Co to jest ESP i jak działa?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Podczas jazdy, bezpieczeństwo to najwyższy priorytet. Dbają o nie rozmaite systemy stosowane w autach. Za utrzymanie stabilności toru podczas jazdy odpowiada system ESP. Co to takiego?
ESP – co warto wiedzieć?
- System ESP, czyli system stabilizacji toru jazdy, ma na celu zwiększenie stabilności pojazdu i zapobieganie poślizgom w czasie jazdy,
- System stabilizacji toru jazdy w różnych modelach i markach samochodów występuje pod odmiennymi nazwami, np. ESP, VSA, ESC, VSC, VDC, DSC czy CST,
- Układ ESP włącza się automatycznie i asystuje kierowcy w czasie wykonywania manewrów,
- Gdy włączy się system ESP w samochodzie, należy jak najszybciej skorygować tor jazdy, wykonując odpowiedni manewr kierownicą,
- W niektórych autach można wyłączyć system ESP, jednak nie jest to zalecane ze względu na większe ryzyko wpadnięcia w poślizg.
Gwałtowne hamowanie na śliskiej nawierzchni w trudnych warunkach drogowych może doprowadzić do utraty kontroli nad samochodem podczas jazdy. To samo może zdarzyć się w sytuacji, gdy przyjdzie Ci ominąć nagłą przeszkodę na drodze. W samochodach montowane są rozmaite systemy, które mają na celu ochronić kierowcę przed utratą kontroli nad pojazdem. Jednym z nich jest system ESP. Co to takiego? Jak działa układ ESP i jakie korzyści zapewnia elektroniczny system stabilizacji toru jazdy? Czytaj dalej, aby poznać odpowiedzi na te pytania.
ESP – co to jest i do czego służy?
Co to jest ESP? To zaawansowany system, który jest od lat podstawowym elementem wyposażenia wielu aut. ESP – czyli Electronic Stability Program – to technologia stosowana w celu zapewniania optymalnej stabilności auta i zwiększenia bezpieczeństwa podczas jazdy. Steruje ona każdym kołem z osobna, zmniejszając moment obrotowy, co ma na celu uniknięcie niebezpiecznych sytuacji, w tym przede wszystkim poślizgu auta w trakcie hamowania, nagłego skrętu kierownicy czy innych manewrów.
Ten system stabilizacji toru jazdy ma zatem za zadanie zwiększać bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu, zapobiegając poślizgom, a nawet dachowaniu auta na drodze.
Przeczytaj także: Układ ASR – co to jest oraz jak działa system kontroli trakcji?
Nie tylko ESP, czyli inne systemy stabilizacji toru jazdy w samochodach
Jednak wielu producentów opatentowało własne systemy stabilizacji toru jazdy pod innymi nazwami. Na przykład, CST, czyli Controllo Stabilita, jest wykorzystywana w samochodach klasy premium, takich jak Ferrari. System DSC (Dynamic Stability Control) jest używany w pojazdach marek Land Rover, Jaguar czy BMW, z kolei VDC (Vehicle Dynamic Control) można znaleźć w modelach aut Subaru, Fiat, Nissan, Alfa Romeo czy Infinity. ESC, czyli Electronic Stability Control, występuje w pojazdach takich producentów jak Hyundai, Opel czy Kia, VSA (Vehicle Stability Assist) w samochodach osobowych Honda, a VSC (Vehicle Stability Control) w autach Toyota, Chevrolet czy Skoda.
Jak działa system ESP (Electronic Stability Program) w samochodzie?
Jak działa ESP? System ten opiera się na analizowaniu pomiarów czujników rozmieszczonych w różnych miejscach pojazdu. Dzięki nim kontrolowana jest nie tylko aktualna prędkość, ale także ustawienie kół, przełożenie skrzyni biegów czy masa pojazdu. ESP pobiera dane także np. z systemu ABS (weryfikując aktualną prędkość obrotową kół). Sprawdza również, np. ciśnienie płynu hamulcowego w układzie. Mikrokomputery analizują te dane na bieżąco, aby wykryć, jaka jest szansa na pojawienie się poślizgu w danym momencie.
