Kup online
polisę OC AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Układ ASR – co to jest oraz jak działa system kontroli trakcji?

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
575zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
575zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 35 sek.

Wraz z rozwojem technologii, w naszych samochodach pojawia się coraz więcej komponentów i systemów, które zapewniają nam komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jednym z nich jest układ ASR. Jak działa? Kiedy się przydaje? Na te pytania odpowiadamy w artykule!

Nie jest tajemnicą, że pod maskami samochodów kryją się specjalnie zaprogramowane, połączone ze sobą podzespoły. Każdy z nich ma inne zadanie – jedne dbają o ochronę podróżnych, drugie zapewniają jazdę w optymalnych warunkach.

Szczególnie istotne są te elementy, które zapewniają bezpieczeństwo kierowcy, na przykład minimalizują ryzyko poślizgu na oblodzonej jezdni. I chociaż często są one niezauważalne, to nie da się zaprzeczyć, że ich funkcja jest niezastąpiona. Właśnie do tej grupy należy układ ASR. Warto zatem wiedzieć, czym jest i jak efektywnie go użyć. Zapraszamy do lektury!

Układ ASR. Co to jest?

Układ ASR (z angielskiego Acceleration Slip Regulation lub w niektórych wersjach Ani-Slip Regulation), znany też jako system kontroli trakcji, to jeden z kluczowych podzespołów w samochodzie, wpływający na bezpieczeństwo podczas prowadzenia pojazdu. System ASR jest odpowiedzialny za koła auta, a konkretniej to, aby podczas przyspieszania nie wpadały w poślizg, tylko trzymały się mocno nawierzchni. 

Przyczepność kół do drogi jest szczególnie ważna w takich manewrach jak ruszanie z miejsca, jazda po wniesieniu czy skręcanie. Stabilność auta jest bowiem kluczową kwestią dla kierowcy, ewentualnych pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Za to właśnie odpowiada system kontroli trakcji ASR, dzięki któremu wóz ma możliwość stabilnego ruszenia z miejsca przy maksymalnym przyspieszeniu, a także jest w stanie jeździć po różnego typu nawierzchniach. Ponadto kontrola trakcji zabezpiecza również układ napędowy, chroni zawieszenie pojazdu i wpływa korzystnie na ograniczenie zużycia ogumienia.

Chociaż system ASR jest obecnie powszechnie stosowany na całym świecie, to jednak istnieją różnice również w jego nazewnictwie. Pomimo braku znaczących rozbieżności w działaniu, niektórzy producenci aut nie stosują uniwersalnego określenia, tylko własne nazewnictwo. Dla koncernów takich jak Ford jest to TCS (Traction Control System), określenie Toyoty to TRC (Track Control), a BMW – ASC+T (Automatic Stability Control plus Traction). Natomiast Mercedes-Benz, Volkswagen, Fiat to marki, dla których antypoślizgowy układ to po prostu ASR.

Sprawdź także: Układ kierowniczy – co to jest i jak o niego dbać?

Jak działa system kontroli trakcji ASR?

Układ ASR jest związany z systemem ABS. Jak już wspomnieliśmy, pierwszy z nich pełni funkcję antypoślizgową, a drugi odpowiada za prawidłowe hamowanie. Oba te układy obecnie są standardowym elementem wyposażenia niemal każdego pojazdu. Zabezpieczenia te się uzupełniają i chociaż działają inaczej, mają wspólny cel – ochronę kierowcy przed utratą kontroli nad pojazdem w takich przypadkach jak na przykład gwałtowne hamowanie czy przyspieszanie na mokrej nawierzchni i w sytuacji innych trudnych warunków drogowych

Jak działa system ASR w samochodzie od strony technicznej? Otóż czujnik kontroli trakcji podczas jazdy kontroluje prędkość obrotową pojazdu i jego kół napędowych oraz porównuje ze sobą wszystkie te wartości. Kiedy podsystem wykryje, że różnica w szybkości obrotu kół nienapędzanych i napędzanych przekroczy odgórnie przyjętą normę, wtedy automatycznie, niezależnie od poleceń kierowcy, zmniejsza moment napędowy. System ASR równoważy więc obie osie pojazdu w taki sposób, aby prowadzący miał nad nim kontrolę i sterowność wymaganą do jazdy bezpiecznej dla siebie oraz innych. W ten sposób zwiększa on stabilność samochodu i zapobiega utracie przyczepności kół na śliskiej nawierzchni.

Sam układ ASR w samochodzie, w zależności od konkretnej sytuacji, pomaga zachować stabilność auta i prowadzenia na kilka sposobów. Po uzyskaniu i analizie danych system kontroli trakcji może użyć fabrycznego układu hamulcowego, aby zmniejszyć prędkość obrotową kół, gdy oś zaczyna wchodzić w poślizg na śliskiej nawierzchni. Wykorzystanie hamulców to działanie najszybsze i najbardziej efektywne, jednak z racji swojej gwałtowności, może być niewygodne dla pasażerów auta. Innymi funkcjami systemu ASR są odcięcie wtrysku paliwa lub opóźnienie zapłonu przy równoległym odcięciem wtrysku, lub częściowe przymknięcie przepustnicy. 

