Kup online
polisę OC/AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Układ ASR – co to jest oraz jak działa system kontroli trakcji?

Czas czytania: 4 min. 9 sek.

Wraz z rozwojem technologii, w naszych samochodach pojawia się coraz więcej komponentów i systemów, które zapewniają nam komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jednym z nich jest układ ASR. Jak działa? Kiedy się przydaje? Na te pytania odpowiadamy w artykule!

Nie jest tajemnicą, że pod maskami samochodów kryją się specjalnie zaprogramowane, połączone ze sobą podzespoły. Każdy z nich ma inne zadanie – jedne dbają o ochronę podróżnych, drugie zapewniają jazdę w jak najbardziej optymalnych warunkach.

Szczególnie istotne są te elementy, które zapewniają bezpieczeństwo kierowcy. I chociaż często są one niezauważalne, to nie da się zaprzeczyć, że ich funkcja jest niezastąpiona. Właśnie do tej grupy należy układ ASR. Warto zatem wiedzieć, czym jest i jak efektywnie go użyć. Zapraszamy do lektury!

Układ ASR. Co to jest?

Układ ASR (z angielskiego Acceleration Slip Regulation, lub w niektórych wersjach Ani-Slip Regulation) to jeden z kluczowych podzespołów w samochodzie, wpływający na bezpieczeństwo podczas prowadzenia pojazdu. Jest odpowiedzialny za koła auta, a konkretniej to, aby podczas przyspieszania nie wpadały w poślizg, tylko trzymały się mocno nawierzchni. 

Przyczepność kół do drogi jest szczególnie ważna w takich manewrach jak ruszanie z miejsca, jazda po wniesieniu czy skręcanie. Stabilność auta jest bowiem kluczową kwestią dla kierowcy, ewentualnych pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Za to właśnie odpowiada system kontroli trakcji, dzięki któremu auto ma możliwość stabilnego ruszenia z miejsca przy maksymalnym przyspieszeniu, a także jest w stanie jeździć po różnego typu nawierzchniach. 

Chociaż system ASR jest obecnie powszechnie stosowany na całym świecie, to jednak istnieją różnice również w jego nazewnictwie. Pomimo braku znaczących rozbieżności w działaniu, niektórzy producenci aut nie stosują uniwersalnego określenia, tylko własne określenia. Dla koncernów takich jak Ford jest to TCS (Traction Control System), określenie Toyoty to TRC (Track Control), a BMW – ASC+T (Automatic Stability Control plus Traction). Natomiast Mercedes-Benz, Volkswagen, Fiat to marki, dla których antypoślizgowy układ to po prostu ASR.

Jak działa ASR?

Układ ASR jest związaniu z systemem ABS. Jak już było wspomniane, pierwszy z nich pełni funkcję antypoślizgową. Drugi odpowiada za prawidłowe hamowanie. Oba te układy obecnie są standardowym elementem wyposażenia niemal każdego pojazdu. Zabezpieczenia te się uzupełniają i chociaż działają inaczej, mają wspólny cel: ochronę kierowcy przed utratą kontroli nad pojazdem w takich przypadkach jak na przykład gwałtowne hamowanie, czy przyspieszanie na mokrej nawierzchni. 

Jak to jednak działa od strony technicznej? Czujnik kontroli trakcji podczas jazdy kontroluje prędkość obrotową pojazdu i jego kół oraz porównuje ze sobą wszystkie te wartości. Kiedy podsystem wykryje, że różnica w szybkości obrotu kół nienapędzanych i napędzanych przekroczy odgórnie przyjętą normę, wtedy automatycznie zmniejsza moment napędowy. ASR równoważy więc obie osie pojazdu w taki sposób, aby prowadzący miał nad nim kontrolę i sterowność wymaganą do jazdy bezpiecznej dla siebie oraz innych.

Sam układ, w zależności od konkretnej sytuacji, pomaga zachować stabilność prowadzenia na kilka sposobów. Po uzyskaniu i analizie danych system kontroli trakcji może użyć fabrycznych hamulców, aby zmniejszyć obrotową prędkość osi, która zaczyna wchodzić w poślizg. Jest to działanie najszybsze i najbardziej efektywne, jednak z racji swojej gwałtowności, może być niewygodne dla pasażerów auta. Innymi funkcjami systemu ASR są opóźnione lub odłączenie zapłonu przy równoległym odcięciem wtrysku, lub częściowe przymknięcie przepustnicy. 