Informacje te mają na celu obliczenie tzw. prędkości żyroskopowej. Co to takiego? Otóż jest to obrót auta wokół osi pionowej. To właśnie na podstawie odchyleń w tym zakresie, system Electronic Stability Program określa, czy auto może wypaść z toru jazdy.
Elektroniczny program stabilizacji a kontrola trakcji
System ESP współpracuje z różnymi systemami, w tym z układem ABS oraz systemem kontroli trakcji, który z kolei jest odpowiedzialny za niedopuszczenie do nadmiernego ślizgania się kół podczas zwiększania prędkości. W momencie, gdy zauważy on, że pojazd zaczyna poruszać się w kierunku, który nie wynika z poruszania kierownicą, system zaczyna działać.
W niektórych wypadkach jest on przenoszony na inne koło, w celu zapewnienia jeszcze lepszego efektu. W ten sposób możliwe jest ustabilizowanie toru jazdy pojazdu.
Jak sprawdzić, czy czujnik ESP w samochodzie działa prawidłowo?
Jak sprawdzić ESP w samochodzie osobowym? Najlepiej zrobisz to, wykonując tzw. test łosia – czyli szybkie omijanie przeszkód na drodze. Najczęściej oznacza to nagłe skręcenie w lewo, by po chwili odbić w prawo i powrócić na swój tor jazdy. Jeżeli podczas tej czynności nie dochodzi do żadnego poślizgu, a kierowca ma pełną kontrolę nad pojazdem – oznacza to, że system ESP działa prawidłowo.
Zobacz także: System ABS. Co to jest i jak działa? Wyjaśniamy!
Czy można wyłączyć ESP w samochodzie?
System ESP w samochodzie zapewnia bezpieczeństwo podczas jazdy autem. Jest on doskonałym rozwiązaniem dla każdego kierowcy, ponieważ w awaryjnej sytuacji pozwala na wykonanie manewru, który może uratować zdrowie lub życie. Co więcej – już od lat jest on obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdów sprzedawanych w krajach Unii Europejskiej.
Mimo to – taki program ma także swoich przeciwników. Krytyka systemu ESP wiąże się przede wszystkim z tym, że zabiera on poczucie pełnej kontroli nad samochodem. Niektórzy twierdzą, że kontrolka ESP odbiera wręcz przyjemność z jazdy. Inni uważają, że system ESP tak naprawdę utrudnia pokonywanie zakrętów, ponieważ nie pozwala on wykorzystywać tzw. kontrolowanego poślizgu.
Dlatego też – w wielu autach istnieje możliwość wyłączenia go. W tym celu należy nacisnąć przycisk ESP OFF (lub pokrewny). Wówczas na desce rozdzielczej pojawi się ESP kontrolka – co oznacza? Wtedy taka ikonka (najczęściej koloru pomarańczowego) wskazuje na to, że system stabilizacji pojazdu jest wyłączony. Ma to na celu uświadomić kierowcy (który np. wyłączył go przez przypadek), że ryzyko wpadnięcia w poślizg jest wtedy zdecydowanie wyższe.
Przeczytaj również: System start stop. Co to jest i jak działa?
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Czy można wyłączyć ESP w samochodzie?
System ESP w samochodzie zapewnia bezpieczeństwo podczas jazdy autem. Jest on doskonałym rozwiązaniem dla każdego kierowcy, ponieważ w awaryjnej sytuacji pozwala na wykonanie manewru, który może uratować zdrowie lub życie. Co więcej – już od lat jest on obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdów sprzedawanych w krajach Unii Europejskiej.