Czujniki systemu antypoślizgowego ASR działają automatycznie. Na podstawie przeanalizowanych wartości i w zależności od potrzeby chwili, układ jest w stanie zastosować od jednego do nawet wszystkich trzech możliwości, do jakich ma on dostęp, aby zapobiec poślizgowi kół. Kontrola trakcji ASR działa najwydajniej w momencie, kiedy pojazd nie przekracza 40 km/h. Zabezpieczenia wtedy są w stanie wykorzystać 100% swoich możliwości. Przy wyższych wartościach nie jest możliwe zahamowane kół, a jedynie zmniejszenie mocy silnika. Na rynku motoryzacyjnym jednak coraz częściej pojawiają się modele, w których zabezpieczenia ASR działają niezależnie od osiąganej prędkości.

Współpracuje on często z innymi systemami bezpieczeństwa, takimi jak ESP, który kontroluje stabilność pojazdu oraz czujniki ABS, które zapobiegają blokowaniu kół w trakcie hamowania.

Zobacz również: Co to jest ESP i jak działa?

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

System kontroli trakcji. Kiedy najlepiej się sprawdza, a kiedy go wyłączyć?

Każdy kierowca wie, że rodzaj i stan nawierzchni znacznie wpływają na komfort i sposób jazdy. Inaczej będzie się prowadzić samochód na rozgrzanym asfalcie, mokrej drodze czy ziemistej nawierzchni. System ASR także należy dostosować do różnego rodzaju warunków. Przy niektórych z nich układ kontroli trakcji jest wręcz zbędny, a w innych konieczny, aby w ogóle ruszyć miejsca.

Z racji swojego przeznaczenia oraz specyfiki działania, antypoślizgowy system ASR najlepiej sprawdza się na nawierzchniach, które nie gwarantują stabilnej jazdy i odpowiedniej przyczepności. Należą do nich między innymi oblodzone jezdnie. Gdy masz do czynienia z tego typu niestabilnym podłożem, warto włączyć ten system w samochodzie. Dzięki zabezpieczeniom kierowca jest w stanie utrzymać nadzór nad samochodem, a w razie ewentualnego wystąpienia poślizgu kół – opanować sytuację. 

Jednak są sytuacje, kiedy system kontroli trakcji nie jest potrzebny, a co więcej – wręcz nie powinno się go uruchamiać. Wyłączenie układu ASR jest wskazane przy bardziej niestandardowych typach nawierzchni. Mowa tu o takich podłożach, jak droga w głębokim śniegu lub latem w piasku, w żwirze czy też błocie. W większości są to przypadki ekstremalne, bowiem występują one nie dość, że sezonowo, to jeszcze w określonych miejscach. Jeśli chcesz wyłączyć system ASR w samochodzie, sprawdź zatem najpierw warunki i typ nawierzchni, po której się poruszasz.

Warto mieć jednak na uwadze fakt, że w takich warunkach, przy włączonym systemie kontroli trakcji, auto będzie miało problemy, żeby w ogóle ruszyć z miejsca. Przy niestabilnym podłożu o małej spójności najważniejszy jest odpowiedni ślizg kół, żeby wprawić pojazd w ruch. Z tego powodu w tak ekstremalnych przypadkach w momencie ruszania zaleca się wyłączenie układu ASR.

System ASR. Podsumowanie

Znasz już podstawowe fakty o ASR: co to jest i dlaczego jest istotne. To jeden z tych elementów wozu, który podczas codziennego użytkowania może i nie jest zauważalny, jednak ma ogromny wpływ na prowadzenie pojazdu. Kontroluje on przyczepność kół do nawierzchni, a co za tym idzie – wpływa na bezpieczeństwo jazdy – nie tylko kierującego, ale i całego otoczenia w ruchu drogowym. Dlatego więc jego prawidłowe działanie jest tak kluczowe.

Gwarancję spokojnej jazdy zapewniają nie tylko układ ASR, czy wbudowane w wyposażenie samochodu systemy. Ważne jest również ubezpieczenie Twojego auta. W LINK4 możesz wykupić ubezpieczenie OC wraz z Programem Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony, a także NNW czy AC. W ramach Autocasco zyskujesz nie tylko szeroki zakres ochrony w formule All Risk, ale też możliwość wyboru sposobu naprawy szkody. Możesz zdecydować się na:

  • Kosztorys – rzeczoznawca wyceni szkodę, otrzymasz odszkodowanie i zdecydujesz o metodzie naprawy auta,
  • ASO – dokonasz naprawy w autoryzowanej stacji obsługi,
  • Warsztat – naprawisz samochód w warsztacie nieautoryzowanym.

Możesz również rozszerzyć zakres wariantów Warsztat i ASO o dodatkową opcję Auto zastępcze na czas naprawy. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni, gdy Twój wóz ulegnie wypadkowi i będzie naprawiany w warsztacie.

