które mają na celu ochronić kierowcą przed utratą kontroli nad pojazdem. Jednym z nich jest system ESP. Co to takiego? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.
ESP – co to jest i do czego służy?
Co to jest ESP? To system, który jest od lat podstawowym elementem wyposażenia wielu aut. ESP – czyli Electronic Stability Program – to technologia stosowana w celu zapewniania optymalnej stabilności podczas jazdy autem. System ten steruje każdym kołem z osobna, zmniejszając moment obrotowy, co ma na celu uniknięcie poślizgu auta.
System ten opiera się na analizowaniu pomiarów czujników rozmieszczonych w różnych miejscach pojazdu. Dzięki nim analizowana jest nie tylko aktualna prędkość, ale także ustawienie kół, przełożenie skrzyni biegów czy masa pojazdu. System pobiera dane także np. z systemu ABS (analizując aktualną prędkość obrotową kół). Sprawdza także np. ciśnienie płynu hamulcowego w układzie. Mikrokomputery analizują te dane na bieżąco, aby wykryć, jaka jest szansa na pojawienie się poślizgu w danym momencie.
Wszystkie te dane mają na celu obliczenie tzw. prędkości żyroskopowej. Co to takiego? Otóż jest to obrót auta wokół osi pionowej. To właśnie na podstawie odchyleń w tym zakresie, system Electronic Stability Program określa, czy auto może wypaść z toru jazdy.
System ESP współpracuje z systemem kontroli trakcji, który z kolei jest odpowiedzialny za niedopuszczenie do nadmiernego ślizgania się kół podczas zwiększania prędkości. W momencie, gdy system zauważy, że pojazd zaczyna poruszać się w kierunku, który nie wynika z poruszania kierownicą, system zaczyna działać.
ESP redukuje moment obrotowy pochodzący z silnika oraz delikatnie uruchamia hamulce na wybranych kołach. W niektórych wypadkach moment obrotowy jest przenoszony na inne koło, w celu zapewnienia jeszcze lepszego efektu. W ten sposób możliwe jest ustabilizowanie toru jazdy pojazdu.
Jak sprawdzić ESP w samochodzie? Najlepiej zrobisz to, wykonując tzw. test łosia – czyli szybkie ominięcie nagłej przeszkody na drodze. Najczęściej oznacza to nagłe skręcenie w lewo, by po chwili odbić w prawo i powrócić na swój tor jazdy. Jeżeli podczas tej czynności nie dochodzi do żadnego poślizgu, a kierowca ma pełną kontrolę nad pojazdem – oznacza to, że system działa.
Zobacz także: System ABS. Co to jest i jak działa? Wyjaśniamy!
Co zrobić, gdy włączy się system ESP?
Gdy włączy się ESP w samochodzie, tak naprawdę należy jak najszybciej wrócić autem na stabilny tor jazdy – w końcu po to automatycznie włącza się funkcja. W tym celu należy wykonać manewr kierownicą, który pozwoli z powrotem jechać po torze jazdy, bez ryzyka utraty panowania nad samochodem.
System ten działa bez Twojej wiedzy. Włącza się on automatycznie i asystuje podczas wykonywania zaawansowanych manewrów. Dla wielu mniej doświadczonych kierowców jedynym widocznym znakiem jest zapalona ESP kontrolka. Co oznacza taka ikonka? Spokojnie – najczęściej nie masz się czym przejmować.
Kontrolka ESP zapala się podczas jazdy? Przeważnie nie oznacza to żadnego problemu. W momencie, kiedy ona się świeci, oznacza to, że system zaczyna aktywnie działać. Kontrolka ESP wskazuje wówczas, że w danym momencie miał miejsce poślizg, który jednak został szybko opanowany przez aktywne działanie systemu. Być może taka kontrolka zapala Ci się podczas jazdy na śliskiej powierzchni – jednak nawet nie zdążysz jej zauważyć.