Mimo to – taki program ma także swoich przeciwników. Krytyka systemu ESP wiąże się przede wszystkim z tym, że zabiera on poczucie pełnej kontroli nad samochodem. Niektórzy twierdzą, że kontrolka ESP odbiera wręcz przyjemność z jazdy. Inni uważają, że system ESP tak naprawdę utrudnia pokonywanie zakrętów, ponieważ nie pozwala on wykorzystywać tzw. kontrolowanego poślizgu.
Dlatego też – w wielu autach istnieje możliwość wyłączenia go. W tym celu należy nacisnąć przycisk ESP OFF (lub pokrewny). Wówczas na desce rozdzielczej pojawi się ESP kontrolka – co oznacza? Wtedy taka ikonka (najczęściej koloru pomarańczowego) wskazuje na to, że system stabilizacji pojazdu jest wyłączony. Ma to na celu uświadomić kierowcy (który np. wyłączył go przez przypadek), że ryzyko wpadnięcia w poślizg jest wtedy zdecydowanie wyższe.
Przeczytaj również: System start stop. Co to jest i jak działa?
Elektroniczny system ESP. Kilka słów na koniec
System ESP – co to takiego? Teraz już znasz odpowiedź na to pytanie. Wiesz też, jak działa ESP – stabilizacja toru jazdy to jego najważniejsze zadanie. Oczywiście musisz przy tym pamiętać, że fakt wykorzystania takiego systemu w Twoim samochodzie nie oznacza, że podczas pokonywania zakrętów masz zapewnione pełne bezpieczeństwo. Jazda ze zbyt dużą prędkością, a także mokra czy oblodzona nawierzchnia dalej mogą spowodować wypadnięcie z toru jazdy. Dzięki ESP ryzyko jest jednak znacznie niższe.
Warto raz jeszcze przypomnieć sobie – co to jest ESP. Jest to technologia, która w dużej mierze odpowiada za bezpieczeństwo Twoje, Twoich pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. Jednak kolizja drogowa może zdarzyć się nawet mimo zastosowania najlepszych systemów bezpieczeństwa. Dlatego też tak bardzo istotnym tematem są odpowiednie ubezpieczenia.
Wiesz już, jakie zalety w zakresie ochrony zapewnia system ESP. A co z innymi sposobami na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa na drodze? Jako posiadacz pojazdu musisz zadbać o to, aby samochód miał ważne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Dzięki niemu osoby poszkodowane przez Ciebie mogą liczyć na wypłatę odszkodowania.
Pamiętaj przy tym, że ubezpieczenie OC to podstawowa ochrona. Nie zapewni Ci ono ochrony w sytuacji, gdy to Ty będziesz sprawcą kolizji drogowej. Nie otrzymasz odszkodowania w przypadku uszkodzenia auta w wyniku różnych zdarzeń losowych czy też w przypadku jego kradzieży. W takich sytuacjach będzie Ci potrzebne Autocasco. AC w LINK4 zapewnia szeroki zakres ochrony w formule All Risk. Oznacz to, że ma ono zastosowanie do wszystkich zdarzeń, poza tymi wyłączonymi w OWU. Masz również możliwość wyboru wariantu likwidacji szkody:
- ASO – ten wariant pozwala na naprawę pojazdu w autoryzowanej stacji obsługi (ASO),
- Warsztat – naprawisz wóz w dowolnym nieautoryzowanym warsztacie,
- Kosztorys – rzeczoznawca oszacuje szkodę, otrzymasz odszkodowanie i samodzielnie zdecydujesz o sposobie naprawy.
Dodatkowo możesz rozszerzyć zakres wariantów ASO oraz Warsztat o opcję Auto zastępcze. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni, gdy Twoje auto będzie wymagało naprawy po wypadku.
W LINK4 możesz wybrać ubezpieczenie dopasowane do Twoich potrzeb, które zapewni Ci ochronę wtedy, kiedy tego najbardziej potrzebujesz. Zapoznaj się z ofertą i wybierz ubezpieczenie, które zwiększy Twoje poczucie bezpieczeństwa podczas podróży autem.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Rejestracja samochodu Kielce, Ubezpieczenie OC Toruń
Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4
FAQ – odpowiedzi na pytania o system ESP
Co to jest ESP i jak działa?