Z kolei Auto Assistance, dostępne w aż trzech wariantach, stanowi poszerzenie podstawowej ochrony o dodatkowe możliwości. Dzięki temu ubezpieczeniu w niespodziewanych przypadkach, takich jak przebicie opony, awaria lub wypadek uzyskasz natychmiastową pomoc – m.in. wymianę koła czy nawet holowanie!

Skorzystaj z Kalkulatora LINK4, aby obliczyć składkę ubezpieczenia. Możesz też zadzwonić pod numer 22 444 44 23 i porozmawiać z doradcą lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Ubezpieczenie Program Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony, AC oraz Auto Assistance dostępne tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU na www.link4.pl.

Może Cię zainteresować: Jak odpowietrzyć układ chłodzenia? Poradnik krok po kroku

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

piktogram_tabelki_biznesman

Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

piktogram_tabelki_kobieta

Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

piktogram_tabelki_mezczyzna

Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

FAQ – odpowiedzi na pytania o system kontroli trakcji

Na czym polega układ ASR?

Układ ASR, czyli system kontroli trakcji, to jeden z najważniejszych podzespołów w samochodzie, wpływający na poprawę bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu. Odpowiada za stabilność samochodu i przyczepność kół, a zwłaszcza za to, aby nie wpadały w poślizg w czasie jazdy w trudnych warunkach drogowych. Jak działa ASR od strony technicznej? Czujnik ASR stale kontroluje prędkość obrotową kół i pojazdu w czasie jazdy i porównuje te wartości ze sobą. Gdy wykryje, że koła tracą przyczepność, wówczas automatycznie redukuje moment obrotowy silnika. Równoważy obie osie auta, zwiększając w ten sposób kontrolę i sterowność kierowcy nad pojazdem. Kontrola trakcji działa najwydajniej podczas jazdy z prędkością nieprzekraczającą 40 km/h, na podłożach niegwarantujących stabilnej jazdy i odpowiedniej przyczepności, np. oblodzonej jezdni. Jeśli natomiast poruszasz się na drodze o niestandardowej nawierzchni, np. w głębokim śniegu, błocie, żwirze czy piasku, zaleca się wyłączanie ASR.

Czym się różni ASR od ESP?

ASR (Acceleration Slip Regulation) to system kontroli trakcji, odpowiadający za przyczepność i zapobiegający poślizgowi kół w czasie gwałtownego hamowania czy przyspieszania. ESP (Electronic Stability Program), czyli elektroniczny program stabilizacji, to system kontrolujący kierunek pojazdu, a w razie potrzeby wspomagający się również układem ASR.

Jaki jest cel stosowania ASR w samochodzie?

Stosowanie ASR w samochodzie pomaga zapobiegać poślizgowi kół w czasie gwałtownego przyspieszania, hamowania oraz jazdy w trudnych warunkach drogowych. Kontrola trakcji pomaga odzyskać stabilność pojazdu i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Ogranicza również zużycie ogumienia, chroni zawieszenie i zabezpiecza układ napędowy. ASR najlepiej działa w czasie jazdy z prędkością do 40 km/h – przy wyższych szybkościach niemożliwe jest zahamowanie kół, a tylko zmniejszenie mocy silnika. ASR często współpracuje z układem ABS, ESP i innymi systemami bezpieczeństwa w samochodzie.

Co daje wyłączenie ASR?

W przypadku jazdy po trudnych, luźnych nawierzchniach, takich jak błoto, żwir, piasek czy głęboki śnieg, zaleca się wyłączenie układu ASR. W takich warunkach system ogranicza moc i moment obrotowy silnika, co może zmniejszać płynność jazdy, a nawet prowadzić do wyłączenia silnika. Dlatego podczas poruszania się w warunkach terenowych, po niestandardowych powierzchniach zaleca się wyłączenie ASR, aby móc celowo wprowadzić koła napędowe w poślizg i wydostać się z trudnych sytuacji. Aby dokonać dezaktywacji systemu, naciśnij przycisk oznaczony ASR lub TCS na desce rozdzielczej samochodu. Możesz też zmienić tryb jazdy pojazdu, aby ograniczyć oddziaływanie funkcji układu ASR i umożliwić bardziej dynamiczną jazdę oraz ułatwić pokonywanie zakrętów. W niektórych autach możliwe jest częściowe wyłączenie kontroli trakcji w ustawieniach, dzięki czemu działanie ASR będzie mniej intensywne i odczuwalne.

Jak sprawdzić, czy auto ma ASR?

Aby sprawdzić, czy samochód wyposażony jest w ASR, przeczytaj dokumentację techniczną wozu (np. instrukcję obsługi, kartę pojazdu, specyfikację techniczną), ewentualnie zapytaj o to w autoryzowanym serwisie, salonie danej marki lub bezpośrednio u producenta. Zwróć też uwagę na deskę rozdzielczą auta – po włączeniu zapłonu lub uruchomieniu silnika kontrola trakcji wyświetla się zazwyczaj jako kontrolka ASR lub TCS (Traction Control System), którą zwykle symbolizuje samochód z błyskającymi kreskami oznaczającymi poślizg kół.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20