Czujniki systemu antypoślizgowego działają automatycznie. Na podstawie przeanalizowanych wartości i w zależności od potrzeby chwili, układ jest w stanie zastosować od jednego do nawet wszystkich trzech możliwości, do jakich ma dostęp ASR. Kontrola trakcji najwydajniej działa w momencie, kiedy pojazd nie przekracza 40 km/h. Zabezpieczenia wtedy są w stanie wykorzystać 100% swoich możliwości. Przy wyższych wartościach nie jest możliwe zahamowane kół, a jedynie obniżenie mocy silnika. Na rynku motoryzacyjnym jednak coraz częściej pojawiają się modele, w których zabezpieczenia działają niezależnie od osiąganej prędkości.

System kontroli trakcji. Kiedy najlepiej się sprawdza, a kiedy go wyłączyć?

Każdy kierowca wie, że rodzaj i stan nawierzchni znacznie wpływają na komfort i sposób jazdy. Inaczej będzie się prowadzić samochód na rozgrzanym asfalcie, mokrej drodze czy ziemistej nawierzchni. System ASR także należy dostosować do różnego rodzaju warunków. Przy niektórych z nich układ jest wręcz zbędny, a w innych konieczny, aby w ogóle ruszyć miejsca.

Z racji swojego przeznaczenia oraz specyfiki działania, antypoślizgowy system ASR najlepiej sprawdza się na nawierzchni, które nie gwarantują stabilnej jazdy i odpowiedniej przyczepności. Należą do nich między innymi oblodzone jezdnie. Gdy masz do czynienia z tego typu niestabilnym podłożem, warto włączyć ASR – pozwala ono zachować kontrolę nad prowadzonym pojazdem. Dzięki zabezpieczeniom kierowca jest w stanie utrzymać nadzór nad samochodem, a w razie poślizgu – wyjść z niego bez szwanku. 

Jednak są sytuacje, kiedy system kontroli trakcji nie jest potrzebny, a co więcej – wręcz nie powinno się go uruchamiać. Wyłączenie układu ASR jest wskazane przy bardziej niestandardowych typach nawierzchni. Mowa tu o takich podłożach, jak droga w głębokim śniegu lub latem w piasku, w żwirze czy też błocie. W większości są to przypadki ekstremalne, bowiem występują one nie dość, że sezonowo, to jeszcze w określonych miejscach. 

Warto mieć jednak na uwadze fakt, że w takich warunkach, przy włączonym systemie kontroli trakcji, samochód będzie miał problemy, żeby w ogóle ruszyć z miejsca. Przy niestabilnym podłożu o małej spójności najważniejszy jest odpowiedni ślizg kół, żeby wprawić pojazd w ruch. Z tego powodu w tak ekstremalnych przypadkach ASR w momencie ruszania powinien być unieruchomiony.

System ASR. Podsumowanie

Znasz już podstawowe fakty o ASR: co to jest i dlaczego jest istotne. To jeden z tych elementów samochodu, który podczas codziennego użytkowania może i nie jest zauważalny, jednak ma ogromny wpływ na prowadzenie pojazdu. Kontroluje on przyczepność kół do nawierzchni, a co za tym idzie – wpływa na bezpieczeństwo jazdy – nie tylko kierującego, ale i całego otoczenia w ruchu drogowym. Dlatego więc jego prawidłowe działanie jest tak kluczowe.

Gwarancję spokojnej jazdy zapewniają nie tylko układ ASR, czy wbudowane w wyposażenie samochodu systemy. Ważne jest również ubezpieczenie Twojego auta. W LINK4 możesz zaopatrzyć się w standardowe polisy: OC wraz z Programem Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony, a także AC. Z kolei Auto Assistance, dostępne w aż trzech wariantach, stanowi poszerzenie podstawowej ochrony o dodatkowe możliwości. Dzięki tej polisie w niespodziewanych przypadkach, takich jak przebicie opony lub wypadek uzyskasz natychmiastową pomoc - m.in. wymianę koła czy nawet holowanie! Zapoznaj się ze szczegółami oferty LINK4 i podróżuj bezpiecznie!

A jeśli chcesz poznać koszt polisy, nasz kalkulator w mniej niż minutę obliczy dla Ciebie wysokość składki. Sprawdź!

Ubezpieczenie Program Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony, AC oraz Auto Assistance dostępne tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU na www.link4.pl.

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz OC i AC

w 20 sekund!

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon.-pt.: 8-21