Gdy kontrolka ESP zapala się podczas jazdy na prostej drodze – podczas gdy nie jest wykonywany manewr kierownicą, może to oznaczać awarię układu. W takiej sytuacji dobrze jest oczywiście wiedzieć, jak sprawdzić ESP w samochodzie – jednak lepiej tego nie robić. Przy niedziałającym systemie ESP, wykonanie testu łosia może prowadzić do poważnej utraty kontroli nad samochodem.
Gdy kontrolka ESP zapali się w Twoim samochodzie – najlepiej jest udać się do warsztatu. Awaria może bowiem zagrozić bezpieczeństwu podczas podróżowania autem.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Czy można wyłączyć ESP w samochodzie?
ESP w samochodzie zapewnia bezpieczeństwo podczas jazdy autem. Jest on doskonałym rozwiązaniem dla każdego kierowcy, ponieważ w awaryjnej sytuacji pozwala na wykonanie manewru, który może uratować zdrowie lub życie. Co więcej – system ESP jest już od lat obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdów sprzedawanych w krajach Unii Europejskiej.
Mimo to – taki program ma także swoich przeciwników. Krytyka systemu ESP wiąże się przede wszystkim z tym, że system ten zabiera poczucie pełnej kontroli nad samochodem. Niektórzy twierdzą, że taki system odbiera wręcz przyjemność z jazdy. Inni krytycy twierdzą, że ESP tak naprawdę utrudnia pokonywanie zakrętów, ponieważ nie pozwala on wykorzystywać tzw. kontrolowanego poślizgu.
Dlatego też – w wielu samochodach istnieje możliwość wyłączenia systemu ESP. W tym celu należy nacisnąć przycisk ESP OFF (lub pokrewny). Wówczas na desce rozdzielczej pojawi się ESP kontrolka – co oznacza? Wtedy taka ikonka (najczęściej koloru pomarańczowego) wskazuje na to, że system stabilizacji pojazdu jest wyłączony. Ma to na celu uświadomić kierowcy (który np. wyłączył system przez przypadek), że ryzyko wpadnięcia w poślizg jest wtedy zdecydowanie wyższe.
Przeczytaj również: System start stop. Co to jest i jak działa?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
System ESP. Kilka słów na koniec
ESP – co to takiego? Teraz już znasz odpowiedź na to pytanie. Oczywiście musisz przy tym pamiętać, że fakt wykorzystania takiego systemu w Twoim samochodzie nie oznacza, że podczas pokonywania zakrętów masz zapewnione pełne bezpieczeństwo. Jazda ze zbyt dużą prędkością, a także mokra czy oblodzona nawierzchnia dalej mogą spowodować wypadnięcie z toru jazdy. Dzięki ESP ryzyko jest jednak znacznie niższe.
Warto raz jeszcze przypomnieć sobie – co to jest ESP. Jest to technologia, która w dużej mierze odpowiada za bezpieczeństwo Twoje, Twoich pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. Jednak kolizja drogowa może zdarzyć się nawet mimo zastosowania najlepszych systemów bezpieczeństwa. Dlatego też tak bardzo istotnym tematem są odpowiednie ubezpieczenia.
Jako właściciel pojazdu musisz zadbać o to, aby samochód miał ważne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Dzięki takiej polisie, poszkodowani przez Ciebie mogą liczyć na wypłatę odszkodowania.
Pamiętaj przy tym, że ubezpieczenia OC to podstawowa ochrona. Nie zapewniają one Tobie ochrony w sytuacji, gdy to Ty będziesz sprawcą kolizji drogowej. Nie otrzymasz odszkodowania w przypadku uszkodzenia auta w wyniku różnych zdarzeń losowych czy też w przypadku jego kradzieży. W takich sytuacjach będzie Ci potrzebne Autocasco.
W LINK4 możesz liczyć na szeroki pakiet produktów ubezpieczeniowych, które zapewnią Ci ochronę wtedy, kiedy tego najbardziej potrzebujesz. Zapoznaj się z ofertą i wybierz polisę, która zapewni Ci spokój podczas podróżowania autem.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20