ESP (z ang. Electronic Stability Program) to elektroniczny program stabilizacji jazdy. To technologia służąca stabilizacji toru jazdy, która od 2014 roku jest obowiązkowa w samochodach rejestrowanych na terytorium Unii Europejskiej. To rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Wykorzystuje układ sterujący, pompę hydrauliczną i inne czujniki, które pomagają odzyskać stabilność pojazdu po wpadnięciu w poślizg. Odczytuje informacje z różnych systemów i podzespołów w samochodzie, dzięki czemu w razie ryzyka poślizgu może mu przeciwdziałać, przyhamowując każde koło z osobna i zmniejszając obroty silnika.
ESP analizuje m.in. aktualną prędkość auta, masę pojazdu, przełożenie skrzyni biegów, ustawienie i wartość prędkości obrotowej koła w sterowniku silnika, moment obrotowy silnika, nacisk na pedał hamulca oraz ciśnienie płynu hamulcowego. Na podstawie uzyskanych danych oblicza tzw. prędkość żyroskopową, która szacuje ryzyko wypadnięcia auta poza tor jazdy.
Kiedy włącza się system ESP?
ESP nie wymaga żadnego działania ze strony kierowcy, gdyż włącza się automatycznie i asystuje kierowcy w czasie wykonywania zaawansowanych manewrów. Znakiem potwierdzającym włączenie się systemu jest m.in. zapalona kontrolka ESP.
Co zrobić, gdy zapali się kontrolka ESP?
Włączenie się kontrolki ESP oznacza, że w konkretnym momencie miał miejsce poślizg, który jednak został opanowany dzięki wsparciu systemu. W takiej sytuacji należy wrócić autem na stabilny tor jazdy. Jeżeli jednak kontrolka włącza się na prostej drodze, gdy nie jest wykonywany manewr kierownicą, może za tym stać awaria ESP – wówczas najlepiej udać się do warsztatu.
Po co wyłącza się ESP?
System Electronic Stability Control ma za zadanie zwiększać bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w czasie jazdy samochodem. Ma on jednak swoich przeciwników, którzy dowodzą, że kontrolka ESP zabiera pełną kontrolę nad pojazdem, zmniejsza przyjemność płynącą z podróżowania autem, a nawet utrudnia pokonywanie zakrętów, gdyż nie pozwala wykorzystać tzw. kontrolowanego poślizgu. Niektórzy kierowcy decydują się zatem na wyłączenie systemu ESP, aby zapewnić sobie pełną kontrolę nad samochodem.
Co się stanie, jeśli wyłączę ESP?
W wielu modelach samochodów możliwe jest wyłączenie ESP poprzez naciśnięcie przycisku ESP OFF (lub pokrewnego, w zależności od modelu auta). Na desce rozdzielczej pojawi się ikonka (zazwyczaj w kolorze pomarańczowym) informująca, że czujnik ESP jest wyłączony. Nie ma obowiązku podróżowania z włączonym ESP w samochodzie, jednak jest to wskazane ze względów bezpieczeństwa – system pomaga stabilizować tor jazdy. W przypadku wyłączenia – nawet przypadkowego – układu ESP zwiększa się ryzyko wpadnięcia w poślizg.
Czy można jeździć bez ESP?
Tak. Jazda z ESP w samochodzie nie jest obowiązkowa. W autach wyprodukowanych przed 2014 rokiem zazwyczaj nie montowano tego systemu – dopiero od 2014 roku istnieje obowiązek jego instalacji we wszystkich pojazdach osobowych i ciężarowych o masie do 3,5 tony rejestrowanych na terenie Unii Europejskiej. Ponadto niektóre pojazdy mają opcję wyłączenia tego systemu.
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20